پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
بازگشت به دوران جیمز وات
موتور احتراق خارجی پدیده جدیدی نیست، زمانی ماشینهای بخار به اندازه ماشینهای بنزینی امروزی مورد توجه بودند و عمومیت داشتند.
در واقع سادگی، عملکرد بهتر و هزینههای کم، نگهداری موتورهای احتراق داخلی ماشینهای بخار را از رده خارج کرد. البته اگر شرکت «سیلکون پاور تکنولوجیز» در مسیر درستی گام بردارد، احتمال بازگشت این ماشینها وجود دارد. دلایل زیادی برای تحسین موتورهای V سیلکون وجود دارد. در اینجا به دو مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
۱) با هر نوع سوخت مایع کار میکند.
۲) در شروع ۸۵۰ فوت پوند گشتاور تولید میکند. با اندازه کوچک خود در هر جایی، جای میگیرد و سیستم بسته آب آن نشان میدهد که دیگر لازم نیست آب اضافه بههمراه داشته باشید. بهعلاوه به روغنکاری نیازی نیست چراکه بخار آب نقش روانکاری را نیز بازی میکند. نحوه عملکرد موتور سیلکون مانند موتورهای دیگر دارای جزئیات زیادی است اما کارکرد آن را میتوان بهطور مختصر توضیح داد. محفظه احتراق که همانند یک هواکش قدیمی است در بالای موتور قرار میگیرد. از سوزاندن سوخت برای ایجاد بخار مافوق گرم در لولههای محفظه احتراق استفاده میشود. برخلاف موتورهای قدیمی این عمل به سرعت و در پنج ثانیه انجام میشود.
بخار مافوق گرم که ۱۲۰۰ درجه فارنهایت دما و psi ۳۲۰۰ فشار دارد، شش پیستون با آرایش شعاعی را به حرکت درمیآورد. پیستونها توسط شاتون و یاتاقان به میللنگ متصل شدهاند و آن را همانند یک موتور الکتریکی به حرکت درمیآورند. با توجه به بالاترین حد گشتاور در دور پایین که ۸۵۰ فوت پوند است حتی نیازی به گیربکس برای شروع حرکت نیست. بهمحض اینکه بخار انرژی خود را برای به حرکت درآوردن پیستونها صرف کرد به یک واحد متراکمکننده بازمیگردد تا با کاهش دما دوباره به حالت مایع تبدیل شود و مورد استفاده قرار گیرد. آبخنک شده به لولههای محفظه احتراق بازمیگردد و همین پروسه تکرار میشود. برای به حرکت درآوردن موتور «مارک V» تنها به چهار گالن آب نیاز است. البته چند نکته منفی در مورد این موتور وجود دارد؛ وجود بخار مافوق گرم کمی مشکلساز و خطرناک است زیرا اگر این بخار در حالی که خودرو حرکت میکند، آزاد شود اتفاقات بدی رخ میدهد البته در حال حاضر مسئولان کمپانی برای حل آن در تلاشند.
فعلا موضوع اصلی مسئله صرفهجویی سوخت و هزینه تولید است ولی سیلکون هنوز به مرحلهای نرسیده که اهمیت این مسائل جلوه کند. در هر صورت زندهسازی ایده موتور احتراق خارجی به شکلی که در بالا توضیح داده شد، ایده بسیار مناسب و اقتصادی است. صنعت خودروسازی صنعت عجیبی است و ممکن است بهزودی این خودرو به تولید انبوه برسد!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست