پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

آیا خدای در تصور ما نیز ، به همین زیبایی است ؟


آیا خدای در تصور ما نیز ، به همین زیبایی است ؟

خیلی وقت ها و شاید همیشه ، به ما گفته اند که خدا در کمین است تا بر قصور و تقصیر ما شلاق فرود آرد ، و بر حتی کرده های نادانسته مان عتاب مان کند و جز این ، هدفی از خلقت نبوده است !! اما بیاییم و وصف خودش را از زبان خودش بشنویم ؛ که جایی ، زیباتر از این کلمات نخواهیم یافت .

خیلی وقت ها و شاید همیشه ، به ما گفته اند که خدا در کمین است تا بر قصور و تقصیر ما شلاق فرود آرد ، و بر حتی کرده های نادانسته مان عتاب مان کند و جز این ، هدفی از خلقت نبوده است !!

اما بیاییم و وصف خودش را از زبان خودش بشنویم ؛ که جایی ، زیباتر از این کلمات نخواهیم یافت .

از ابوذر ، از پیامبر (ص) از آنچه از پروردگارش نقل می کند ، مروی است که خداوند تعالی فرمود : ۱

ای بندگان من : من ظلم و ستم را بر خویش حرام کردم ، و آنرا نیز در میان شما حرام ساختم، پس به یکدیگر ظلم و ستم نکنید.

ای بندگان من : همهء شما گمراهید ، جز آنکه را که من هدایت کرده ام ، پس از من هدایت طلبید تا شما را هدایت کنم!

ای بندگان من : همهء شما گرسنه اید ، مگر آنکه را که من طعام دهم ، پس از من بخواهید تا شما را طعام دهم!

ای بندگان من : همهء شما برهنگانید ، مگر کسی را که من بپوشانم ، پس از من بخواهید تا شما را بپوشانم!

ای بندگان من : شما شب و روز خطا می کنید و من آنم که همهء آن گناهان را می آمرزم و نگران هم نیستم ، پس از من آمرزش طلبید تا شما را بیامرزم!

ای بندگان من : شما به من قدرت ضرر رساندن ندارید تا به من ضرر برسانید و هم شما قدرت نفع رساندن به من را ندارید تا به من نفع رسانید!

ای بندگان من : اگر اول و آخر و انس و جن شما بر پرهیزگارترین قلب یک مرد شما باشد، این امر به ملک من چیزی نمی افزاید!

و اگر اول و آخر و انس و جن شما بر عاصی ترین قلب یک مرد شما باشد، این امر به ملک من چیزی نقصان نمی آورد!

ای بندگان من : اگر اول و آخر و انس و جن شما بر یک جای بایستند و از من درخواست کنند به هر فرد خواسته اش را بدهم از آنچه در نزد من است ، بجز اندازه ای که یک سوزن اگر در دریا فرو شود، کم نماید، کم نمی کند!

ای بندگان من : همانا این اعمال شما است که آنرا بر می شمارم و شما را به نتائج آن می رسانم ، پس کسی که خیری یافت باید حمد و ثنای حق تعالی را گوید و اگر کسی غیر از این را یافت، باید جز خویش کسی را ملامت نکند!

زیر نویسها :

۱- عن سعیدِ بنِ عبدِ العزیزِ، عن رَبیعهَٔ بنِ یزیدَ، عن أَبِی إدریس الخَوْلاَنیِّ، عن أَبِی ذَرٍّ جُنْدُبِ بنِ جُنَادَهَٔ، رضی اللَّهُ عنه، عن النَّبِیِّ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم فیما یَرْوِی عَنِ اللَّهِ تبارکَ وتعالی أنه قال:

یا عِبَادِی إِنِّی حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَی نَفْسِی وَ جَعَلْتُهُ بَیْنَکُمْ مُحَرَّماً فَلاَ تَظالمُوا،

یَا عِبَادِی کُلُّکُم ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَیْتُهُ، فَاسْتَهْدُونی أهْدکُمْ،

یَا عِبَادی کُلُّکُمْ جائعٌ إِلاَّ منْ أطعمتُه، فاسْتطْعمونی أطعمْکم،

یا عبادی کلکم عَارٍ إلاَّ مِنْ کَسَوْتُهُ فَاسْتَکْسُونی أکْسُکُمْ،

یَا عِبَادِی إنَّکُمْ تُخْطِئُونَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَ أَنَا الذی أغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً و لا ابالی ، فَاسْتَغْفِرُونی أغْفِرْ لَکُمْ،

یَا عِبَادِی إِنَّکُمْ لَنْ تَبْلُغُوا ضُرِّی فَتَضُرُّونی، وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِی فَتَنْفَعُونی،

یَا عِبَادِی لَوْ أَنَّ أوَّلَکُمْ وآخِرکُمْ، وَإنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ کَانُوا عَلَی أتقَی قلبِ رجلٍ واحدٍ منکم ما زادَ ذلکَ فِی مُلکی شیئاً،

یا عِبَادِی لو أَنَّ أوَّلکم وآخرَکُم وإنسَکُم وجنکُمْ کَانوا عَلَی أفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْکُمْ مَا نَقَصَ ذَلِکَ مِنْ مُلْکِی شَیْئاً،

یَا عِبَادِی لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرکُمْ وَإنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ، قَامُوا فِی صَعیدٍ وَاحدٍ، فَسألُونی فَأعْطَیْتُ کُلَّ إنْسانٍ مَسْألَتَهُ، مَا نَقَصَ ذَلِکَ مِمَّا عِنْدِی إِلاَّ کَمَا َیَنْقُصُ المِخْیَطُ إِذَا أُدْخِلَ البَحْرَ،

یَا عِبَادِی إنَّما هِیَ أعْمَالُکُمْ أُحْصِیهَا لَکُمْ، ثُمَّ أوَفِّیکُمْ إیَّاهَا، فَمَنْ وَجَدَ خَیْراً فَلْیَحْمِدِ اللَّه، وَمَنْ وَجَدَ غَیْرَ ذَلِکَ فَلاَ یَلُومَنَّ إلاَّ نَفْسَهُ».

قَالَ سعیدٌ: کان أبو إدریس إذا حدَّثَ بهذا الحدیث جَثَا عَلَی رُکبتیه. رواه مسلم. وروینا عن الإمام أحمد بن حنبل رحمه اللَّه قال: لیس لأهل الشام حدیث أشرف من هذا الحدیث.

منبع : کتاب اسدالغابه ج۱ص ۳۰۲ ، صحیح مسلم ج۲ باب ۱۵ ح ۲۵۷۷

محمد صالحی ۵/ ۴ / ۹۲ – بمناسبت ماه مبارک رمضان