چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
فردوسی و شاعران دیگر: مقالاتی در مقایسه منشها و روشهای فردوسی و چند شاعر بزرگ
تاریخ نشر : ۸۴۱۰۰۳
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۳۶۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۱۳۴-۴۷-۹
رده دیویی : ۸fa۱.۲۱
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : رستگارفسایی - منصور
این مجموعه، تحت مقالاتی چند، به مقایسهی منشها و روشهای فردوسی و چند شاعر بزرگ اختصاص دارد. این مقالات عبارتاند از: 'فردوسی و معاصرانش'، 'فردوسی و نظامی'، 'فردوسی و سعدی'، 'فردوسی و خواجو'، 'فردوسی و حافظ' و 'فردوسی و اخوان'. برای نمونه در مقایسهی فردوسی و سعدی عنوان شده است: 'انسان فردوسی و سعدی، هدفها و نیازهای مختلفی دارند و وسیلههایی را که در جهت حصول به مقصود دارند متفاوت است، اما چون نیک مینگریم، این انسانها در پهنهی تفکر و تعقل، و تدبر به هم نزدیک میشوند و در نتیجه فردوسی و سعدی را میبینیم که در ارزیابی مسائل حیاتی، یکسان لب به حکمت میگشایند، اما همسان نتیجه نمیگیرند، بدین معنی که فردوسی به یاری اعتقادات استوار اسلامیش، حماسهی دنیانگر و آفاتی را به همراه بسیاری از پدیدههای غنایی به خدمت هدایت انسان به سوی معنویت مطلوب قرار میدهد و سعدی اندیشههای غنایی و حکمی را به کمک جلوههایی فراوان از فرهنگ حماسی و اساطیری ایران که کوتاهترین فاصله را با روحیات اجتماعی مخاطبانش دارد، وسیلهای برای راهنمایی مردم میسازد و از همین جاست که کلام سعدی اشتراک و شباهت فراوانی با سخن فردوسی مییابد'.
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۳۶۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۱۳۴-۴۷-۹
رده دیویی : ۸fa۱.۲۱
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : رستگارفسایی - منصور
این مجموعه، تحت مقالاتی چند، به مقایسهی منشها و روشهای فردوسی و چند شاعر بزرگ اختصاص دارد. این مقالات عبارتاند از: 'فردوسی و معاصرانش'، 'فردوسی و نظامی'، 'فردوسی و سعدی'، 'فردوسی و خواجو'، 'فردوسی و حافظ' و 'فردوسی و اخوان'. برای نمونه در مقایسهی فردوسی و سعدی عنوان شده است: 'انسان فردوسی و سعدی، هدفها و نیازهای مختلفی دارند و وسیلههایی را که در جهت حصول به مقصود دارند متفاوت است، اما چون نیک مینگریم، این انسانها در پهنهی تفکر و تعقل، و تدبر به هم نزدیک میشوند و در نتیجه فردوسی و سعدی را میبینیم که در ارزیابی مسائل حیاتی، یکسان لب به حکمت میگشایند، اما همسان نتیجه نمیگیرند، بدین معنی که فردوسی به یاری اعتقادات استوار اسلامیش، حماسهی دنیانگر و آفاتی را به همراه بسیاری از پدیدههای غنایی به خدمت هدایت انسان به سوی معنویت مطلوب قرار میدهد و سعدی اندیشههای غنایی و حکمی را به کمک جلوههایی فراوان از فرهنگ حماسی و اساطیری ایران که کوتاهترین فاصله را با روحیات اجتماعی مخاطبانش دارد، وسیلهای برای راهنمایی مردم میسازد و از همین جاست که کلام سعدی اشتراک و شباهت فراوانی با سخن فردوسی مییابد'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست