شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
تنبیه و تشویق کودک، از چند سالگی؟!
بعضی از والدین تز مخصوص خودشان را در مورد تربیت فرزندشان دارند و متدهای عجیب و غریبی را روی فرزندشان پیاده میکنند. مثلا شما یک پسربچه 5ساله غیرقابل تحمل را میبینید که به عقیده پدرومادرش نباید به او سخت گرفت و معتقدند بچه باید تا هفت سالگی پادشاهی کند! یا بچه دو ساله را میبینید که به خاطر یک بهانهگیری ساده از طرف والدینش به شدت توبیخ میشود.
تنبیه و تشویق، و زمان آن، از دغدغههای همیشگی والدین است. سوالاتی مانند اینکه از چه سنی کودکان قانون و لزوم رعایت آن را درک میکنند؟ چه زمانی باید تنبیه یا تشویق انجام شود؟ و... سوالاتی است که ذهن اغلب والدین را درگیر میکند. برای اینکه بتوانیم به این سوالات پاسخ درستی دهیم و به تربیت مطلوب و آموزش رفتارهای پسندیده به کودکان درست عمل کنیم از یک روانشناس بالینی کمک گرفتیم.
ندا شیخی، در مورد سن قانونپذیری کودک میگوید: «روانشناسان بسیاری، مانند پیاژه و کلبرگ و...، درباره رشد اخلاقی در کودکان نظریاتی را ارائه دادهاند. اغلب روانشناسان پیش از قرن 21، سن شروع درک کودک از قانون، قانونمندی، و پاداش و تنبیه را بین 5تا10 سالگی میدانستند. اما واضح است که این ادراک، درباره کودکان امروزی، با توجه به سطح اطلاعات، ارتباطات، و موقعیتهای متنوع که با آن مواجهاند، در سنین پایینتری رخ میدهد. کودکان در دو سالگی نیز قوانین را درک کرده و حتی نیازمند اعمال قوانین از سوی والدین خود هستند.»
این کارشناس ارشد روانشناسی درباره اعمال تنبیه و تشویق کودک اعتقاد دارد: «نکته مهمی که درباره تنبیه و تشویق وجود دارد، آن است که هم تشویق و هم تنبیه باید بلافاصله بعد از رفتار کودک اعمال شوند. هر چه فاصله زمانی بین رفتار و اعمال تشویق و تنبیه بیشتر شود، اثر آن کاهش مییابد و کودک دچار سردرگمی شده و رفتار مطلوب را نمیآموزد. به بیان سادهتر اگر کودک رفتار خوبی انجام داد، باید بلافاصله رفتار و عمل خوب او تشویق شود و دلیل تشویق به طور واضح برای او مشخص شود. به عنوان مثال: این برچسب برای این است که امروز تکالیفت را خیلی تمیز و خوشخط نوشتی.
همین طور تنبیه؛ باید بلافاصله پس از رفتار نامطلوب، با توضیح مشخص انجام شود. به عنوان مثال: چون الان به برادرت حرف بدی زدی، اجازه نداری کارتون باب اسفنجی رو ببینی.
ندا شیخی یادآوری کرد: در مورد تنبیه باید توجه داشت که توضیح برای دلیل تنبیه، به عمل یا رفتار زشت کودک اشاره کند، و نه به شخصیت کودک. به عنوان مثال نباید گفت: «چون بچه بدی هستی برات اسباب بازی نمیخرم». بلکه باید این گونه توضیح داد: «چون داری توی خیابون گریه و لجبازی میکنی و این رفتار خوبی نیست، برات این اسباب بازی رو نمیگیرم.»
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار شما قرار میدهد.
تنبیه و تشویق، و زمان آن، از دغدغههای همیشگی والدین است. سوالاتی مانند اینکه از چه سنی کودکان قانون و لزوم رعایت آن را درک میکنند؟ چه زمانی باید تنبیه یا تشویق انجام شود؟ و... سوالاتی است که ذهن اغلب والدین را درگیر میکند. برای اینکه بتوانیم به این سوالات پاسخ درستی دهیم و به تربیت مطلوب و آموزش رفتارهای پسندیده به کودکان درست عمل کنیم از یک روانشناس بالینی کمک گرفتیم.
ندا شیخی، در مورد سن قانونپذیری کودک میگوید: «روانشناسان بسیاری، مانند پیاژه و کلبرگ و...، درباره رشد اخلاقی در کودکان نظریاتی را ارائه دادهاند. اغلب روانشناسان پیش از قرن 21، سن شروع درک کودک از قانون، قانونمندی، و پاداش و تنبیه را بین 5تا10 سالگی میدانستند. اما واضح است که این ادراک، درباره کودکان امروزی، با توجه به سطح اطلاعات، ارتباطات، و موقعیتهای متنوع که با آن مواجهاند، در سنین پایینتری رخ میدهد. کودکان در دو سالگی نیز قوانین را درک کرده و حتی نیازمند اعمال قوانین از سوی والدین خود هستند.»
این کارشناس ارشد روانشناسی درباره اعمال تنبیه و تشویق کودک اعتقاد دارد: «نکته مهمی که درباره تنبیه و تشویق وجود دارد، آن است که هم تشویق و هم تنبیه باید بلافاصله بعد از رفتار کودک اعمال شوند. هر چه فاصله زمانی بین رفتار و اعمال تشویق و تنبیه بیشتر شود، اثر آن کاهش مییابد و کودک دچار سردرگمی شده و رفتار مطلوب را نمیآموزد. به بیان سادهتر اگر کودک رفتار خوبی انجام داد، باید بلافاصله رفتار و عمل خوب او تشویق شود و دلیل تشویق به طور واضح برای او مشخص شود. به عنوان مثال: این برچسب برای این است که امروز تکالیفت را خیلی تمیز و خوشخط نوشتی.
همین طور تنبیه؛ باید بلافاصله پس از رفتار نامطلوب، با توضیح مشخص انجام شود. به عنوان مثال: چون الان به برادرت حرف بدی زدی، اجازه نداری کارتون باب اسفنجی رو ببینی.
ندا شیخی یادآوری کرد: در مورد تنبیه باید توجه داشت که توضیح برای دلیل تنبیه، به عمل یا رفتار زشت کودک اشاره کند، و نه به شخصیت کودک. به عنوان مثال نباید گفت: «چون بچه بدی هستی برات اسباب بازی نمیخرم». بلکه باید این گونه توضیح داد: «چون داری توی خیابون گریه و لجبازی میکنی و این رفتار خوبی نیست، برات این اسباب بازی رو نمیگیرم.»
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار شما قرار میدهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست