پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
دو پروانه با چرخش مخالف
●سیستم رانش این شناورها
بدنه شناور در پاشنه دارای یک تیغه (SKEG) است. محور رانش سیستم مکانیکی از آن عبور میکند و یک پروانه با گام متغیر (CCP) توسط یک جعبه دنده و بهوسیله موتور دیزل به حرکت در میآید. در پشت این پروانه، پروانه دیگری قرار میگیرد که بهوسیله یک موتور برقی که در داخل یک محفظه دوکی شکل (POD) قرار دارد و در جهت عکس پروانه اول دوران مینماید، نصب میشود. این پروانه قابلیت چرخش تا ۳۶۰ درجه را دارد که هدایت کشتی و مانور بهوسیله آن انجام میپذیرد. این پروانه هیچ ارتباط فیزیکی با محور پروانه اول را ندارد. سیستم رانش با دو پروانه و با خاصیت دورانی عکس (CRP) توسط کارخانه ABB فنلاند ابداع شده که برای رانش کشتیهای مسافری تندرو با یک بدنه (MONOHULL) و در ابعاد مافوق پاناماکس با سرعت بالا که نیاز به موتورهای قدرتمندی هستند، بسیار مناسب شناخته شده است. سیستم رانش با دو پروانه مقابل هم و با خاصیت دورانی عکس یکدیگر (CRP) سالها مورد مطالعه بوده و بهبود راندمان سیستم رانش با این طریق به اثبات رسیده است. ولی نادراند کشتیهائی که با این سیستم مجهز شده باشند. این در حالی است که سیستم ابداعی جدید با نوع دیگر رانش با دو پروانه معکوس که محور یک پروانه از داخل محور پروانه دیگر عبور مینماید و دارای سیستم چرخدندههای پیچیدهای است، برتری دارد همچنین قابلیت چرخش پروانه با موتور برقی در ۳۶۰ درجه نیز امتیاز بارز به شمار میآید که در سیستم دیگر وجود ندارد.کارخانه سازنده اذعان دارد که در آزمایشهای متعدد بهعمل آمده، ثابت شده است که راندمان این سیستم رانش نسبت به سیستمهای دیگر ۱۰ تا ۱۵ درصد بهتر است؛ چرا که:
▪ بهعلت داشتن یک محور رانش، فرم بدنه کشتی در پاشنه فقط دارای یک تیغه (SKEG) است که محور رانش مکانیکی از داخل آن عبور میکند و نیازی به هیچگونه پایههای نگهدارنده محور (BRACKETS SHAFT) در خارج از کشتی ندارد. در نتیجه مقاومت بدنه در مقابل آب در قسمت عقب کشتی بسیار کمتر از شناورهائی با دو محور یا شناورهائی که محور اصلی دارای پایههای نگهدارنده در خارج از کشتی است.
▪ پروانه دوم با دوران معکوس نسبت به دوران پروانه اول از انرژی باقیمانده در جریان آب خروجی از پروانه اول استفاده نموده و باعث بهبود راندمان پروانه میشود.
▪ سیستم رانش فوق علاوه بر بهبود راندمان و صرفهجوئی در مصرف سوخت و کاهش آلایندههای ناشی از احتراق سوختهای هیدروکربن این امکان را خواهد فراهم آورده است که پروانه دوم با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، که میتواند فشار قابل ملاحظهای تولید کند برای هدایت کشتی و مانور بسیار موثر واقع میشود.
●منبع تولید نیرو در این کشتیها
نیروگاه کشتی (POWER PLANT) شامل سیستم دیزل مکانیکی و دیزل الکتریکی است. سیستم رانش دیزل مکانیکی که محور اصلی و پروانه اول از نوع پروانه با گام متغیر (CPP) را به حرکت در میآورد و شامل دو دستگاه موتورهای دیزل از نوع وارتسیلا مدل ۱۲V۴۶C با قدرت ۲/۲۵ مگاوات است. برق مورد نیاز کلیه مصرفکنندههای برقی و موتور برقی پروانه دوم نیز توسط دو دستگاه مولد برق که موتور دیزل آنها مشابه موتورهای رانش دیزل مکانیکی است تأمین میشود. شناورها همچنین دارای مولدهای برق برای استفاده در بندر هستند (HARBOUR GENERATIOR) که جمعاً برق تولیدی ۲۷ مگاوات است.
●آزمایشها و تنظیمهای نهائی
کارشناسان کارخانه سازنده (ABB) معتقدند که کلیه آزمایشهای سیستم رانش با دو پروانه عکس دورانی یکدیگر (CRP) با موفقیت انجام شده و نتایج مطلوبی بهدست آمده است. اما یکی از مسائلی که در آزمایشها با آن مواجه شدهاند ایجاد حالت کاویتاسیون در پروانه دوم است که برای کاهش اثرات آن ممکن است نیاز به نصب یک تیغه سکان نسبتاً کوچک باشد. اثرات کاویتاسیون بر روی پایه نگهدارنده موتور برقی پروانه دوم بیش از نقاط دیگر است. در نتیجه تصمیم بر آن است که روی آن بهوسیله ورق استینلس استیل (STAINLESS STEEL) پوشانده شود.
مترجم: مهندس توماس گراگوسیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست