پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

چالشهای انتقال فناوری در شركتهای كوچك و متوسط


مطالعات نشان داده است كه شركتهای كوچك و متوسط SME’s نقش مهمی را در توسعه اقتصادی كشورها ایفا كرده اند اما با وجود این, این شركتها بایستی برای بقای بیشتر از چند سال خود در بازار در مقابل رقبای بزرگ یا ازطریق اتحاد با شركتهای مشابه برای افزایش نرخ نفوذ در بازار و كاهش ریسك های مالی و یا ازطریق استفاده از فناوری های جدید برای غلبه بر مقیاس اندازه غیراقتصادی شان و همچنین نوآوری كه آنها را به طور برجسته ای از رقبای بزرگترشان متمایز می سازد, مشكلات ناشی از اندازه خود را مرتفع سازند

مطالعات نشان داده است كه شركتهای كوچك و متوسط (SME’s) نقش مهمی را در توسعه اقتصادی كشورها ایفا كرده اند. اما با وجود این، این شركتها بایستی برای بقای بیشتر از چند سال خود در بازار در مقابل رقبای بزرگ یا ازطریق اتحاد با شركتهای مشابه برای افزایش نرخ نفوذ در بازار و كاهش ریسك های مالی و یا ازطریق استفاده از فناوری های جدید برای غلبه بر مقیاس اندازه غیراقتصادی شان و همچنین نوآوری كه آنها را به طور برجسته ای از رقبای بزرگترشان متمایز می سازد، مشكلات ناشی از اندازه خود را مرتفع سازند. به منظور توسعه فناوری، شركتهای كوچك و متوسط به دلیل منابع محدود و ناتوانی نسبی در جذب هزینه ها و ریسك همراه با توسعه فناوری در داخل شركت، بایستی غالباً از فرایند انتقال فناوری استفاده كنند.باتوجه به ظرفیت بالقوه شركتهای كوچك و متوسط در توسعه اقتصادی كشورها و همچنین توانایی نوآوری آنها كه تاثیر زیادی در بقای درازمدت دارد، تعیین موانع ابتدایی آنها در مواجهه با توسعه فناوری های جدید و اكتساب آن و همچنین ارائه ابزارها و سیاستهای طراحی شده مناسب برای غلبه بر این چالشها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله چهار چالش ابتدایی عمده كه شركتهای كوچك و متوسط در رابطه با توسعه و اكتساب فناوری با آن مواجه هستنــــد مطرح و استراتژی های بالقوه ای كه می تواند آنها را در جهت مقابله با این چالشها یاری كند، ارائه شده است.

مقدمه

به دلیل جهانی شدن بازارها و تحولات رقابتی، تقاضا برای فناوری های جدید و نوآوریها هم از سوی كسب و كارهای كوچك و متوسط و هم از سوی صنایع بزرگ روبه افزایش است و حتی شركتهای بزرگ هم كه قادر به بقای خود در بازارهای رقابتی برای سالیان سال هستند و سهم بازار مطمئن و مشخصی نیز دارند، دریافته اند كه رقابت در دنیای كسب و كار پرشتاب امروز به طور فزاینده ای مشكل گردیده است و به منظور بقا و كامیابی باید یادگرفت كه فعالیتهای توسعه فناوری را زیرنظر داشت و به تغییرات مرتبط با كسب و كـــار خود واكنش سریع نشان داد و به طور مرتب بهبود و نوسازی در تولید محصولات و فرایندها به وجود آورد.سرمایه گذاری منطقی بر روی فناوری جدید، بنگاههای اقتصادی را قادر می سازد تا به رهبران و رقبای سرسختی در درون صنایع مربوط به خود تبدیل شوند. از میــــان منافع بی شمار فنــــاوری ها می توان به افزایش بهره وری و كارایی، بهبود كیفیت تولید، كاهش مالیات، كاهش هزینه های درازمدت و افزایش رقابت پذیری اشاره كرد. اگرچه شركتهای كوچك و بزرگ می تــــوانند از مزایای فناوری های جدید منتفع شوند اما همه آنها به منظور غلبه بر موانع متعدد و دستیابی به اهداف مختلف كسب وكار خود به سرمایه گذاری بر روی فناوری های جدید تمایل دارند. برای مثال شركتهای كوچك و متوسط غالباً از فناوری برای رقابت موثرتر با شركتهای بزرگ استفاده می كنند در حالی كه شركتهای بزرگ غالباً مایل هستند از فناوری برای ارتقای كارایی و حذف لایه های پرسنلی استفاده كنند.سرمایه گذاری بر روی فناوری های جدید اگرچه می تواند درنهایت برای شركت مفید باشد، اما كار پرچالشی نیز هست بخصوص برای شركتهای كوچك و متوسط كه عمدتاً دسترسی كمتری به اطلاعات فناوری دارند و برای تحقیقات مربوط به فناوری به حمایتهای مالی و تخصصی نیاز دارند. به دلیل محدود بودن منابع شركتهای كوچك و متوسط و ناتوانـــی نسبی آنها در جذب هزینه ها و ریسك های مربوط به توسعه فناوری های بومــــی، آنها غالباً برای كسب مزیتهای فناوری های جدید و نوآوریها درگیر فرایند انتقال فناوری می شوند. انتقال فناوری فرایند اكتساب، شبیه سازی، انتشار و توسعه فناوری است كه بــه صورت رسمی ازطریق قرارداد، حق الامتیاز و یا شراكت و توافقات غیررسمی انجام می پذیرد. شركتهای كوچك و متوسطی كه درگیر فرایند انتقال فناوری می شوند قادر به دریافت مزایای فناوری جدید ازطریق تحقیق و توسعه سازمانهای دیگر می شوند و از هزینه ها و ریسك های همراه با توسعه فناوری های بومی و یا در درون سازمان، اجتناب می ورزند. اما با وجود این حتی در فرایند انتقال فناوری، آنها با مشكلاتی كه ناشی از عدم وجود ارتباطات شبكه ای بین آنها و سازمانهای بزرگ تحقیقاتی و نبود پرسنل متخصص برای شناسایی فناوری جدید است مواجه می شوند.

ناحیه چالش اول: یادگیری فناوری های جدید

اطلاعــــات درمورد فناوری های جدید به طور گسترده ای دردسترس و نسبتاً آسان است. این اطلاعات ازطریق انواع انتشارات فنی، دولتی و سایت های اینترنتی مرتبط با موضوع فناوری كه از قبیل سایت مركز انتقال فناوری ملی (NTTC)، كسب می شود. با وجود این، شركتهای كوچك و متوسط غالباً فاقد توانائیها و منابع كافی جهت كسب اطلاعات صحیح و به موقع و یا كفایت لازم جهت استفاده مناسب از این اطلاعات هستند و هزینه كسب این اطلاعات نیز خود مانع است. شركتهای بزرگ عموماً دارای منابع و پرسنل دردسترس و متخصص جهت نظارت بر توسعه فناوری خود هستند درحالی كه مدیران شركتهای كوچك و متوسط غالباً نمی توانند وقت خود و یا همكارانشان را به طور رایگان صرف جستجوی فناوری های جدید كنند. به همین دلیل، بسیاری از شركتهای كوچك و متوسط به كمك و حمایت در كسب اطلاعات درمورد فناوری جدید و استفاده موثر از آن اطلاعات نیاز دارند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.