شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تجربه صنایع هوایی چین استفاده از فرصت ها


مطلب ذیل بیانگر نمونه هایی از اقدامات چین جهت استفاده از فرصت ها و ایجاد هدفمند همكاری های بین المللی در صنایع هوایی است كه می تواند بسیار درس آموز باشد

صنایع هوایی چین و همكاری‌های خارجی

چین یك كشور بزرگ و با جمعیت بسیار زیاد است و در بسیاری از زمینه‌های صنعتی یك بازار بزرگ محسوب می‌شود. صنعت هواپیمایی نیز صنعتی است كه منافع بسیاری در چین دارد؛ آمار نشانگر تقاضای بسیار زیاد برای حمل‌ونقل هوایی در چین می‌باشد. چین تنها باید یك میلیارد دلار صرف پروژه‌های زیربنایی از جمله ساخت فرودگاه‌ها و نوسازی سیستم‌هایش بكند. این موضوع باعث شده است كه شركت‌های سازنده هواپیما و تجهیزات هوایی، فعالیت‌هایی را برای كسب بازار در چین شروع نمایند. به عنوان مثال، كشور چین با شركت " Allied Signal " قرارداد سرمایه‌گذاری مشترك برای تعمیر قطعات دارد. همچنین این كشور در سال ۱۹۹۶ با شركت " Raytheon " قراردادی برای راه‌اندازی ۹ سیستم رادار كنترل ترافیك هوایی منعقد كرد كه شامل رادارهای نظارتی، ارتباطی، آموزشی و یدكی می‌باشد. دو شبیه‌ساز بوئینگ با ارزش چند میلیون دلار نیز به دانشكدة پرواز غیر‌نظامی برای آموزش اهدا شده است. شركت "راكول" كه البته درسال ۱۹۹۷ توسط بوئینگ خریداری شد، نیز چند مركز آموزشی اتوماسیون در دانشگاه‌های چین راه‌اندازی كرده است.

استفاده از فرصت‌ها

نكته مهم، استفادة چین از این فرصت بوجود آمده در جهت امتیازگیری و ایجاد رقابت بین شركت‌های متقاضی كسب بازار چین است. چین از سال ۱۹۷۲ با "بوئینگ" ارتباط تجاری داشته و از سال ۱۹۸۰ به تولید مشترك با آن پرداخته است. همچنین این كشور در ساخت هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷، ۷۴۷ و ۷۵۷ و هواپیماهای مك‌دانل داگلاس ۸۰، ۸۲ و ۹۰ مشاركت جدی داشته است. در فوریه سال ۱۹۹۶ شركت " Pratt&Whitney " به ساخت قطعات هوایی به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترك با شركت "چنگدو موتور" چین پرداخت. در نتیجه این فعالیت‌ها، در حال حاضر، حدود ۲۰۰۰ هواپیمای بوئینگ، در سراسر دنیا پرواز می‌كنند كه برخی قسمت‌های اصلی آنها ساخت چین هستند.

بر اساس آمار منتشره، تاكنون از هر ده هواپیمای تولیدی بوئینگ، یكی را چین خریده است ؛ در سال ۱۹۹۷ میلادی، هشتاد درصد هواپیماهای در حال پرواز چین بوئینگ بوده است. اما چین بدون وابستگی به این شركت، راه ورود هواپیماهای ایرباس به بازارهایش را باز كرده و حتی رقابتی بین این دو شركت ایجاد كرده است كه این شركت‌ها و وابستگان صنعتی آن‌ها در جهت منافع چین گام بردارند. در این راستا، چین به ساخت مشترك هواپیما با ایرباس پرداخته است. به عنوان مثال هواپیماهای ایرباس ۳۰۰، ۳۱۰، ۳۲۰، ۳۳۰ و ۳۴۰ هواپیماهایی هستند كه بعضی از قسمت‌های آنها توسط چین ساخته می‌شود. این استراتژی در چین، ضمن ایجاد اشتغال، باعث رشد اقتصاد این كشور نیز ‌شده است.

دو منظوره سازی نظامی و غیر نظامی

نكته قابل ذكر دیگر، ایجاد مراكز ساخت مشترك در نزدیكی مراكز نظامی ساخت قطعات هواپیمایی است كه تداعی‌كنندة تلاش چین برای استفاده از این تكنولوژی‌های به‌دست ‌آمده در صنایع نظامی می‌باشد و این یعنی استفاده از فرصت‌های موجود در امر دومنظوره‌سازی و استفاده از یك تكنولوژی در هر دو صنعت غیرنظامی و نظامی با هدف توسعه صنایع نظامی و كاهش هزینه‌های دفاعی.



همچنین مشاهده کنید