شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
بیش از ۱۱۵ میلیون کودک در سن تحصیل به مدرسه نمی روند
بیش از ۱۱۵ میلیون کودک در سنین تحصیلات ابتدائی به مدرسه نمیروند و بیشتر این کودکان اعضاء خانوادههای فقیری هستند که اغلب مادران آنها تحصیلات رسمی ندارند.
براساس گزارش توسعه هزاره سال ۲۰۰۵ میلادی که از سوی دفتر سازمان ملل متحد در تهران انتشار یافته است، فقدان ای توان بالقوه تنها بر کودکان تأثیر نمیگذارد بهطوریکه آموزش و پرورش و تحصیل علم بهویژه برای دختران، فوائد اقتصادی و اجتماعی دارد.
تحصیل و آموزش دختران از آن جهت که آنان مادران فردا هستند و میتوانند در پرورش و تربیت نسل آینده و کاهش میزان زاد و ولد مؤثر باشند، اهمیت زیادی دارد.هدف توسعه هزاره تا سال ۲۰۱۵ میلادی، تحقق تحصیل ابتدای برای تمام کودکان جهان است بهطوریکه آنان بتوانند دوره کامل ابتدائی را تکمیل کنند.نتایج این گزارش نشان میدهد طی سالهای ۹۱ـ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ـ۲۰۰۱ میلادی ثبت نام در دوره ابتدائی در مناطق در حال توسعه از ۸۰ به ۸۳ درصد، افزایش یافته است.
کشورهای شرق و جنوب آسیا و جامعه مشترکالمنافع کشورهای مستقل از جمله مناطقی هستند که میزان ثبت نام کودکان در مدارس طی دوره یاد شده در آنها، کاهش یافته است.
با وجود افزایش تعداد کودکان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در دورههای مورد بررسی، هنوز ۳۸ درصد کودکان در سن تحصیلات ابتدائی نمیتوانند به مدرسه بروند، این کشورها از جمله مناطقی هستند که فقر و نابرابری در آنها نه تنها کاهش نیافته، بلکه رشد چشمگیری هم داشته است.
طبق این گزارش، از هر ده کودکی که به مدرسه نمیروند هشت کودک در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا، زندگی میکنند.در گزارش سازمان ملل متحد، بیماری ایدز از مهمترین علل نرفتن کودکان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا به مدرسه بوده است بهطوریکه در سال ۱۹۹۹ میلادی حدود یک میلیون کودک بر اثر این بیماری جان خود را در این کشورها از دست دادهاند.
بهدنبال افزایش این بیماری سازمان ملل متحد از این کشورها خواسته است که اطلاعات مربوط به چگونگی مراقبت از جوانان را در برنامههای درسی مدارس خود اضافه کنند.
تحقق آرمانهای توسعه هزاره راه بسیار دشواری بهویژه برای کشورهای فقیر است زیرا ابعاد فقر بسیار گسترده است بهطوریکه ابعاد آن فقر غذائی تا فقر فرهنگی را در برمیگیرد.
برخی از کارشناسان بر این باورند که میتوان ساختارهای اقتصادی را با برنامهریزی، در مدت کوتاهی تغییر داد اما ساختارهای فرهنگی نیاز به زمان بسیار طولانی دارد که آموزش مهمترین رکن این تغییر است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست