جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

رنگ سبز فیلمسازی برای حمایت از اخلاق زیست محیطی


رنگ سبز فیلمسازی برای حمایت از اخلاق زیست محیطی

اخلاق زیست محیطی شاخه ای از فلسفه کاربردی است که دربرگیرنده علوم مربوط به محیط زیست و سیاست است اما این رشته طی دهه های اخیر مورد توجه صنعت فیلم سازی جهان قرار گرفته است

اخلاق زیست محیطی شاخه ای از فلسفه کاربردی است که دربرگیرنده علوم مربوط به محیط زیست و سیاست است اما این رشته طی دهه های اخیر مورد توجه صنعت فیلم سازی جهان قرار گرفته است.

به گزارش مهر، می توان آغاز جنبش فیلم های زیست محیطی را به سال ۱۹۷۹ و فیلم سندروم چین نسبت داد که پس از آن سیلک وود در سال ۱۹۸۳ پرده نقره ای سینما را دربرگرفت. به طور کلی طی سه دهه گذشته هنرپیشه های بسیاری دغدغه های دنیای مدرن را برای مبارزه با آلاینده های زیست محیطی به تصویر کشیده و برای ایفای این نقش ها مورد تقدیر آکادمی اسکار قرار گرفته، اما در این میان نمی توان از نقش محیط زیست در نقش های مکمل فیلم های بیشمار غافل شد. روندی که انتظار می رود در آینده ادامه داشته باشد و رنگ صنعت فیلم سبز باقی بماند.

● سندروم چین(۱۹۷۹)

کیمبرلی ولز خبرنگار فرصت طلب درحالی که تحقیقاتی برای نوشتن گزارش درباره منابع حادثه ای در یک تاسیسات انرژی هسته ای است تصمیم می گیرد این حادثه را در رسانه ها منعکس کند، اما به سرعت پس از آن خود را درگیر توطئه فجیع می بیند و باعث می شود تاثیر کامل این حادثه را به راز تبدیل کند.

● یک اقدام مدنی (۱۹۹۸)

جان شلیخمان به عنوان وکیلی فعالیت می کند که می خواهد بدون از دست دادن ایمان خود به نظام حقوقی به موفقیت مادی و اقتصادی برسد، بنابراین توافق می کند وکالت دو شرکت قدرتمند را برعهده گیرد، این در حالی است که هشت خانواده به علت وجود سم در محصولات این دو شرکت به سرطان خون مبتلا شده اند.

● منطقه خطر(۱۹۹۶)

ریک مورگان کارشناس معدن تنها امید برای یافتن بسته ای از ضایعات سمی و مهلک است که مفقود شده است. در این میان قدرت های دیگری وجود دارد که نقشه های مختلفی برای این محموله کشیده و تلاش می کنند آن را به شرق آفریقا منتقل کنند. در این میان مورگان در مناقشاتی برسر پول و قدرت به دنبال یافتن این محموله شیمیایی و مهلک است، اما آنچه از آن خبر ندارد این است که توسط تاجرانی بدنام مورد سو»استفاده قرار گرفته تا این محموله پلوتونیوم را به کره ای ها برساند.

● پرونده پلیکان (۱۹۹۳)

دو قاضی دادگاه عالی آمریکا کشته می شوند، یک استاد دانشگاه که برای یکی از این دو قاضی کار می کرده توسط یکی از دانشجویان خود به فرضیه ای برای قتل دو قاضی رسیده و آن را با یکی از دوستان خود در پلیس فدرال مطرح می کند، پلیس به این فرضیه علاقمند می شود، اما دولتمردان از افشای این فرضیه وحشت کرده و تصور می کنند که این امر می تواند آینده دولت را به خطر بیندازد بنابراین از پلیس می خواهد هیچ توجهی به آن نکند. در این میان استاد دانشگاه نیز به قتل می رسد و دختر دانشجو تلاش می کند فرضیه خود را ثابت کرده و جان خود را نجات دهد. وی مدعی شده است که دو قاضی به قتل رسیده به رغم تمام اختلاف نظرهای خود نقاط مشترکی با هم داشته اند. این نقطه مشترک تلاش هر دو برای حفظ محیط زیست بوده است. وی با کمک یکی از خبرنگاران روزنامه ای در واشنگتن تصمیم می گیرد حقیقت را روشن کرده و گناهکار را که برای رسیدن به اهداف خود مبنی بر تخریب محیط زیست دست به این قتل ها زده، شناسایی کند.

● آتش زیرین (۱۹۹۷)

در کوهستان های کنتاکی مواد شیمیایی سمی وارد معادن شده و به ویرانی محیط زیست منتهی شده است، اما ساکنان محلی که به شغل خود و قدرت معدن داران اهمیت می دهند نمی توانند هیچ فعالیتی برای از بین بردن آن انجام دهند. مامور سازمان حفاظت از محیط زیست برای تحقیقات بیشتر به منطقه اعزام می شود و پس از آن که متوجه می شود مامور قبلی به قتل رسیده نامه های تهدید آمیزی دریافت می کند تا تحقیقات خود را درباره علت تخریب و آلوده شدن مهلک محیط زیست ادامه ندهد.