دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
راهنمای بهد اشت روان
گروهی از روانشناسان و روان درمانگران، فردی را از نظر روانی سالم میدانند که احساس اجتماعی در او رشد یافته و قادر باشد ارتباط سازندهای با دیگران برقرار کند.
چنین کسی، ضمن احساس احترام نسبت به خود و دیگران،کمبودهای خویش را نیز قبول دارد و انعطافپذیر است. بعضی دیگر از متخصصان، سلامت روان را منوط به برآوردن دو نیاز اساسی در انسان میدانند: یکی درگیری عاطفی با دیگران و دیگری احساس ارزشمند بودن در زندگی.
«سازمان جهانی بهداشت» بهداشت روانی را چنین تعریف میکند:
«بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت جای میگیرد و بهداشت، یعنی توانایی کامل برای ایفای نقشهای روانی، جسمانی و اجتماعی.»
در این مقاله میخواهیم نقش مدرسه را در ارتقای بهداشت روان دانشآموزان مورد بررسی قرار دهیم.
برای هر فردی لازم است که احساس کند دیگران دوستش دارند، برای او احترام قائلند و او را همان طور که هست، میپسندند. این احساس در تقویت حس اعتماد به خود و اتکا به نفس بسیار مؤثر است و به ویژه برای کودکی که خود را متکی به بزرگسالان میبیند، اهمیت خاصی دارد. احساس امنیت و رضایت عاطفی کودک، قبل از این که به مدرسه برود، منحصراً از سوی پدر و مادر تأمین میشود. کودک باید مطمئن باشد که والدینش، دوستش دارند و دوستش خواهند داشت. آنان برای کودک منبع خوشی، امنیت و رضایتخاطر جسمی و روانی هستند. هنگامی که کودک به مدرسه میرود، آموزگاران و همکلاسانش سهم مهمی در ایجاد احساس امنیت در او خواهند داشت. زیرا او به توجه و مورد قبول بودن معلمان و شاگردان مدرسه احتیاج دارد.
این احتیاج در دوران بلوغ شدت مییابد، به طوری که اغلب اوقات کودک به آنچه که همسالان به او میگویند، اهمیت بیشتری میدهد تا نظر پدر و مادر در نتیجه، شخصیت سالم در سالهای اولیه زندگی، براساس برطرف کردن خواستههای عاطفی و جسمانی پایهگذاری میشود، نه برمبنای محرومیت و ناکامی. کودکی که از اوان زندگی با خوشحالی و آرامش پرورش یافته است، این شانس را دارد که در زندگی، امیدوار و دیدگاه مثبت و مفیدی به دنیای خود داشته باشد.
● ابعاد گوناگون بهداشت روانی
بهداشت روانی دارای ۳ مرحله به این شرح است:
۱) مرحله مثبت
خوشبختانه بیشتر کودکان با سلامت کامل متولد میشوند، با شادابی و توانمندی رشد مییابند و سالهای دبستان تا دبیرستان را با سلامت روانی و سازگاری مطلوب ادامه میدهند. وظیفه بزرگسالان در خانه و مدرسه، آماده کردن آنان برای پاسخگویی به ابتکارات و توقعات زندگی است. طرحریزی هدفهای واقعبینانه، بهرهوری هرچه بیشتر از تواناییهای جسمانی، ذهنی و روانی اجتماعی خود، پذیرش محدودیتهای خویش، خویشتن پنداری مثبت، کار و تلاش مداوم و پیگیر برای رسیدن به هدفهای موردنظر، از جمله تکالیفی هستند که جنبههای مثبت بهداشت روانی را تشکیل میدهند.
۲) مرحله پیشگیری
جنبه پیشگیری بهداشت روانی، شامل برنامههای ویژه برای افرادی است که نشانههایی از شروع ناراحتیهای روانی و هیجانی را از خود بروز میدهند. برای مثال، رفتار دانشآموزی که ناگهان از رفتن به مدرسه خودداری میکند، باید دقیقاً مورد مطالعه قرارگیرد و زمینههای مشکل او شناسایی شود، قبل از آن که این رفتار به صورت عادت دربیاید یا به صورت نشانههای دیگری بروز کند.
به طور دقیق، در جنبه پیشگیری بهداشت روانی است که بزرگسالان فرصتهای زیادی برای ارائه خدمات به نوجوانان پیدا میکنند. آنان با توجه و دقت روی انحرافات جزیی رفتار نوجوان درباره مشکلات جدیتر سازگاری درآینده هشدار میدهند.
۳) مرحله درمانی
جنبه درمانی بهداشت روانی، شامل کمک به افرادی است که با مشکل یا مشکلاتی در زندگی روبهرو هستند. مشکلاتی که سازگاری آنان را مختل ساخته است. رفع این مشکلات باید به کمک افراد متخصص و کارشناس فن، مانند روانشناس یا روانپزشک صورت پذیرد.
● تأثیر مدرسه در سلامت بهداشت روان
بعد از خانواده، مدرسه مکانی است که در سلامت روانی و عاطفی کودکان و نوجوانان تأثیر عمیق میگذارد. در دوره دبستان، کودک خود را بهتر میشناسد و از طریق مشاهده و به کار بستن فرایندهای فکری، شناخت او از دنیای حقیقی گسترش مییابد. کودک در فراگیری مطالب به فعالیتهای سازنده علاقه نشان میدهد و تمایل دارد هرچه را میآموزد، به عمل درآورد. گرچه تکامل فکری و منطقی کودک و نوجوان در تکامل عاطفی او مؤثر است، اما رسیدن به بلوغ امری ساده نیست، بلکه مستلزم تحمل و غلبه برناکامیها و فشارهای روانی زیادی است که کودک یا نوجوان با آنها مواجه میشود.
در مواردی که کودک به دلیل داشتن والدین مستبد و سختگیر یا در اثر تنبیهات آنان، قادر به ابراز وجود نیست و خود را در برابر دیگران ناتوان و حقیر میشمارد، یا در اثر حمایتها و مراقبتهای بیش از حد والدین، خود محور میشود و انتظار دارد دیگران نیز به میل او رفتار کنند، همچنین درباره نوجوانی که در خانواده نابسامانی زندگی میکند و برای یافتن امنیت و جایگاه اجتماعی احتمال دارد در خارج از خانه به گروههای بزهکار بپیوندد و در نمونههایی از این قبیل که در آنها، حل و فصل مشکلات خانواده، دشوار یا ناممکن است، این پرسش مطرح میشود که چه وقت و در کجا باید اشکالات و نارساییهای حاصل از تربیت کودک در خانواده، اصلاح و جبران شود. بیتردید بهترین پاسخی که برای پرسش مذکور میتوان یافت، مدرسه است. باید بپذیریم که اولیای مدرسه مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار و سلامت بهداشت روانی کودکان و نوجوانان نیز هستند. مدرسه، محلی است که در آن، هر کودک یا نوجوان به منظور برآوردن نیازهای خویش و براساس تجربههای قبلی، رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهد. مثلاً دانشآموزی پرخاشگر و بیانضباط است، دیگری فعالیت و پشتکار دارد، سومی رهبری میکند و آن یکی رفتار لودگی را پیش میگیرد.
به نظر دانشمندان، نظام تعلیم و تربیت مدرسه باید چنان باشد که در آن، هر دانشآموزی بتواند، دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس ارزش را تجربه کند. مدرسه رشد اجتماعی کودک و نوجوان را سرعت میبخشد.
● روشهای ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان
۱) اعتمادبهنفس دانشآموزان را افزایش دهید. اعتمادبهنفس مهارتی نیست که انسان بتواند خیلی سریع آن را کسب کند. بلکه خصوصیتی است که باید قدم به قدم و به آهستگی در شخصیت افراد شکل گیرد. با اختصاص زمان کافی و کمی تشویق و ترغیب میتوان این کار را انجام داد.
۲) از انتقاد بیش از حد از دانشآموزان بپرهیزید.
۳) نحوه مقابله با مشکلات را به دانشآموزان آموزش دهید تا بتوانند با مشکلات روبرو شوند و در پی حل آنها برآیند.
۴) تجسم فکری مثبت را به دانشآموزان القاء کنید. به آنها یاد دهید با تجسم فکری مثبت، به تمرینهای تمدد اعصاب بپردازد و دقایقی از روز را در آرامش و سکوت به سر ببرد.
۵) برای تفکر و خودیابی به دانشآموزان فرصت بدهید. راجرز میگوید، رفتار براساس احساس حاصل میشود و چون احساس در زمان حال به انسان دست میدهد، باید در برخورد با فرد، رفتار کنونی مدنظر قرار گیرد تا افراد نحوه ابراز احساسات را یاد بگیرند.
۶) باید به افراد کمک کرد تا با محیط اجتماعیشان سازش پیدا کنند. البته این سازگاری میتواند، هم با محیط درونی فرد باشد و هم با محیط بیرونی او.
حمیده نصیریان
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی حمید نوری قالیباف محمدباقر قالیباف مصطفی پورمحمدی
معدن شازند معدن شازند تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل وزارت بهداشت قتل جاده چالوس سیلاب آموزش و پرورش
همستر کامبت ایران خودرو خودرو قیمت دلار دولت سیزدهم قیمت طلا بورس یارانه بازار سرمایه قیمت سکه مسکن حقوق بازنشستگان
تلویزیون کربلا سینمای ایران موسیقی رسانه ملی دفاع مقدس سینما سریال بازیگر جواد عزتی
وزارت علوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان جهاد دانشگاهی خورشید
رژیم صهیونیستی غزه روسیه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین چین حزب الله لبنان جنگ اوکراین ترکیه
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان مس رفسنجان جام حذفی باشگاه پرسپولیس جام ملت های اروپا لیگ برتر فدراسیون فوتبال بازی
هوش مصنوعی اسنپ آیفون اینترنت اپل جهان تلگرام ایلان ماسک ناسا سامسونگ گوگل تجهیزات پزشکی
سازمان غذا و دارو کاهش وزن ویتامین سنگ کلیه پیری میگرن فشار خون