دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
آوازهجویی یکی از ابزارهای موثر تبلیغات
تبلیغات به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی بشریت تبدیل شده است. ذهن ما هر روزه با هزاران آگهی تبلیغاتی بمباران میشود و ناخوداگاه برای در امان ماندن از این حجم تبلیغات به سلاحهایی مانند گزینش انتخابی مسلح شدهایم.
اگر دقت کنید از بین این همه آگهیهایی که در طول روز با آن مواجه میشوید (مانند: آگهیهای تلویزیون، رادیو، روزنامهها، بیلبوردها و...) تنها بخش محدودی توسط شما ادراک میشوند. بنابراین اثربخشی تبلیغات سنتی کمرنگتر شده است و شرکتهای هوشمند درصدد ایجاد روشهایی برای ارتباطات بهتر با بازار هدف خود هستند.
آوازهجویی یا خبرسازی (publicity) یکی از روشهای موثر تبلیغاتی است که میتواند اثرات مثبتی بر بازار هدف داشته باشد. آوازهجویی عبارت است از ایجاد خبرهای مثبت درباره عملکرد سازمان و ارائه آن توسط رسانههای خبری. اگرچه این روش در ظاهر ساده و کم خرج به نظر میرسد، ولی برای ایجاد خبرهای تاثیرگذار شرکتها نیازمند خبرسازی و ارتباطات مثبت و نزدیکتر با جوامع رسانهای هستند تا بدین وسیله بتوانند پیامهای خود را توسط اخبار رسانهای به مخاطبان خود برسانند و همچنین جایگاه (Position) مناسبی در ذهن مشتری ایجاد کنند. البته باید توجه داشت که این کار امری تخصصی است و متاسفانه در ایران به صورت ناشیانهای به کار میرود و اینگونه تبلیغات ناشیانه تفاوتی با آگهیهای سنتی ندارد هرچند به شکل مقالاتی در مجلات به چاپ میرسند.
یکی از خبرهایی که به تازگی (۹ فوریه ۲۰۱۰) توسط شرکت تویوتا در رسانههای جهان گزارش شده مثال مناسبی برای درک مفهوم آوازهجویی و پیامی است که میتواند به بازار هدف منتقل شود. به سر خط خبر توجه کنید: تویوتا ۴۳۷۰۰۰ هزار خودروی پریوس خود را در سراسر جهان برای اصلاح سیستم ترمز فراخواند. در این خبر مدیرعامل تویوتا گفته است: ما نمیگوییم بدون اشتباهیم. ما با حقایق مواجه میشویم و رضایت و سلامتی مشتریان برایمان مقدم است.
توسط خبر فوق شرکت تویوتا از یک تهدید بالقوه که ممکن بود اعتبار این شرکت را در سطح جهان خدشهدار کند یک فرصت برای آوازهجویی ساخته است و در ضمن پیامهایی چون مشتری مداری، ایمنی و... را به بهترین نحو به بازار هدف جهانی خود منتقل کرده است. قطعا تاثیر این تبلیغ بر ذهن مشتری بسیار عمیقتر از صدها آگهی است و به دلیل نوع رسانه و ظرافت پیام، توسط بازار هدف به خوبی ادراک میشود. در پایان لازم به ذکر است که کاربرد صحیح آوازهجویی میتواند برای پیشبرد اهداف صنایع کشورمان مثمر ثمر باشد.
سید محمد جواد رجالی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی - مدرس دانشگاه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست