سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
آگاهی مادر به دختر در مورد بلوغ
«نترس! اين اتفاق طبيعيه» اين جمله شايد يكي از نخستين تجربههاي صحبتهاي مادر- دختري در اكثر خانوادههاي ايراني باشد. بين ٩ تا ١٢ سالگي براي بسياري از دختر بچهها همان سني بود كه مادرهاشان آرام آرام به اين فكر ميافتادند كه آنها را كناري بكشند و در خلوت توضيح دهند كه خيلي زود با تغييرات و اتفاقاتي در بدنشان مواجه ميشوند كه نبايد از آن بترسند و البته سخني هم به آشكار در مورد اين تغييرات نگويند. صحبتهاي مادر دختري تا سالهاي قبل معمولا نخستين مواجهه دختران با پديده بلوغ جسمي بود.
حالا دختران كلاس هفتم (دوم راهنمايي سابق) سرتيتر آن صحبتهاي مادرانه را با جملاتي كتابيتر و رسميتر در كتاب «تفكر و سبك زندگي» مييابند. مديركل دفتر تاليف كتابهاي ابتدايي وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه اعلام كرد كه بر اساس برخي «نيازها» در مقطع هفتم و هشتم موضوع اعتياد و بلوغ جنسي گنجانده شده است.
كتاب سبك زندگي ويژه دختران در سال هفتم در ١٤ صفحه اول خود دختران را با مفهوم بلوغ و نشانههايش از جمله عادت ماهيانه آشنا ميكند، پسرها هم يك سال ديرتر، در كتاب سبك زندگي ويژه پسران در سال هشتم با مساله بلوغ و بعد از آن هم «اعتياد» مواجه ميشوند. گفتوگوهاي پنهاني و حرفهاي مگو رفته رفته از گوشه خانهها و جمعهاي دوستانه خارج شدهاند و براي خودشان كتاب و ساعت درسي پيدا كردهاند.
دختران اگر پيش از رسيدن به كلاس هفتم از مادرشان هم چيزي نشنيده باشند در متن كتاب درسي خود با حقيقت بلوغ روبهرو ميشوند: «عادت ماهيانه يا قاعدگي اتفاقي است كه طي هر ماه در پوشش داخلي رحم دختران و زنان اتفاق ميافتد. در اين حادثه طبيعي كه با درد همراه است، تخمك زنان همراه با خون و فشار از رحم خارج ميشود.»
تعريف بلوغ، نشانههاي بلوغ، بهداشت و تغذيه در دوران بلوغ از جمله مسائلي است كه به صورت مختصر و مفيد براي دختران و پسران به صورت جداگانه در اين كتابها توضيح داده شدهاند و البته به هر دو گروه توصيه ميشود كه «افكار مزاحم و غلط را از ذهن خود دور كنيد و با مطالعه، سرگرمي و تماشاي تلويزيون خود را سرگرم سازيد».
سيد امير رون، رييس گروه برنامهريزي درسي آداب و مهارتهاي زندگي آموزش و پرورش در خصوص مباحث گنجانده شده در مقطع هفتم و هشتم براي دختران و پسران به ميگويد: «مباحث مربوط به بلوغ بر اساس مطالعات كارشناسي و كاملا مطابق با تغييرات رشدي كه در دختران و پسران رخ ميدهد در كتابها گنجانده شده است. با توجه به اينكه در حال حاضر با توجه به تغييرات اجتماعي، رابطه در ميان اعضاي خانواده كمرنگتر شده و سوالاتي براي دانشآموزان پيش ميآيد كه گاه خانوادهها از پاسخ به آن طفره ميروند، مدرسه بهترين نهادي است كه ميتوانست وظيفه اين دسته از آموزشها را بر عهده بگيرد».
«خط قرمزها» و حساسيتهاي موجود در دين و فرهنگ ايراني تعريف و مطرح شدهاند اما معلمها اين آمادگي را دارند كه پس از مطرح شدن بحثهاي كلي كتاب به سوالات و مشكلات دانشآموزان در سر كلاس درس پاسخ گويند.
رون تاكيد دارد كه مباحث با در نظر گرفت «خط قرمزها» و حساسيتهاي موجود در دين و فرهنگ ايراني تعريف و مطرح شدهاند اما معلمها اين آمادگي را دارند كه پس از مطرح شدن بحثهاي كلي كتاب به سوالات و مشكلات دانشآموزان در سر كلاس درس پاسخ گويند. او در پاسخ يه اين سوال كه آيا معلمها براي اين بخش از كلاس آمادگي دارند؟ ميگويد: «حتما همينطور است.
در مرحله اول ما در تابستان گذشته مدرسان كشوري را براي مطرح كردن اين بحثها آموزش داديم كه آنها هم به نوبه خود معلمان سطح مدارس را آموزش دادند، به علاوه جداي از كتاب درسي، معلمها يك راهنما هم دارند كه به صورت مفصل درخصوص چگونگي مطرح كردن اين مباحث در كلاس و برخورد و نحوه مواجهه با سوالات دانشآموزان به آنها آموزش داده است
ما در راهنماي معلم حتي سايتهاي اينترنتي مفيدي را معرفي كردهايم تا همكاران ما به دانشآموزان بگويند در اين دنياي گسترده مجازي با سايتها و منابع مختلف به كدام سايت ميتوانند مراجعه كنند تا پاسخ سوالات خود را به صورت صحيح دريافت كنند». او اطمينان ميدهد كه اگر معلمي نتواند از پس پاسخگويي به سوالات دانشآموزان برآيد نتيجه سهلانگاري است و نه ضعف در آموزش معلمان.
«رون» تبديل شدن اين مباحث به بخشي از برنامه درسي دانشآموزان را پيشرفت قابل توجهي ميداند: « قبل از اين معلمهاي پرورشي در صورت مراجعه دانشآموزان به سوالات آنها پاسخ ميدادند. اما حالا اين مباحث دو ساعت زمان درسي را به خود اختصاص دادهاند. تاليف و آموزش اين موضوعات به اين شكل براي نخستينبار است كه در مدارس كشور صورت ميگيرد.» حالا كه بلوغ و اعتياد به عنوان بخشي از نياز جامعه كه مرتب از سوي كارشناسان گوشزد ميشد سرانجام راهي در ميان كلاسهاي درس باز كردهاند، كارشناسان ديگري هم هستند كه به نحوه بيان كلي مطالب و مقطع تحصيلي كه اين موضوعات در آن مطرح ميشوند انتقاد دارند.
آموزش ندادن بهتر از آموزش ناقص است
«بايد بگويم خسته نباشيد! دختر و پسري كه اين كتاب را پيش رو دارد معمولا در اين سن به بلوغ رسيده است يا از والدين و دوستان خود تمام جزييات آن را شنيده. اين كتابها و كليات مطرحشده در آنها چه دستاوردي براي دانشآموزان دارند؟» رييس انجمن علمي مددكاران ايران به نحوه مطرح شدن و زمان ارايه درسهاي مربوط به بلوغ و اعتياد به كتابهاي درسي چندان خوشبين نيست. مصطفي اقليما معتقد است كه بحث آموزش را نميتوان در چاپ يك كتاب و يك مقطع خاص تحصيلي محدود كرد و البته تاكيد دارد كه نكته مهم پس از آشنايي با بلوغ پاسخ دادن به سوالات نوجواناني است كه در مورد نيازهاي جنسي پديدارشده در بدنشان اطلاع كافي ندارند و بايد بدانند با اميال تازهاي كه در خود احساس ميكنند چگونه مواجه شوند. اگر جز اين باشد نوجوانان و حتي كودكان امروز خوب ميدانند كه براي برطرف كردن سوالهاي خود به چه منابع غيررسمي مراجعه كنند: «حالا كه ديگر مانند زمان گذشته نيست كه بچهها تا به آنها نگفتهايم از مسائل بيخبر باشند. با اين مسائل از طريق اينترنت و رسانهها و همسالان خود آشنا ميشوند، خيلي زودتر از اين سني كه در كتاب درسي برايشان در نظر گرفته شده. ما فرهنگ پاسخگويي به سوالات كودكان را بايد داشته باشيم. در همه جاي دنيا در مورد سوالات مرتبط با اين موضوعات و حتي تفاوتهاي بدني دختران و پسران و مسائل جنسي از كودكي به سوال بچهها پاسخ داده ميشود. با تاليف يك كتاب نميشود فكر كرد كه به مسائل دانشآموزان پاسخ دادهايم. اگر قرار است اين مسائل مطرح شوند و در حد كليت باقي بمانند آموزش ندادن آنها بهتر است. آموزش ناقص تنها سبب ميشود كه يك مساله در ذهن آنها پررنگتر شود بدون اينكه پاسخهاي قانعكنندهاي بگيرند».
حالا دختران كلاس هفتم (دوم راهنمايي سابق) سرتيتر آن صحبتهاي مادرانه را با جملاتي كتابيتر و رسميتر در كتاب «تفكر و سبك زندگي» مييابند. مديركل دفتر تاليف كتابهاي ابتدايي وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه اعلام كرد كه بر اساس برخي «نيازها» در مقطع هفتم و هشتم موضوع اعتياد و بلوغ جنسي گنجانده شده است.
كتاب سبك زندگي ويژه دختران در سال هفتم در ١٤ صفحه اول خود دختران را با مفهوم بلوغ و نشانههايش از جمله عادت ماهيانه آشنا ميكند، پسرها هم يك سال ديرتر، در كتاب سبك زندگي ويژه پسران در سال هشتم با مساله بلوغ و بعد از آن هم «اعتياد» مواجه ميشوند. گفتوگوهاي پنهاني و حرفهاي مگو رفته رفته از گوشه خانهها و جمعهاي دوستانه خارج شدهاند و براي خودشان كتاب و ساعت درسي پيدا كردهاند.
دختران اگر پيش از رسيدن به كلاس هفتم از مادرشان هم چيزي نشنيده باشند در متن كتاب درسي خود با حقيقت بلوغ روبهرو ميشوند: «عادت ماهيانه يا قاعدگي اتفاقي است كه طي هر ماه در پوشش داخلي رحم دختران و زنان اتفاق ميافتد. در اين حادثه طبيعي كه با درد همراه است، تخمك زنان همراه با خون و فشار از رحم خارج ميشود.»
تعريف بلوغ، نشانههاي بلوغ، بهداشت و تغذيه در دوران بلوغ از جمله مسائلي است كه به صورت مختصر و مفيد براي دختران و پسران به صورت جداگانه در اين كتابها توضيح داده شدهاند و البته به هر دو گروه توصيه ميشود كه «افكار مزاحم و غلط را از ذهن خود دور كنيد و با مطالعه، سرگرمي و تماشاي تلويزيون خود را سرگرم سازيد».
سيد امير رون، رييس گروه برنامهريزي درسي آداب و مهارتهاي زندگي آموزش و پرورش در خصوص مباحث گنجانده شده در مقطع هفتم و هشتم براي دختران و پسران به ميگويد: «مباحث مربوط به بلوغ بر اساس مطالعات كارشناسي و كاملا مطابق با تغييرات رشدي كه در دختران و پسران رخ ميدهد در كتابها گنجانده شده است. با توجه به اينكه در حال حاضر با توجه به تغييرات اجتماعي، رابطه در ميان اعضاي خانواده كمرنگتر شده و سوالاتي براي دانشآموزان پيش ميآيد كه گاه خانوادهها از پاسخ به آن طفره ميروند، مدرسه بهترين نهادي است كه ميتوانست وظيفه اين دسته از آموزشها را بر عهده بگيرد».
«خط قرمزها» و حساسيتهاي موجود در دين و فرهنگ ايراني تعريف و مطرح شدهاند اما معلمها اين آمادگي را دارند كه پس از مطرح شدن بحثهاي كلي كتاب به سوالات و مشكلات دانشآموزان در سر كلاس درس پاسخ گويند.
رون تاكيد دارد كه مباحث با در نظر گرفت «خط قرمزها» و حساسيتهاي موجود در دين و فرهنگ ايراني تعريف و مطرح شدهاند اما معلمها اين آمادگي را دارند كه پس از مطرح شدن بحثهاي كلي كتاب به سوالات و مشكلات دانشآموزان در سر كلاس درس پاسخ گويند. او در پاسخ يه اين سوال كه آيا معلمها براي اين بخش از كلاس آمادگي دارند؟ ميگويد: «حتما همينطور است.
در مرحله اول ما در تابستان گذشته مدرسان كشوري را براي مطرح كردن اين بحثها آموزش داديم كه آنها هم به نوبه خود معلمان سطح مدارس را آموزش دادند، به علاوه جداي از كتاب درسي، معلمها يك راهنما هم دارند كه به صورت مفصل درخصوص چگونگي مطرح كردن اين مباحث در كلاس و برخورد و نحوه مواجهه با سوالات دانشآموزان به آنها آموزش داده است
ما در راهنماي معلم حتي سايتهاي اينترنتي مفيدي را معرفي كردهايم تا همكاران ما به دانشآموزان بگويند در اين دنياي گسترده مجازي با سايتها و منابع مختلف به كدام سايت ميتوانند مراجعه كنند تا پاسخ سوالات خود را به صورت صحيح دريافت كنند». او اطمينان ميدهد كه اگر معلمي نتواند از پس پاسخگويي به سوالات دانشآموزان برآيد نتيجه سهلانگاري است و نه ضعف در آموزش معلمان.
«رون» تبديل شدن اين مباحث به بخشي از برنامه درسي دانشآموزان را پيشرفت قابل توجهي ميداند: « قبل از اين معلمهاي پرورشي در صورت مراجعه دانشآموزان به سوالات آنها پاسخ ميدادند. اما حالا اين مباحث دو ساعت زمان درسي را به خود اختصاص دادهاند. تاليف و آموزش اين موضوعات به اين شكل براي نخستينبار است كه در مدارس كشور صورت ميگيرد.» حالا كه بلوغ و اعتياد به عنوان بخشي از نياز جامعه كه مرتب از سوي كارشناسان گوشزد ميشد سرانجام راهي در ميان كلاسهاي درس باز كردهاند، كارشناسان ديگري هم هستند كه به نحوه بيان كلي مطالب و مقطع تحصيلي كه اين موضوعات در آن مطرح ميشوند انتقاد دارند.
آموزش ندادن بهتر از آموزش ناقص است
«بايد بگويم خسته نباشيد! دختر و پسري كه اين كتاب را پيش رو دارد معمولا در اين سن به بلوغ رسيده است يا از والدين و دوستان خود تمام جزييات آن را شنيده. اين كتابها و كليات مطرحشده در آنها چه دستاوردي براي دانشآموزان دارند؟» رييس انجمن علمي مددكاران ايران به نحوه مطرح شدن و زمان ارايه درسهاي مربوط به بلوغ و اعتياد به كتابهاي درسي چندان خوشبين نيست. مصطفي اقليما معتقد است كه بحث آموزش را نميتوان در چاپ يك كتاب و يك مقطع خاص تحصيلي محدود كرد و البته تاكيد دارد كه نكته مهم پس از آشنايي با بلوغ پاسخ دادن به سوالات نوجواناني است كه در مورد نيازهاي جنسي پديدارشده در بدنشان اطلاع كافي ندارند و بايد بدانند با اميال تازهاي كه در خود احساس ميكنند چگونه مواجه شوند. اگر جز اين باشد نوجوانان و حتي كودكان امروز خوب ميدانند كه براي برطرف كردن سوالهاي خود به چه منابع غيررسمي مراجعه كنند: «حالا كه ديگر مانند زمان گذشته نيست كه بچهها تا به آنها نگفتهايم از مسائل بيخبر باشند. با اين مسائل از طريق اينترنت و رسانهها و همسالان خود آشنا ميشوند، خيلي زودتر از اين سني كه در كتاب درسي برايشان در نظر گرفته شده. ما فرهنگ پاسخگويي به سوالات كودكان را بايد داشته باشيم. در همه جاي دنيا در مورد سوالات مرتبط با اين موضوعات و حتي تفاوتهاي بدني دختران و پسران و مسائل جنسي از كودكي به سوال بچهها پاسخ داده ميشود. با تاليف يك كتاب نميشود فكر كرد كه به مسائل دانشآموزان پاسخ دادهايم. اگر قرار است اين مسائل مطرح شوند و در حد كليت باقي بمانند آموزش ندادن آنها بهتر است. آموزش ناقص تنها سبب ميشود كه يك مساله در ذهن آنها پررنگتر شود بدون اينكه پاسخهاي قانعكنندهاي بگيرند».
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست