چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
ویژگیهای آموزش و پرورش متوسطه در ایران
نظام کنونی آموزش متوسطه کشورمان از رویدادهای تازه اجتماعی و تربیتی است که از عمر آن بیش از یک دهه و اندی میگذرد. طرح جدید آموزش متوسطه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ۱۳۶۹ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرای آزمایشی آن مهر ۱۳۷۰ در مناطق مختلف کشور آغاز شد. زمانبندی و مراحل اجرای این طرح در چارچوب طرح کلیات نظام آموزش و پرورش چنین بوده است:
۱) در سال ۱۳۷۱ طرح آموزش متوسطه جدید برای سال اول تمامی شاخههای تحصیلی به طور آزمایشی اجرا شد.
۲) در سال ۱۳۷۲ طرح آموزش متوسطه جدید برای سالهای اول و دوم در تمامی شاخههای تحصیلی ادامه یافت.
۳) در سال ۱۳۷۳ اجرای آزمایشی طرح مذکور برای سالهای اول، دوم و سوم در تمامی شاخههای تحصیلی ادامه یافت.
۴) از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ به تدریج اجرای طرح آموزش متوسطه جدید در سراسر کشور به طور کامل تعمیم یافت.
۵) در سال ۱۳۷۷ اجرای دوره پیش دانشگاهی، دوره کاردانی پیوسته و نیز دورهِ آموزش و پرورش عمومی به طور گستردهتری آغاز شد و سرانجام در سال تحصیلی ۱۳۷۷ - ۷۸ بیشتر دانشآموزان دوره متوسطه زیر پوشش این طرح قرار گرفتند و به دورهِ آموزش متوسطه جدید راه یافتند. اینک دلایلی را شرح میدهیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره پذیرش طرح آموزش متوسطه جدید و ضرورت اجرای آن ارائه کرده است:
الف) فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای ارتقای کیفی آموزشهای متوسطه (نظری و فنیوحرفهای) و توسعهِ آن. این امر به تناسب نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و با توجه به مقتضیات جغرافیایی مناطق و رعایت تناسب بین محتوای آموزشی و نیازها و مقتضیات جنسی و سنی دانشآموزان صورت میگیرد.
ب) ایجاد انعطاف لازم برای جهتگیری آموزشهای متوسطه در زمینه اشتغال مفید و ادامه تحصیل در آموزش عالی و تعیین رشتههای تحصیلی بر حسب نیازهای کشور و علاقه و استعداد افراد بر طبق شرایط و امکانات محیط و با توجه به پیشرفتهای علمی و فنی.
ج) افزایش کمیت و بالا بردن کیفیت و میزان منزلت آموزشهای فنی و حرفهای
د) فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای استفاده بهینه از امکانات جامعه به منظور اجرای آموزشهای متوسطه و سازماندهی آموزشهای خارج از مدرسه و تقویت و گسترش این آموزشها با استفاده از امکانات دستگاههای مختلف کشور.نظام آموزش و پرورش متوسطه به سرشاخه تحصیلی نظری، فنی و حرفهای و کاردانش تقسیم میشود. اهم اهداف هر یک از آنها که معرف جهتگیری عمده در زمینه تحصیل تا اشتغال است، بدین شرح میباشد:
شاخه نظری:
هدف کلی این شاخه تحصیلی اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش فضایل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و شناخت بهتر استعدادو علاقه دانشآموزان برای ادامه تحصیل در آموزش عالی است.
شاخه فنیوحرفهای:
هدف کلی این شاخه تحصیلی همان اهداف کلی شاخه نظری و نیز ایجاد زمینه مناسب جهت هدایت دانشآموزان به اشتغال مفید و احراز آمادگی نسبی برای ادامه تحصیل در رشتههای علمی - کاربردی (فناوری) است.
شاخه کاردانش:
اهداف کلی این شاخه نیز علاوه بر اهداف شاخههای نظری و فنی و حرفهای، تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استاد کاری و سرپرستی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات و احراز آمادگی نسبی دانشآموزان برای ادامه تحصیل در رشتههای خاص علمی - کاربردی است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد حسین امیرعبداللهیان
کنکور مترو مترو تهران تهران امتحانات نهایی شهرداری تهران سانحه بالگرد رئیسی بارش باران آموزش و پرورش هلال احمر سیل قوه قضاییه
خودرو راه آهن ارز قیمت دلار قیمت خودرو بورس یارانه قیمت طلا بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا
تلویزیون سینمای ایران سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل غزه روسیه امیرعبداللهیان جنگ غزه فلسطین ترکیه آمریکا سوریه ولادیمیر پوتین چین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
اپل هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز طول عمر کاهش وزن آلزایمر مغز انسان سلامت روان افسردگی