جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
تفاوت عده ی وفات با طلاق
پرسش: چرا عده ی وفات با طلاق متفاوت است؟
پاسخ: با توجه به اینکه احکام را کسی تشریع کرده که خالق عالم هستی و خالق بشر است و بر جمیع ابعاد وجودی بشر احاطه دارد و نیز علیم و حکیم است و افعال او بر اساس حکمت است ، احکام را بر اساس مصالح و مفاسد وضع کرده است و این مصالح و مفاسد تنها در امور جسمی و مادی و پزشکی خلاصه نمی شود بلکه در تشریع احکام الهی ، ابعاد مختلف وجودی بشرو ارتباطش با جهان پیرامون در نظر گرفته شده است (نه تنها بعد جسمی و پزشکی ) که ما علم به این مصالح و مفاسد نداریم مگر در موارد اندکی آن هم با بیان خود خداوند. لذا حتی وقتی فلسفه ی حکم را هم نمی دانیم یقین داریم حتما بر اساس مصالح و منافع و مفاسد و مضرات تشریع شده است. در متون دینى (یعنى قرآن كریم و روایات معصومین(ع) در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقیما مورد اشاره قرار گرفته است و در مواردی برخی سوال پرسیده اند و معصومین پاسخ داده اند اما در کل این موارد بسیار اندک است.زنان مطلقه باید به مدت سه بار پاك شدن انتظار بكشند. یعنی تا سه بار پاك شدن از حیض نمی توانند ازدواج كنند كه البته بخشی از فلسفهی آن احتمالا این است كه
1- عده، وسیلهاى براى صلح و بازگشت:گاهى در اثر عوامل مختلف، زمینه روحى به وضعى در مىآید كه پدید آمدن یك اختلاف جزئى و نزاع كوچك حس انتقام را آن چنان شعلهور مىسازد كه فروغ عقل و و جدان را خاموش مىكند.
و غالبا تفرقههاى خانوادگى در همین حالات رخ مىدهد. اما بسیار مىشود كه اندك مدتى كه از این كشمكش گذشت زن و مرد به خود آمده پشیمان مىشوند خصوصا از این جهت كه مىبینند با متلاشى شدن كانون خانواده در مسیر ناراحتیهاى گوناگونى قرار خواهند گرفت.
اینجاست كه آیه مورد بحث مىگوید: زنها باید مدتى عده نگه دارند و صبر كنند تا این امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تیره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شوند مخصوصا با دستورى كه اسلام در باره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است حسن تفكر در او برانگیخته مىشود، و در بهبود روابط او با شوهر كاملا مؤثر است و لذا در سوره طلاق آیه 1 مىخوانیم كه:" لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُیُوتِهِنَّ ... لا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً"،" آنان را از منزلشان خارج نسازید ... چه مىدانید شاید خدا گشایشى رساند و صلحى پیش آید".
غالبا به خاطر آوردن لحظات گرم و شیرین قبل از طلاق كافى است كه مهر و صمیمیت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعیف گشته محبت را تقویت كند.
2- عده، وسیله حفظ نسل
یكى دیگر از فلسفههاى عده روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است . راست است كه یك بار دیدن عادت ماهانه معمولا دلیل بر عدم باردارى زن است ولى گاه دیده شده كه زن در عین باردارى عادت ماهیانه را در آغاز حمل مىبیند از این رو براى رعایت كامل این موضوع دستور داده شده كه زن سه بار عادت ماهیانه ببیند و پاك شود تا بطور قطع عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند ازدواج مجدد كند. البته عده فواید دیگرى هم دارد كه در جاى خود به آن اشاره خواهد شد. (تفسیر نمونه، ج2، ص: 160)
و اما در وفات نکته اول وجود ندارد به علاوه نکته دیگر وجود دارد: یكی از فلسفههای عده نگه داشتن، حفظ احترام همسر سابق، جلوگیری از جریحه دار نشدن عواطف بستگان متوفا و رعایت حریم زندگانی زناشویی حتی، پس از مرگ است و این یك موضوع فطری است، لذا همیشه در قبایل مختلف، آداب و رسوم گوناگونی به این منظور بوده است.(ر.ك: تفسیر نمونه، آیتالله مكارم شیرازی و دیگران، ج 2، ص 7 ـ 136، دارالكتب الاسلامیة / تفسیر المیزان، علامه طباطبایی;، ج 2، ص 242، جامعه مدرسین.)
بر تمام زنانی كه شوهرشان مردهاند، باید عده نگه دارند، حتی در صورتی كه یقین داشته باشند كه حامله نیستند و زنانی كه یائسه هستند.
پاسخ: با توجه به اینکه احکام را کسی تشریع کرده که خالق عالم هستی و خالق بشر است و بر جمیع ابعاد وجودی بشر احاطه دارد و نیز علیم و حکیم است و افعال او بر اساس حکمت است ، احکام را بر اساس مصالح و مفاسد وضع کرده است و این مصالح و مفاسد تنها در امور جسمی و مادی و پزشکی خلاصه نمی شود بلکه در تشریع احکام الهی ، ابعاد مختلف وجودی بشرو ارتباطش با جهان پیرامون در نظر گرفته شده است (نه تنها بعد جسمی و پزشکی ) که ما علم به این مصالح و مفاسد نداریم مگر در موارد اندکی آن هم با بیان خود خداوند. لذا حتی وقتی فلسفه ی حکم را هم نمی دانیم یقین داریم حتما بر اساس مصالح و منافع و مفاسد و مضرات تشریع شده است. در متون دینى (یعنى قرآن كریم و روایات معصومین(ع) در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقیما مورد اشاره قرار گرفته است و در مواردی برخی سوال پرسیده اند و معصومین پاسخ داده اند اما در کل این موارد بسیار اندک است.زنان مطلقه باید به مدت سه بار پاك شدن انتظار بكشند. یعنی تا سه بار پاك شدن از حیض نمی توانند ازدواج كنند كه البته بخشی از فلسفهی آن احتمالا این است كه
1- عده، وسیلهاى براى صلح و بازگشت:گاهى در اثر عوامل مختلف، زمینه روحى به وضعى در مىآید كه پدید آمدن یك اختلاف جزئى و نزاع كوچك حس انتقام را آن چنان شعلهور مىسازد كه فروغ عقل و و جدان را خاموش مىكند.
و غالبا تفرقههاى خانوادگى در همین حالات رخ مىدهد. اما بسیار مىشود كه اندك مدتى كه از این كشمكش گذشت زن و مرد به خود آمده پشیمان مىشوند خصوصا از این جهت كه مىبینند با متلاشى شدن كانون خانواده در مسیر ناراحتیهاى گوناگونى قرار خواهند گرفت.
اینجاست كه آیه مورد بحث مىگوید: زنها باید مدتى عده نگه دارند و صبر كنند تا این امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تیره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شوند مخصوصا با دستورى كه اسلام در باره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است حسن تفكر در او برانگیخته مىشود، و در بهبود روابط او با شوهر كاملا مؤثر است و لذا در سوره طلاق آیه 1 مىخوانیم كه:" لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُیُوتِهِنَّ ... لا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً"،" آنان را از منزلشان خارج نسازید ... چه مىدانید شاید خدا گشایشى رساند و صلحى پیش آید".
غالبا به خاطر آوردن لحظات گرم و شیرین قبل از طلاق كافى است كه مهر و صمیمیت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعیف گشته محبت را تقویت كند.
2- عده، وسیله حفظ نسل
یكى دیگر از فلسفههاى عده روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است . راست است كه یك بار دیدن عادت ماهانه معمولا دلیل بر عدم باردارى زن است ولى گاه دیده شده كه زن در عین باردارى عادت ماهیانه را در آغاز حمل مىبیند از این رو براى رعایت كامل این موضوع دستور داده شده كه زن سه بار عادت ماهیانه ببیند و پاك شود تا بطور قطع عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند ازدواج مجدد كند. البته عده فواید دیگرى هم دارد كه در جاى خود به آن اشاره خواهد شد. (تفسیر نمونه، ج2، ص: 160)
و اما در وفات نکته اول وجود ندارد به علاوه نکته دیگر وجود دارد: یكی از فلسفههای عده نگه داشتن، حفظ احترام همسر سابق، جلوگیری از جریحه دار نشدن عواطف بستگان متوفا و رعایت حریم زندگانی زناشویی حتی، پس از مرگ است و این یك موضوع فطری است، لذا همیشه در قبایل مختلف، آداب و رسوم گوناگونی به این منظور بوده است.(ر.ك: تفسیر نمونه، آیتالله مكارم شیرازی و دیگران، ج 2، ص 7 ـ 136، دارالكتب الاسلامیة / تفسیر المیزان، علامه طباطبایی;، ج 2، ص 242، جامعه مدرسین.)
بر تمام زنانی كه شوهرشان مردهاند، باید عده نگه دارند، حتی در صورتی كه یقین داشته باشند كه حامله نیستند و زنانی كه یائسه هستند.
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست