سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
رهنمودهای مدیریتی

رهنمودهای مدیریتی
حسین استرون
آنچه در پی می آید مجموعه ی رهنمودهای مدیریتی در زمینه های مختلف می باشد که به دلیل اختصار و سهل الوصول بودن می توانند مورد استفاده مدیران سازمان ها قرار گیرند .
۱- به فعالیت و موفقیت های افراد پاسخ مثبت بدهید . بیشتر از تشویق استفاده كنید تا تنبیه .
۲- كارها و خدمات ارایه شده افراد را به نام خودشان ثبت و عرضه كنید . بگذارید همكاران احساس كنند كه به فكر و اندیشه آنان اهمیت داده می شود .
۳- هر روز از خود سوال كنید ، امروز چه مطلب تازه ای آموختم . چه مطالبی به دیگران آموختم و چه خدماتی برای اداره و حوزه ماموریتم انجام دادم .
۴- شرح وظایف تمام افراد تمام رده ها باید بالای سرشان نصب شود و هر روز به آن رجوع كنند .
۵- بیشتر از محاسن افراد صحبت كنید تا نقاط ضعف آن ها . تمام انسان ها بیشتر از غذا به تشویق و تمجید نیاز دارند .
۶- به جای محكوم كردن دیگران بكوشیم تا آن ها را بشناسیم و از دلایل آن چه ایشان انجام می دهند ، آشنا شویم . این عمل ، سودمندتر و مفیدتر از خرده گرفتن و انتقاد كردن است ؛ زیرا هیچ چیز برای كشتن استعداد هولناك تر از انتقاد مدیر از زیردستان نیست .
۷- میل انجام كار را در افراد به وجود آورید .
۸- محیط را طوری فراهم كنید كه افراد تشویق به یادگیری شوند و آموزش مستمر را در برنامه زندگی خود قرار دهند .
۹- آرزوهای بزرگ و آتش اشتیاق را در كاركنان خود ایجاد كنید و راه رسیدن به آن را به آنان نشان دهید .
۱۰- به مردم مهر بورزید آنان را دوست بدارید . آنان را با آغوش باز و با اشتیاق و تمجید بپذیرید و همچنین شریك اندوه همكاران و مردم باشید .
۱۱- پیوسته فكرهای بزرگ و عالی را در ذهن خود و كاركنان تان پرورش دهید .
۱۲- تبسم خرجی در بر ندارد ؛ آن را رایگان به خانواده ، همكاران و مردم اهدا كنید .
۱۳- هنر رهبری نمودن و شناخت احوال روحی و خواسته های مادی و معنوی همكاران تان را بیاموزید .
۱۴- اگر می خواهید دیگران از شما بیشتر رنجیده شوند ، هر گز به گفته آنان گوش ندهید و پیوسته از خود صحبت كنید . مطمئنا این خواسته یك مدیر موفق نیست .
۱۵- گوش كردن موثر را تمرین كنید و در این هنر ، گوش كردن را از مقالات و كتب مطالعه نمایید .
۱۶- اگر می خواهید با فردی ملاقات كنید ، از قبل در باره مشخصات كامل ، شخصیت و روحیات ، عقاید و پیشه او تحقیق كنید ، و فكر كنید چه چیزی او را می تواند علاقه مند كند و چگونه او را می توان بر انگیخت .
۱۷- برای راه یافتن به دل افراد باید از چه چیزی سخن بگویید كه نزد او عزیزتر است و به آن علاقه بیشتری دارد .
۱۸- هر وقت می خواهید در كسی نفوذ كنید ، به احساسات نیكوكاری و عالی او متوسل شوید .
۱۹- تمام افراد میل به برتری و نشان دادن لیاقت و توانایی خود به دیگران را دارند ؛ بنابراین ، از این خصلت حداكثر بهره را بگیرید .
۲۰- كوچك ترین پیشرفت افراد را مورد تشویق قرار دهید و به افراد شهرت و اعتبار بخشید .
۲۱- به جای سخت كاركردن ، آگاهانه كاركردن را برگزینید .
۲۲- موقعی كه فكر منفی و مخربی به ذهن شما هجوم آورد ، به كارهای مورد علاقه و نشاط آور هجوم ببرید و به سمت موفقیت ها ، شادی ها و لذت های گذشته فكر را سوق دهید .
۲۳- در هیچ مرحله ای از كار از تجزیه و تحلیل موقعیت و وضعیت كار غافل نشوید .
۲۴- اهداف خود را در دفتری بنویسید ؛ برای رسیدن به آن برنامه ریزی كنید و آن را مقید به زمان كنید ؛ تلاش كنید از جدول زمانی عقب نمانید و هر روز در این مورد اقدامی انجام دهید .
۲۵- كارها را نیمه كاره رها نكنید .
۲۶- زندگی افراد موفق را مطالعه كنید و آنان را سرمشق زندگی خود قرار دهید .
۲۷- ساعاتی از شبانه روز را صرف فكر كردن در مورد زندگی فردی ، خانوادگی و حرفه ای خود كنید . خلاصه ، وقتی را صرف سنجش اعمال گذشته و برنامه های آینده نمایید .
۲۸- خود را عادت دهید كه از موكول كردن كارها به فردا بپرهیزید .
۲۹- پیگیری در كارها را به عنوان یك عادت پسندیده در خود پرورش دهید .
۳۰- از مشورت با افرادی كه به توانایی ، صداقت ، درستی و كارشناسی آنان ایمان دارید ، كوتاهی نكنید .
۳۱- تقلید از زندگی مردان برجسته و توجه به طرز كار و زندگی شان می تواند بر زندگی ما تاثیر شگرفی داشته باشد .
۳۲- عوامل اصلی موفقیت در كارها پس از توكل به خدا ، عبارتند از : داشتن نیروی همكار و همراه ، كوشش ، پشتكار ، مداومت ، نظم و انضباط ، تمركز و تصمیم قطعی ، هدف روشن و شفاف و اعتماد به نفس ، نهراسیدن از شكست ، داشتن اطلاعات و دسترسی به اطلاعات لازم ، تجربه و تخصص ، روحیه مثبت ، عشق و ایمان به كار ، برنامه ریزی ، مشخص بودن ارزش ها ، داشتن فلسفه برای كارها ، انرژی ، تسلط بر فن ارتباط ، جوشش درونی ، غوطه ور شدن در كار ، نیمه تمام رها نكردن كارها ، بهره گیری بهینه از منابع و بویژه زمان .
۳۳- گزارش ها و نامه ها را سعی كنید فقط یك بار بخوانید و نزد خود انبار نكنید . مطالبی كه می خواهید ، از مجلات ، روزنامه و كتاب ها با یك بررسی سریع مطالعه كنید و علامت بزنید و در محلی بگذارید كه بعدا به موقع بتوانید دقیقا مطالعه كنید و در نظر بگیرید .
۳۴- علل مهم شكست :
- ناتوانی در هدف گذاری و برنامه ریزی و سازماندهی
- ناتوانی در ترغیب دیگران به كار
- ترس از رقابت همكاران
- نداشتن قدرت تخیل
- خودخواهی
- نداشتن صداقت و صمیمیت
- تاكید بر سمت و عنوان رییس
- نداشتن تجربه و تخصص و اطلاعات
- نداشتن همكاران صادق و منابع مورد نیاز
- نداشتن پشتكار ، نظم و انضباط
- شخصیت
- تنبلی و مسامحه
- توقف در برخورد با مشكلات
۳۵ در تكامل شخصیت و توانایی خود و همكاران تان بكوشید و قابلیت ها را از درون رشد دهید .
۳۶ شكست ها را در زندگی تجربه جدیدی برای تداوم كار بدانید .
۳۷ ناظر و تماشاچی نباشید ؛ فرمانروا باشید ؛ مثل چشمه بجوشید و دیگران را سیرآب كنید ؛ احساس مسوولیت را در خود و كاركنان تان در برابر جامعه و افراد تقویت كنید و همواره منافع جامعه ، مردم و سازمان را بر منافع خود مقدم بدارید و آن را جزو فرهنگ سازمان خود كنید . خود را در كنار مسایل قرار ندهید ، فرصت طلب و شكست گرا نباشید .
۳۸ به طور مستمر در صدد تقویت اعتماد به نفس ، ارتقای توان تخصصی ، پیشرفت و بهبود كیفیت كار در محیط سازمان و زندگی خانوادگی خود باشید .
۳۹ سازمان ، اداره و جامعه ، موقعی كه افراد در محل و مكان اصلی خود نباشند ، دچار مشكل می شوند . بنابراین ، در به كار گماردن افراد دقت بیشتر نمایید . زیرا وقتی كه كور ، دیگری را هدایت كند ، هر دو به چاه می افتند .
۴۰ كنجكاوی ، آموختن و تجربه اندوزی ، توشه سفرهای شما باید باشد .
۴۱ تلاش كنید روحیه و نگرش جهانی پیدا كنید .
۴۲ از وقت های مرده حداكثر استفاده را ببرید . همیشه یك كتاب برای مطالعه همراه داشته باشید .
۴۳ هنر استفاده از فرصت ها را برای ایجاد فرداهای بهتر در خود و همكاران تان پرورش دهید .
۴۴ اگر در خط اول مسابقه نباشید ، بازنده اید .
۴۵ اگر یك كیك كوچك داشته باشید و بخواهید بین همكاران تان تقسیم كنید باعث كدورت همكاران می شود ، چون به همه نمی رسد ؛ ولی اگر فكر آنان را بسیج كنید كه چگونه كیك بزرگ تری می توان درست كرد ، همگی را خشنود خواهید كرد .
۴۶ اگر با تمام وجود در كار غرق شوید و از آن لذت ببرید هر گز شكست نخواهید خورد .
۴۷ همیشه سعی كنید بالاترین مقام را كسب كنید . پس برای احراز آن حداكثر تلاش را باید انجام دهید .
۴۸ در اثر گذشته ها نابینا نشوید ، بلكه به آینده های روشن بیندیشید .
۴۹ یك سگ زنده ، بهتر از یك صاحب منصب مرده است .
۵۰ فردی كه با تمام وجود تلاش كند ، هر گز شكست نخواهد خورد .
۵۱ مشكل هرچه می خواهد ، باشد . باید قبول كرد كه همیشه راه حلی مهم وجود دارد .
۵۲ هیچگاه از نوآوری و ابداع غافل نباشید .
۵۳ هیچ جنگ آوری ، برتر از زمان نیست و تنها او فاتح نهایی است . وقت را از دست ندهید . به زمان باید مثل یك كالای گران بهای ارزشمند نگریست .
۵۴ - فرمانروای خود باشید و سعی كنید تا سرحد امكان قدرت و توانایی های خود را رشد دهید و فعالانه به دنبال كسب آگاهی های بیش تر حرفه ای خود باشید .
۵۵ مثل قورباغه خود را در چاه و دنیای افكار خود محصور كنید و تلاش نمایید همیشه از بهترین ها باشید .
۵۶ نابغه شدن ، ۹۹ در صد به تلاش ما بستگی دارد نه به هوش ما .
۵۷ برای نابغه شدن در حیطه خود ، در آن غرق شوید .
۵۸ رشد و خلاقیت با كاوش و بررسی وضع موجود شروع می شود و نوآوری ، یك امر و نیاز زیربنایی در زندگی امروز انسان ها و جامعه بشریت است .
۵۹ هدف های تان باید به بلندی قامت تان ، و صبر و بردباری شما باید به وسعت وجودتان باشد .
۶۰ جسارت و شهامت مبارزه با مشكلات را در خود پرورش دهید ؛ به كشورتان و مردم آن عشق بورزید ؛ به منافع دراز مدت بیندیشید و نوعی احساس مثبت از ارزش های واقعی جامعه در خود به وجود بیاورید .
۶۱ - تلاش در حد رفع تكلیف را از سر بیرون كنید . كارها را به نحو احسن و كامل انجام دهید .
۶۲ - تاریخ از آن كسانی است كه آمال ، هدف ها و امیدهای بزرگ دارند .
۶۳ - در تمام مراحل زندگی خداوند را فراموش نكنید .
۶۴ همیشه تا زنده هستید ، در صدد پیشرفت مداوم و پایان ناپذیر خود ، خانواده و همكاران سازمان خود باشید .
۶۵ - شكست ها و اشتباهات گذشته را سرمشق و تجربه ای برای موفقیت های بزرگ آینده قرار دهید .
۶۶ - آن قدر دریادل باشید كه از چیزی نگران نشوید . آن قدر بزرگوار باشید كه خشمگین نشوید و آن قدر نیرومند باشید كه از چیزی نترسید .
۶۷ - برای تسلط بر زمان ، عمده وقت روزانه ما باید صرف امور مهم شود نه كارهای فوری و یا پیش پا افتاده . لذا اولویت ها را باید تعیین كنید و ارزیابی روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه از گذران وقت ، برنامه ها و امور داشته باشید .
۶۸ - برای استراحت ، تفریح ، ورزش ، رسیدگی به امور خانوادگی ، امور دینی و اخلاقی ، زندگی حرفه ای و شغلی و ارتقای توانمندی شغلی شامل مطالعه كتب و مجلات مدیریت فنی و تخصصی زمانی را اختصاص دهید و همیشه در صدد ارتقای دانش و مهارت خود باشید . مطالعه شما را با محققان ، متخصصان ، رهبران و انسان های موفق آشنا می كند .
۶۹ - همیشه در صدد افزودن به ارزش زندگی دیگران باشید . كیفیت زندگی همكاران و خود و مردم را بهبود ببخشید .
۷۰ - همیشه از خود سوال كنید چگونه می توانم بر كیفیت زندگی مردم بیفزایم ، در بهبود زندگی خودم ، مردم و كاركنانم موثرتر باشم و تاثیر عمیق بگذارم و خدمت با كیفیت تری عرضه كنم ؟ این سوال باید در تمام سازمان ما جاری باشد .
۷۱ - در محیط سازمانی ما باید بهترین نوع روابط سالم انسانی در عالی ترین سطح خود برقرار باشد .
۷۲ به آنچه مطلوب شماست ، بیندیشید و در جهت كسب آن تلاش كنید نه از آنچه می ترسید .
۷۳ - تمام ثروت ها از اندیشه انسان ناشی می شود .
۷۴ - اگر در جهان كسی به هدفی رسیده ، من هم می توانم برسم ؛ به شرط آنكه وقت و بهای آن بپردازم .
۷۵ زندگی چون رودخانه است كه همیشه جریان دارد ، بیش تر مردم سرنوشت زندگی خود را به دست جریان آب می سپارند ؛ موقعی بیدار می شوند كه به لب پرتگاه رسیده اند پرتگاه عمر ، زندگی علمی ، اقتصادی جسمی ، احساسی ، خانوادگی ، اجتماعی و ... راه حل آن است كه از قبل طرح و نقشه ای برای زندگی بریزید و تصمیم گیری و اقدام به آن را پیشه كنید .
۷۶ - بزرگ ترین سرمایه شما همكاران تان هستند و راه موفقیت ، مشاركت فكری ، تخصصی و استفاده بهینه از تمام توان فكری ، تخصصی و جسمی آنان است .
۷۷ كلید موفقیت در زندگی آن است كه راه های بیش تری را برای خود باز كنید ؛ درهای بیش تری را بزنید و طرح ها و نقش های متفاوتی را امتحان كنید تا به موفقیت های بیش تری دست یابید . اگر یك برداشت و یك راهكار در زندگی داشته باشید ، مثل ماشینی می مانید كه فقط یك دنده داشته باشد .
۷۸ - قدرت عبارت است از توان ایجاد ارتباط و نفوذ در دیگران .
۷۹ - افراد موفق ، مشكلات را جزیی ، گذرا ، موقتی و بیرونی می دانند ، افراد شكست گرا مشكلات را بزرگ می كنند و دایمی می پندارند .
حسین استرون
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست