یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
آوازهجویی یکی از ابزارهای موثر تبلیغات
![آوازهجویی یکی از ابزارهای موثر تبلیغات](/web/imgs/16/87/0j3un1.jpeg)
تبلیغات به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی بشریت تبدیل شده است. ذهن ما هر روزه با هزاران آگهی تبلیغاتی بمباران میشود و ناخوداگاه برای در امان ماندن از این حجم تبلیغات به سلاحهایی مانند گزینش انتخابی مسلح شدهایم.
اگر دقت کنید از بین این همه آگهیهایی که در طول روز با آن مواجه میشوید (مانند: آگهیهای تلویزیون، رادیو، روزنامهها، بیلبوردها و...) تنها بخش محدودی توسط شما ادراک میشوند. بنابراین اثربخشی تبلیغات سنتی کمرنگتر شده است و شرکتهای هوشمند درصدد ایجاد روشهایی برای ارتباطات بهتر با بازار هدف خود هستند.
آوازهجویی یا خبرسازی (publicity) یکی از روشهای موثر تبلیغاتی است که میتواند اثرات مثبتی بر بازار هدف داشته باشد. آوازهجویی عبارت است از ایجاد خبرهای مثبت درباره عملکرد سازمان و ارائه آن توسط رسانههای خبری. اگرچه این روش در ظاهر ساده و کم خرج به نظر میرسد، ولی برای ایجاد خبرهای تاثیرگذار شرکتها نیازمند خبرسازی و ارتباطات مثبت و نزدیکتر با جوامع رسانهای هستند تا بدین وسیله بتوانند پیامهای خود را توسط اخبار رسانهای به مخاطبان خود برسانند و همچنین جایگاه (Position) مناسبی در ذهن مشتری ایجاد کنند. البته باید توجه داشت که این کار امری تخصصی است و متاسفانه در ایران به صورت ناشیانهای به کار میرود و اینگونه تبلیغات ناشیانه تفاوتی با آگهیهای سنتی ندارد هرچند به شکل مقالاتی در مجلات به چاپ میرسند.
یکی از خبرهایی که به تازگی (۹ فوریه ۲۰۱۰) توسط شرکت تویوتا در رسانههای جهان گزارش شده مثال مناسبی برای درک مفهوم آوازهجویی و پیامی است که میتواند به بازار هدف منتقل شود. به سر خط خبر توجه کنید: تویوتا ۴۳۷۰۰۰ هزار خودروی پریوس خود را در سراسر جهان برای اصلاح سیستم ترمز فراخواند. در این خبر مدیرعامل تویوتا گفته است: ما نمیگوییم بدون اشتباهیم. ما با حقایق مواجه میشویم و رضایت و سلامتی مشتریان برایمان مقدم است.
توسط خبر فوق شرکت تویوتا از یک تهدید بالقوه که ممکن بود اعتبار این شرکت را در سطح جهان خدشهدار کند یک فرصت برای آوازهجویی ساخته است و در ضمن پیامهایی چون مشتری مداری، ایمنی و... را به بهترین نحو به بازار هدف جهانی خود منتقل کرده است. قطعا تاثیر این تبلیغ بر ذهن مشتری بسیار عمیقتر از صدها آگهی است و به دلیل نوع رسانه و ظرافت پیام، توسط بازار هدف به خوبی ادراک میشود. در پایان لازم به ذکر است که کاربرد صحیح آوازهجویی میتواند برای پیشبرد اهداف صنایع کشورمان مثمر ثمر باشد.
سید محمد جواد رجالی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی - مدرس دانشگاه
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی حمید نوری قالیباف محمدباقر قالیباف مصطفی پورمحمدی
جاده چالوس شهرداری تهران سیل تهران قتل آموزش و پرورش سیلاب وزارت بهداشت سازمان هواشناسی چالوس پلیس قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو همستر کامبت ایران خودرو دولت سیزدهم یارانه قیمت سکه چین مسکن حقوق بازنشستگان
روز عرفه تلویزیون رسانه ملی سینمای ایران موسیقی دفاع مقدس سینما صدا و سیما سریال بازیگر کربلا
دانش بنیان مایکروسافت دانشگاه آزاد اسلامی
عید قربان اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین عراق حزب الله لبنان حماس
فوتبال یورو 2024 پرسپولیس استقلال سپاهان مس رفسنجان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال باشگاه استقلال جام ملت های اروپا جواد نکونام
هوش مصنوعی ناسا مهاجرت ایلان ماسک سامسونگ گوگل فناوری توییتر تراشه
تغذیه سازمان غذا و دارو کاهش وزن دیابت سنگ کلیه چاقی سیر فشار خون پیری تجهیزات پزشکی