چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

دوچرخه موتورسوار


دوچرخه موتورسوار

گرچه دوچرخه‌سواری به مهارت چندان بالایی همانند موتور سواری نیاز ندارد اما افراد زیادی به دلیل فشاری که حین رکاب زدن به پا وارد می‌شود از خیر دوچرخه‌سواری می‌گذرند.

گرچه دوچرخه‌سواری به مهارت چندان بالایی همانند موتور سواری نیاز ندارد اما افراد زیادی به دلیل فشاری که حین رکاب زدن به پا وارد می‌شود از خیر دوچرخه‌سواری می‌گذرند.

با توجه به این موضوع شرکت کرواسیایی ریماک که با تولید خودروی برقی کانسپت وان نگاه های زیادی را به سمت خود جلب کرده، دست به کار شده و دوچرخه ای الکتریکی را با سه حالت برقی، رکابی مکانیکی و ترکیبی از هر دو ساخته است و قابلیت هایی فرای یک دوچرخه برقی صرف را به ارمغان می آورد.

این دوچرخه یا موتور الکتریکی که G-۱۲ نام دارد با وزن ۴۹ کیلوگرمی خود مناسب راه های بیرون از جاده هم هست.

دوچرخه سوار برای راندن آن سه گزینه پیش رو دارد؛ حالت پدال مکانیکی شبیه دوچرخه های معمولی و با نیروی پای فرد، حالت پدال مکانیکی با کمک موتور الکتریکی و حالت الکتریکی صرف که راننده نیازی به رکاب زدن ندارد. هنگام استفاده از موتور الکتریکی صرف نیز امکان انتخاب سه حالت خیابان، صرفه جویی و توان بالا برای راننده میسر است.

در حالت خیابان حد مجاز سرعت از ۲۵ کیلومتر بر ساعت تجاوز نمی کند. در حالت صرفه جویی، سرعت از حالت خیابان هم پایین تر می آید و مصرف انرژی به حداقل میزان خود می رسد. بالاترین سرعت این موتور ۶۵ کیلومتر بر ساعت است که در حالت توان بالا به آن می رسد. بنا بر اعلام شرکت سازنده با یکبار شارژ باتری ۶۴ ولتی ۱.۳ کیلو وات بر ساعت لیتیومی این وسیله که ۸۰ دقیقه طول می کشد، می توان ۱۲۰ کیلومتر را طی کرد.

این دوچرخه به نمایشگر لمسی پنج اینچی مجهز است که وسط فرمان نصب شده است. از طریق این نمایشگر راننده می تواند حالت های مختلف حرکت را انتخاب کند ضمن این که اطلاعاتی از قبیل سرعت، توان خروجی و مصرفی باتری در لحظه، میزان شارژ باقی مانده و مسافت قابل پیمایش برحسب شارژ نمایش داده می شود. ویژگی جالب توجه دیگر این موتور حسگر اثر انگشتی است که در زیر نمایشگر آن قرار داده شده است.

با استفاده از این حسگر امکان تعریف ۵۰ کاربر مجزا و تعریف پنج انگشت دست برای هر کدام وجود دارد. می توان برای هر کدام از انگشتان دست یک حالت رانندگی (خیابان، صرفه جویی و توان بالا) را انتخاب کرد.

به این ترتیب حین راندن G-۱۲ با یک لمس ساده می توان تغییر وضع و سرعت را اعمال کرد. ترمزهای این موتور ۲۵ میلیون تومانی (۸۰۰۰ دلار) از نوع ترمز بازیافت انرژی بوده که با هر بار گرفتن ترمز، انرژی جنبشی این دوچرخه موتورسوار را گرفته و به برق تبدیل می کند تا دوباره در باتری ها ذخیره شود.

gizmag.com / مترجم: رامین فتوت