سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

فعل توانستن را صرف می كنم


فعل توانستن را صرف می كنم

سالها پیش ازتولد من و شما یك واقعه ورزشی شكل گرفت و به مصداق ضرب المثل معروف ایرانی «عدو شود سبب خیر اگر خداخواهد» دشمنی و خصومت بین ۲ انسان و دوستان و همكارانشان رویداد ورزشی را شكل داد كه تا به امروز جذابیت و اعتبار خاص خود را دارد

در جولای هرسال به مدت حدود ۳ هفته بین ۲۰ تیم حرفه ای دوچرخه سواری كه هركدام ۹ عضو دارند رقابتی انجام می شود كه «Tour de France» یا «مسابقه دوچرخه سواری فرانسه» نام دارد.

بیشتر مراحل این مسابقه در كشور فرانسه انجام می شود اما بخش كمی از مراحل در كشورهای نزدیك فرانسه می گذرد.این مسابقه كه بزرگترین مسابقه دوچرخه سواری است، در سال ۱۹۰۳ براثر دشمنی بین سردبیران دو روزنامه ورزشی فرانسوی پایه گذاری شد. نشریه اصلی فرانسه در آن زمان«Levelo» نام داشت و شخصی كه در زمینه آگهی مطبوعاتی فعالیت داشت و از مخالفین سرسخت سیاست های این روزنامه بود تصمیم به انتشار روزنامه ای با نام «Lauto-Velo» كرد.

در ژانویه ،۱۹۰۳ مسؤولان روزنامه «Levelo» از نامی كه رقبای مطبوعاتیشان گذاشته بودند ، شكایت كردند و در نهایت قرار شد نام «Lauto-velo» تغییر پیدا كرده و از آن تاریخ «lauto» خوانده شود.

ترس از اینكه این تغییرنام باعث شكست و لطمه در زمینه كار روزنامه باشد و آنها مخاطب خود را ازدست دهند، سردبیر روزنامه «Henri Desgrange» را به این فكر انداخت تا مسابقه ای بزرگ را ترتیب دهد و با استفاده از پوشش خبری تیراژ روزنامه را بالا برد. گزارشگر بخش دوچرخه سواری روزنامه به او پیشنهاد برگزاری مسابقه ای بین جاده ها و شهرهای كشور را داد.در ۱۹ ژانویه ۱۹۰۳ بزرگترین مسابقه و رویداد دوچرخه سواری دنیا اعلام شد ولی برخلاف انتظاری كه داشتند با استقبال كمی روبه رو شد. تا یك هفته پیش از زمان تعیین شده برای شروع مسابقه یعنی ۳۱ «مه» تنها ۱۵ نفر ثبت نام كردند.

به همین جهت «Desgrange» زمان مسابقه را به تأخیر انداخت و اول جولای را برای برگزاری آن تعیین كرد. اما تأخیر زمان مسابقه برای جلب نظر جامعه كافی نبود. به همین خاطر اعلام كرد: به ۵۰ نفر اول روزانه ۵ فرانك به عنوان تأمین مخارج اهدا خواهدشد و جایزه برنده را هم ۲۰۰۰۰ فرانك تعیین كرد.در زمان كوتاهی بعد از این خبر ۶۰ دوچرخه سوار جهت شركت در مسابقه ثبت نام كردند. حتی با وجود اینكه زمان مسابقه یكبار دیگر به تعویق افتاد و ۱۹ جولای شد اما استقبال بسیار خوب بود. طوری كه وقتی برنده این دور به پاریس رسید ۲۰۰۰۰ نفر به استقبال او آمده بودند.

شماره ویژه روزنامه ۱۳۰۰۰۰ نسخه شد. یعنی ۱۰۰۰۰۰ نسخه بیش از شش ماه قبل! و همین مسأله باعث شد «Desgrane» به فكر برگزاری سالانه این مسابقه بیفتد.

و در سال های بعد تغییراتی در مراحل انجام مسابقه ایجاد شد. در سال ۱۹۱۰ یك مرحله در میان كوههای پیرنه و سال بعد دركوههای آلپ به مسابقه اضافه شد.

در سال ۱۹۱۹ به این نتیجه رسیدند كه شركت كنندگان در رقابت نیاز به لباسی دارند كه از هم تشخیص داده شوند، چرا كه تماشاچیان كنارجاده درجریان حركت آنها نمی توانستند تشخیص دهند چه كسی در مرحله قبلی برنده شده است.

بنابراین تصمیم به انتخاب لباس و پوشش زرد گرفتند و قرار شد نفر برنده دور قبل باپوشیدن لباسی زرد (به دلیل آنكه روزنامه برروی كاغذ زرد چاپ می شد) در مرحله بعدی مسابقه شركت كند و اینگونه بود كه لباس مشهور و معروف این مسابقات متولد شد!

اولین مسابقه ای كه در سال ۱۹۰۳ برگزارشد شامل ۶ مرحله بود كه دوچرخه سواران مسافتی معادل ۲۳۸۸ كیلومتر را درآن ركاب زدند. اما امروزه تعداد مراحل مسابقه به ۲۴ مرحله رسیده است و مسافت موردنظر بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ كیلومتر متغیر است.

مسابقه ای كه در سال ۲۰۰۱ برگزارشد شامل ۲۰ مرحله و ۲ روز استراحت بود و این ۲۰ مرحله به مراحل زیر تقسیم می شد.

۱۰ مرحله حركت برروی مسیرهای هموار و مسطح

۳ مرحله دوچرخه سواری در مناطق كوهستانی با شیب ملایم

۴ مرحله در مسیرهای سخت تر و كوهستانی

۲ مرحله آزمون تعیین زمان شخصی هر نفر

و یك مرحله آزمون زمان تیمی (TTT) بود.

در حال حاضر ورود به این مسابقات با دعوت ازطرف برگزاركنندگان انجام می شود و ۲۰ تیم هركدام با ۹ عضو به این رقابت ها وارد می شوند. جمع مبلغ جایزه این مسابقات ۱۶ میلیون فرانك معادل حدود ۲‎/۱ میلیون دلار است.

بهترین تیم شركت كننده تیمی است كه نفرات آن از لحاظ برخی مهارت های خاص دوچرخه سواری شاخص باشند و تكنیك، سرعت، قدرت و توان ركاب زدن در مناطق كوهستانی را داشته باشند.

درواقع نكته اصلی در موفقیت دراین مسابقات تداوم درطول مراحل و سازگاری با مسیرهای مختلف است.

چند داستان از قدرت اراده انسان

- امروزه بزرگترین مظهر استقامت و قدرت در این رقابت ها را یك آمریكایی متولد تگزاس می دانند. او كه «Lance Armstrang» نام دارد. هرگز امید خود را برای شركت در این مسابقات و مبارزه با بیماری از دست نداد. او در سالهایی كه پزشكان تشخیص دادند مبتلا به سرطان است و تنها ۵۰ درصد شانس زنده ماندن دارد، دست از تلاش برنداشت و همچنان با تمرینات برنامه ریزی شده هرسال به امید شركت در مسابقه سال بعد از مرگ فاصله گرفت و امسال در مسابقات اخیر Tour de France موفق شد برای هفتمین مرحله پیاپی برنده این رقابت ها باشد.داستان جذاب و جالب توجه دیگر مربوط به سال ۱۹۱۳ است كه شركت كننده ای به نام «Eugenge Gristope» درحالی كه در مكان دوم قرارداشت. دوچرخه اش ناگهان می شكند و از روی شیبی دركوههای پیرنه به دره سقوط می كند. این منطقه كه از جهت حمله خرس ها، مكانی خطرناك به حساب می آمد، مانع یأس او نشد و درهمان مسیر درحالی كه دوچرخه اش را حمل می كرد، با سرعت دوید و خود را به نزدیك ترین دهكده رساند و در مغازه آهنگری شروع به تعمیر دوچرخه اش كرد و پس ازآن مسیر را ادامه داد.

- ماجرای بعدی مربوط به دوچرخه سواری دیگر به نام «Tom Simpson» است. او درحالی كه مشغول ركاب زدن برروی مناطق كوهستانی Ventoux بود، در مسابقات سال ۱۹۶۷ غش كرد و برزمین افتاد. آخرین كلماتی كه از او شنیده شد این بود: «من را روی دوچرخه بگذارید.»

استقبال عمومی از این مسابقات

امروز این مسابقه وسفر سه هفته ای یكی از با ارزش ترین و معتبرترین مسابقات دوچرخه سواری دنیا به حساب می آید. البته دراین میان تلویزیون و ایستگاههای ماهواره ای نقش مهمی دارند و تماشاچیان زیادی را به سوی آن جلب می كنند.به طور متوسط سالانه دركنار كسانی كه دركنار تلویزیون های خود در سرتاسردنیا به تماشای این رویداد می نشینند، ۱۴‎/۶ میلیون نفر در كنار جاده ها این مسابقات را دنبال می كنند.

زنان و توردوفرانس

در سال ۱۹۸۴ تصمیم گرفته شد این مسابقات برای زنان برگزارشود كه فقط ۲۶۵ مایل بود و درحال حاضر نیز به طور همزمان با مسابقات آقایان اما به مدت ۲ هفته انجام می شود.

ركوردهای مسابقات تا به امروز

- «آرمسترانگ» با ۷ سال پیروزی پی در پی صدرنشین است.

- «Gino Bartali» ایتالیایی هم از نظر فاصله زمانی بین پیروزی ها ركورددار است. او توانست یكبار در سال ۱۹۳۸ و یكبار در سال ۱۹۴۸ برنده این رقابت ها باشد.

از نظر تقسیم بندی براساس ملیت، ۳۶ مرتبه فرانسوی ها، ۱۸ مرتبه بلژیكی ها، ۱۰ مرتبه آمریكایی ها، ۹ مرتبه ایتالیایی ها و ۸ دوره اسپانیایی ها و ۴ سال لوكزامبورگ فاتح این رقابت ها بوده اند.

مرگ و میرهای اتفاق افتاده در حین این مسابقات

- در ۱۸ جولای سال ۱۹۹۵ درمرحله پانزدهم، دوچرخه سواری ایتالیایی به نام Fabio Casartelli بشدت زمین خورد و به علت نداشتن كلاه ازنظر مغزی آسیب دید و درهمان لحظه جان باخت.

- در ۱۳ جولای ۱۹۶۷ دوچرخه سوار انگلیسی «Tom Simpson»درحین مسابقه به علت ناراحتی قلبی جان باخت و آزمایشاتی كه برروی خون او انجام شد، حاكی از مصرف الكل و «آمفتامین» بود.

به همین خاطر مسؤولان از این تاریخ تصمیم گرفتند، شركت كنندگان را پیش از شروع مسابقه از نظر دوپینگ و مصرف دارویی آزمایش كنند.

- در سال ۱۹۳۵ دوچرخه سوار اسپانیایی «Francesco cepeda» دراثر سقوط در دره جان باخت.

شرایط جسمی شركت در مسابقات و آثار آن

گفته می شود دوچرخه سوار شركت كننده در این مسابقه باید در وضعیت آمادگی جسمی بسیار خوبی باشد تا امكان پشت سرگذاشتن مراحل مسابقه ای چنین دشوار را داشته باشد.

آمارها و اعداد و ارقام زیر دراین زمینه جالب است:

بلندترین فرد شركت كننده در این مسابقات تا به امروز ۱‎/۹۸ متر قد داشته است.

و كوتاه ترین شركت كننده ۱ متر و ۵۸ سانتی متر بوده است.سبك ترین فرد ۵۷ كیلوگرم و سنگین ترین ۹۵ كیلوگرم وزن داشته است.پایین ترین سرعت ضربان قلب در زمان استراحت عدد عجیب ۳۵ مرتبه در دقیقه است!!

اما در سال ۲۰۰۵ متوسط قد ۱‎/۷۹ متر، متوسط وزن ۷۱ كیلوگرم و ضربان قلب در زمان استراحت ۵۰ ضربه بوده است.

پردیس شكیبا



همچنین مشاهده کنید