جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
مجله ویستا

پمپ آب


عبارت از یک پمپ است به‌کلی از طرح‌های سنتی جداست. این ماشین را بدو صورت می‌توانستند بسازند، یکنوع با چرخ پره‌دار به حرکت در می‌آمد و نوع دیگر با یک چرخ پاروئی عمودی، در نوع نخست …

عبارت از یک پمپ است به‌کلی از طرح‌های سنتی جداست. این ماشین را بدو صورت می‌توانستند بسازند، یکنوع با چرخ پره‌دار به حرکت در می‌آمد و نوع دیگر با یک چرخ پاروئی عمودی، در نوع نخست میله (شفت) عمودی چرخ داخل محفظه پمپ می‌شد که ماشین‌آلات آن مثل همان نوع دوم بود. یک چرخ پاروئی در بالای نهر روانی که نیروی ورودی پمپ را تأمین می‌کرد، ساخته می‌شد. در انتهای دیگر آکسل چرخ دنده‌ای افقی که رون محفظه پمپ واقع بود. درگیر می‌شد این دستگاه شامل بر سه چعبه سه‌گوشی از الوار که بر مخزنی سوار همیشه پر از آب بود. بر سطح چرخ دنده افقی و نزدیک پیرامون آن دندانه‌ای عمودی واقع بود که درون میله شکاف‌داری جا می‌گرفت. در یک طرف میله شکاف‌دار، میله آهنی درازی قرار داشت که بر پایه یک طرف جعبه می‌چرخید و در هر یک از دو طرف میله شکاف‌دار تیر ستبری که با حلقه‌ای به انتهای میله اتصال وصل می‌شد، واقع بود، پیستون‌ها در انتهای دیگر میله‌های اتصال قرار داشت و در سیلندرهائی از مس نرم وارد می‌شد. پیستون‌ها را از دو صفحه مسی میظساختند و فضای میان صفحات را با کنف پر می‌کردند.

پمپ آب اتومبیل:

پمپ آب از نوع سانتریفوژ است. پمپ، آبرا از پائین رادیاتور می‌مکد. با گردش پروانهٔ پمپ، آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر به گردش در می‌آید. آب پس از عبور از دور سیلندر و سر سیلندر به قسمت بالای رادیاتور می‌ریزد.

پمپ آب از بدنه، واشر، درب، آب پخش‌کن تشکیل شده است هنگامی‌که پمپ را پس از گذاردن واشر روی بدنه پمپ سوار کنیم تنها یک مجرا برای خروج آب از پمپ و وارد شدن به مجاری بدنه دارا می‌شود و ساختمان داخلی پمپ طوری است که آب وارد در مقابل پره‌های آب پخش کن قرار می‌گیرد.

پمپ آب کولر:

قابل استفاده در کولر آبی مدل‌های ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ـ با مشخصات فنی ۲۲۰ ولت، ۵۰ هرتز، یک‌شصتم اسب بخار ۵% آمپر ـ پمپاژ کردن آب حوضچه کولر بر روی پوشال‌ها.