پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
چایکوفسکی و سرنوشت- شهریور ۸۵
موضوع سرنوشت یکی از جذاب ترین موضوع ها برای چایکوفسکی و یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی او بوده است که در تمام سال های جوانی و میان سالی ذهنش را به خود مشغول می داشته و نیروی آفرینشگری و نبوغ او را صرف خود می کرده است.
در برخی از ساخته های او تم سرنوشت را می توان شنید: سرنوشت بی رحم، سنگدل، ستمگر و هوسبازی که سبکسرانه و کوردلانه زندگی آدم ها را در دستان خود دارد و آن را بازیچه میل های هوس آلود و شهوت های کور خود قرار می دهد.
نخستین بار در سال ۱٨۶٨ میلادی ( و در سن بیست و شش سالگی) چایکوفسکی اثری مستقل درباره سرنوشت ساخت و نام آن را « سمفونی شاعرانه سرنوشت» گذاشت.
در سمفونی شماره چهار، بخش نخست سمفونی به توصیف بازی های سرنوشت و بی رحمی های او اختصاص دارد. چایکوفسکی در تفسیری که بر روی این سمفونی نوشته، این بخش را چنین تفسیر و توصیف کرده :
« پیش در آمد این سمفونی که با آهنگ قهرمانی آغاز می شود، نماینده سرنوشت است. این سرنوشتی که ما را از خوشی ها و لذت های دنیا محروم کرده و مانند شمشیر داموکلس بر بالای سر مان معلق است، و ما را به اطاعت و پیروی کورکورانه و از سر اجبار و ناچاری وادار می کند، و ما را در برابر آن چاره ای جز این نیست که با رویاهای دور از حقیقت و شیرین خود را بفریبیم و سرگرم و دلخوش کنیم. آهنگ ملایمی که پس از آن شنیده می شود، نماینده این خوشی و آرامش روحی است که چون سرابی ما را فریب می دهد. اما این خواب خوش هم به زودی سپری می شود و بار دیگر سرنوشت، غرش کنان، تهدید می کند و می خواهد ما را در غرقاب بی کرانه رویدادهای متلاطم و توفانی اش غرق کند.
سمفونی پنج نیز نمونه ای کامل از سلطه سرنوشت بر زندگی انسان است و آهنگ سرنوشت با نواهایی گوناگون، گاه حزن انگیز و گاه خشمناک، گاهی عاشقانه و گاهی شکوهمند شنیده می شود. در این سمفونی، آهنگ تقدیر، همانند سمفونی شماره پنج بتهوون، با تمی ویژه، در ابتدای سمفونی نواخته می شود، و با نوایی حزن انگیز و بم، حاکمیت سرنوشت بر زندگی انسان بیان می گردد. در سراسر بخش نخست این سمفونی، مبارزه روحی انسان با سرنوشت، با لحنی شیوا و نوایی رسا و قدرتمند، بیان شده است.
پایان این مبارزه نیز با آهنگ سرنوشت همراه است ولی این بار تم نقدیر، با حالتی خشم آلود و غضبناک شنیده می شود. بخش پایانی این سمفونی نشان دهنده پیروزی قاطع و قهارانه سرنوشت جبار بر انسان است و آهنگ تقدیر با شکوه بسیار نواخته می شود و روشن می گردد که تقدیر بر اراده انسان چیره و پیروز شده است. و این موضوع تفاوت اصلی سمفونی پنج چایکوفسکی با سمفونی پنج بتهوون است. در پایان سمفونی پنج بتهوون این انسان است که بر سرنوشت پیروز می شود، و در سمفونی پنج چایکوفسکی، این سرنوشت است که انسان را مقهور اراده قهار و جبار خود می کند و بر او چیره می شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست