جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
ویژگیهای آخرت
● ویژگیهای عالم آخرت از دیدگاه عقل
از تامل در براهین ضرورت معاد, می توان ویژگیهایی را برای جهان آخرت به دست آورد كه مهمترین آنها از این قرار است:
۱) نخستین ویژگی عالم آخرت كه بخصوص از برهان حكمت به دست میآید این است كه باید ابدی و جاودانی باشد زیرا در آن برهان, بر امكان حیات ابدی و میل فطری انسان به چنین حیاتی تاكید گردید و تحقق آن, مقتضای حكمت الهی دانسته شد.
۲) ویژگی دیگری كه از برهان حكمت و عدالت به دست میآید و در ذیل برهان حكمت, اشاره شد این است كه باید نظام عالم آخرت به گونه ای باشد كه نعمت و رحمت خالص و بدون شائبه رنج و زحمت در آن تحقق یابد تا كسانی كه به اوج كمال انسانی رسیده اند و هیچ گونه آلودگی به گناه و انحرافی پیدا نكرده اند از چنین سعادتی برخوردار شوند بر خلاف نظام دنیا كه چنین سعادت مطلقی را ممكن نمی سازد بلكه سعادتهای دنیا, نسبی و مشوب به سختیها و رنجهاست.
۳) ویژگی سوم این است كه باید جهان آخرت, دست كم دارای دو بخش مجزا برای رحمت و عذاب باشد تا نیكوكاران و تبهكاران از یكدیگر تفكیك شوند و هر كدام به نتیجه اعمال خودشان برسند و این دو بخش, همان است كه در لسان شرع به نام بهشت و دوزخ نامیده می شود.
۴) ویژگی چهارم كه بخصوص از برهان عدالت به دست میآید این است كه جهان آخرت باید از چنان وسعتی برخوردار باشد كه گنجایش پاداش و كیفر همه انسانها را با هرگونه عمل نیك و بدی داشته باشد و مثلاً اگر كسی میلیونها انسان را بنا حق به قتل رسانیده است امكان كیفر او در آن جهان باشد و متقابلاً اگر كسی وسیله حیات میلیونها نفر را فراهم كرده است پاداش درخوری برای وی ممكن باشد.
۵) ویژگی بسیار مهم دیگری كه از همین برهان عدالت به دست میآید و در ذیل تقریر آن, اشاره شد این است كه باید جهان آخرت ((دارجزا)) باشد نه ((دارتكلیف)).
توضیح آن كه: زندگی دنیا به گونه ای است كه انسان, میلها و رغبتهای متضاد و متزاحم, پیدا می كند و همواره بر سر دوراهیهایی واقع می شود كه ناچار است یكی از آنها را انتخاب كند. و همین امر, زمینه تكلیف را فراهم می سازد تكلیفی كه تا آخرین لحظات عمرش ادامه می یابد و حكمت و عدالت الهی اقتضا دارد كه عمل كنندگان به تكالیف, به پاداش شایسته; و سرپیچی كنندگان به كیفر درخوری برسند. اكنون اگر فرض كنیم كه همین زمینه های تكلیف و مجال گزینش راه, در عالم آخرت هم فراهم باشد مقتضای رحمت وجود و فیاضیت الهی آن است كه مانع انجام تكلیف و انتخاب راه نشود. و بدین ترتیب, عالم دیگری برای پاداش و كیفر, لازم می شود و در حقیقت, عالمی كه آن را ((آخرت)) فرض كرده بودیم ((دنیای)) دیگری به حساب میآید و عالم آخرت حقیقی, همان عالم آخرین و نهائی خواهد بود كه دیگر جای تكلیف و آزمایش و زمینه آن ـ یعنی تضاد و تزاحم خواسته ها ـ نباشد.۱
و از همین جا یكی از مهمترین فرقها بین عالم دنیا و عالم آخرت, روشن می شود. یعنی عالم دنیا عالمی است كه زمینه انتخاب و گزینش و آزمایش دارد, و عالم آخرت عالمی است كه تنها سرای تحقق پاداشها و كیفرها و نتایج ابدی اعمال نیك و بدی است كه در دنیا انجام گرفته است. ((و ان الیوم عمل ولا حساب و غداً حساب ولا عمل))۲.
(مصباح یزدی, محمد تقی, آموزش عقاید, ج ۳ ص ۷۳ ـ ۷۱)
۱ـ اسرا ۸۵/.
۲ـ ر.ك: نهج البلاغه, خطبه ۴۲.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
عراق انتخابات دانشگاه تهران حماس حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران بارش باران هواشناسی یسنا هلال احمر قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی سایپا کارگران ارز
عمو پورنگ سریال موسیقی پردیس پورعابدینی تلویزیون صداوسیما عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام بازی سپاهان لیگ برتر ایران رئال مادرید
هوش مصنوعی کولر گوگل تلفن همراه همراه اول تبلیغات اینستاگرام اپل
خواب فشار خون کبد چرب چاقی رابطه جنسی