شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
سیمای مادرانه یک زن مهربان ایرانی
مرحوم نیکو خردمند در فیلمهای سینمایی خود بیشتر در نقش زنان سنتی و مادران مهربان ظاهر شد و تصویرگر سیمای زن ایرانی با همه عطوفت و مهرش بود، تصویری که هرگزاز یاد و خاطره ها محو نخواهد شد.
مرحوم نیکو خردمند در میانسالی به سینما آمد، سالها به عنوان دوبلور فعالیت کرده بود، اما نقش شازده قجری در "پرده آخر" به کارگردانی واروژ کریممسیحی راه او را به سینما باز کرد، شاید او گمان نمیکرد "پرده آخر" و دیده شدن بازیاش باعث شود به بازیگری حرفهای تبدیل شود.
"پرده آخر" با دیگر نقشهای خردمند در سینما تفاوت دارد، نقشی پیچیده که زوال اشرافیت را به نمایش میگذاشت. بانویی قجری که میکوشید با خدعه میراث آبا و اجدادی را حفظ کند. اما خردمند در نقشهای بعدی تصویرگر سیمایی مادرانه بود و هرگز نقشی با رگههای منفی مانند "پرده آخر" بازی نکرد.
سیمای مادرانه او با "خانه خلوت" به کارگردانی مهدی صباغزاده شکل گرفت، این تصویر دوستداشتنی از زن و مادر ایرانی بود که سالها همراه خردمند آمد و کارنامه او را شکل داد و این بازیگر را به فهرست زنان بازیگری اضافه کرد که تصویر مادر ایرانی را در سینما و تلویزیون جان دادند.
تجربه طولانی در گویندگی این امکان را به خردمند میداد تا با کمک گرفتن از صدا و لحن به نقش خود بعدی دوچندان بدهد و حس و حال زنانه و مادرانه را در نقشهایش زنده کند. او که اواخر دهه ۶۰ به سینما آمده بود در دهههای ۷۰ و ۸۰ به بازیگری پرکار تبدیل شد. بازیگری که اغلب نقش زنان سنتی و مهربان را بازی میکرد که سرمنشا خیر و برکت در زندگی خانوادهشان هستند.
او در سالهای حضورش در سینما فرصت همکاری با کارگردانهای شاخص سینمای ایران را به دست آورد و گرچه در اغلب این آثار در نقشهایی کوتاه مقابل دوربین رفت، اما حضوری دلنشین و صدایی گرم و تاثیرگذار داشت. در میانههای دهه ۸۰ خردمند به دلیل بیماری کمتر مقابل دوربین رفت.
اما همین سالها بخت همکاری با ناصر تقوایی در "کاغذ بیخط"، سامان مقدم در "کافه ستاره" و بهمن فرمانآرا در "خاکآشنا" را پیدا کرد، نقشها کوتاه اما خاطرهانگیز بودند و تواناییهای او را در روزهای بیماری و کهولت نشان میدادند. او با بازیهای سینماییاش جایگاه حرفهای خود را به عنوان بازیگر تثبیت کرد و با بازی در مجموعههای پربیننده "دزدان مادربزرگ"، "کت جادویی" و "آوای فاخته" برای مردم شناخته شد.
خردمند خوشاقبال بود که پس از سالها فعالیت پشت دوربین و استفاده از قابلیتهای صدای جادویی و تکرارنشدنیاش به دنیای سینما آمد و نقشهایی ماندگار در "پرده آخر"، "خانه خلوت"، "صبحانهای برای دو نفر"، "غزال"، "کاغذ بیخط" و "کافه ستاره" بازی کرد، نقشهایی که از حافظه تاریخ سینمای ایران پاک نمیشود.
انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران پزشکیان جلیلی سیاست دور دوم انتخابات
هواشناسی ترافیک تهران قوه قضاییه پلیس شهرداری تهران اربعین گرما قتل تب دنگی سلامت
خودرو دلار چین حقوق بازنشستگان قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار دولت سیزدهم بانک مرکزی مسکن بازار خودرو قیمت سکه
ماه محرم بهاره رهنما هنرمندان ازدواج محرم تلویزیون الناز شاکردوست بازیگر سینما سینمای ایران
آیفون
اسرائیل انگلیس جو بایدن فلسطین جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه آمریکا روسیه دونالد ترامپ سازمان همکاری شانگهای ولادیمیر پوتین
یورو 2024 فوتبال تیم ملی اسپانیا پرسپولیس استقلال تیم ملی آلمان علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس ترکیه کریستیانو رونالدو سپاهان لیگ برتر
هوش مصنوعی سامسونگ ایلان ماسک پهپاد گوگل هواپیما نمایشگاه الکامپ
فشار خون سرطان خواب کاهش وزن دیابت