یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
تفصیل واقعه تاریخی مباهله
بیست وچهارم ذیحجه سالروز حادثه مهم مباهله میان پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (پنج تن آل عبا) و مسیحیان نجران است. پس از اینکه مسیحیان نجران حق را نپذیرفتند، خداوند دستور داد که به آنها اعلام مباهله نماید یعنی همدیگر را نفرین کنند و لعنت خداوند بر هر کدام از طرفین وارد شد نشانه صدق دیگریست. مسیحیان نجران که به صداقت پیامبر اکرم (ص) علم داشتند، از پذیرش آن سرباز زدند.
این حادثه در آیه ۶۱ سوره آل عمران بیان شده است:"الحق من ربک فلا تکن من الممترین فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین"
حق از جانب پروردگار توست و نباید در آن تردیدی به خود راه دهی.
پس کسانی که درباره حق با تو به جدل پرداختند به آنها بگو بیایید فرزندانمان و فرزاندانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فرا بخوانیم و سپس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
● مباهله در عرف و لغت عرب
واژه مباهله مشتق از ماده "بهل" است. گفته میشود "بهلهالله" یعنی "لعنهالله" و باهل القوم وتباهلوا وابتهلوا ای تلاعنوا و المباهلهٔ ان یجتمع القوم اذا اختلفوا فی شیء فیقولوا لعنهٔالله علی الظالم منا ولی مباهله با ملاعنه این تفاوت را دارد كه "لعن" عبارت است از دعا به ضرر شخص كه از رحمت الهی دور باشد و "بهل" اجتهاد در لعن است و لذا كسی كه اصرار و التماس در دعا و نفرین داشته باشد "مبتهل" است.
در ذیل آیه ۶۱ سوره آلعمران در تفسیر واژه "نبتهل" مفسرین متقدم گفتهاند كه در معنای ابتهال دو قول است اول آن كه به معنای التعان است و دوم آن كه به معنای دعا كردن بر ضد شخص دروغگو و طلب هلاكت اوست كه این شبیه لعن است و روشن است كه این دو معنا بسیار نزدیك به هم هستند.
برخی اساتید معاصر در توضیح این واژه آوردهاند كه مباهله تضرع و ابتهال و لابه است . ابتهال گاه برای دفع بلا است و زمانی برای نزول بلا است. مثل این كه با نماز استسقاء نزول باران رحمت از خدای سبحان طلب میشود و یا با نماز، نیاز یا بلایی دفع میشود مثل ربنا اكشف عنا العذاب انا مؤمنون و گاهی هم دعا میشود تا عذابی بر شخص یا گروهی نازل شود مثل این كه نوح (علیه السلام) به خداوند عرض كرد "رب لا تذر علی الارض من الكافرین دیارا"
ولی در اینجا این نكته در توضیح معنای واژه مذكور باید مورد تأكید قرار گیرد كه مباهله همواره متضمن یك رابطه بینالاثنینی است. و ناله و زاری انسان به درگاه خداوند برای دفع بلایی از خودش یا نزول رحمتی مباهله خوانده نمیشود ولی ابتهال گفته میشود.
برخی در معنای لغوی مباهله صیغه و هیئت خاصی را معتبر دانستهاند ولی از كتب لغت و ادب بدست میآید كه واژه مباهله از این جهات مطلق است. نهایت آن كه ادعای پیدایش معنای اصطلاحی خاصی برای آن در میان مسلمانان شود كه منشأ آن سیره رسولخدا در واقعه مباهله و كیفیت عمل آن حضرت یا روایات صادر از ناحیه امامان شیعه در مورد نحوه اجرای مباهله است كه بدان اشاره خواهد شد.
اكنون كه معنای مباهله واضح شد باید گفت كه این معنا در عرف عرب و نزد پیروان ادیان آسمانی معنایی كاملا شناخته شده بود و دعوت پیامبر اسلام از مسیحیان به مباهله دعوت به كاری بدیع و فتح بابی جدید برای اثبات حق و ابطال باطل نبود. از این رو میبینیم كه مسیحیان نجران خیلی طبیعی با آن برخورد كردند و حتی وقتی پیامبر اسلام بر سر زانوان خود نشست و دست به دعا برداشت ابوحارثه اسقف بزرگ مسیحیان گفت" جثی والله كما جثی الانبیاء للمباهلهٔ یعنی او همانند انبیا برای مباهله نشسته است. از اینجا معلوم میشود كه مسیحیان توسل جستن به مباهله را از مختصات پیامبر اسلام به شمار نیاورده بودند و او را در این جهت دنبالهروی انبیاء الهی میدانستند.
در روایات اهل بیت به مواردی برخورد میكنیم كه مباهله را به شكل خاصی به اصحاب و شیعیان خود تعلیم دادهاند و توسل بدان را در برابر منكرین مسأله امامت و ولایت كه در بحث و مناظره به هیچ دلیل و برهانی حق را نمیپذیرند، به عنوان آخرین راهحل مطرح كردهاند. ابومسروق گوید به امام صادق عرض كردم من با مردم سخن میگویم و به آیه شریفه "اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم" بر آنها احتجاج میكنم ولی آنها میگویند این آیه درباره امیران جنگها نازل شده است . پس به آیه شریفه "انما ولیكمالله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاهٔ و یؤتون الزكوهٔ و هم راكعون" بر آنها احتجاج میكنم ولی میگویند این آیه درباره مؤمنین نازل شده است. آنگاه به آیه شریفه "قل لا أسألكم علیه اجرا الا المودهٔ فی القربی" بر آنان احتجاج میكنم ولی میگویند درباره خویشاوندان مسلمانان نازل شده است. پس از این قبیل ادله هر چه حاضر دارم فروگذار نمیكنم. آن حضرت به من فرمود: اگر این گونه میباشد پس آنان را به مباهله فراخوان. گفتم چگونه؟ فرمود سه روز نفس خویش را اصلاح كن و گمانم كه فرمود روزه بگیر و غسل كن. آنگاه تو و او به صحرا بروید و انگشتان دست راست خود را در انگشتان دست او داخل كن و از خود شروع كن و بگو " اللهم رب السماوات السبع و رب الارضین السبع عالم الغیب و الشهادهٔ الرحمن الرحیم ان كان ابومسروق جحد حقا و ادعی باطلا فانزل علیه حسبانا من السماء او عذابا الیما" سپس دعا را متوجه او كن و بگو "ان كان فلان جحد حقا و ادعی باطلا فانزل علیه حسبانا من السماء او عذابا الیما" پس چیزی نخواهد گذشت كه آنچه را در حق او درخواست كردی خواهی دید.
روشن است كه این روایت و روایاتی از این قبیل كه زمان خاص یا كیفیت خاصی را برای انجام مباهله بیان میكند، نظر به آداب و شرایط كمال عمل دارد و نیز با توجه به مفاد این حدیث معلوم میشود كه مباهله راهی فراروی هر انسان خداشناسی است كه در دین و مذهبش خود را صادق میشمارد و گرفتار دشمنی است كه حق را میشناسد ولی آن را انكار میكند و به تعبیر آیه ۱۴ سوره نمل "و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوا" همواره یك طرف مباهله فردی است كه یقین به حقانیت خود دارد و طرف دیگر كسی كه حقانیت او را میشناسد ولی به ستم و از سر برتری جویی آن را انكار میكند. و این حدیث نشان میدهد كه چگونه مسأله امامت اهل بیت بر گروهی معلوم ولی مورد انكار بوده و چگونه باید شیعیان در امر امامت و ولایت جازم و قاطع باشند. و جالب آن است كه امام صادقعلیه السلام در پایان روایت مذكور میفرماید قسم به خدا من هیچ كس را نیافتم كه دعوت مرا برای این كار پاسخ دهد. در تاریخ اسلامی به مواردی برمیخوریم كه پیروان برخی مذاهب اسلامی مخالفین خود را به مباهله دعوت كردهاند ولی گویا دعوت آنها بیشتر جنبه نمایشی داشته و كمتر به مرحله عمل رسیده است.
● مقطع زمانی واقعه مباهله
آنچه مسلم است واقعه تاریخی مباهله رسولخدا با مسیحیان نجران بعد از نبرد تبوك بوده است. شیخ مفید آمدن هیئت نصاری به حضور رسولخدا را بعد از ماجرای فتح مكه و سرازیر شدن هیئتهای مختلف طوائف و قبائل به سوی پیغمبر ذكر كرده است.
سیدبن طاووس ارسال نامه آن حضرت به مسیحیان نجران را بعد از ارسال نامه كسری و قیصر یعنی حدود سال نهم هجری و بعد از نزول آیه جزیه دانسته است و به طور طبیعی واقعهٔ مباهله فاصله زیادی از این تاریخ نداشته است. همو در تعیین روز مباهله بیست و یكم و بیست و چهارم و بیست و هفتم ماه ذیحجهٔ را نقل یاد كرده واصح آنها را بیست و چهارم ذیحجهٔ دانسته است و سپس همین روز را به عنوان روز خاتم بخشی امیرالمؤمنین و نزول آیه "انما ولیكم الله...."
ذكر و سخن شیخ طوسی در "المصباح المتهجد" را نیز به عنوان تأكید آورده است همچنان كه نزول سوره "هل اتی" در حق اهل البیت در روز بیست و پنج ذیحجهٔ دانسته است . هم ایشان در جای دیگر به نقل از عبدالمحمود نقاش در تفسیر شفاء الصدور نقل میكند كه واقعه غدیر در روز هیجدهم ذیحجه و مباهله در بیست و یكم و تزویج فاطمه به علی در بیست و پنجم ذیحجهٔ به وقوع پیوست.مرحوم مجلسی از كتاب شیخ رضی الدین علیبن یوسف المطهر حلی كه برادر علامه حلی است نقل میكند كه مباهله در روز بیست و چهارم ذیحجهٔ و به نقلی در بیست و پنجم و خاتم بخشی آن حضرت در روز بیست و چهارم ذیحجهٔ بوده است و نیز ایشان آورده است كه به خط شیخ محمدبن علیالجبعی دیدم كه ایشان از خط شیخ طوسی نقل میكند كه در روز دوازدهم ذیحجهٔ مؤاخات رسولخداصلی الله علیه وآله وسلم با علیعلیه السلام و در هیجدهم این ماه واقعه غدیر به وقوع پیوست و روز بیست و یكم ذیحجهٔ روزی است كه توبه آدم پذیرفته شد كه همان روز مباهله است و روز بیست و چهارم نیز به عنوان روز مباهله نقل شده است.
در دیگر كتب روایی شیعه نیز روایاتی در تعیین روز مباهله نقل و اعمال مستحبی در این روز ذكر شده است. مرحوم شیخ حر عاملی در بابی تحت عنوان "استحباب الغسل و الصلاهٔ یوم المباهلهٔ و هو الرابع و العشرون من ذیالحجهٔ" دو روایت ذكر كرده است. روایت اول را شیخ طوسی در المصباح المتهجد به نقل از امام صادقعلیه السلام نقل كرده است كه آن حضرت فرمود "كسی كه در این روز یعنی روز بیست و چهارم ذیحجهٔ نیم ساعت قبل از زوال دو ركعت نماز بخواند و ..." و در روایت دوم به نقل از موسیبن جعفرعلیه السلام آورده است" روز مباهله روز بیست و چهارم ذیحجهٔ است"
شیخ مفید نیز در ذكر مناسبات ایام سال روز بیست و چهارم ذیحجهٔ را به عنوان روز مباهله ذكر كرده است.
حاصل آن كه معرفی روز بیست و چهارم ذیحجهٔ از سال دهم هجرت به عنوان روز مباهله بیشتر به واقع نزدیك است. البته تعیین دقیق روز مباهله تأثیری در مباحث آتی ندارد ولی از جهت بزرگداشت این روز و درك فضیلت آن و انجام اعمال مستحبی حائز اهمیت است. و از جمله دعاهای وارد در این روز دعای مباهله است كه همان دعای معروف سحرهای ماه رمضان و بنابر برخی نقلها اندكی متفاوت با آن است. امام باقرعلیه السلام در حق این دعا میفرماید اگر مردم میدانستند كه چه مسائل عظیمی در آن است و چه زود برای صاحبش به اجابت میرسد، البته همدیگر را میكشتند تا بدان دست یابند اگر قسم بخورم كه اسم عظم خداوند در آن داخل است به درستی قسم خوردهام. و این دعایی است كه در روز مباهله جبرئیل از جانب خداوند آورد و به پیغمبر گفت تو با وصی و دو فرزند و دختر خود بیرون برو و خدا را بدین دعا بخوان و با آن قوم مباهله كن.
● تفصیل واقعه تاریخی مباهله
زمینهساز واقعه مباهله نامه رسولخدا (ص) به مسیحیان نجران و دعوت آنها به اسلام بود و حاملین این نامه عتبهٔبن غزوان و عبداللهبن ابیامیهٔ و الهدیربن عبدالله و صهیببن سنان شمرده شدهاند و متن آن را ابنكثیر در البدایهٔ و النهایهٔ چنین ذكر كرده است:
"باسم اله ابراهیم و اسحاق و یعقوب من محمد النبی رسولالله الی اسقف نجران اسلم انتم فانی احمد الیكم اله ابراهیم و اسحاق و یعقوب. اما بعد فانی ادعوكم الی عبادهٔالله من عبادهٔ العباد و ادعوكم الی ولایهٔالله من ولایهٔ العباد و ان ابیتم فالجزیهٔ فان ابیتم آذنتكم بحرب و السلام."
سید ابنطاووس در اقبال فرموده است كه رسولخدا(ص) در این نامه آیه شریفه "قل یا اهل الكتاب تعالوا الی كلمهٔ سواء بیننا و بینكم ان لا نعبد الا الله و لا نشرك به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون" (آل عمران / ۶۴) را درج نمود.
در هر صورت پیام اصلی این نامه اعلام رسالت رسولخدا و دعوت از اسقف یا اسقفهای نجران و مردم مسیحی آن منطقه به آیین اسلام بود. اما در صورتی از پذیرش اسلام امتناع ورزند یا باید مقررات ویژه پرداخت جزیه به حكومت اسلامی را بپذیرند و یا آماده جنگ شوند.
اسقف نجران در پی دریافت نامه رسولخداصلی الله علیه وآله وسلم مجلس مشورتی مهمی در كلیسای بزرگ نجران تشكیل داد. در این مجلس مباحثات و مناظرات بسیاری میان بزرگان و دانشمندان مسیحی نجران در خصوص نحوه برخورد با دعوت رسولخدا مطرح شد كه مشروح آن را تنها سیدابنطاووس در "اقبال الاعمال" نقل كردهاند و دیگران در بیان متن عربی یا ترجمه فارسی به نقل او اعتماد كردهاند.
● دیدار در مدینه
هیئت نصارای نجران متشكل از چهل یا شصت یا هفتاد نفر به مدینه رسیدند ولی قبل از ورود به شهر آن چنان خود را آراسته بودند كه توده مسلمان فریفته ظاهر آنان شدند. آنان بدین وسیله میخواستند عظمت و شكوه مسیحیت را به رخ مسلمانان بكشند و بر آنها فخر كنند.
بزرگان این هیئت را چنین نام بردهاند ابوحارثهٔبن علقمهٔ كه اسقف اعظم اهالی نجران بود و عاقب كه اسم او عبدالمسیح بود و سید كه اسم او ایهم بود.
به نقلی در بدو ورود یهودیان مدینه با آنها به سخن نشستند و هر كدام از دو گروه دیگری را نفی میكرد و آیه شریفه "و قالت الیهود لیست النصاری علی شیء و قالت النصاری لیست الیهود علی شیء" (بقره/ ۱۱۳) در شأن آنان نازل شد.
پیامبر خدا از نماز عصر فارع شده بود كه به مسجد آن حضرت وارد شدند و برای آن حضرت هدایایی نیز آورده بودند كه برخی را پذیرفت و برخی را رد كرد. همین زمان وقت نماز آنان فرا رسیده بود پس ناقوس نواختند و رو به سوی مشرق در مسجد پیامبر عبادت خویش را به جای آوردند و رسولخدا اجازه نداد كسی مزاحم آنان شود.
به نقلی پیغمبر سه روز آنان را به حال خود گذاشت تا رفتار او بخوبی ببینند و با نشانههایی كه در كتب مقدس به آنان رسیده بود تطبیق دهند.
برخی منابع نوشتهاند كه قبل از هر چیز رسولخدا آنها را به پذیرش اسلام دعوت كرد. گفتند ما پیش از تو مسلمان بودیم. آن حضرت فرمود دروغ گفتید بلكه سه چیز شما را از اسلام آوردن باز داشته است. پرستش صلیب، خوردن گوشت خوك و اعتقاد شما به این كه برای خدا فرزندی است. یكی از آنان گفت مسیح فرزند خداست چون پدری ندارد دیگری گفت او خداست چون مردهها را زنده میكرد و از غیب خبر میداد و مریض را شفا میداد و از گل پرندهای میآفرید. بزرگتر آنها گفت پس چرا شما او را شتم میكنید و معتقدید كه بنده خداست؟ حضرت فرمود او بنده خدا و كلمه خداست كه بر مریم فرو فرستاد. آنان خشمگین شدند و گفتند اگر او را خدا بخوانی ما راضی میشویم و سپس گفتند اگر تو راست میگویی بندهای به ما نشان بده كه مردهها را زنده میكند و كور مادرزاد را بینا میكند و انسان پیس را خوب میكند و از گل پرندهای آفریده و در او بدمد كه به پرواز آید. آن حضرت ساكت شد آنگاه وحی الهی بر او آمد كه "لقد كفر الذین قالوا انالله هو المسیح ابن مریم" و نیز آیه "ان مثل عیسی عند الله كمثل آدم خلقه من تراب..."
سرانجام قرار مباهله گذاشته شد و چنان كه ظاهر آیه مباهله نشان میدهد و بیشتر منابع نیز تصریح دارند دعوت به مباهله از سوی پیامبر بود نه از سوی مسیحیان و در برابر این پیشنهاد آنان به مشورت نشستند و نظرشان بر آن شد كه تا صبح روز دیگر از آن حضرت مهلت بگیرند پس چون به نزد همراهان خود بازگشتند اسقف آنان گفت فردا به محمد صلی الله علیه وآله وسلم بنگرید اگر با فرزندان و خاندان خود آمد از مباهله با او بپرهیزید ولی اگر با اصحاب و یاران خود آمد با او به مباهله برخیزید كه او بر چیزی نیست.
● روز موعود
آفتاب مدینه بالا آمده بود و چشمها به انتظار نشسته بود. مسلمانانی كه از قرار این روز اطلاع داشتند جمع شده بودند و مسیحیان نجران چشم دوخته بودند كه پیامبر كی و چگونه خواهد آمد به یك باره دیدند كه پیامبر از خانه بیرون شد مانند همیشه ساده و با صفا و معنویت و در پیرامون او تنها مرد و زن جوانی به همراه دو فرزند خردسال اما چهرههایشان جذاب و گیرا، قدمهایشان استوار و دلهایشان در برابر پروردگار خاشع و بی اعتنا به دنیا و اهل دنیا به میقات خویش میروند.
سرانجام و نقطه پایان این واقعه امضاء صلحنامهای میان رسولخدا و مسیحیان نجران بود . گویا در تنظیم این صلحنامه و تعیین شروط آن علیعلیه السلام از جانب پیغمبر اختیار كامل داشت و حتی كاتب آن را نیز علی شمردهاند.
پی نوشت ها:
الطریحی، شیخ فخرالدین، مجمعالبحرین، ماده «بهل».
ابنمنظور، لسان العرب، ماده «بهل».
جزائری، سید نورالدین و ابوهلال عسكری، معجمالفروق اللغویهٔ، ص .۴۶۶
الطوسی، محمدبن الحسن، التبیان فی تفسیر القرآن، و الطبرسی، الفضلبن الحسن، مجمعالبیان، و الفخر الرازی، التفسیر الكبیر در ذیل آیه مذكور.
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید، ج ۹، ص .۱۸۳
شیخ طبرسی، مجمعالبیان، ذیل آیه مباهله
فخر رازی، التفسیر الكبیر، ج ۸، ص .۸۷
بحارالانوار، ج ۹۵، ص .۱۹۸
بحارالانوار، ج ۹۵، ص .۱۸۸
وسائل الشیعه، ج ۸، ص .۱۷۱
مسار الشیعه، ص .۴۱
رضا اسلامی
الطریحی، شیخ فخرالدین، مجمعالبحرین، ماده «بهل».
ابنمنظور، لسان العرب، ماده «بهل».
جزائری، سید نورالدین و ابوهلال عسكری، معجمالفروق اللغویهٔ، ص .۴۶۶
الطوسی، محمدبن الحسن، التبیان فی تفسیر القرآن، و الطبرسی، الفضلبن الحسن، مجمعالبیان، و الفخر الرازی، التفسیر الكبیر در ذیل آیه مذكور.
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید، ج ۹، ص .۱۸۳
شیخ طبرسی، مجمعالبیان، ذیل آیه مباهله
فخر رازی، التفسیر الكبیر، ج ۸، ص .۸۷
بحارالانوار، ج ۹۵، ص .۱۹۸
بحارالانوار، ج ۹۵، ص .۱۸۸
وسائل الشیعه، ج ۸، ص .۱۷۱
مسار الشیعه، ص .۴۱
رضا اسلامی
منبع : شبستان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست