پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
روش خلاق در تعریف نیازهای اطلاعاتی
معمای اطلاعات
همه ما كم و بیش قربانیان ناچیزی هستیم كه من آن را معمای اطلاعات می نامم، ما دچار سیلی از اطلاعات شدهایم، با این وجود اغلب خود را در وضعیتی مییابیم كه در آن، در یك موضوع خاص، شدیداً نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم.فناوری اطلاعات – IT – واژه روز است. ابر شاهراههای الكترونیكی، پایگاههای دادهای غول پیكر، شبكهها و بسیاری دستاوردهای دیگر، این نوید را میدهند كه در آینده بتوان به هر نوع اطلاعات مورد نیاز بیدرنگ دست یافت. اما همانطور كه همه میدانند كه چه كسی فرصتهای اطلاعاتی تازه را در اختیار مدیران اجرایی قرار داده، میدانند كه آخرین درخواست آنان، اطلاعات بیشتر است. ولی در واقع آنچه بسیار مورد نیاز است اطلاعات دقیقتر میباشد و موضوع مقاله من نیز همین است. در این مقاله به اطلاعات تولید داخل یا به اصطلاح اطلاعات "سخت"(۱)، یعنی اطلاعاتی كه به سهولت میتوان آنها را به شكل اعداد بیان كرد – مثل سفارش و فروش، موجودی، هزینه، و همه عوامل دیگری كه نظام گزارش دهی اقتصادی یك شركت را تشكیل میدهند – نخواهیم پرداخت.
اطلاعات "نرم"
"آلفا لاوال"(۲)كه امروزه بخشی از "تترالاوال(۳" است) تجهیزات و سیستمهای پردازش بازار، و عمدتاً بازارهای صنعت و لبنیات را در سراسر دنیا عرضه میكند و بازارهای بینالمللی فراوری شیر و لبنیات حرف اول را میزند. در سال ۱۹۸۳، ۶۰ درصد فروش شركت را امور مربوط به فراوری و عرضه شیر تشكیل میداد. در پاییز همان سال، جامعه اروپا (EC كه امروزه اتحادیه اروپا – EU - نامیده میشود) تصمیم به قطع بنیادی یارانههای شیر گرفت. مدیریت شركت آلفالاوال احساس خطر كرد و در انتظار نشانههای ركود بازار بود؛ اما در كمال تعجب فروش دستگههای شیردوشی و فراوری شیر همچنان چون گذشته ادامه یافت و همه احساس آرامش كردند. رییس "آلفالاوال" در آگوست ۱۹۸۴ به هیئت مدیره شركت گزارش داد كه درآمد پیشبینی شده آن سال در سطحی همسان با درآمد سال پیش خواهد بود (كه بالاترین درآمد بوده) نزدیك به یك ماه بعد، وقتی گزارشهای مالی به دفتر مركزی رسید، رییس شركت ناچار شد بار دیگر در برابر هیئت مدیره حاضر شود و گزارش كند كه درآمد شركت فقط به نصف مقدار پیشبینی شده خواهد رسید. سپس دوران سختی آغاز گردید كه با كاهش هزینهها به حداقل ممكن، تعلیق كارمندان، و... دنبال شد. سؤال این است: آیا پیشبینی آن تصمیمگیری سیاسی كه به چنین آشفتگی انجامید امكانپذیر بود، و آیا شركت میتوانست برای پرهیز از اثرات زیانبار آن تصمیم، به موقع دست به اقداماتی بزند؟ هیچ گاه نمیتوان پاسخ قطعی به این سؤالات داد، اما واقعیت آن است كه بسیاری از كاركنان "آلفا لاوال" مهها پیشتر از مدیریت شركت میدانستند كه بازار لبنیات وضعیت متزلزلی پیدا كرده است. همه كسانی كه منطقاً در ارتباط نزدیك با نمایندگان فروش شركت "آلفالاوال" در سراسر اروپا بودند میدانستند كه در فصل بهار چه روی خواهد داد، اما ابزارهای لازم برای سر و سامان دادن به این اطلاعات "نرم"(۴) و رساندن آنها به دستگاه تصمیمگیری هنوز وجود نداشت.برای شخص من مجموعه این رویدادها نیرویی برانگیزنده بود و علاقه مرا به یافتن روشهایی برای تعیین نیازهای سازمان به اطلاعات "نرمی" كه به لحاظ راهبردی اهمیت دارند، به چگونگی دسترسی به آن اطلاعات و اقدام بر مبنای آنها جلب كرد.
پیشبینی رویدادهای مهم
ببینیم وقتی كه سازمانی با تغییراتی در محیط بیرون، كه برایش اهمیت حیاتی دارد روبرو میشود چه روی میدهد. پیكان بزرگ در شكل ۱ نشانگر چنین رویدادی است. این رویداد ممكن است یك تصمیم سیاسی، همانند آن چه در بالا گفتیم، یا عرضه فراورده جدیدی از سوی شركتهای رقیب، یا بسیاری موارد دیگر باشد. پس از وقوع رویداد، مجموعه پیامدهایی مشهود میشود. ما به عنوان یك فرد یا یك سازمان برای مقابله با "بحران" به روشهای متفاوتی واكنش نشان میدهیم كه همه كم و بیش عاقلانهاند، و البته رقبای ما هم چنین میكنند. اوقات گرانبهایی از دست میرود تا سرانجام به شرایطی مهار شدنی برسیم.حال نگاهی به شكل ۲ بیندازید. همانطور كه گفتیم، بیشتر "رویداده" را میتوان مدتها قبل از آن كه به واقع رخ بدهند پیشبینی كرد؛ مشروط بر آن كه آمادگی لازم برای شناخت "نشانهه"ی صحیح را داشته باشیم. شكل ۲ همچنین نشانگر یك نظام آرمانی برای پرداختن به كار اطلاعات است، نظامی كه به موجب آن نه تنها به دنبال اطلاعات صحیح بگردیم، بلكه رههای دستیابی به آن اطلاعات و اقدام بر مبنای آن، به منظور پیشگیری از بحران، یا دست كم اقدام به موقع در بازار، پیش از وقوع عملی رویداد را در اختیار ما میگذارند.
مدیریت اطلاعات راهبردی
آنچه در فصل پیش آمد، جنبهای است كه من ترجیح میدهم آن را مدیریت اطلاعات رهبرادی(۵) بنامم. جدول زیر نمونههای دیگری از اطلاعات بیرونی، كه برای یك شركت دارای اهمیت راهبردی است، و سودمندی این اطلاعات را ارائه میدهد. بیشتر این موارد به راهبرد دفاعی شركت مربوط نمیشود، بلكه نشانگر فرصتهایی است كه شركت میتواند بر مبنای آنها اقدام كند؛ مشروط بر آن كه اطلاعات در زمان مناسب به شخص مناسب برسد.شركتی كه تصویر بهتری از جهان بیرونی دارد امور زیر برایش آسانتر است:
ادراك:
۶۱۵۱۹; همكاران تازهای برای همكاری در كشورهای مختلف بیابد؛
۶۱۵۱۹; منابع مالی جدید را تشخیص دهد؛
۶۱۵۱۹; فرصتهای جدید كاری از جمله كاربردهای جدید فرآوردههای موجود را تشخیص دهد؛
۶۱۵۱۹; مشتریان/ توزیعكنندگان/ نمایندگان جدید بیابد؛
۶۱۵۱۹; عرضهكنندگان جدید كالاه، دستورالعمل فنی یا فناوری را بیابد.
ارزشیابی:
۶۱۵۱۹; پروژههای مختلف توسعه را بر حسب اولویت درجهبندی كند؛
۶۱۵۱۹; به اقدامات مناسب در بازاریابی اولویت بدهد؛
۶۱۵۱۹; نوسان قیمتها و وضعیت رقابت را پیشبینی كند.
بهرهگیری از اطلاعات به مثابه ابزاری در كار با عاملان اصلی:
۶۱۵۱۹; اطلاعات و پیش زمینه صحیحی به تأمین كنندگان مالی ارائه دهد؛
۶۱۵۱۹; اقدامات مربوط به بازاریابی را بهینه كند؛
۶۱۵۱۹; با مشتریان/ مراجعان انفرادی كار كند.
پیشبینی:
۶۱۵۱۹; نوآوری رقبا را پیشبینی كند؛
۶۱۵۱۹; تغییرات بازار را پیشبینی كند؛
۶۱۵۱۹; تغییر قوانین و مقررات را پیشبینی كند.
سهولت فریبنده در راه آنچه باید به دنبالش بود
در بیشتر الگوهای راهبردی خود به خود چنین فرض میشود كه مدیریت شركت میداند به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارد. تجربه ما نشان میدهد كه این طور نیست. امكان موفقیت یك شركت معمولاً بر حسب تلفیقی از تواناییهای خود شركت و فرصتهای بیرونی مشخص میشود. ما مدعی هستیم كه در "نمودار موفقیت" محور سومی نیز حضور دارد كه به تشكیل "صندوق موفقیت " میانجامد (شكل ۳). اگر اطلاعات كمی و كیفی در مورد فرصتها نداشته باشید، فایدهای ندارد. در الگوی م، آگاهی از مجالها و تهدیدهای بیرونی نیز یكی از عناصر ضروری و تعیین كننده موفقیت است.ما از زمان كودگی به پردازش اطلاعات خو كردهایم. در زندگی روزمرهمان فرا میگیریم كه چگونه اطلاعات را الك و تصفیه كنیم و بدین تریب شبكهای بسازیم؛ شبكهای كه از آن برای صید اطلاعاتی كه به نظرمان مفید میرسند و دور ریختن اطلاعاتی كه بدان نیاز نداریم بهره میگیریم. این مكانیسم طبیعی در ردیف كردن اطلاعات تا همین اواخر به خوبی برای ما و نیاكان ما عمل كرده است.امروزه جریان اطلاعات چنان انبوهی و وسعتی یافته است كه دیگر نمیتوان به سادگی و به شیوههای معمول از پس آن برآمد. فقط مدت زمانی را در نظر بگیرید كه مردم در برابر تلویزیون یا برای ورق زدن روزنامهها صرف میكنند تا شاید از رویدادهای جهان باخبر شوند! یك تحقیق كه در آمریكا انجام شده نشان داده كه از میان گروه بسیاری از مردم، ۶۰ درصدشان در پاسخ به این سؤال كه بتازگی در اخبار چه دیدهاند، حتی نتوانستند یك مورد را به یاد آورند! ما شاید به طور فردی، اوقات فراغتی را برای چنین كار بیحاصلی لازم است داشته باشیم؛ اما شركتی كه در یك محیط كاملاً رقابتی فعالیت میكند اگر منابع را چنین خوش خیالانه به هدر دهد، یقیناً مدت طولانی دوام نخواهد آورد.هر روز شركتهای بیشتری پی میبرند كه باید چگونگی دستیابی به اطلاعاتی را كه واقعاً بدان نیاز دارند، یاد بگیرند و اطلاعاتی را كه فایدهای برایشان ندارد رها كنند. در روند كار، این شركتها همچنین یاد میگیرند كه چگونه از اطلاعات برای اهداف تهاجمی و دفاعی، نیل به یك حرفه سودآور، و پرهیز از بحرانهای پیشبینی نشده استفاده كنند.یك سؤال اساسی این است: از كجا بدانیم كدام اطلاعات مفیدند؟
برخی از "روشه"ی بدیهی در تشخیص اطلاعات مفید به شرح زیرند:
۶۱۵۱۹; عقل سلیم؛
۶۱۵۱۹; سیاهه كنترل؛
۶۱۵۱۹; تجربه؛
۶۱۵۱۹; چارچوب مدون؛
اگر عقل سلیم برای افراد كفایت نكند چه طور ممكن است برای ارگانیسمهای پیچیدهای همچون سازمانهای نوین كفایت كند؟ چه طور میتوانیم از یكسو نگری ناشی از علائق یا ترجیحات خود در ارزیابی نیازهای اطلاعاتیمان پرهیز كنیم؟ من با همكاری "پر فرانكلیوس" از دانشگاه "اربرو"(۶) روشی تدوین كردهام كه تعیین نیازهای واقعی اطلاعاتی شركت را به شیوهای عینی ممكن میسازد. در این روش، مأموریتكاری بنیادین شركت، مبنای آغاز كار قرار میگیرد و در پایان، نقشهای از محیط بیرونی شركت به دست میآید. از این نقشه برای هدایت شركت در مسیر پرتلاطم آینده استفاده میشود.تشخیص نیازها
روشی كه ما تدوین كرده و در بسیاری شركتهای سوئدی آموزدهایم، مختصراً در شكل ۴ ]۱[ آمده است. ما كار را با تعیین مأموریت كاری بنیادین شركت، و نیز كاركنان مهم آن آغاز میكنیم و به بحث كلی در این باره میپردازیم كه چگونه اجرای این مأموریت بنیادی تحت تأثیر دسترسی داشتن (یا نداشتن) به انواع متفاوت اطلاعات قرار میگیرد.
گام بعدی، مرحلهای خلاق است كه طی آن، شركتكنندگان تشویق میشوند درباره عوامل بیرونی كه اثر مثبت یا منفی بر كار شركت میگذارند، هر چه بیشتر نظر بدهند. ما به این نتیجه رسیدهایم كه یك جلسه بیان نظر، نتیجه خوبی میدهد.خودجوشی عامل بسیار مهمی است؛ بنابراین از شركتكننذگان درخواست میشود پیشنهادها را نقد نكنند.معمولاً در زمان بسیار كوتاهی، فهرست بلندی از عوامل بیرونی تهیه میشود. كار تحلیل این عوامل به دو مرحله مجزا تقسیم میشود: نخست، اهمیت هر عامل خاص ارزیابی میشود. معمولاً در این امر به سرعت توافق حاصل میشود و بررسی عوامل ادامه مییابد. در مرحله بعد، همان عوامل از دیدگاه متفاوتی بررسی میشوند. این بار اهمیتی كه هر عامل ممكن است برای شركت داشته باشد كنار گذاشته میشود و صرفاً این سؤال مطرح میشود كه تا چه حد درباره عوامل اطلاعات داریم. با جدا كردن این دو مرحله تحلیل، ما یكسونگری در تفكر را به حداقل ممكن میرسانیم، و اگر بخواهیم نیازهای واقعی اطلاعاتی را بیابیم این نكته دارای اهمیت بسیاری است.نتایج تحلیل و فعالیتهای ناشی از آن در نموداری بسیار ساده ارائه شده. تأثیر هر عامل در درازمدت و كوتاه مدت با عناوین "شدید"، "متوسط"، و "اندك" رتبه بندی گردیده. دانش كنونی ما نیز
عناوین "زیاد"، "متوسط"، "كم" "درجهبندی" شده است.
در این نمودار ساده، میبینیم كه گرچه عامل آ تأثیر شدید دارد، دانش كنونی ما درباره آن اندك است. بنابراین نیاز به اطلاعات بیشتر، بسیار احساس میشود. برعكس، میبینیم كه درباره عامل ب، دست كم از دیدگاه دراز مدت، اطلاعات زیادی داریم.
نیازهای واقعی در برابر نیازهای خیالی
تجربه ما نشان داده است كه تصویر نیازهای واقعی اطلاعاتی یك شركت، كه به دنبال تحلیلی از نوع فوق به دست میآید، معمولاً تفاوت قابل ملاحظهای با نیازهایی كه شركتكنندگان در قبل از تحلیل تصور میكردهاند دارد. همان طور كه در شكل ۶ مشاهده میكنید، اطلاعات را میتوان در چهار مقوله متفاوت طبقهبندی كرد:
(۱) اطلاعاتی كه قبلاً در شركت وجود داشته؛ (۲) آن بخش از اطلاعات موجود كه فعالانه كسب شدهاند؛ (۳) نیازهای اطلاعاتی استنباط شده یا مبتنی بر تجربه؛ (۴) نیازهای اطلاعاتی واقعی. در واقع، مستطیل كوچك هاشور خورده در قسمت پایین شكل ۶ معرف اطلاعاتی است كه مهم هستند، مهم انگاشته میشوند، و در اختیار سازمان نیز میباشند.شاید این تصویر خوبی باشد از آن چه من معمای اطلاعاتی نامیدهام.
تهیه نقشهای از دنیای پیرامونی سازمان
در روند ارزیابی نیازهای واقعی اطلاعاتی به روشی كه شرح دادیم، الگویی چند بعدی از جهان پیرامون شركت به دست میآید. یكی از این ابعاد، اهمیت نسبی اطلاع مستمر از عوامل مختلف است. در هر شرایطی كه منابع محدود باشند، توان ما در اولویتبندی آنچه نیازمند توجه ماست اهمیت ویژهای دارد. در شكل ۷ این موضوع را به شكل نمودار به تصویر كشیدهام. توصیه نمیكنم كه دقیقاً از همین نمودار استفاده شود، بلكه حفظ كردن چنین نموداری در ذهن، در كنترل جریان اطلاعات به ما كمك میكند.
چشم انداز مدیریت اطلاعات
پیام من به طور خلاصه آن است كه به اصطلاح "جامعه اطلاعاتی" ما را با چنان بار سنگینی از درخواستهای مربوط به پردازش اطلاعات روبهرو كرده كه لازم است در نگرش كلی خود به جریان اطلاعات تجدیدنظر كنیم. فناوری اطلاعات (IT) به خودی خود پاسخگوی همه مشكلات نیست. IT ابزارهای لازم برای پرداختن به جریان فزاینده اطلاعات را در اختیار ما میگذارد، اما تشخیص این واقعیت كه توان پردازش اطلاعاتی مغز ما محدود است و بنابراین باید با حساسیت شدید اقتصادی به هر نوع فعالیت در زمینه اطلاعات بپردازیم نیز به اندازه استفاده بهینه از فناوری اطلاعات اهمیت دارد. در اینجا لازم است بر اولین نكته تأكید كنم، اولین نكته از سه نكتهای كه كلیت مدیریت اطلاعات را تشكیل میدهند:
۶۱۵۱۹; تعیین نیازهای اطلاعاتی واقعی شركت (سازمان، واحد شغلی) به روشی هر چه عینیتر،
۶۱۵۱۹; پاسخگویی به این نیازهای اطلاعاتی،
۶۱۵۱۹; استفاده كارآمد از اطلاعات برای گسترش كسب و كار (مدیریت داخلی اطلاعات = "اطلاعات مناسب برای شخص مناسب، در زمان مناسب").منابع اطلاعات مفید در دنیا در حال جهش و فزونی است. آموزش مستمر در چگونگی بهرهبرداری مفید از این منابع بسیار مهم است، اما لازم است این نكته را نیز در ذهن داشته باشیم كه افرادی كه در نهایت از همه این اطلاعات بهره میگیرند، در توانایی پرداختن به اطلاعات دچار محدودیتاند. در واقع آنها به اطلاعات بیشتر نیاز ندارند، بلكه اطلاعات بهتر و دقیقتر میخواهند. ما بر این بارویم كه رویكردی كه در این مقاله به توصیف آن پرداختم به تحقیق این هدف كمك میكند. پیام نهایی من این است: درباره آن چه با توسل به فناوری اطلاعات میتوان انجام داد غلو نكنید. نصب یك سیستم پیچیده پردازش اطلاعات، یا افزایش جریان اطلاعات از منابع بیرونی قبل از سنجش نیازهای واقعی اطلاعاتی سازمان، علاقانه نیست.
همه ما كم و بیش قربانیان ناچیزی هستیم كه من آن را معمای اطلاعات می نامم، ما دچار سیلی از اطلاعات شدهایم، با این وجود اغلب خود را در وضعیتی مییابیم كه در آن، در یك موضوع خاص، شدیداً نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم.فناوری اطلاعات – IT – واژه روز است. ابر شاهراههای الكترونیكی، پایگاههای دادهای غول پیكر، شبكهها و بسیاری دستاوردهای دیگر، این نوید را میدهند كه در آینده بتوان به هر نوع اطلاعات مورد نیاز بیدرنگ دست یافت. اما همانطور كه همه میدانند كه چه كسی فرصتهای اطلاعاتی تازه را در اختیار مدیران اجرایی قرار داده، میدانند كه آخرین درخواست آنان، اطلاعات بیشتر است. ولی در واقع آنچه بسیار مورد نیاز است اطلاعات دقیقتر میباشد و موضوع مقاله من نیز همین است. در این مقاله به اطلاعات تولید داخل یا به اصطلاح اطلاعات "سخت"(۱)، یعنی اطلاعاتی كه به سهولت میتوان آنها را به شكل اعداد بیان كرد – مثل سفارش و فروش، موجودی، هزینه، و همه عوامل دیگری كه نظام گزارش دهی اقتصادی یك شركت را تشكیل میدهند – نخواهیم پرداخت.
اطلاعات "نرم"
"آلفا لاوال"(۲)كه امروزه بخشی از "تترالاوال(۳" است) تجهیزات و سیستمهای پردازش بازار، و عمدتاً بازارهای صنعت و لبنیات را در سراسر دنیا عرضه میكند و بازارهای بینالمللی فراوری شیر و لبنیات حرف اول را میزند. در سال ۱۹۸۳، ۶۰ درصد فروش شركت را امور مربوط به فراوری و عرضه شیر تشكیل میداد. در پاییز همان سال، جامعه اروپا (EC كه امروزه اتحادیه اروپا – EU - نامیده میشود) تصمیم به قطع بنیادی یارانههای شیر گرفت. مدیریت شركت آلفالاوال احساس خطر كرد و در انتظار نشانههای ركود بازار بود؛ اما در كمال تعجب فروش دستگههای شیردوشی و فراوری شیر همچنان چون گذشته ادامه یافت و همه احساس آرامش كردند. رییس "آلفالاوال" در آگوست ۱۹۸۴ به هیئت مدیره شركت گزارش داد كه درآمد پیشبینی شده آن سال در سطحی همسان با درآمد سال پیش خواهد بود (كه بالاترین درآمد بوده) نزدیك به یك ماه بعد، وقتی گزارشهای مالی به دفتر مركزی رسید، رییس شركت ناچار شد بار دیگر در برابر هیئت مدیره حاضر شود و گزارش كند كه درآمد شركت فقط به نصف مقدار پیشبینی شده خواهد رسید. سپس دوران سختی آغاز گردید كه با كاهش هزینهها به حداقل ممكن، تعلیق كارمندان، و... دنبال شد. سؤال این است: آیا پیشبینی آن تصمیمگیری سیاسی كه به چنین آشفتگی انجامید امكانپذیر بود، و آیا شركت میتوانست برای پرهیز از اثرات زیانبار آن تصمیم، به موقع دست به اقداماتی بزند؟ هیچ گاه نمیتوان پاسخ قطعی به این سؤالات داد، اما واقعیت آن است كه بسیاری از كاركنان "آلفا لاوال" مهها پیشتر از مدیریت شركت میدانستند كه بازار لبنیات وضعیت متزلزلی پیدا كرده است. همه كسانی كه منطقاً در ارتباط نزدیك با نمایندگان فروش شركت "آلفالاوال" در سراسر اروپا بودند میدانستند كه در فصل بهار چه روی خواهد داد، اما ابزارهای لازم برای سر و سامان دادن به این اطلاعات "نرم"(۴) و رساندن آنها به دستگاه تصمیمگیری هنوز وجود نداشت.برای شخص من مجموعه این رویدادها نیرویی برانگیزنده بود و علاقه مرا به یافتن روشهایی برای تعیین نیازهای سازمان به اطلاعات "نرمی" كه به لحاظ راهبردی اهمیت دارند، به چگونگی دسترسی به آن اطلاعات و اقدام بر مبنای آنها جلب كرد.
پیشبینی رویدادهای مهم
ببینیم وقتی كه سازمانی با تغییراتی در محیط بیرون، كه برایش اهمیت حیاتی دارد روبرو میشود چه روی میدهد. پیكان بزرگ در شكل ۱ نشانگر چنین رویدادی است. این رویداد ممكن است یك تصمیم سیاسی، همانند آن چه در بالا گفتیم، یا عرضه فراورده جدیدی از سوی شركتهای رقیب، یا بسیاری موارد دیگر باشد. پس از وقوع رویداد، مجموعه پیامدهایی مشهود میشود. ما به عنوان یك فرد یا یك سازمان برای مقابله با "بحران" به روشهای متفاوتی واكنش نشان میدهیم كه همه كم و بیش عاقلانهاند، و البته رقبای ما هم چنین میكنند. اوقات گرانبهایی از دست میرود تا سرانجام به شرایطی مهار شدنی برسیم.حال نگاهی به شكل ۲ بیندازید. همانطور كه گفتیم، بیشتر "رویداده" را میتوان مدتها قبل از آن كه به واقع رخ بدهند پیشبینی كرد؛ مشروط بر آن كه آمادگی لازم برای شناخت "نشانهه"ی صحیح را داشته باشیم. شكل ۲ همچنین نشانگر یك نظام آرمانی برای پرداختن به كار اطلاعات است، نظامی كه به موجب آن نه تنها به دنبال اطلاعات صحیح بگردیم، بلكه رههای دستیابی به آن اطلاعات و اقدام بر مبنای آن، به منظور پیشگیری از بحران، یا دست كم اقدام به موقع در بازار، پیش از وقوع عملی رویداد را در اختیار ما میگذارند.
مدیریت اطلاعات راهبردی
آنچه در فصل پیش آمد، جنبهای است كه من ترجیح میدهم آن را مدیریت اطلاعات رهبرادی(۵) بنامم. جدول زیر نمونههای دیگری از اطلاعات بیرونی، كه برای یك شركت دارای اهمیت راهبردی است، و سودمندی این اطلاعات را ارائه میدهد. بیشتر این موارد به راهبرد دفاعی شركت مربوط نمیشود، بلكه نشانگر فرصتهایی است كه شركت میتواند بر مبنای آنها اقدام كند؛ مشروط بر آن كه اطلاعات در زمان مناسب به شخص مناسب برسد.شركتی كه تصویر بهتری از جهان بیرونی دارد امور زیر برایش آسانتر است:
ادراك:
۶۱۵۱۹; همكاران تازهای برای همكاری در كشورهای مختلف بیابد؛
۶۱۵۱۹; منابع مالی جدید را تشخیص دهد؛
۶۱۵۱۹; فرصتهای جدید كاری از جمله كاربردهای جدید فرآوردههای موجود را تشخیص دهد؛
۶۱۵۱۹; مشتریان/ توزیعكنندگان/ نمایندگان جدید بیابد؛
۶۱۵۱۹; عرضهكنندگان جدید كالاه، دستورالعمل فنی یا فناوری را بیابد.
ارزشیابی:
۶۱۵۱۹; پروژههای مختلف توسعه را بر حسب اولویت درجهبندی كند؛
۶۱۵۱۹; به اقدامات مناسب در بازاریابی اولویت بدهد؛
۶۱۵۱۹; نوسان قیمتها و وضعیت رقابت را پیشبینی كند.
بهرهگیری از اطلاعات به مثابه ابزاری در كار با عاملان اصلی:
۶۱۵۱۹; اطلاعات و پیش زمینه صحیحی به تأمین كنندگان مالی ارائه دهد؛
۶۱۵۱۹; اقدامات مربوط به بازاریابی را بهینه كند؛
۶۱۵۱۹; با مشتریان/ مراجعان انفرادی كار كند.
پیشبینی:
۶۱۵۱۹; نوآوری رقبا را پیشبینی كند؛
۶۱۵۱۹; تغییرات بازار را پیشبینی كند؛
۶۱۵۱۹; تغییر قوانین و مقررات را پیشبینی كند.
سهولت فریبنده در راه آنچه باید به دنبالش بود
در بیشتر الگوهای راهبردی خود به خود چنین فرض میشود كه مدیریت شركت میداند به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارد. تجربه ما نشان میدهد كه این طور نیست. امكان موفقیت یك شركت معمولاً بر حسب تلفیقی از تواناییهای خود شركت و فرصتهای بیرونی مشخص میشود. ما مدعی هستیم كه در "نمودار موفقیت" محور سومی نیز حضور دارد كه به تشكیل "صندوق موفقیت " میانجامد (شكل ۳). اگر اطلاعات كمی و كیفی در مورد فرصتها نداشته باشید، فایدهای ندارد. در الگوی م، آگاهی از مجالها و تهدیدهای بیرونی نیز یكی از عناصر ضروری و تعیین كننده موفقیت است.ما از زمان كودگی به پردازش اطلاعات خو كردهایم. در زندگی روزمرهمان فرا میگیریم كه چگونه اطلاعات را الك و تصفیه كنیم و بدین تریب شبكهای بسازیم؛ شبكهای كه از آن برای صید اطلاعاتی كه به نظرمان مفید میرسند و دور ریختن اطلاعاتی كه بدان نیاز نداریم بهره میگیریم. این مكانیسم طبیعی در ردیف كردن اطلاعات تا همین اواخر به خوبی برای ما و نیاكان ما عمل كرده است.امروزه جریان اطلاعات چنان انبوهی و وسعتی یافته است كه دیگر نمیتوان به سادگی و به شیوههای معمول از پس آن برآمد. فقط مدت زمانی را در نظر بگیرید كه مردم در برابر تلویزیون یا برای ورق زدن روزنامهها صرف میكنند تا شاید از رویدادهای جهان باخبر شوند! یك تحقیق كه در آمریكا انجام شده نشان داده كه از میان گروه بسیاری از مردم، ۶۰ درصدشان در پاسخ به این سؤال كه بتازگی در اخبار چه دیدهاند، حتی نتوانستند یك مورد را به یاد آورند! ما شاید به طور فردی، اوقات فراغتی را برای چنین كار بیحاصلی لازم است داشته باشیم؛ اما شركتی كه در یك محیط كاملاً رقابتی فعالیت میكند اگر منابع را چنین خوش خیالانه به هدر دهد، یقیناً مدت طولانی دوام نخواهد آورد.هر روز شركتهای بیشتری پی میبرند كه باید چگونگی دستیابی به اطلاعاتی را كه واقعاً بدان نیاز دارند، یاد بگیرند و اطلاعاتی را كه فایدهای برایشان ندارد رها كنند. در روند كار، این شركتها همچنین یاد میگیرند كه چگونه از اطلاعات برای اهداف تهاجمی و دفاعی، نیل به یك حرفه سودآور، و پرهیز از بحرانهای پیشبینی نشده استفاده كنند.یك سؤال اساسی این است: از كجا بدانیم كدام اطلاعات مفیدند؟
برخی از "روشه"ی بدیهی در تشخیص اطلاعات مفید به شرح زیرند:
۶۱۵۱۹; عقل سلیم؛
۶۱۵۱۹; سیاهه كنترل؛
۶۱۵۱۹; تجربه؛
۶۱۵۱۹; چارچوب مدون؛
اگر عقل سلیم برای افراد كفایت نكند چه طور ممكن است برای ارگانیسمهای پیچیدهای همچون سازمانهای نوین كفایت كند؟ چه طور میتوانیم از یكسو نگری ناشی از علائق یا ترجیحات خود در ارزیابی نیازهای اطلاعاتیمان پرهیز كنیم؟ من با همكاری "پر فرانكلیوس" از دانشگاه "اربرو"(۶) روشی تدوین كردهام كه تعیین نیازهای واقعی اطلاعاتی شركت را به شیوهای عینی ممكن میسازد. در این روش، مأموریتكاری بنیادین شركت، مبنای آغاز كار قرار میگیرد و در پایان، نقشهای از محیط بیرونی شركت به دست میآید. از این نقشه برای هدایت شركت در مسیر پرتلاطم آینده استفاده میشود.تشخیص نیازها
روشی كه ما تدوین كرده و در بسیاری شركتهای سوئدی آموزدهایم، مختصراً در شكل ۴ ]۱[ آمده است. ما كار را با تعیین مأموریت كاری بنیادین شركت، و نیز كاركنان مهم آن آغاز میكنیم و به بحث كلی در این باره میپردازیم كه چگونه اجرای این مأموریت بنیادی تحت تأثیر دسترسی داشتن (یا نداشتن) به انواع متفاوت اطلاعات قرار میگیرد.
گام بعدی، مرحلهای خلاق است كه طی آن، شركتكنندگان تشویق میشوند درباره عوامل بیرونی كه اثر مثبت یا منفی بر كار شركت میگذارند، هر چه بیشتر نظر بدهند. ما به این نتیجه رسیدهایم كه یك جلسه بیان نظر، نتیجه خوبی میدهد.خودجوشی عامل بسیار مهمی است؛ بنابراین از شركتكننذگان درخواست میشود پیشنهادها را نقد نكنند.معمولاً در زمان بسیار كوتاهی، فهرست بلندی از عوامل بیرونی تهیه میشود. كار تحلیل این عوامل به دو مرحله مجزا تقسیم میشود: نخست، اهمیت هر عامل خاص ارزیابی میشود. معمولاً در این امر به سرعت توافق حاصل میشود و بررسی عوامل ادامه مییابد. در مرحله بعد، همان عوامل از دیدگاه متفاوتی بررسی میشوند. این بار اهمیتی كه هر عامل ممكن است برای شركت داشته باشد كنار گذاشته میشود و صرفاً این سؤال مطرح میشود كه تا چه حد درباره عوامل اطلاعات داریم. با جدا كردن این دو مرحله تحلیل، ما یكسونگری در تفكر را به حداقل ممكن میرسانیم، و اگر بخواهیم نیازهای واقعی اطلاعاتی را بیابیم این نكته دارای اهمیت بسیاری است.نتایج تحلیل و فعالیتهای ناشی از آن در نموداری بسیار ساده ارائه شده. تأثیر هر عامل در درازمدت و كوتاه مدت با عناوین "شدید"، "متوسط"، و "اندك" رتبه بندی گردیده. دانش كنونی ما نیز
عناوین "زیاد"، "متوسط"، "كم" "درجهبندی" شده است.
در این نمودار ساده، میبینیم كه گرچه عامل آ تأثیر شدید دارد، دانش كنونی ما درباره آن اندك است. بنابراین نیاز به اطلاعات بیشتر، بسیار احساس میشود. برعكس، میبینیم كه درباره عامل ب، دست كم از دیدگاه دراز مدت، اطلاعات زیادی داریم.
نیازهای واقعی در برابر نیازهای خیالی
تجربه ما نشان داده است كه تصویر نیازهای واقعی اطلاعاتی یك شركت، كه به دنبال تحلیلی از نوع فوق به دست میآید، معمولاً تفاوت قابل ملاحظهای با نیازهایی كه شركتكنندگان در قبل از تحلیل تصور میكردهاند دارد. همان طور كه در شكل ۶ مشاهده میكنید، اطلاعات را میتوان در چهار مقوله متفاوت طبقهبندی كرد:
(۱) اطلاعاتی كه قبلاً در شركت وجود داشته؛ (۲) آن بخش از اطلاعات موجود كه فعالانه كسب شدهاند؛ (۳) نیازهای اطلاعاتی استنباط شده یا مبتنی بر تجربه؛ (۴) نیازهای اطلاعاتی واقعی. در واقع، مستطیل كوچك هاشور خورده در قسمت پایین شكل ۶ معرف اطلاعاتی است كه مهم هستند، مهم انگاشته میشوند، و در اختیار سازمان نیز میباشند.شاید این تصویر خوبی باشد از آن چه من معمای اطلاعاتی نامیدهام.
تهیه نقشهای از دنیای پیرامونی سازمان
در روند ارزیابی نیازهای واقعی اطلاعاتی به روشی كه شرح دادیم، الگویی چند بعدی از جهان پیرامون شركت به دست میآید. یكی از این ابعاد، اهمیت نسبی اطلاع مستمر از عوامل مختلف است. در هر شرایطی كه منابع محدود باشند، توان ما در اولویتبندی آنچه نیازمند توجه ماست اهمیت ویژهای دارد. در شكل ۷ این موضوع را به شكل نمودار به تصویر كشیدهام. توصیه نمیكنم كه دقیقاً از همین نمودار استفاده شود، بلكه حفظ كردن چنین نموداری در ذهن، در كنترل جریان اطلاعات به ما كمك میكند.
چشم انداز مدیریت اطلاعات
پیام من به طور خلاصه آن است كه به اصطلاح "جامعه اطلاعاتی" ما را با چنان بار سنگینی از درخواستهای مربوط به پردازش اطلاعات روبهرو كرده كه لازم است در نگرش كلی خود به جریان اطلاعات تجدیدنظر كنیم. فناوری اطلاعات (IT) به خودی خود پاسخگوی همه مشكلات نیست. IT ابزارهای لازم برای پرداختن به جریان فزاینده اطلاعات را در اختیار ما میگذارد، اما تشخیص این واقعیت كه توان پردازش اطلاعاتی مغز ما محدود است و بنابراین باید با حساسیت شدید اقتصادی به هر نوع فعالیت در زمینه اطلاعات بپردازیم نیز به اندازه استفاده بهینه از فناوری اطلاعات اهمیت دارد. در اینجا لازم است بر اولین نكته تأكید كنم، اولین نكته از سه نكتهای كه كلیت مدیریت اطلاعات را تشكیل میدهند:
۶۱۵۱۹; تعیین نیازهای اطلاعاتی واقعی شركت (سازمان، واحد شغلی) به روشی هر چه عینیتر،
۶۱۵۱۹; پاسخگویی به این نیازهای اطلاعاتی،
۶۱۵۱۹; استفاده كارآمد از اطلاعات برای گسترش كسب و كار (مدیریت داخلی اطلاعات = "اطلاعات مناسب برای شخص مناسب، در زمان مناسب").منابع اطلاعات مفید در دنیا در حال جهش و فزونی است. آموزش مستمر در چگونگی بهرهبرداری مفید از این منابع بسیار مهم است، اما لازم است این نكته را نیز در ذهن داشته باشیم كه افرادی كه در نهایت از همه این اطلاعات بهره میگیرند، در توانایی پرداختن به اطلاعات دچار محدودیتاند. در واقع آنها به اطلاعات بیشتر نیاز ندارند، بلكه اطلاعات بهتر و دقیقتر میخواهند. ما بر این بارویم كه رویكردی كه در این مقاله به توصیف آن پرداختم به تحقیق این هدف كمك میكند. پیام نهایی من این است: درباره آن چه با توسل به فناوری اطلاعات میتوان انجام داد غلو نكنید. نصب یك سیستم پیچیده پردازش اطلاعات، یا افزایش جریان اطلاعات از منابع بیرونی قبل از سنجش نیازهای واقعی اطلاعاتی سازمان، علاقانه نیست.
منبع : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست