دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
خونخواهی از خونخواران
![خونخواهی از خونخواران](/web/imgs/16/152/1rqfq1.jpeg)
یکی از ابعاد قیام حضرت مهدی(عج) ـ افزون بر جنبههای اصلاحگری، انسانسازی، عدالتگستری، کمالبخشی و احیاگری دین خداوند ـ خونخواهی از دشمنان خداوند، پیامبر اعظم(ص)، اهلبیت(ع) و همه ستمدیدگان تاریخ است. در این میان، خونخواهی از سیدالشهدا(ع) از ویژگی خاصی برخوردار است.
با استفاده از روایات به طور عمده از دو گروه انتقام گرفته میشود. این دو گروه عبارتند از:
۱ ـ دشمنان خداوند
رسول گرامی اسلام(ص) در حدیث معراج، پس از بیان دیدن نور پیشوایان معصوم(ع) و آخرین جانشین خود در میان آنها فرمود: ... عرض کردم: «پروردگارا! اینان چه کسانی هستند؟» خداوند فرمود:
ایشان پیشوایانند و این قائم است؛ همو که حلال مرا حلال میکند و حرام مرا را حرام میسازد و از دشمنان من انتقام میگیرد... .۲
احمدبن اسحاق گوید: بر امام عسکری(ع) وارد شدم و خواستم از جانشین پس از وی پرسش کنم؛ او آغاز سخن کرد و فرمود: ای احمدبن اسحاق! خدای تعالی از زمان آدم(ع) زمین را خالی از حجّت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالی از حجت نخواهد گذاشت. به واسطه اوست که بلا را از اهل زمین دفع میکند و به خاطر اوست که باران میفرستد و برکات زمین را بیرون میآورد.
گفتم: ای فرزند رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟ حضرت شتابان برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت، در حالی که بر شانهاش کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده میدرخشید. فرمود: ای احمدبن اسحاق! اگر نزد خدای تعالی و حجتهای او گرامی نبودی، این فرزندم را به تو نمینمودم. او همنام و همکنیه رسولخدا(ص) است؛ کسی است که زمین را آکنده از عدل و داد میکند، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد... .
احمدبن اسحاق گوید: گفتم: ای مولای من! آیا نشانهای هست که قلبم به آن مطمئن شود؟
آن کودک به زبان عربی فصیح به سخن درآمد و فرمود: ای احمدبن اسحاق! منم بقیهالله در زمین خداوند و انتقامگیرنده، از دشمنان او؛ پس از مشاهده، جستجوی نشانه مکن! ۳
۲. قاتلان امام حسین(ع)
گرچه قاتلان امام حسین(ع) جز دشمنان خداوند نیستند، اما بهطور ویژه به آنها اشاره شده است. امام صادق(ع) درباره انتقام از قاتلان امام حسین(ع) میفرماید: چون کار حسین(ع) چنان شد (اصحاب و جوانهایش کشته شدند و خودش تنها ماند) که فرشتگان به سوی خدا شیون و گریه کردند و گفتند: با حسین برگزیده و پسر پیغمبرت چنین رفتاری کنند؟ پس خدا سایه حضرت قائم را به آنها نمود و فرمود: با این انتقام او را میگیرم.۴
در پارهای از روایات نیز آمده است: آن حضرت انتقامگیرنده خون تمامی امامان(ع) و مظلومان تاریخ است. فراتبن أحنف از امام صادق(ع) روایت کرده که به نقل از پدران خود علیهمالسلام فرمود:
در زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع) آب فرات بالا آمد، پس آن حضرت و دو فرزندش حسن(ع) و حسین(ع) سوار شدند. چون گذرشان بر طایفه ثقیف افتاد، آنان گفتند: علی آمده است آب را به جای خود بازگرداند. (فرو نشاند) پس حضرت فرمود: بدانید به خدا قسم! من و این دو فرزندم یقینا کشته خواهیم شد و بدون تردید خداوند مردی از فرزندان من را در آخرالزمان برمیانگیزاند که خونخواهی ما خواهد کرد.۵
علاوه بر منتقم، یکی از القاب آن حضرت «مَوْتور» است. «مَوْتور» از نظر لغت به کسی گویند که یکی از خویشاوندانش کشته شده؛ ولی خونبهای او گرفته نشده است.۶ در برخی روایات، از حضرت مهدی(عج) با عنوان «موتور بوالده»۷ یا «موتور بابیه»۸ یاد شده است؛ یعنی کسی که پدرش کشته شده و از خون او مطالبه و خونخواهی نشده است. مراد از پدر در این روایت، ممکن است امام حسن عسکری(ع) یا امام حسین(ع) باشد یا اینکه جنس پدر است که شامل همه امامان معصوم(ع) باشد.
در روایاتی چند، این انتقام به اراده خداوند و به دست آن حضرت و در بعضی به آن حضرت نسبت داده شده است. در هر حال، تفاوتی نمیکند خداوند به دست او از دشمنانش انتقام بگیرد یا اینکه خود حضرت از دشمنان خود و خاندانش انتقام بگیرد، این وعدهای است که خداوند در قرآن فرموده است.
در کامل الزیارات از امام صادق(ع) نقل کرده که درباره آیه وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْل۹ فرمود: او قائم آل محمد است؛ قیام میکند و به انتقام از خون حسینبن علی، دست به کشتار میزند... . ۱۰
در اینجا مناسب است به جهت اهمیت بحث انتقام، به مفهوم و انواع آن اشارهای کنیم.
نکته: «حس انتقامگیری» یک اصل حیاتی است که خداوند آن را در وجود همه انسانها به ودیعه نهاده است؛ لیکن بهرهوری از آن به تناسب مورد و کیفیت، احکام و وجوه گوناگونی دارد که میتوان آن را به انتقام پسندیده مباح و ناپسند تقسیم کرد
انتقام گاه به انسان نسبت داده میشود و گاه به خداوند. تفاوت این دو در این است که انتقامهای بشری، بیشتر در پی زیانی است که فرد بر اثر ناتوانی از ناحیه دشمن دیده و به این وسیله میخواهد ناکامی و شکست خود را جبران کند! ازاینرو، گاه ضمن گرفتن انتقام، از حد میانهروی بیرون رفته، مرتکب کارهای ناروا و خلاف حق میشود. اما انتقام الهی بر اثر آسیبدیدن خداوند یا برای تشفّی خاطر نیست؛ زیرا خداوند آسیبپذیر نیست و تشفی خاطر در او راه ندارد، بلکه انتقام او به معنای کیفردادن گناهکاران براساس حق و عدالت است.
● اقسام انتقام
«حس انتقامگیری» یک اصل حیاتی است که خداوند آن را در وجود همه انسانها ـ حتی برخی حیوانات ـ به ودیعه نهاده است؛ لیکن بهرهوری از آن، به تناسب مورد و کیفیت احکام و وجوه گوناگونی دارد که میتوان آن را به انتقام پسندیده، مباح و ناپسند تقسیم کرد:
الف ـ انتقام پسندیده و لازم: اسلام با هرگونه ظلم و تعدی به فرد یا جامعه مخالف است؛ ازاینرو مقابله با ستمگران و گرفتن حق مظلومان را امری ممدوح و گاه واجب میشمارد. قرآن کریم در آیات ۱۴و ۱۵ سوره توبه به مسلمانان فرمان میدهد با کافران و مشرکان نبرد کنند تا ضمن رفع شرک و کفر از روی زمین، خشم مؤمنان ستمدیده فرو نشسته و دلهای آنان تشفی یابد.
شاید پسندیده بودن و وجوب انتقام در این موارد، به این سبب باشد که اگر از ستمگران انتقام گرفته نشود، موجب گستاخی آنان و پایمالشدن حقوق دیگران گشته و فساد و ناامنی در جامعه گسترش مییابد.
ب ـ انتقام مُجاز: اگر ستم و تجاوز، متوجه خود انسان باشد و انتقامگرفتن او پیامدی برای دیگران نداشته باشد، این کار جایز و روا خواهد بود. به این معنا که انسان در اینگونه موارد، بین گرفتن انتقام از ظالم یا عفو او مخیّر است. البته گرفتن انتقام به طور مطلق و در همه موارد، روا نیست؛ بلکه در مواردی جایز است که اسلام اجازه آن را داده باشد.
ج ـ انتقام مذموم و ناروا: انتقام، اگر برخاسته از تعصبهای جاهلانه، دشمنیهای نابجا و همراه با تجاوز و تعدی باشد، ناروا و ناپسند است؛ زیرا در این انتقامها نهتنها حقی به دست نیامده و ظلمی برطرف نمیگردد، بلکه خود موجب پایمالشدن حقوق دیگران و منشأ ظلم و فساد میشود و این امر مذمومی است. اما انتقامی که در قیام جهانی حضرت از آن یاد میشود، انتقام پسندیده و لازم است.
پانوشتها:
۱ . عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
۲ . شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۵۲، ح۲؛ نعمانی، الغیبه؛ ص۹۳.
۳. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۳۸۴، ح۱.
۴. محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۶۵، ح۶؛ طوسی، الامالی، ج۲، ص۳۳.
۵. نعمانی، الغیبه، ص۱۴۰، ح۱؛ نک: محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج۲، ص۸، ح۱.
۶. طریحی، مجمعالبحرین، ج۳، ص۵۰۹.
۷. نعمانی، الغیبه، ص۱۷۸، ح۲۲.
۸. همان، ص۱۷۹؛ محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۲۲.
۹. «و هر کس مظلوم کشته شود، به سرپرست وی قدرتی دادهایم، پس [او] نباید در قتل زیادهروی کند»: اسراء (۱۷)، آیه ۳۳.
۱۰. ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص۶۳.
خدامراد سلیمیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست