شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
نقش برنامه و بودجه در یک برنامه بازاریابی موفق
![نقش برنامه و بودجه در یک برنامه بازاریابی موفق](/web/imgs/16/136/1lltz1.jpeg)
تهیهی یک برنامه بازاریابی موفق، یک پروسهی گام به گام است. بعد از اینکه دقیقا کسب و کارمان را برای خودمان تعریف کردیم و مشخص ساختیم، بعد از اینکه مشتریانمان را به درستی شناختیم و دموگرافیک آنها را با تحقیق و پژوهش معلوم ساختیم، گام در راه تعیین برنامه و بودجه بر میداریم.
این مرحله از تدوین یک برنامهی بازاریابی، بسیار اهمیت دارد. شما باید ببینید که شیوههای بازاریابیتان پیش از این چه بوده است و آیا برای ارتباط با مشتریانتان موفق بودهاید؟
از خودتان باید بپرسید که چه شیوههایی بیشترین اثر و کارایی را داشته است؟ برای این بازاریابیها و استراتژیهایی که قبلا داشتهاید چقدر هزینه کردهاید و به چه نتیجهای رسیدهاید. کمی جزئیات را بیشتر در نظر بگیرید، مثلا برای به دست آوردن (جذب) هر مشتری دقیقا چقدر هزینه کردهاید.
دسترسی به این نوع اطلاعات خیلی مهم است. در این مرحله، شما باید بدانید که در آینده چه شیوهها و روشهایی میتواند در جذب مشتریان جدید به شما کمک کند.
توجه داشته باشید که این برنامهی بازاریابی هم برای شما هزینههایی در بر دارد؛ بنابر این مشخص کنید که چه درصدی از سود را میتوانید به این برنامه بازاریابی اختصاص دهید. آنوقت است که میتوانید ابزارهای بازاریابیتان را با توجه به بودجه تعیین کنید.
مثلا در روزنامهها آگهی دهید یا مجلات؟ تبلیغ رادیو تلویزیونی داشته باشید یا بازاریابی اینترنتی در فهرست ابزارهای خود قرار دهید.
فعالیتهای روابط عمومیتان چگونه باشد؟ با خبرهای مطبوعاتی و شرکت در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی و اسپانسر کردن این گونه فعالیتها.
ایدههای بازاریابی ایدههایی قطعی نیستند. باید آنها آزمود. شیوهها و روشهای آزمودن این شیوهها را باید تعیین کنید و بعد برای سنجش نتایج شیوههایی داشته باشید. چه ابزارهایی برای بازاریابی میتوانید به سرعت داشته باشید که شما را به هدف نزدیکتر کند؟
فیلیپ کاتلر معتقد است که تعیین خط مشی؛ منطق بازاریابی است. شما چه منطقی برای برنامهی بازاریابی خود در پیش میگیرید.
شرکت شما هدف خود را میداند، میخواهد به این هدف برسد، راهی را باید تعیین کند و ابزارهایی را در این راه باید در کولهپشتی خود بگذارد، چه ابزارهایی را این بار بر میدارید تا به هدفتان برسید. مدیریت باید برای این سفر، مقداری پول در جیب خود داشته باشد، بودجهای خاص که در عین حال کافی هم باشد.
درست مثل وقتی که به سفری میرویم و همیشه کمی بیش از حد نیاز پول با خودمان همراه میبریم؛ در اینجا هم مدیریت به خوبی میداند که با اختصاص بودجهی بیشتر، فروش نیز افزایش مییابد. مثلا با شرکت در نمایشگاههای تخصصی بیشتر، با اسپانسر کردن فعالیتهای اجتماعی و حمایت از مصرفکنندگان.
اینها مسلما خرج و هزینهای بیشتر بر دوش مدیریت خواهند گذاشت، اما مدیریت باید ببینید که تا چه حد استطاعت این کار را دارد. حال با توجه به این موضوع است که میگوییم، خط مشیها باید به برنامههای اجرایی معینی مبدل شوند.
هزار برنامه اگر نوشته و تدوین شود و به اجرا درنیاید، نمیتوانیم بفهمیم که کدام برنامه درست انجام شده است و کدام برنامه غلط؟ کدام برنامه ما را به هدفی که داشتیم نزدیکتر ساخته است و کدام برنامه ما را از هدف یا اهدافمان دورتر کرده است.
من همیشه این را تاکید کردهام. ما به عنوان طراح یا استراتژیست، یا مشاور، آنچه شرط بلاغ است با مدیریت میگوییم، این مدیریت و برنامههای اجرایی هستند که باید با هم کنار بیایند و تعارف را کنار بگذارند و کاری بکنند برای شرکت.
تا عملی انجام نشود نمیتوان فهمید که کجای کار خوب بوده است و کجای کار بد. کجا درست رفتهاید و کجا غلط. حتی اشتباهات را باید پذیرفت و با آن مثل یک درس جدید برخورد کرد. جوامع تغییر میکنند، نیازها تغییر میکنند، رقبا به سرعت تغییر استراتژی میدهند یا برنامههای خود را اصلاح میکنند، تکنولوژی توسعه مییابد و بسیاری عوامل دیگر ... گویی همگی دست به دست هم دادهاند تا به برنامهی بازاریابی شما بگویند : زرشک!
اما این مهم نیست، مهم این است که شما میدانید چه میخواهید و برای آن دست به تهیهی برنامهای زدهاید و آن را دارید اجرا میکنید.
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران انتخابات 1403 پزشکیان ستاد انتخابات کشور جلیلی
هواشناسی تهران قتل پلیس راهور سازمان هواشناسی شهرداری تهران اربعین پلیس ترافیک سلامت گرما حوادث
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بورس قیمت طلا حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم دلار بانک مرکزی مسکن بازار خودرو بازنشستگان
ماه محرم الناز شاکردوست رامبد جوان بهاره رهنما هنرمندان محرم بازیگر تلویزیون سینما سینمای ایران تئاتر
ربات
جو بایدن جنگ غزه اسرائیل انگلیس رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا روسیه دونالد ترامپ سازمان همکاری شانگهای ولادیمیر پوتین
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال تیم ملی اسپانیا تیم ملی آلمان علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس ترکیه کریستیانو رونالدو لیگ برتر سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ ایلان ماسک گوگل اپل ناسا
سرطان رژیم غذایی پشه آئدس فشار خون کمردرد تب دنگی کاهش وزن چاقی