دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
اشتغال زنان از منظر اسلام و غرب
پدیده «اشتغال»(پاورقی ۱ . Employment.) از ابتدای زندگی اجتماعی بشر مورد توجه بوده است. اشتغال زنان همراه با مردان در مزارع و در خانه، اَمری عادی تلقّی میشد؛ هر چند تفکیک نقشها و وظایف، جزء اصلی اشتغال محسوب میگردید.
یکی از مهمترین معیارهایی که جهان غرب برای تعیین جایگاه زن در اجتماع پذیرفته، میزان مشارکت زنان در زندگی اقتصادی و اشتغال آنان است.(پاورقی ۲ . شرمن وود، دیدگاههای نوین جامعهشناسی، ص ۱۴۱.) از سوی دیگر، یکی از مهمترین نقشهای زن، نقشی است که در خانواده ایفا میکند. تردیدی نیست که خانواده یکی از ارکان جامعه و محور اساسی رشد و اعتلای انسان به شمار میرود. این نقش از منظر جهان غرب و غرب باوران بسیار کمرنگ و بیاهمیت بوده و در برخی موارد یکی از مشکلات فراروی زنان، قلمداد شده است. یکی از نویسندگان ایرانی با پیروی از دیدگاه غرب در خصوص اشتغال زنان مینویسد: «یکی از مشکلاتی که زنان در همه جوامع با آن درگیر هستند، مسئولیت پرورش فرزندان و اداره امور خانه میباشد.»(پاورقی ۱ . خدیجه سفیری، جامعهشناسی اشتغال زنان، ص ۹.) برای بررسی اشتغال زنان ابتدا باید اصطلاح «کار»(پاورقی ۲ . Labour.) تعریف شود. در تعریف کار و نیروی کار گفتهاند: کار فعالیتی است متشکل از اِعمال قوه فکری یا دستی که در برابر آن، مزد، حقوق، معاش یا حقالزحمه کار و کسب گرفته میشود. در محاورات روزانه این اصطلاح بیشتر به معنای محدودتر یعنی کارهای دستی یا به طور کلی کارگران دستی بهکار میرود.
در نظریه اقتصادی، کوشش انسانی یا فعالیتی است که در جهت تولید هدایت میشود و به عنوان یک عامل تولید، کار از مواد اولیه، سرمایه و مدیریت جدا و فقط شامل مساعی کارگران در اشتغال است. به معنای دیگر، کار کلیه افرادی را دربرمیگیرد که برای زیستن کار میکنند. این تعریف به نیروی کار یک ملّت بر میگردد که شامل کلیه جمعیت قابل اشتغال و بالای یک سن معین است.(پاورقی ۳ . منوچهر فرهنگ، فرهنگ بزرگ علوم اقتصادی، ج ۱، ص ۱۱۴۵.) به طور معمول فعالیتهای اقتصادی زنان در بخشهای رسمی اشتغال نامیده میشود. منظور از بخش رسمی اقتصاد، صنعت، خدمات و آن بخش از کشاورزی است که دارای نیروی کار مزد بگیر باشد. در این بخش زنان از حمایت قانونی بیشتری برخوردارند. بخش غیررسمی شامل کارهای گوناگون مثل کارهای خانگی، خانهداری، پرورش فرزند، فعالیت زنان روستایی در بخش کشاورزی معیشتی میشود. به طور معمول کار در بخش غیررسمی اشتغال و کار محسوب نمیشود.(پاورقی ۴ . راهنمای آموزشی اقدام محلّی - تغییر جهانی، مرکز مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری با همکاری یونیسف، ص ۱ و ۲.) امّا حق این است که امروزه اندیشمندان و متفکران درصدد ارزش گذاشتن کار بدون دستمزد زنان در خانه هستند و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند کارِ در منزل، هر چند در آیینه آمار و ارقام قابل محاسبه نباشد، امّا واقعاً دارای ارزش اقتصادی است و باید مورد محاسبه قرار گیرد و ارزش مادی آن مشخص شود.(پاورقی ۱ . پل ساموئلسون و ویلیام نوردهاوس، اقتصاد، ترجمه علیرضا نوروزی، ج ۱، ص ۲۲.) امروزه در جوامع غربی آن چنان به اشتغال زن در خارج توجه میشود که این امر به عنوان اولین و مهمترین نقش زن مطرح شده است و نقش مادری و همسری و ادامه سنّتهای فرهنگی به عنوان نقش دوّم و فرعی مدّنظر قرار میگیرد.(پاورقی ۲ . حسن حبیبی، مجموعه مقالات زن و انقلاب اسلامی، ص ۱۴۸.) شاخصها و معرّفهای تعیین کننده جایگاه زن در جامعه اسلامی با جهانبینی توحیدی و نگرش به انسان با آنچه در غرب میگذرد، اصولاً متفاوت است. در فرهنگ اسلامی با وجود آزادی انتخاب شغل و کار برای زنان مسلمان و حق مالکیت و فعالیت اقتصادی برای آنها، آنچه به نقش و پایگاه زن در جامعه اسلامی معنا و هویت میبخشد، فعالیتهای مادی و اقتصادی به معنای غربی آن نیست، بلکه فعالیت اقتصادی زنان در جامعه اسلامی با حفظ هویت دینی و گوهر عفت و تقواست.(پاورقی ۳ . فاطمه صفری، الگوی اجتماعی پایگاه و نقش زن مسلمان در جامعه اسلامی، ص ۳۸.) در این نوشتار، اشتغال زنان در پنج محور اساسی بررسی میشود:
۱) نگرش تاریخی به اشتغال زنان؛
۲) غرب و اشتغال زنان؛
۳) حقوق بشر و حمایت از اشتغال زنان در چارچوب سازمان ملل؛
۴) دیدگاه اسلام در خصوص اشتغال زنان؛
۵) اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران؛ و در نهایت به نتیجهگیری از مباحث میپردازیم.
● نگرش تاریخی به اشتغال زنان
۱) رُم باستان زن در رُم باستان از همه حقوق محروم بود و دارای هیچ گونه جایگاه و اختیاری نبود. دختران و زنان مانند شیء مملوک معامله میشدند و از حقوق اقتصادی نیز هیچ بهرهای نداشتند. نکته قابل توجه در خانوادههای رومی این است که قرابت و خویشاوندی رسمی و حقوقی فقط در خصوص مرد معنا پیدا میکند و بین زن با مرد و زن با زن خویشاوندی وجود ندارد. مرد هر وقت صلاح میدانست، میتوانست زن یا دختر را بفروشد، قرض و کرایه دهد یا بکشد. از این رو وقتی زن از حداقل حقوق انسانی محروم باشد و به عنوان شیء با او رفتار شود قطعاً از حقوق و امتیازات اقتصادی بهرهمند نخواهد شد. در حقوق رُم باستان، زن بهرهای از فعالیت اقتصادی و کار نداشت؛ چون اصلاً از اطلاق عنوان انسان بر آنان دریغ داشتند.(پاورقی ۱ . سامیة منیسی، المراة فیالاسلام، ص ۲۵ و ۲۶.)
۲) یونان باستان زن در یونان باستان نه تنها مخلوقی حقیر شمرده میشد بلکه حداقل به عنوان انسان با زن رفتار نمیشد. زن همانند شیء در اختیار مرد بود و مرد هرگونه رفتاری را با او انجام میداد و زن در این دوره از هیچ حقوقی برخوردار نبود، در نتیجه از فعالیت اقتصادی و اشتغال نیز محروم بود.(پاورقی ۲ . محمود عبدالحمید محمد، حقوق المرأة بینالاسلام و الدیات الاُخری، ص ۱۹.) تنها موردی که برای فعالیت اقتصادی و اشتغال زنان در تاریخ یونان باستان ذکر شده، مربوط به حضور زنان برای فعالیت اقتصادی و اشتغال در بازار بوده است. این اشتغال همراه با مردان بوده و فقط در منطقه «کریت» مشاهده شده است.(پاورقی ۳ . سامیة منیسی، حقوق المرأة فی الاسلام، ص ۲۴.)
۳) ایران باستان در ایران در عصر هخامنشیان و اشکانیان، همانند روم و یونان، مرد در استفاده از اموال زن کاملاً مختار بوده؛ چون زن از هیچ حقوقی برخوردار نبوده است. به طور کلی زن دارای حداقل حقوق انسانی نبود تا بتواند فعالیت اقتصادی و اشتغال به کاری داشته باشد. وجود طبقات ممتاز در ایران موجب شد زنان از حیث اختیارات و مزایای اجتماعی به دو دسته تقسیم شوند:
▪ زنان اشراف و بزرگان
▪ زنان طبقه پایینتر.
امّا واقع مطلب این است که زنان اشراف در مقابل مردان طبقه خود، همان مقام و موقع را داشتند که زنان طبقه پستتر نسبت به مردان خود دارا بودند. هر دو دسته از زنان از حقوق اقتصادی و اشتغال بهرهای نداشتند و فقط زنان طبقه اشراف از زندگی بهتری نسبت به زنان طبقه پایینتر برخوردار بودند. امّا در عصر ساسانی که افراد جامعه به طبقات مختلفی تقسیم میشدند، در داخل هر یک از طبقات، زنان متناسب با فرهنگ و وضعیت اشتغال طبقه خود مشاغلی را برعهده داشتند؛ مثلاً پوراندخت و آذرمیدخت که از زنان خاندان سلطنتی بودند، حکومت کردند. زنان سایر طبقات نیز بسته به طبقه خود به کار ریسندگی، کشت و زرع یا صنعت آن روز اشتغال داشتند. از ویژگیهای این دوران، مالک شدن دستمزد و درآمد توسط زنان بود که میتوانست خود آن را بردارد یا به شوهرش بدهد.(پاورقی ۱ . بهجت الملوک مظفری، مجموعه مقالات سمینار سیمای زن در جامعه، ص ۱۲۱.)
۴) عربستان قبل از اسلام وضع زنان و دختران در عربستانِ جاهلیت بسیار رقّتبار بوده است؛ دختران در نظر پدران، و زنان در نظر شوهران موجودی ضعیف و بیقیمت و قابل تملک و معامله بودهاند. اختیارات مرد نامحدود بود و مادر در محدوده خانه زندگی میکرد ولی حق هیچگونه مداخلهای در امر زندگی نداشت. یکی از بدترین سنتهای جاهلی درعربستان قبل از اسلام، زنده به گور کردن دختران بوده است. ظاهراً اولین قبیلهای که عمل غیرانسانی دخترکشی را انجام داد قبیله بنی تمیم بود. البته جای تعجب ندارد چون در عصری که در جوامع به اصطلاح متمدن آن روز، یعنی ایران، یونان و روم با زنان همانند برده رفتار میکردند، در عربستان جاهلی نباید بیش از این متوقع بود. در این دوران فعالیت اقتصادی و اشتغال زنان اصلاً مطرح نبوده است.(پاورقی ۱ . محمود عبالحمید محمّد، حقوق المرأة بین الاسلام و الدیانات الاخری، ص ۲۱ و ۲۲.)
۵) عصر ظهور اسلام با ظهور اسلام کرامت انسانی زن احیا شد و زن در کنار مرد به عنوان نیمی از پیکره حیات بشری مطرح گردید. اسلام دخترکشی را ممنوع کرد و به جامعه آموخت که به دختران احترام بگذارند. زنهای صدر اسلام در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و کارهای دیگر مشارکت داشتند.(پاورقی ۲ . محمد عبدالقادر ابوفارس، حقوق المرأة، ص ۱۹ و ۲۰.) قرآن کریم کسب و تلاش اقتصادی زنان و مردان را تأیید کرده و مالکیت آنان را بر آن مترتب ساخته است: «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن؛(پاورقی ۳ . نساء (۴) آیه ۳۲.) برای مردان از آنچه کسب کردهاند بهرهای است و برای زنان [نیز] از آنچه کسب کردهاند بهرهای است.» اشتغال زنان در عصر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به شکلی گسترده به چشم میخورد و در تمامی شغلهای رایج آن زمان، زنان حضور داشتند. زینب، دختر جحش به صنایع دستی اشتغال داشت.(پاورقی ۴ . ابناثیر، اسدالغابة، ج ۵ ، ص ۵۶۵ .) زنی به نام زینب پزشک قبیله بنیداوود بود و مریضان را مداوا میکرد.(پاورقی ۵ . المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج ۴، ص ۶۲۰.) زنانی بسیار به امر شبانی و دامداری اشتغال داشتند مانند سلامه و امهانی.(پاورقی ۶ ابناثیر، همان، ص ۴۷۷.) و زنانی چون قیله مادر بنی نمار به تجارت اشتغال داشتند.(پاورقی ۷ . همان، ص ۵۳۵ .) ۶. اروپا در قرون وسطی زن در اروپای قرون وسطی از هیچ گونه حقوقی برخوردار نبود و در این دوران اگر چه زنان به کار کشاورزی میپرداختند امّا نه به عنوان مالک، بلکه به عنوان افرادی مملوک برای دیگران کار میکردند.
در سال ۵۸۶ میلادی کنفرانسی در فرانسه برای بررسی این موضوع منعقد شد که آیا زن بشر است یا نه و در نهایت به این نتیجه رسیدند که زن بشری است که فقط برای خدمت به مردان خلق شده است.(پاورقی ۱ . سامیة منیسی، همان، ص ۱۷۶.) در قرون وسطی، جوامع اروپایی برای زنان حق اشتغال قائل نبودند و در ابعاد دیگر نیز زنان از حقوق اجتماعی و مالی محروم بودند. اروپا در قرون وسطی یکی از سیاهترین و زشتترین دوران حیات بشری را پشتسر گذاشت. ۷. عصر انقلاب صنعتی تا امروز آغاز «انقلاب صنعتی» در اروپا سال ۱۷۶۰ میلادی بود و انگلستان نخستین جامعهای بود که خصلت صنعتی به خود گرفت و به مرکزی برای نوآوریهای فنی و اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی تبدیل شد.(پاورقی ۲ . گرهاردلنسکی، سیر جوامع بشری، ترجمه ناصر موفقیان، ص ۳۲۶ و ۳۲۷.) شکلگیری جوامع صنعتی و ایجاد بازار کار جدید، موجب اشتغال زنان در بخش صنعت شد و از طرف دیگر باعث کاهش نقش خانواده شد. در جامعههای صنعتی، بسیاری از عملکردهای سنّتی خانواده از بین رفته یا به شدت دگرگون شده است.(پاورقی ۳ . همان، ص ۴۶۷ و ۴۶۸.) اشتغال زنان در این دوره به منظور تکریم و بالا بردن منزلت زن نبوده و فقط جوامع صنعتی درصدد برطرف کردن نیاز خود به نیروی کار ارزان بودند. بر اساس آمار، تقریباً در تمام جامعههای صنعتی درآمد زنان به میزان قابل ملاحظهای کمتر از درآمد مردان است.(پاورقی ۴ . همان، ص ۴۵۸.) در طول قرن بیستم، مشارکت زنان در نیروی کار جوامع صنعتی به سرعت رو به فزونی نهاد. امروزه فعالیت اقتصادی زنان و حق اشتغال آنان در همه عرصهها مدنظر جوامع غربی است؛ هر چند در مقام عمل بین ادعا و واقع تفاوت فاحشی وجود دارد.(پاورقی ۱ . همان، ص ۴۷۷.) امروزه زنان به لحاظ کمّی، در مشاغل مختلف حضور یافتهاند، امّا به لحاظ کیفی، بر اساس آمار و شواهد قطعی، اکثر زنان در مشاغل ثانوی و جزئی هستند و مشاغل مهم (با مزد زیاد، چشماندز خوب پیشرفت، دارای ثبات) و مدیریتی در انحصار مردان قرار دارد.
البته در برخی موارد زنان هم در این عرصه صاحب نقش هستند که قابل توجه و چشمگیر نمیباشد.(پاورقی ۲ . خدیجه سفیری، جامعهشناسی اشتغال زنان، ص ۶۴.) ب) غرب و اشتغال زنان امروز دیدگاه غرب نسبت به زنان، مبتنی بر تساوی حقوقی از جمیع جهات با مردان است، بدون این که توجهی به تفاوتهای طبیعی میان آنان شده باشد. براساس دیدگاه برخی جریانهای فمینیستی در جهان، تنها مسئله تساوی حقوق مطرح نیست بلکه مقولات زن و مرد به طور کلی نفی میشود و در این جا تشابه حقوق زن و مرد بیشتر به چشم میآید.(پاورقی ۳ . شهین مولاوردی، «جنبشهای اجتماعی زنان»، روزنامه ایران، ۳/۴/۷۹.) این دیدگاه افراطی در حمایت از حقوق زنان مسخ انسانیت را درپی دارد و آن جدا کردن زن از هویت زنانه و هویتی است که به عنوان همسر یا مادر دارد و از طرف دیگر مرد هم در جایگاه واقعی خودش به عنوان پدر و مرد خانواده قرار ندارد.
اشتغال زنان در غرب بعد از انقلاب صنعتی، به صورت گسترده شکل گرفت. افزایش مشارکت زنان در عرصه فعالیت اقتصادی و اشتغال به سبب نیاز شدید جوامع صنعتی به نیروی کار ارزان بود نه به علت این که گسترش مشارکت زنان در جهت رعایت شخصیت و منزلت آنان باشد. از آغاز انقلاب صنعتی تا کنون زنان در عرصههای مختلف اقتصادی فعالیت میکنند، ولی رفتار غرب با آنها هیچ گاه مبتنی بر تساوی حقوق زن و مرد نبوده و این امری است که به شهادت اطلاعات و آمارهای رسمی منتشر شده توسط مجامع بینالمللی و ملی، قابل توجه است. در دو بُعدِ مقدار دستمزد و کیفیت شغل احراز شده، زنان در مرحلهای پایینتر از مردان قرار دارند.(پاورقی ۱ . گرهارد لنسکی، سیر جوامع بشری، ص ۴۵۸ - ۴۶۲.) امروزه اندیشمندان و متفکران غربی به این نتیجه رسیدهاند که فقط کار خارج از خانه مصداق اشتغال نیست، بلکه کار در منزل هم فعالیت اقتصادی و مصداق اشتغال است؛ اما کاری پنهان است که دستمزد ندارد. تا همین اواخر در بخش عظیمی از ادبیات جامعه شناختی، کار بدون دستمزد، به ویژه کار زنان در محیط خانه، هرگز مورد ملاحظه قرار نگرفته بود. با وجود این، چنین کاری برای اقتصاد به اندازه اشتغال مزدی ضرورت دارد.
به طور تخمینی کارِ در خانه معادل یک سوم مجموع تولید سالانه یک اقتصاد مدرن ارزش دارد.(پاورقی ۲ . خدیجه سفیری، همان، ص ۱۶ و ۱۷.) گیدنز(پاورقی ۳ . Anthony Giddens.) جامعه شناس غربی مینویسد: کار بیمزد خانگی اهمیت زیادی برای اقتصاد جامعه دارد. برآورد شده است که کارِ خانه بین ۲۵ تا ۴۰ درصد ثروت ایجاد شده در کشورهای صنعتی را دربر میگیرد.(پاورقی ۴ . آنتونی گیدنز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، ص ۱۹۶.) امروزه جهان غرب در حالی که خود از درون دچار مشکل بزرگی شده و هنوز اطمینانی به سودمندی دستاوردهای تمدن خود ندارد، تلاش بیوقفهای را برای تثبیت فکر جهان شمولی اصول فرهنگی خود و پای بند نمودن همه دولتها برپذیرش و رعایت این اصول، دنبال میکند. یکی از موضوعاتی که در حوزه حقوق زنان مطرح است، اشتغال زنان است. غرب با نادیده گرفتن تفاوتهای تکوینی و طبیعی زن و مرد، برابری حق اشتغال زنان و مردان را مطرح میکند، حال آن که دولتهای غربی، خود در عمل با مشکلات و موانع زیادی در خصوص برابری حق اشتغال زنان و مردان روبهرو هستند و تبعیض در این مورد کاملاً در جوامع غربی مشهود است.
در این جا به ذکر برخی از آنها میپردازیم: گرهاردلنسکی در کتاب سیر جوامع بشری این گونه مینویسد: در حوزه جنسیت، لایهبندی جوامع صنعتی امروزین کم و بیش به همان صورت جامعههای پیش از صنعت باقی مانده است. تداوم این امر را به خصوص در زمینههایی میتوان مشاهده کرد که مردان هنوز تمام اختیارات را در دست دارند. - در مجلس سنای امریکا، برای مثال، تمام کرسیها در اختیار مردان است. بیشتر صاحبان صنایع و اهل داد و ستد نیز مرد هستند. سرانجام، مطالعه دیگری درباره رهبران نظامی امریکا نشان میدهد که تمامشان از جنس مذکرند. از بدو شکلگیری کشور امریکا تا کنون هیچ زنی موفق به احراز سمت ریاست جمهوری نشده است.
- در جامعه شوروی، تسلط مردان از هر لحاظ چشمگیرتر است، علت این امر قدرت عظیمی است که رهبران این جوامع در اختیار دارند و به این جهت، تمامی منصبها را در قبضه خود قرار میدهند. در تمام سالهای عمر اتحاد جماهیر شوروی تنها یک زن به عضویت دفتر سیاسی حزب کمونیست درآمده حتی در کمیته مرکزی حزب کمونیست که بازتر است، زنان فقط ۳% اعضا را تشکیل میدادند. چنانکه یکی از کارشناسان امر گفته است، موقعیت زنان در شوروی در اصل چندان تفاوتی با موقعیت زنان در جامعه سرمایهداری ندارد. - تقریباً در تمام جامعههای صنعتی که آمارهای لازم را انتشار دادهاند، درآمد زنان به میزان قابل ملاحظهای کمتر از درآمد مردان است.(پاورقی ۱ . گرهارد لنسکی، همان، ص ۴۵۸.) به رغم کوششهایی از این دست که به مناسبت تغییر نقش زنان به عمل میآید، مسائل بیشماری هنوز باقی است. بسیاری از زنان به دشواری میتوانند نقش کارمند را با نقش مادر و همسر درآمیزند و هر سه نوع مسئولیت را به طرزی مناسب برعهده بگیرند. در بیشتر موارد، ضرورتهای حرفهای حالت غالب به خود میگیرد و تعهدات مادری و همسری به دست اهمال سپرده میشود.(پاورقی ۱ . همان، ص ۴۷۹.) تغییرات حاصل در نقش زنان، آشکارا در شیوه زندگی آنان بازتاب یافته است. شگفتانگیز نیست که در زمینههایی فراسوی اشتغال و زندگی خانوادگی، بسیاری از تفاوتهای سنتی بین دو جنس رنگ و بوی خود را از دست داده است. این امر در تمام زمینهها به چشم میخورد، از طرز لباس پوشیدن تا بهداشت روانی و جسمانی، از مصرف دخانیات و الکل تا تعدد جنایتها و حوادث رانندگی، و خودکشیها.(پاورقی ۲ . همان، ص ۴۸۰.) - انگلستان متوسط دستمزد زنان شاغل خیلی پایینتر از مردان است، هرچند در طول بیست سال گذشته این اختلاف تا اندازهای کمتر شده است. زنان در بخشهای شغلی که دستمزد کمتری پرداخت میشود، بیشتر حضور دارند، امّا حتی در همان ردههای شغلی هم زنان به طور متوسط نسبت به مردان حقوق پایینتری دارند؛ برای مثال، کارمندان دفتری زن در بریتانیا از ۶۰% درآمد همتایان مردشان برخوردارند و فروشندگان زن ۵۷% درآمد مردها را در همان شغل به دست میآورند.(پاورقی ۳ . آنتونی گیدنز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، ص ۱۹۲.) در سال ۱۹۸۰ مجالس قانونگذاری انگلستان شامل ۱۷۶۲ مرد و تنها ۸۷ زن بود و در حال حاضر چندان نشانهای از تغییر در این عدم توازن به چشم نمیخورد. زنان در این اواخر تا اندازهای به مشاغلی که به عنوان مشاغل مردان تعریف شده هجوم آوردهاند، امّا تا کنون فقط به میزان محدودی به این مشاغل دست یافتهاند. با وجود آن که زنان ۴۴% نیروی کار مزدبگیر در بریتانیا در سال ۱۹۸۴ تشکیل میدادند، تنها ۱۷% موقعیتهای بالای مدیریت را اشغال کرده بودند. زنان فقط ۵% مؤسسات کسب و کار را در مالکیت خود دارند و این مؤسسات ۱% کل دریافتهای مؤسسات کسب و کار را تولید میکنند.(پاورقی ۱ . همان، ص ۱۸۹.) - سوئد سوئد از نظر قوانین مربوط به ارتقای حقوق زن در جهان غرب رتبه اول را دارا است. بخش عظیمی از زنان در سوئد شاغل مزدبگیر هستند.
درآمد زنان در سوئد نسبت به مردان ۹۰ به ۱۰۰ است. زنان یک چهارم کرسیها را در پارلمان سوئد در اختیار دارند. با وجود این، اندکی از زنان در سطوح بالای تجارت سوئد یافت میشوند.(پاورقی ۲ . همان، ص ۱۹۳.) در سوئد همانند آلمان، درصد زنان در مدیریتها به اندازه صفر است.(پاورقی ۳ . خدیجه سفیری، جامعهشناسی اشتغال زنان، ص ۱۳۷.) از دیگر خصوصیات جامعه سوئد آمار بالای طلاق و فرزندان نامشروع، ناپایدار بودن نهاد خانواده، آزادیهای جنسی بیحدّ و حساب و زندگی مشترک بدون ازدواج است.(پاورقی ۴ . آنتونی گیدنز، همان، ص ۳۳۱ و ۳۳۲.) به طور کلی در حوزه مشارکت سیاسی در سطح کلان، همانند بسیاری از حوزههای دیگر زندگی اجتماعی، زنان در میان نخبگان سیاسی کمتر دیده میشوند.(پاورقی ۵ . خدیجه سفیری، همان.) در حوزه مشاغل نظامی، غرب شعار تساوی زن و مرد را مطرح میکند، ولی در واقع حداکثر مشارکت زنان در مشاغل نظامی مربوط به امریکا است که حدود ۱۰% پرسنل ارتش امریکا را زنان تشکیل میدهند.(پاورقی ۶ . آنتونی گیدنز، همان، ص ۳۸۱.) در خصوص شمار زنان در کادر آموزشی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاههای غرب، برای مثال در امریکا ۸% و در انگلستان ۷% است. از این رو ملاحظه میشود که در غرب، زنان در مشاغل بالای آموزشی دانشگاهی مشارکت بسیار کمی دارند.(پاورقی ۷ . همان، ص ۳۶۹.) در جوامع غربی درصد اشتغال زنان به کل شاغلین آن کشورها، از ۳۲% در کشور ایرلند تا ۴۸% در کشور سوئد، متغیر است (براساس آمار سال ۱۹۹۱).(پاورقی ۱ . خدیجه سفیری، همان، ص ۱۳۹.) امروزه گسترش بیحدّ و مرز آزادیهای فردی باعث شده نهاد خانواده در غرب بسیار ناپایدار و متزلزل باشد و زن غربی نه در عرصه خانواده موفق باشد نه نیروی کار مجرب و توانمند.(پاورقی ۲ . ر.ک: گرهاردلنسکی، سیر تحول جوامع بشری (مبحث اشتغال زنان بعد از انقلاب صنعتی).) لنسکی مینویسد: مشارکت شتاب آلود زنان در صنعت باعث گسترش طلاق و افزایش جرایم شده است و این امر به گواهی آمار و مستندات رسمی، قابل قبول است.(پاورقی ۳ . همان.) از منظر غرب اشتغال، خود موضوعیت دارد و سرشت و طبیعت تکوینی زنان نادیده گرفته میشود. از این رو در بسیاری از مواقع به جای این که اشتغال زنان در خدمت نهاد خانواده قرار گیرد، به تعارض و تقابل با آن میپردازد و در بسیاری از موارد موجب زوال نهاد مقدس خانواده میشود.
به این ترتیب، در غرب نوعی تقسیم کار «مردانه» و «زنانه» به چشم میخورد. علّت چیست و چرا این همه تفاوت در کار مردان و زنان وجود دارد؟(پاورقی ۴ . عزتاللَّه عراقی، حقوق بینالمللی کار، ص ۴۲۶.) ریشه تقسیم کار را باید تفاوت تکوینی سرشت مردان و زنان دانست. غرب باید بپذیرد که زن به ایفای نقش زنانه در خانواده و اجتماع بپردازد و مرد هم به ایفای نقش مردانه بپردازد و اگر جامعهای به حدّی برسد که در آن زن، زن نباشد و مرد، مرد نباشد، آن جامعه قطعاً سقوط کرده، تباه میشود. ج) حقوق بشر و حمایت از اشتغال زنان در چارچوب سازمان ملل واقعیت این است که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند.
نظام حقوق بشر، حمایت از زنان را به عنوان یکی از اهداف خود، مدّ نظر قرار داده و سازمان مللمتحد از طرق مختلف از اشتغال زنان حمایت کرده است.(پاورقی ۱ . به طور کلی نگرش سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای بینالمللی به زن و حقوق او از منظر انسانشناسی غربی است که در آن آزادیهای زنان در حدّ بسیار زیاد لحاظ شده، بدون این که سرشت زنانه او و نقشی که به عنوان همسر یا مادر دارد، مدنظر قرار گرفته باشد؛ یعنی استاندار مطلوب نهادهای رسمی بینالمللی، استانداردِ حداقل جوامع غربی است که با ماهیت فرهنگ و با مدهای دیگر جوامع بشری مخصوصاً مسلمانان مغایرت دارد.
این مطلب مهم باید مورد توجه قرار گیرد.) امروزه حمایت از اشتغال زنان، به طور عمده توسط «سازمان بینالمللی کار»(پاورقی ۲ . International Labour organisation. )I.L.O(.) صورت میگیرد؛ چون پس از انقلاب صنعتی و کشانده شدن زنان به کار در صنایع، ضرورت حمایت از ایشان در برابر برخی خطرها و تنظیم مقررات ویژه در مورد شرایط کار آنان حس میشد.(پاورقی ۳ . عزتاللَّه عراقی، حقوق بینالمللی کار، ص ۴۲۸.) سازمان ملل متحد نیز طی اعلامیه جهانی حقوق بشر سال ۱۹۴۸ با اشاره به تساوی حقوق زن و مرد در مقدمه اعلامیه در مواد مختلفِ آن بر تساوی اجرت در برابر کار مساوی (بند ۲ ماده ۲۳) و حمایت از مادران (بند ۲ ماده ۲۵) تأکید ورزیده است. پس از آن تاریخ، ابتدا در میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سال ۱۹۶۶ همین اصول را با وضوح بیشتری اعلام کرده است. سپس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۷ در اعلامیهای تحت عنوان «اعلامیه رفع تبعیض در مورد زنان» بر تساوی حقوق زنان در حیات اقتصادی و اجتماعی، و به ویژه در زمینه کار (دستیابی به آموزش حرفهای، استخدام، ارتقای شغلی، تساوی مزد و غیره) تأکید کرده است.(پاورقی ۴ . همان، ص ۴۲۹.) سازمان بینالمللی کار )I.l.o( در ابعاد گوناگون از اشتغال زنان حمایت نمود. این حمایتها در واقع ماهیت حفظ نقش زن را دارد که با تساوی حقوقی زن و مرد (مورد قبول غرب) سازگاری ندارد.● سازمان بینالمللی کار در موارد زیر از حقوق زنان شاغل حمایت کرد:
۱) ممنوعیت کار زنان در ساعات شب؛ مخالفان ممنوعیت کار زنان در ساعات شب پایه استدلال خود را بر اصل برابری زن و مرد قرار میدهند و ابراز عقیده میکنند که چنین ممنوعیتی نوعی تبعیض به ضرر زنان به وجود میآورد و سبب میشود که در پارهای کارها از تبعیض زنان خودداری کنند.(پاورقی ۱ . عزتاللَّه عراقی، همان، ص ۴۳۸.)
۲) ممنوعیت کارهای خطرناک و زیان آور؛
۳) حمایت از جنبه مادری کارگران زن؛
۴) حمایت در جهت برقراری تساوی شرایط کار زنان و مردان:
▪ منع تبعیض در استخدام و اشتغال؛
▪ اصل تساوی مزد کارگر زن و مرد در برابر کار مساوی.
امروزه بسیاری از کشورها بر این باورند که وجود مقررات حمایتی برای زنان ضروری است. با توجه به وضع موجود در بسیاری از کشورهای جهان به نظر میرسد حذف مقررات حمایتی، شرایط کار زنان را دشوارتر خواهد ساخت.(پاورقی ۲ . همان، ص ۴۴۸.) حمایت سازمان ملل و دیگر سازمانهای وابسته به آن از زنان و به خصوص در بحث ما (اشتغال زنان) نشان دهنده این است که نگاه جامعه بینالمللی به زنان و مسائل آنان، نگاه خاص مبتنی بر تفاوتهای طبیعی میان زنان و مردان است. در غیر این صورت حمایتهای خاص از حقوق زنان و امتیازات خاصی را برای آنها قائل شدن معنا و مفهومی نخواهد داشت؛ چون با ادعای تساوی حقوقی زن و مرد و با عدم تبعیض سازگاری ندارد. امروزه حمایت از اشتغال زنان تنها در چارچوب سازمان ملل متحد و سازمان بینالمللی کار نیست، بلکه بسیاری از سازمانهای بینالمللی منطقهای و ملی و همچنین سازمانهای بینالمللی غیردولتی (N.G.O) این کار را انجام میدهند. د) دیدگاه اسلام در خصوص اشتغال زنان در شاکله حقوق انسان در اسلام، مسئلهای تحت عنوان «حقوق جنسیّتی زن» مطرح شده است، که در تمامی قوانین اقتصادی، جزایی، عبادی، سیاسی و اجتماعی به منظور حفظ توازن اجتماعی و اجرای عدالت، ساری و جاری است و امتیازات و تسهیلات اشتغال زنان، الهام گرفته از قانون الهی است.(پاورقی ۱ . سیمیندخت بهزادپور، زن در توسعه مفاهیم اسلامی، ص ۱۶۱.) در برنامهریزی عدالت اجتماعی، به هیچ صنفی - اعم از زن و مرد - نباید ظلم و تبعیض وارد شود. اگر نگرش به زن، نگرشی خاص باشد و باعث شود که زن از جایگاه اصلی انسانی خود خارج شود، به تبع آن، مرد هم نمیتواند در جایگاه انسانی خود قرار گیرد.(پاورقی ۲ . همان.) یکی از نقشهای مهم زن، نقش همسری و دیگری نقش مادری است.
در نگرش اسلام همیشه «انسان» و هدایت او مدنظر بوده بدون این که زن یا مرد به تنهایی ملاحظه شده باشد. از این رو در طرح مباحث جدید مربوط به زنان، نباید منفعلانه برخورد کرد، بلکه باید با استفاده از مبانی متقن اسلامی سعی کنیم به حلّ معضلات و مشکلات بپردازیم. از دیدگاه اسلام، تفاوتهای زن و مرد «تناسب» است نه نقص و کمال. قانون خلقت خواسته است با این تفاوتها تناسب بیشتری میان زن و مرد که قطعاً برای زندگی مشترک ساخته شدهاند و مجرد زیستن، انحراف از قانون خلقت است، به وجود آورد.(پاورقی ۳ . مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۱۶۹ و ۱۷۰.) بررسی اشتغال زنان از دیدگاه اسلام با ذکر مطالب طرح شده آسانتر و جامعتر خواهد بود. زن در اسلام مجبور نیست برای خود یا خانوادهاش کار کند و نفقه دادن از ناحیه مرد به زن واجب شرعی است. زن مکلّف به اشتغال نیست مگر اینکه احتیاج به شغل داشته یا اشتغال برای او ضرورت یافته باشد و یا به سبب اَمری که وجوب کفایی اشتغال برای زنان را دربر دارد و باید نیازهای جامعه با اشتغال برطرف شود.(پاورقی ۴ . محمد عبدالقادر ابوفارس، حقوق المرأة، ص ۲۶ و ۲۷.) قرآن کریم برای زنان همانند مردان، حق کسب و فعالیت اقتصادی قائل است: «برای مردان از آنچه کسب کردهاند بهرهای است و برای زنان [نیز] از آنچه کسب کردهاند بهرهای است.»(پاورقی ۱ . نساء (۵) آیه ۳۲.) در عصری که جوامع بشری برای زن هیچ گونه حقوق اقتصادی و اشتغال قائل نبودند و حتی زن از حقوق اولیه انسانی محروم بود، اسلام برای زن حقوق مالی و اقتصادی قائل بود. یکی از حقوقدانان در این خصوص مینویسد: استقلالی که زن در اموال خود دارد و فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته است، در یونان، روم و ژرمن و تا چندی پیش هم در حقوق غالب کشورها وجود نداشته است.(پاورقی ۲ . علی شایگان، شرح قانون مدنی، ص ۳۶۶.) اشتغال زنان در عصر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به شکلی گسترده به چشم میخورد و در تمامی شغلهای رایج آن زمان زنان حضور داشتند. زنان در این دوره به مشاغلی از قبیل پزشکی، تجارت و صنایع دستی اشتغال داشتند.(پاورقی ۳ . مهدی مهریزی، «امام خمینی و گستره آزادی زنان»، ماهنامه پیام زن، مهرماه، ۱۳۷۸، ص ۵۸ .) مطلب عمده در فرهنگ اشتغال زنان از منظر اسلام، حفظ جایگاه و منزلت زن است و این اَمر باید در اشتغال زنان لحاظ گردد. در تفکر اسلامی، حفظ و گسترش نهاد خانواده بر پایه ویژگیهای فطری و طبیعی زن و مرد، اولویت و اهمیت خاصی دارد و در کنار آن بر امکان اشتغال و استقلال مالی زنان تأکید شده است. اسلام اشتغال را برای زن هدف نمیداند بلکه آن را در خدمت خانواده و رفاه و آسایش آن میپذیرد و اشتغال را به عنوان یکی از راههای افزایش قابلیت و شکوفایی استعداد زنان و در جهت تعالی و کمال آنان میپذیرد. ه) اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران اشتغال زنان را در جمهوری اسلامی ایران میتوان در ابعاد مختلف بررسی کرد. در این نوشتار اشتغال زنان در دو بُعد بررسی میگردد:
۱) قوانین موضوع در قوانین مربوط به اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تبعیض به مفهوم اجحاف قانونی به زن وجود ندارد، بلکه مجموعهای از تسهیلات و امتیازات همچون کار نیمه وقت، مهدکودک، مرخصی زایمان، بازنشستگی زودرس و ... برای استحکام خانواده مقرر شده است.(پاورقی ۱ . سیمیندخت بهزادپور، زن در توسعه مفاهیم اسلامی، ص ۱۵۸ و ۱۵۹.) - قانون اساسی بر اساس بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی: دولت موظف است شرایط و امکانات کار را برای همه [اعم از زن و مرد] به منظور رسیدن به اشتغال کامل فراهم سازد و وسایل کار را در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند قرار دهد. بر اساس اصل بیست و یکم قانون اساسی دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و امور زیر را انجام دهد:
▪ ایجاد زمینههای مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او؛
▪ حمایت از مادران، به ویژه در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بیسرپرست؛
▪ ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده؛
▪ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بیسرپرست؛
▪ اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته، در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولیّ شرعی. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با آنکه برای خانواده و بقای آن بیشترین اولویت و اهمیت را قائل است، زن را در صحنههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی همپای مردان میداند.
در مقدمه قانون اساسی آمده است: زن ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پرارج مادری در پرورش انسانهای مکتبی، پیشاهنگ و همرزم مردان، در میدانهای فعالیت است و در نتیجه پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر خواهد بود.
قانون استخدام کشوری به طور کلی در قانون استخدام کشوری محدودیتی در استخدام و حالتهای مختلفی که در طول خدمت مستخدم احتمال وقوع آن وجود دارد، از لحاظ جنسیت مشاهده نمیشود. شرط تصدّی مشاغل، توانایی انجام دادن و داشتن شرایط احراز شغل است.(پاورقی ۱ . بهجت الملوک مظفری، مجموعه مقالات سمینار سیمای زن در جامعه، ص ۱۳۵.) - قانون کار و قانون تأمین اجتماعی در قانون کار جمهوری اسلامی ایران سعی بر این بوده است که نه تنها مقاوله نامهها و توصیه نامههای بینالمللی در مورد زنان مورد توجه قرار گیرد، بلکه با توجه به منزلتی که اسلام برای زنان قائل است و جایگاه وی در خانواده، مقررات به نحوی تدوین گردد که زنان علاوه بر اشتغال در مشاغل گوناگون قادر باشند به وظایف خطیر خود در خانواده عمل کنند و در ضمن خصوصیات روحی و جسمی زنان نیز مدنظر قرار گرفته است.(پاورقی ۲ . همان، ص ۱۴۱.) مقررات خاص کار زنان عمدتاً در مبحث چهارم از فصل سوم قانون کار به شرح ذیل آمده است:
ماده ۷۵ - ممنوعیت انجام کارهای سخت و زیانبار و حمل بار بیش از حد مجاز؛
ماده ۷۶ - محاسبه نود روز برای مرخصی زایمان؛
ماده ۷۷ - در مواردی که نوع کار برای زنان سخت باشد کار بهتر و سبکتری بدون کسر حقالسعی به زنان ارجاع شود؛
ماده ۷۸ - مربوط به حق شیر دادن با فرجه قانونی قابل احتساب؛
ماده ۳۸ - برای انجام کار مساوی در شرایط مساوی در یک کارگاه باید تساوی دستمزد وجود داشته باشد و هر نوع تبعیضی در این خصوص ممنوع است. در قانون تأمین اجتماعی کشور نیز مقرراتی برای حمایت از برابری زن و مرد در اشتغال پیشبینی شده است:(پاورقی ۱ . اولین گزارش ملی توسعه انسانی ایران (سال ۱۳۷۸)، ص ۱۵۷.) - پرداخت مبلغی به عنوان کمک هزینه ازدواج و کمک عایلهمندی به بیمه شده مرد یا زن؛ - قانون بازنشستگی پیش از موعد بیمهشدگان تأمین اجتماعی که بر اساس آن زنان با بیست سال سابقه کار و حداقل ۴۵ سال سن پیش از موعد بازنشسته میشوند؛ - تقلیل ساعت کار بانوان در قانون خدمت نیمه وقت بانوان؛ - قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان و برقراری حقوق وظیفه در مورد فرزندان و نوادگان اناث.
۲) اشتغال زنان در آیینه آمار براساس شاخصهای مختلف توسعه انسانی ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۷۸ فعالیت اقتصادی زنان در ایران این گونه برآورد شده است:(پاورقی ۲ . همان، ص ۲۲۴، ۲۲۶ و ۲۲۸.)
▪ سهم نسبی درآمدی زنان: از ۶/۷% در سال ۱۳۶۷ به ۷/۹% در سال ۱۳۷۶ افزایش یافت.
▪ نرخ فعالیت اقتصادی زنان نسبت به مردان: از ۶/۱۱% در سال ۱۳۶۷ به ۳/۱۴% در سال ۱۳۷۶ افزایش یافت.
▪ سهم نسبی زنان در کل نیروی کار بزرگسال (درصد): از ۹/۹% در سال ۱۳۶۷ به ۲/۱۲% در سال ۱۳۷۵ افزایش یافت. بررسی وضعیت استخدام شدگان زن در سالهای بعد از انقلاب نشان میدهد، استخدام زنان در سالهای اخیر بر مبنای استفاده مطلوب از نیروی زنان در بخش دولتی صورت گرفته است، به طوری که ۰۷/۸۹% استخدامهای مستخدمین زن در بخش مشمول در سالهای بعد از انقلاب در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته و پس از آن وزارت فرهنگ و آموزش عالی با نسبت ۹۲/۳% و بهداشت درمان و آموزش پزشکی با نسبت ۵۴/۲% قرار دارند. به این ترتیب فقط ۴۷/۴% از کل استخدامهای سالهای اخیر مربوط به سایر وزارتخانهها است. چنانچه نسبت استخدامهای دو سال اخیر را در نظر بگیریم ملاحظه میشود که ۳۱/۹۳% از کل مستخدمین زن در آموزش و پرورش شاغل شدهاند، در صورتی که استخدامهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی را به آن بیافزاییم نسبت مذکور به ۳۵/۹۷% میرسد.
به این ترتیب در دو سال اخیر فقط ۶۵/۲% استخدامهای زنان در سایر وزارتخانهها صورت گرفته است.(پاورقی ۱ . بهجت الملوک مظفری، مجموعه مقالات سمینار سیمای زن در جامعه، ص ۱۳۰.) با بررسی آمار و ارقام ارائه شده، مشاهده میشود اشتغال زنان به طور عمده در مشاغل فرهنگی و مشاغلی است که تناسب بیشتری با منزلت و جایگاه زن در جامعه دارد. انتخاب مشاغل در هر جامعهای برخاسته از فرهنگ حاکم بر آن جامعه است؛ از این رو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش استقبال زنان برای اشتغال در کارهای متناسب با منزلت خودشان مواجهایم و این خود اَمری کاملاً مثبت و رویکردی صحیح است که در جامعه ما شکل گرفته که البته در کنار نقش همسری و مادری زن قرار میگیرد. یکی از زنان نویسنده با برداشت غربی از حقوق زنان در ایران و اشتغال آنان، این گونه نقش اصلی زن در جامعه ایران را به انتقاد میگیرد: در یک نگاه به ساختار شغلی زنان مشاهده میشود که محدوده شغلی زنان از سه - چهار شکل فراتر نمیرود.
حضور زنان فقط در شغلهایی که در واقع ادامه نقشهای سنتی آنها است و انتقال این نقشها از خانه به اجتماع است، ملموس و قابل اعتنا میباشد. این اشتغال عبارت است از معلّمی و مشاغل مربوط به امور بهداشتی و درمانی که در واقع ادامه نقشهای تعلیماتی و حمایتی و مراقبتی مادرانه از خانواده به اجتماع است... . تغییرات بافت اقتصادی اشتغال زنان در سالهای اخیر نشان میدهد که اشتغال زنان کشور توسعه نمییابد مگر این که فعالیتهای صنعتی کشور توسعه پیدا کند و زنان در تولید مشارکت داشته باشند. برای قرار گرفتن در مسیر توسعه انتظار ایفای نقشهای سنتی از زنان، تفکری مردود و غیرمنطقی است.(پاورقی ۱ . مهرانگیز کار، زنان در بازار کار ایران، ص ۱۴۴.) در حالی که امروزه در جوامع غربی بحث در خصوص نقش سهم کارِ خانگی یا کار در منزل در توسعه مطرح شده است و جامعهشناسان و اقتصاددانان غربی برای کار در منزل اهمیت زیادی قائلاند،(پاورقی ۲ . آنتونی گیدنز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، ص ۱۹۶.) مطرح کردن تغییر نقش زنان در جامعه و نفی جایگاه و نقش سنتی زنان - یعنی مادری و همسری - نشان دهنده بستر سازی این گونه اشخاص برای استحاله فرهنگ اسلامی در جامعه است. امروزه در غرب شاهد شکلگیری دیدگاههای جدیدی در عرصه اقتصاد هستیم که خدمات خانگی تولید شده را به ارقام سنتی تولید ناخالص ملی (پاورقی ۳ . Gross National product (GNP).) اضافه متناسب با منزلت خودشان مواجهایم و این خود اَمری کاملاً مثبت و رویکردی صحیح است که در جامعه ما شکل گرفته که البته در کنار نقش همسری و مادری زن قرار میگیرد. یکی از زنان نویسنده با برداشت غربی از حقوق زنان در ایران و اشتغال آنان، این گونه نقش اصلی زن در جامعه ایران را به انتقاد میگیرد: در یک نگاه به ساختار شغلی زنان مشاهده میشود که محدوده شغلی زنان از سه - چهار شکل فراتر نمیرود.
حضور زنان فقط در شغلهایی که در واقع ادامه نقشهای سنتی آنها است و انتقال این نقشها از خانه به اجتماع است، ملموس و قابل اعتنا میباشد. این اشتغال عبارت است از معلّمی و مشاغل مربوط به امور بهداشتی و درمانی که در واقع ادامه نقشهای تعلیماتی و حمایتی و مراقبتی مادرانه از خانواده به اجتماع است... . تغییرات بافت اقتصادی اشتغال زنان در سالهای اخیر نشان میدهد که اشتغال زنان کشور توسعه نمییابد مگر این که فعالیتهای صنعتی کشور توسعه پیدا کند و زنان در تولید مشارکت داشته باشند. برای قرار گرفتن در مسیر توسعه انتظار ایفای نقشهای سنتی از زنان، تفکری مردود و غیرمنطقی است.(پاورقی ۱ . مهرانگیز کار، زنان در بازار کار ایران، ص ۱۴۴.) در حالی که امروزه در جوامع غربی بحث در خصوص نقش سهم کارِ خانگی یا کار در منزل در توسعه مطرح شده است و جامعهشناسان و اقتصاددانان غربی برای کار در منزل اهمیت زیادی قائلاند،(پاورقی ۲ . آنتونی گیدنز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، ص ۱۹۶.) مطرح کردن تغییر نقش زنان در جامعه و نفی جایگاه و نقش سنتی زنان - یعنی مادری و همسری - نشان دهنده بستر سازی این گونه اشخاص برای استحاله فرهنگ اسلامی در جامعه است. امروزه در غرب شاهد شکلگیری دیدگاههای جدیدی در عرصه اقتصاد هستیم که خدمات خانگی تولید شده را به ارقام سنتی تولید ناخالص ملی (پاورقی ۳ . Gross National product (GNP) ) اضافه میکنند؛ حال آن که این افزایش در آمار آمارگران نمیآید. از این رو معیار دیگری برای زندگی اقتصادی، به نام رفاه خالص اقتصادی (NEW)(پاورقی ۱ . Net Economic Welfare.) پیشنهاد شده است.(پاورقی ۲ . پل ساموئلسن و ویلیام نوردهاوس، اقتصاد، ترجمه علیرضا نوروزی و محمدابراهیم جهاندوست، ج ۱، ص ۲۲.) گیدنز مینویسد: «۲۵ تا ۴۰ درصد ثروت جوامع صنعتی ناشی از کار بی مزد خانگی است.»(پاورقی ۳ . آنتونی گیدنز، همان.) در حالی که امروزه در غرب دیدگاه بازگشت به ارزشگذاری کار در منزل مطرح است و برای این کار ارزش اقتصادی قائل شدهاند، این نویسنده اساساً جایگاه و نقش سنتی زنان در جامعه ایران را مردود میداند و فقط معیار پیشرفت زنان را مشارکت در کارهای صنعتی و تولیدی میداند. امّا در خصوص میانگین دستمزد زنان در سازمانهای دولتی، نسبت دستمزد زنان به مردان ۸۰ به ۱۰۰است. با توجه به آماری که در سال ۱۹۹۴ از طریق سازمان ملل تهیه گردیده و در گزارش آن آمده است، وضعیت دستمزد در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته میزان خوبی را دارا است. در حالی که بالاترین دستمزد زنان نسبت به مردان، در کشور سوئد است، یعنی نسبت ۹۰ مقابل ۱۰۰ و در امریکا ۵۹ به ۱۰۰ و در ژاپن ۵۱ به ۱۰۰ است.(پاورقی ۴ . خدیجه سفیری، جامعهشناسی اشتغال، ص ۶۷.) پس ملاحظه میکنیم در زمینه دستمزد، زنان ایرانی از دستمزد مناسبی در قیاس با سایر کشورها برخوردارند. شاید در کشور ما درصد زنان شاغل در کارهای رسمی که ۱۲% اعلام شده است نسبت به کشورهای غربی که حداقل ۳۲% و حداکثر ۴۸% اعلام شده، آمار کمی باشد، امّا باید نگرش جامعه ما به زن و اشتغال از منظر حفظ هویت دینی و نقش مادری و همسری صورت گیرد. از این رو ارتقای کمّی و کیفی اشتغال زنان در ایران زمانی میتواند مطلوب باشد که در راستای حفظ هویت فرهنگی و دینی زنان باشد. در غرب زنان باید برای اشتغال تلاش کنند؛ چون اشتغال، خود به هدف تبدیل شده و نهاد خانواده بسیار متزلزل و ناپایدار است. امّا جامعه ما بر اساس فرهنگ اسلامی تقسیم کار را بین زنان و مردان میپذیرد. آنچه به عنوان پیشنهاد در خصوص اشتغال زنان در ایران میتوان مطرح نمود، باز کردن راههای توسعه و گسترش نقش زنان در عرصه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی است تا زنان بتوانند از قابلیتها و تواناییهای خود برای پیشرفت جامعه اسلامی استفاده مطلوب نمایند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۰ سیاستهای اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران را تدوین کرد که ذکر خلاصهای از آن سیاستها میتواند در این نوشتار مفید باشد: ۱. با توجه به قداست مقام مادری و تربیت نسل آینده و مدیریت خانه و با عنایت به نقش زنان در فرایند رشد فرهنگی و توسعه اقتصادی، باید ارزش معنوی و مادی نقش زنان در خانواده و کار آنان در خانه در نظر گرفته شود. ۲. اشتغال بانوان در مشاغل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و اداری از جمله شرایط و لوازم تحقق عدالت اجتماعی و تعالی جامعه است و باید به آن وقع لازم گذاشته شود. ۳. شرایط و محیط کار اجتماعی بانوان باید به گونهای مهیا باشد که زمینه رشد معنوی، علمی و حرفهای آنان فراهم شود و به دیانت، شخصیت، منزلت و سلامت روحی، فکری و جسمی آنان لطمهای وارد نیاید. ۴. با توجه به نقش زنان در پیشرفت اجتماعی و توسعه اقتصادی و به عنوان نیمی از جمعیت، باید تسهیلات لازم برای اشتغال آنان از سوی دستگاههای اجرایی فراهم آید و برنامه ریزیهای مناسب حسب اولویت صورت گیرد و به علاوه، قوانین و امکانات فوق العادهای نیز برای اشتغال زنان تا سرحد رفع نیاز در نظر گرفته شود و زنان نیز مانند مردان قادر باشند بدون تبعیض، شغل مطلوب خود را به دست آورند. ۵ . تشویق بانوان تحصیلکرده و متخصص با تجربه به احراز سمتهای مدیرت و مشاغل ستادی، به منظور امکان استفاده از کارآیی آنها در سطوح عالی اجرایی. ۶. با توجه به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران به استحکام بنیان خانواده و نقش تربیتی و سازنده زنان در خانه قائل است، مقررات و تسهیلات لازم، به مناسبت در حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ زیرا که هر دو انساناند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. بله، در بعضی موارد تفاوتهایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها ارتباط ندارد.(پاورقی ۱ . صحیفه نور، ج ۳، ص ۴۹.) بعد از ذکر مطالب اساسی در خصوص نگرش به زن و منزلت او، میتوان به صورت شفاف و غیر منفعلانه به اشتغال از منظر غرب نگریست. تا استیفای کامل حقوق زنان در جوامع اسلامی فاصله زیادی وجود دارد، امّا این به معنای پذیرش وضعیت موجود در غرب نیست؛ چون شاخص اصلی فرهنگ جدید غربی فردگرایی است و این فرهنگ جدید خانواده را تحت الشعاع قرار داده و بنیان آن را متزلزل ساخته و زن را همانند مرد قرار داده است. فرد محوری باعث شده نگرش خاصی به زن شکل بگیرد و در آن زن جدا از مفهوم خانواده مورد توجه قرار بگیرد. نگاه به اشتغال زنان در غرب با توجه به آمارها و ارقامی که ارائه میشود دلیل بر منزلت بالا و تعالی نقش زن نیست و نگاه به اشتغال زنان در جمهوری اسلامی با توجه به آمار موجود دلیل بر پایین بودن منزلت زن نیست، بلکه ما معتقدیم در جامعه اسلامی باید قابلیتها و تواناییهای زنان شکوفا شود و نگاه به زن و اشتغالِ او با توجه به مطالبی که ذکر شد، نگاهی معقول و متناسب با شخصیت او باشد. اگر بخواهیم در روندی شتابآلود، صرفاً الگوی اشتغال زنان در غرب را بپذیریم، هم نمیتوانیم توسعه کمّیِ اشتغال را برای زنان فراهم سازیم و هم از مبانی اسلامی و دینی دور میشویم و به بیراهه میرویم. نهایت این که اگر نهاد خانواده به عنوان یک واحد اساسی اجتماعی مورد شناسایی قرار گیرد نگرش به اشتغال زنان، مبتنی بر واقعیت خواهد بود و دغدغه تطابق با معیارهای دیگر جوامع را نخواهیم داشت.
محسن قدیر
منبع : دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست