جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

رهنمودهای مدیریتی


رهنمودهای مدیریتی

آنچه در پی می آید مجموعه ی رهنمودهای مدیریتی در زمینه های مختلف می باشد که به دلیل اختصار و سهل الوصول بودن می توانند مورد استفاده مدیران سازمان ها قرار گیرند

رهنمودهای مدیریتی

حسین استرون

آنچه در پی می آید مجموعه ی رهنمودهای مدیریتی در زمینه های مختلف می باشد که به دلیل اختصار و سهل الوصول بودن می توانند مورد استفاده مدیران سازمان ها قرار گیرند .

۱- به فعالیت و موفقیت های افراد پاسخ مثبت بدهید . بیشتر از تشویق استفاده كنید تا تنبیه .

۲- كارها و خدمات ارایه شده افراد را به نام خودشان ثبت و عرضه كنید . بگذارید همكاران احساس كنند كه به فكر و اندیشه آنان اهمیت داده می شود .

۳- هر روز از خود سوال كنید ، امروز چه مطلب تازه ای آموختم . چه مطالبی به دیگران آموختم و چه خدماتی برای اداره و حوزه ماموریتم انجام دادم .

۴- شرح وظایف تمام افراد – تمام رده ها – باید بالای سرشان نصب شود و هر روز به آن رجوع كنند .

۵- بیشتر از محاسن افراد صحبت كنید تا نقاط ضعف آن ها . تمام انسان ها بیشتر از غذا به تشویق و تمجید نیاز دارند .

۶- به جای محكوم كردن دیگران بكوشیم تا آن ها را بشناسیم و از دلایل آن چه ایشان انجام می دهند ، آشنا شویم . این عمل ، سودمندتر و مفیدتر از خرده گرفتن و انتقاد كردن است ؛ زیرا هیچ چیز برای كشتن استعداد هولناك تر از انتقاد مدیر از زیردستان نیست .

۷- میل انجام كار را در افراد به وجود آورید .

۸- محیط را طوری فراهم كنید كه افراد تشویق به یادگیری شوند و آموزش مستمر را در برنامه زندگی خود قرار دهند .

۹- آرزوهای بزرگ و آتش اشتیاق را در كاركنان خود ایجاد كنید و راه رسیدن به آن را به آنان نشان دهید .

۱۰- به مردم مهر بورزید آنان را دوست بدارید . آنان را با آغوش باز و با اشتیاق و تمجید بپذیرید و همچنین شریك اندوه همكاران و مردم باشید .

۱۱- پیوسته فكرهای بزرگ و عالی را در ذهن خود و كاركنان تان پرورش دهید .

۱۲- تبسم خرجی در بر ندارد ؛ آن را رایگان به خانواده ، همكاران و مردم اهدا كنید .

۱۳- هنر رهبری نمودن و شناخت احوال روحی و خواسته های مادی و معنوی همكاران تان را بیاموزید .

۱۴- اگر می خواهید دیگران از شما بیشتر رنجیده شوند ، هر گز به گفته آنان گوش ندهید و پیوسته از خود صحبت كنید . مطمئنا این خواسته یك مدیر موفق نیست .

۱۵- گوش كردن موثر را تمرین كنید و در این هنر ، گوش كردن را از مقالات و كتب مطالعه نمایید .

۱۶- اگر می خواهید با فردی ملاقات كنید ، از قبل در باره مشخصات كامل ، شخصیت و روحیات ، عقاید و پیشه او تحقیق كنید ، و فكر كنید چه چیزی او را می تواند علاقه مند كند و چگونه او را می توان بر انگیخت .

۱۷- برای راه یافتن به دل افراد باید از چه چیزی سخن بگویید كه نزد او عزیزتر است و به آن علاقه بیشتری دارد .

۱۸- هر وقت می خواهید در كسی نفوذ كنید ، به احساسات نیكوكاری و عالی او متوسل شوید .

۱۹- تمام افراد میل به برتری و نشان دادن لیاقت و توانایی خود به دیگران را دارند ؛ بنابراین ، از این خصلت حداكثر بهره را بگیرید .

۲۰- كوچك ترین پیشرفت افراد را مورد تشویق قرار دهید و به افراد شهرت و اعتبار بخشید .

۲۱- به جای سخت كاركردن ، آگاهانه كاركردن را برگزینید .

۲۲- موقعی كه فكر منفی و مخربی به ذهن شما هجوم آورد ، به كارهای مورد علاقه و نشاط آور هجوم ببرید و به سمت موفقیت ها ، شادی ها و لذت های گذشته فكر را سوق دهید .

۲۳- در هیچ مرحله ای از كار از تجزیه و تحلیل موقعیت و وضعیت كار غافل نشوید .

۲۴- اهداف خود را در دفتری بنویسید ؛ برای رسیدن به آن برنامه ریزی كنید و آن را مقید به زمان كنید ؛ تلاش كنید از جدول زمانی عقب نمانید و هر روز در این مورد اقدامی انجام دهید .

۲۵- كارها را نیمه كاره رها نكنید .

۲۶- زندگی افراد موفق را مطالعه كنید و آنان را سرمشق زندگی خود قرار دهید .

۲۷- ساعاتی از شبانه روز را صرف فكر كردن در مورد زندگی فردی ، خانوادگی و حرفه ای خود كنید . خلاصه ، وقتی را صرف سنجش اعمال گذشته و برنامه های آینده نمایید .

۲۸- خود را عادت دهید كه از موكول كردن كارها به فردا بپرهیزید .

۲۹- پیگیری در كارها را به عنوان یك عادت پسندیده در خود پرورش دهید .

۳۰- از مشورت با افرادی كه به توانایی ، صداقت ، درستی و كارشناسی آنان ایمان دارید ، كوتاهی نكنید .

۳۱- تقلید از زندگی مردان برجسته و توجه به طرز كار و زندگی شان می تواند بر زندگی ما تاثیر شگرفی داشته باشد .

۳۲- عوامل اصلی موفقیت در كارها پس از توكل به خدا ، عبارتند از : داشتن نیروی همكار و همراه ، كوشش ، پشتكار ، مداومت ، نظم و انضباط ، تمركز و تصمیم قطعی ، هدف روشن و شفاف و اعتماد به نفس ، نهراسیدن از شكست ، داشتن اطلاعات و دسترسی به اطلاعات لازم ، تجربه و تخصص ، روحیه مثبت ، عشق و ایمان به كار ، برنامه ریزی ، مشخص بودن ارزش ها ، داشتن فلسفه برای كارها ، انرژی ، تسلط بر فن ارتباط ، جوشش درونی ، غوطه ور شدن در كار ، نیمه تمام رها نكردن كارها ، بهره گیری بهینه از منابع و بویژه زمان .

۳۳- گزارش ها و نامه ها را سعی كنید فقط یك بار بخوانید و نزد خود انبار نكنید . مطالبی كه می خواهید ، از مجلات ، روزنامه و كتاب ها با یك بررسی سریع مطالعه كنید و علامت بزنید و در محلی بگذارید كه بعدا به موقع بتوانید دقیقا مطالعه كنید و در نظر بگیرید .

۳۴- علل مهم شكست :

- ناتوانی در هدف گذاری و برنامه ریزی و سازماندهی

- ناتوانی در ترغیب دیگران به كار

- ترس از رقابت همكاران

- نداشتن قدرت تخیل

- خودخواهی

- نداشتن صداقت و صمیمیت

- تاكید بر سمت و عنوان رییس

- نداشتن تجربه و تخصص و اطلاعات

- نداشتن همكاران صادق و منابع مورد نیاز

- نداشتن پشتكار ، نظم و انضباط

- شخصیت

- تنبلی و مسامحه

- توقف در برخورد با مشكلات

۳۵ – در تكامل شخصیت و توانایی خود و همكاران تان بكوشید و قابلیت ها را از درون رشد دهید .

۳۶ – شكست ها را در زندگی تجربه جدیدی برای تداوم كار بدانید .

۳۷ – ناظر و تماشاچی نباشید ؛ فرمانروا باشید ؛ مثل چشمه بجوشید و دیگران را سیرآب كنید ؛ احساس مسوولیت را در خود و كاركنان تان در برابر جامعه و افراد تقویت كنید و همواره منافع جامعه ، مردم و سازمان را بر منافع خود مقدم بدارید و آن را جزو فرهنگ سازمان خود كنید . خود را در كنار مسایل قرار ندهید ، فرصت طلب و شكست گرا نباشید .

۳۸ – به طور مستمر در صدد تقویت اعتماد به نفس ، ارتقای توان تخصصی ، پیشرفت و بهبود كیفیت كار در محیط سازمان و زندگی خانوادگی خود باشید .

۳۹ – سازمان ، اداره و جامعه ، موقعی كه افراد در محل و مكان اصلی خود نباشند ، دچار مشكل می شوند . بنابراین ، در به كار گماردن افراد دقت بیشتر نمایید . زیرا وقتی كه كور ، دیگری را هدایت كند ، هر دو به چاه می افتند .

۴۰ – كنجكاوی ، آموختن و تجربه اندوزی ، توشه سفرهای شما باید باشد .

۴۱ – تلاش كنید روحیه و نگرش جهانی پیدا كنید .

۴۲ – از وقت های مرده حداكثر استفاده را ببرید . همیشه یك كتاب برای مطالعه همراه داشته باشید .

۴۳ – هنر استفاده از فرصت ها را برای ایجاد فرداهای بهتر در خود و همكاران تان پرورش دهید .

۴۴ – اگر در خط اول مسابقه نباشید ، بازنده اید .

۴۵ – اگر یك كیك كوچك داشته باشید و بخواهید بین همكاران تان تقسیم كنید باعث كدورت همكاران می شود ، چون به همه نمی رسد ؛ ولی اگر فكر آنان را بسیج كنید كه چگونه كیك بزرگ تری می توان درست كرد ، همگی را خشنود خواهید كرد .

۴۶ – اگر با تمام وجود در كار غرق شوید و از آن لذت ببرید هر گز شكست نخواهید خورد .

۴۷ – همیشه سعی كنید بالاترین مقام را كسب كنید . پس برای احراز آن حداكثر تلاش را باید انجام دهید .

۴۸ – در اثر گذشته ها نابینا نشوید ، بلكه به آینده های روشن بیندیشید .

۴۹ – یك سگ زنده ، بهتر از یك صاحب منصب مرده است .

۵۰ – فردی كه با تمام وجود تلاش كند ، هر گز شكست نخواهد خورد .

۵۱ – مشكل هرچه می خواهد ، باشد . باید قبول كرد كه همیشه راه حلی مهم وجود دارد .

۵۲ – هیچگاه از نوآوری و ابداع غافل نباشید .

۵۳ – هیچ جنگ آوری ، برتر از زمان نیست و تنها او فاتح نهایی است . وقت را از دست ندهید . به زمان باید مثل یك كالای گران بهای ارزشمند نگریست .

۵۴ - فرمانروای خود باشید و سعی كنید تا سرحد امكان قدرت و توانایی های خود را رشد دهید و فعالانه به دنبال كسب آگاهی های بیش تر حرفه ای خود باشید .

۵۵ – مثل قورباغه خود را در چاه و دنیای افكار خود محصور كنید و تلاش نمایید همیشه از بهترین ها باشید .

۵۶ – نابغه شدن ، ۹۹ در صد به تلاش ما بستگی دارد نه به هوش ما .

۵۷ – برای نابغه شدن در حیطه خود ، در آن غرق شوید .

۵۸ – رشد و خلاقیت با كاوش و بررسی وضع موجود شروع می شود و نوآوری ، یك امر و نیاز زیربنایی در زندگی امروز انسان ها و جامعه بشریت است .

۵۹ – هدف های تان باید به بلندی قامت تان ، و صبر و بردباری شما باید به وسعت وجودتان باشد .

۶۰ – جسارت و شهامت مبارزه با مشكلات را در خود پرورش دهید ؛ به كشورتان و مردم آن عشق بورزید ؛ به منافع دراز مدت بیندیشید و نوعی احساس مثبت از ارزش های واقعی جامعه در خود به وجود بیاورید .

۶۱ - تلاش در حد رفع تكلیف را از سر بیرون كنید . كارها را به نحو احسن و كامل انجام دهید .

۶۲ - تاریخ از آن كسانی است كه آمال ، هدف ها و امیدهای بزرگ دارند .

۶۳ - در تمام مراحل زندگی خداوند را فراموش نكنید .

۶۴ – همیشه تا زنده هستید ، در صدد پیشرفت مداوم و پایان ناپذیر خود ، خانواده و همكاران سازمان خود باشید .

۶۵ - شكست ها و اشتباهات گذشته را سرمشق و تجربه ای برای موفقیت های بزرگ آینده قرار دهید .

۶۶ - آن قدر دریادل باشید كه از چیزی نگران نشوید . آن قدر بزرگوار باشید كه خشمگین نشوید و آن قدر نیرومند باشید كه از چیزی نترسید .

۶۷ - برای تسلط بر زمان ، عمده وقت روزانه ما باید صرف امور مهم شود نه كارهای فوری و یا پیش پا افتاده . لذا اولویت ها را باید تعیین كنید و ارزیابی روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه از گذران وقت ، برنامه ها و امور داشته باشید .

۶۸ - برای استراحت ، تفریح ، ورزش ، رسیدگی به امور خانوادگی ، امور دینی و اخلاقی ، زندگی حرفه ای و شغلی و ارتقای توانمندی شغلی – شامل مطالعه كتب و مجلات مدیریت فنی و تخصصی – زمانی را اختصاص دهید و همیشه در صدد ارتقای دانش و مهارت خود باشید . مطالعه شما را با محققان ، متخصصان ، رهبران و انسان های موفق آشنا می كند .

۶۹ - همیشه در صدد افزودن به ارزش زندگی دیگران باشید . كیفیت زندگی همكاران و خود و مردم را بهبود ببخشید .

۷۰ - همیشه از خود سوال كنید چگونه می توانم بر كیفیت زندگی مردم بیفزایم ، در بهبود زندگی خودم ، مردم و كاركنانم موثرتر باشم و تاثیر عمیق بگذارم و خدمت با كیفیت تری عرضه كنم ؟ این سوال باید در تمام سازمان ما جاری باشد .

۷۱ - در محیط سازمانی ما باید بهترین نوع روابط سالم انسانی در عالی ترین سطح خود برقرار باشد .

۷۲ – به آنچه مطلوب شماست ، بیندیشید و در جهت كسب آن تلاش كنید نه از آنچه می ترسید .

۷۳ - تمام ثروت ها از اندیشه انسان ناشی می شود .

۷۴ - اگر در جهان كسی به هدفی رسیده ، من هم می توانم برسم ؛ به شرط آنكه وقت و بهای آن بپردازم .

۷۵ – زندگی چون رودخانه است كه همیشه جریان دارد ، بیش تر مردم سرنوشت زندگی خود را به دست جریان آب می سپارند ؛ موقعی بیدار می شوند كه به لب پرتگاه رسیده اند – پرتگاه عمر ، زندگی علمی ، اقتصادی جسمی ، احساسی ، خانوادگی ، اجتماعی و ... – راه حل آن است كه از قبل طرح و نقشه ای برای زندگی بریزید و تصمیم گیری و اقدام به آن را پیشه كنید .

۷۶ - بزرگ ترین سرمایه شما همكاران تان هستند و راه موفقیت ، مشاركت فكری ، تخصصی و استفاده بهینه از تمام توان فكری ، تخصصی و جسمی آنان است .

۷۷ – كلید موفقیت در زندگی آن است كه راه های بیش تری را برای خود باز كنید ؛ درهای بیش تری را بزنید و طرح ها و نقش های متفاوتی را امتحان كنید تا به موفقیت های بیش تری دست یابید . اگر یك برداشت و یك راهكار در زندگی داشته باشید ، مثل ماشینی می مانید كه فقط یك دنده داشته باشد .

۷۸ - قدرت عبارت است از توان ایجاد ارتباط و نفوذ در دیگران .

۷۹ - افراد موفق ، مشكلات را جزیی ، گذرا ، موقتی و بیرونی می دانند ، افراد شكست گرا مشكلات را بزرگ می كنند و دایمی می پندارند .

حسین استرون


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 10 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.