سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا
نقاشی کودک، با کدام ابزار؟
اولين گام براي آموزش درست، شناخت ابزار مناسب است؛ ابزاري متناسب با روحيات و تواناييهاي فيزيكي.
اين گروه سني جذب رنگهاي غليظ ميشوند. آنها تمايلي به تركيب ندارند و ميتوانند سطح سفيد كاغذ را با غلظت بالاي رنگي بپوشانند. بنابراين ابزار رنگي كودكان بايد داراي غلظت رنگي مناسب باشد.
پاستل
يكي از مناسبترين ابزار براي اين سن پاستل روغني است البته با كاغذ مناسب. كاغذ پاستل بايد زبر باشد. توجه داشته باشيد كه بافت بسيار درشت و زبر توصيه نميشود، به خصوص براي كودكان. چون كنترل وسيله روي بافت درشت مقوا راحت نيست. پاستل:
1- نوك پهني دارد و غلظت بالاي رنگي
2- به علت جرمي كه دارد ميتوان به راحتي در نقاشي بافت ايجاد كرد.
3- به علت جرمي كه دارد، اصطكاك آن با كاغذ كم ميشود و حركت آن روي كاغذ راحتتر است. كودك نيازي به فشار دست ندارد و دست او خسته نميشود.
گواش
دومين وسيلهاي كه براي كودكان پيشنهاد ميشود گواش است. گواش از غلظت رنگي بالايي برخوردار است. دقت بايد داشت تنها گواش مخصوص كودكان مناسب اين گروه سني است كه احتياج به تركيب كردن آن با آب نيست و مستقيما ميتوانند قلمو را به داخل رنگ برده و روي كاغذ بكشند. ابعاد كاغذ و كادر براي اين گروه بسيار مهم است.
كاغذ يا مقوا نبايد آنقدر كوچك باشد كه كودك براي كشيدن نقاشي دچار مشكل شود(چون كشيدن اجسام كوچك و ظريف براي اين گروه سني مشكل است) و نه آنقدر بزرگ باشد كه كودك از كشيدن خسته شده و دچار ياس شود. ابعاد كاغذ بايد متناسب با نوك ابزار باشد.
نقاشي مانند خواب و رويا، كودك خود را از ممنوعيتها رها كرده و ناخواسته و ناخودآگاه درباره مشكلات، كشفيات و دلهرههايش صحبت ميكند. براي آموزش صحيح نقاشي به كودك، بايد كمترين كپيبرداري را از مدلي انجام دهيم؛ مثلا در نقاشي كودكان خطي بر روي صورت برادر، حذف كردن شخصي، به كارگيري رنگي خاص يا بزرگ كشيدن بيش از حد يك اتفاق همه اينها تعبير دارد.
كودك 1 ساله مداد را در دست ميگيرد ولي به سهولت نميتواند آن را بر كاغذ بكشد. فقط با مداد بر روي كاغذ ضربه ميزند و سرانجام كاغذ پاره ميشود.
(كشيدن خط افقي قبل از خطهاي عمودي ظاهر ميشود.) 18 تا 20 ماهه موفق به كشيدن خط ميشود.
در 2 سالگي خطها دايرهوار و زاويهدار ميشوند.
در 5/2 سالگي به علت قدرت عضلاني قادر به تعقيب خط با چشم است كه از محدوده كادر خارج نشود.
در 3 سالگي فقط لذت بردن از كشيدن خط روي كاغذ نيست، بلكه مايل است احساسات دروني خود را از زندگي كوتاهش بيان كنند. در اين سن خطهاي عمودي را بيشتر از خطهاي افقي رسم ميكند. خط عمودي نشانه اظهار وجود كودك است.
در اواخر 3 سالگي شروع به كشيدن خانه و خورشيد ميكند.
در 4 سالگي خطنگاريهاي او جمع شده و براي بزرگترها معني پيدا ميكند.
در 5 تا 6 سالگي امكان يادگيري كودك به نوشتن و حروف الفبا پيدا ميشود.
اين گروه سني جذب رنگهاي غليظ ميشوند. آنها تمايلي به تركيب ندارند و ميتوانند سطح سفيد كاغذ را با غلظت بالاي رنگي بپوشانند. بنابراين ابزار رنگي كودكان بايد داراي غلظت رنگي مناسب باشد.
پاستل
يكي از مناسبترين ابزار براي اين سن پاستل روغني است البته با كاغذ مناسب. كاغذ پاستل بايد زبر باشد. توجه داشته باشيد كه بافت بسيار درشت و زبر توصيه نميشود، به خصوص براي كودكان. چون كنترل وسيله روي بافت درشت مقوا راحت نيست. پاستل:
1- نوك پهني دارد و غلظت بالاي رنگي
2- به علت جرمي كه دارد ميتوان به راحتي در نقاشي بافت ايجاد كرد.
3- به علت جرمي كه دارد، اصطكاك آن با كاغذ كم ميشود و حركت آن روي كاغذ راحتتر است. كودك نيازي به فشار دست ندارد و دست او خسته نميشود.
گواش
دومين وسيلهاي كه براي كودكان پيشنهاد ميشود گواش است. گواش از غلظت رنگي بالايي برخوردار است. دقت بايد داشت تنها گواش مخصوص كودكان مناسب اين گروه سني است كه احتياج به تركيب كردن آن با آب نيست و مستقيما ميتوانند قلمو را به داخل رنگ برده و روي كاغذ بكشند. ابعاد كاغذ و كادر براي اين گروه بسيار مهم است.
كاغذ يا مقوا نبايد آنقدر كوچك باشد كه كودك براي كشيدن نقاشي دچار مشكل شود(چون كشيدن اجسام كوچك و ظريف براي اين گروه سني مشكل است) و نه آنقدر بزرگ باشد كه كودك از كشيدن خسته شده و دچار ياس شود. ابعاد كاغذ بايد متناسب با نوك ابزار باشد.
نقاشي مانند خواب و رويا، كودك خود را از ممنوعيتها رها كرده و ناخواسته و ناخودآگاه درباره مشكلات، كشفيات و دلهرههايش صحبت ميكند. براي آموزش صحيح نقاشي به كودك، بايد كمترين كپيبرداري را از مدلي انجام دهيم؛ مثلا در نقاشي كودكان خطي بر روي صورت برادر، حذف كردن شخصي، به كارگيري رنگي خاص يا بزرگ كشيدن بيش از حد يك اتفاق همه اينها تعبير دارد.
كودك 1 ساله مداد را در دست ميگيرد ولي به سهولت نميتواند آن را بر كاغذ بكشد. فقط با مداد بر روي كاغذ ضربه ميزند و سرانجام كاغذ پاره ميشود.
(كشيدن خط افقي قبل از خطهاي عمودي ظاهر ميشود.) 18 تا 20 ماهه موفق به كشيدن خط ميشود.
در 2 سالگي خطها دايرهوار و زاويهدار ميشوند.
در 5/2 سالگي به علت قدرت عضلاني قادر به تعقيب خط با چشم است كه از محدوده كادر خارج نشود.
در 3 سالگي فقط لذت بردن از كشيدن خط روي كاغذ نيست، بلكه مايل است احساسات دروني خود را از زندگي كوتاهش بيان كنند. در اين سن خطهاي عمودي را بيشتر از خطهاي افقي رسم ميكند. خط عمودي نشانه اظهار وجود كودك است.
در اواخر 3 سالگي شروع به كشيدن خانه و خورشيد ميكند.
در 4 سالگي خطنگاريهاي او جمع شده و براي بزرگترها معني پيدا ميكند.
در 5 تا 6 سالگي امكان يادگيري كودك به نوشتن و حروف الفبا پيدا ميشود.
سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی دولت
تهران وزارت بهداشت قتل هواشناسی حوادث خودکشی شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت خانواده سازمان هواشناسی
خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو دولت سیزدهم قیمت خودرو بازار سرمایه قیمت سکه بورس دلار حقوق بازنشستگان بنزین
سینمای ایران تئاتر سارا بهرامی تلویزیون سینما علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس کتاب سریال
مغز دانشگاه تهران دانش بنیان وزیر علوم
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه آمریکا فلسطین روسیه فرانسه ترکیه دونالد ترامپ جو بایدن چین لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال لیگ برتر باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی همراه اول الکامپ نمایشگاه الکامپ سامسونگ موبایل اپل ایرانسل فیبرنوری ربات نخبگان وزیر ارتباطات
تغذیه میوه ورزش کاهش وزن سرطان چاقی لاغری کلسترول ویتامین تب دانگ آلزایمر