سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

کودکان کم‌شنوا و نقص در مهارت درک خواندن


ایسنا: محققان معتقدند: کودکان کم‌‏شنوا در مقایسه با کودکان عادی عملکرد مشابهی از نظر حافظه شنیداری کلامی صداها (معکوس)، حافظه بینایی کلامی حروف و حافظه بینایی ‏‌کلامی دارند اما از نظر درک خواندن متن عملکرد ضعیف‏‌تری نشان دادند.

 

خواندن از مهم‏ترین نیازهای بشر برای یادگیری بوده و در افراد عادی حافظه کاری پیش‏‌بینی‏‌کنندۀ مهارت درک خواندن است. در مطالعه‌ای که توسط محمد رضایی از گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش انجام شد؛ علاوه بر بررسی ارتباط بین مهارت حافظۀ کاری و درک خواندن افراد کم‏‌شنوا، این مهارت‏‌ها با گروه عادی مقایسه شد.

 

در این مطالعه توصیفی‏‏ ‌ تحلیلی با استفاده از آزمون خواندن مهارت حافظۀ کاری و درک خواندن، 18 کودک شامل 8 پسر و 10 دختر کم‏‌شنوای شدید پایۀ پنجم مدارس استثنایی با 18 کودک شنوا به‏ عنوان گروه هنجار که براساس پایۀ تحصیلی و جنسیت با گروه نمونه همتاسازی شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

 

یافته‏‌ها حاکی از آن بود که کودکان کم‌شنوا در تکالیف حافظۀ شنیداری‏ ‏کلامی صداها (معکوس)، حافظۀ بینایی کلامی حروف و حافظۀ بینایی‏‏ کلامی تصاویر عملکرد مشابهی با گروه هنجار داشتند ولی در تکلیف درک خواندن متن عملکرد ضعیف‏‌تری نشان دادند. همچنین بین مهارت‏‌های حافظۀ کاری با مهارت درک خواندن متن هیچ‏گونه رابطۀ معنی‏‌داری دیده نشد.

 

نتایج این مطالعه نشان داد که کودکان کم‏‌شنوا در مهارت درک خواندن نقص چشمگیری دارند. نقص در دانش زبانی و گنجینه لغات ممکن است عامل اصلی مهارت ضعیف درک خواندن در این کودکان باشد و توانایی حافظۀ کاری پیش‏‌بینی‏‌کننده‏‌ای قوی برای سطح توانایی درک خواندن کودکان کم‏‌شنوا نیست.