جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

بحران تولید، مشکل اصلی سینمای کودک


ایرنا: سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم با بیان اینكه سرمایه اغلب فیلم های كودك دولتی است افزود: تولید مشكل اصلی سینمای كودك بوده و در بخش اكران آثار كودك و نوجوان معضلی وجود ندارد.

حبیب اله كاوش یادآورشد: سینمای كودك در بخش اكران مشكلی ندارد و این نوع سینما اسیر بحران تولید است.

وی ادامه داد: در ابتدای تابستان به عنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام كردیم كه این شورا آمادگی فراهم كردن شرایط نمایش فیلم های كودك را دارد اما تاكنون یك اثر سینمایی كودك نیز برای اكران به این شورا ارایه نشده است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم گفت: مشكل اصلی ما در نحوه تولید فیلم های كودك و نوجوان است و باید برای این بخش چاره ای اندیشیده شود.

كاوش تصریح كرد: بسیاری از تولیدات ما در عرصه سینمای كودك و نوجوان براساس شاخص های سه دهه پیش ساخته شده و این آثار پاسخگوی نیازهای كودكان و نوجوانان نیست.

وی تاكید كرد: تولید فیلم كودك در كشور با معضلات عدیده ای روبه رو است كه از جمله آن می توان به تعدد متولیان فیلم كودك اشاره كرد.

** 10 متولی كودك در كشور وجود دارد

این كارگردان سینما ادامه داد: حدود 10 متولی تولید فیلم كودك در كشور وجود دارد و هیچ یك از این متولیان كار خود را به درستی انجام نمی دهند و تنها ردیف بودجه تولید فیلم كودك را خرج می كنند.

كاوش ادامه داد: امروز باید از خود بپرسیم كه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان چه نقشی در تولید فیلم های سینمایی كودك در كشور دارد؟ این كانون ردیف بودجه مشخص دارد و در عین حال سالن های سینمایی مشخصی به این كانون تعلق گرفته اما این نهاد با وجود این امكانات در حال حاضر چه تولیداتی را در زمینه سینمای كودك و نوجوان ارایه كرده است؟.

**سالن های سینمایی كانون پرورش فكری كودكان واگذار شده است

وی گفت: سالن های سینمایی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان امروز در اختیار بخش خصوصی بوده و این نهاد سالن های خود را به این بخش واگذار كرده است؛ در حالی كه دولت این سالن ها را برای آنكه در اختیار سینمای كودك باشد به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واگذار كرده است.

**دلیل برگزاری جشنواره فیلم رشد چیست؟

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم همچنین از نحوه برگزاری جشنواره فیلم رشد گلایه كرد و افزود: برپایی این رویداد همچون كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در حیات سینمای كودك و نوجوان و عرصه آموزشی سینما تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم رشد همه ساله برگزار می شود و یك بودجه مشخصی نیز برای آن هزینه می شود اما به راستی خروجی این جشنواره چیست؟ چه آثاری در این رویداد فرهنگی به تولید و برای دانش آموزان اكران و در چرخه آموزشی كشور قرار می گیرد؟.

كاوش تاكید كرد: وزارت آموزش و پرورش در بخش سینما برای دانش آموزان چه برنامه ای دارد؟ وقتی ما تولید نداریم و توجهی به فیلم دیدن و آموزش - از طریق تهیه فیلم - بچه ها نمی شود چه دلیلی برای برپایی جشنواره فیلم رشد وجود دارد؟.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم توضیح داد: دست اندركاران جشنواره فیلم رشد بهتر است درخصوص برگزاری این رویداد بازنگری و دستاوردهای آن را تشریح كنند.

**تولیدات ما در بخش كودك شتابزده است

عضو صنف واحد تهیه كنندگان سینمای ایران همچنین به برنامه های حوزه تولید فیلم های سینمایی كودك و نوجوان اشاره كرد و ادامه داد: همه ساله به نام كودكان جشنواره كودك برگزار می شود اما در میان نقش مخاطبان اصلی این رویداد- كودكان و نوجوان- مشخص نیست.

كاوش گفت: نمی توان با تولید شتابزده اثر و رساندن آن به جشنواره،ادعای داشتن فیلم كودك و نوجوان داشت؛ تولید فیلم برای این گروه سنی نیازمند دقت در انتخاب موضوع، شناخت علاقه مخاطب و در نهایت ایجاد جذابیت در اثر است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم گفت:ارایه تولیدات بی كیفیت به موقعیت و جایگاه جشنواره كودك و نوجوان نیز صدمه می زند؛ روند معیوب تولیدات شتابزده و بی كیفیت و رساندن به جشنواره می بایست متوقف شود.

كاوش موازی كاری در بخش های دیگر همچون شهرداری تهران را در تشدید وضعیت نابسامان سینمای كودك تاثیرگذار دانست و خواستار توجه بیشتر به تولیدات سینمایی كودك و نوجوان شد.

وی همچنین از تولیدات تلویزیون در حوزه كودك و نوجوان انتقاد كرد و ادامه داد: برنامه های كودك ما اغلب با نگاه سی سال پیش ساخته می شوند و كودكان این آثار را نمی پسندند.

**تهیه كنندگان و كارگردانان دغدغه بازگشت سرمایه فیلم كودك را ندارند

وی ادامه داد: وقتی كارگردان ها و تهیه كنندگان بودجه تولید فیلم در زمینه كودك و نوجوان را به طور مستقیم از برخی نهادها دریافت می كنند و سود خود را قبل از اكران بدست می آورند؛ بدیهی است كه دغدغه اكران نخواهند داشت.

عضو صنف واحد تهیه كنندگان توضیح داد: روند كنونی فیلم های كودك و نوجوان موجب شده تا تهیه كنندگان سینمای كودك انگیزه ای برای نمایش عمومی آثار خود نداشته باشند و این شرایط در سینمای دفاع مقدس نیز دیده می شود.

كاوش ادامه داد: فیلم های كودك ما با انگیزه اكران تولید نمی شوند و تهیه كنندگان نگران بازگشت سرمایه تولید این نوع آثار نیستند.

وی همچنین تاكید كرد كه فیلم های سینمای كودك و نوجوان به اسم آثار تولیدی شناخته شده اما در عمل برای آرشیو ساخته می شوند.

كارگردان فیلم محفل اكس یادآور شد: متاسفانه با روند یادشده نگاه كودكان ما به دست فیلمسازان خارجی است و همه در انتظارند تا ببیند شركت هایی همچون والت دیزنی آثاری را روانه بازار كرده و از آنها استفاده كنند.

فیلمسازان واقعی عرصه كودك در سینما غایبند

وی درباره دلایل افت سینمای كودك در دهه 70 تصریح كرد: ایرج طهماسب و حمید جبلی با ساخت فیلم كلاه قرمزی و پسرخاله نشان دادند كه استعدادی شگرفت در تولید فیلم كودك دارند اما باید بررسی كرد كه چرا این افراد امروز حضور ندارند؟.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم ادامه داد:سینمای ایران در سالیان اخیر به سینمای فلاسفه تبدیل شد و آثار سینمایی از كودكان و نوجوانان فاصله گرفت و بسیاری برای موفقیت در جشنواره ها ساخته و از كودكان دور شد.