جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شبکه ی ارتباطات چیست


شبکه ی ارتباطات چیست

به طور ساده می توان شبکه ی ارتباطات را هنر ملاقات افراد با هم و سودمندی های حاصل از این ارتباطات تعریف کرد

به طور ساده می‌توان شبکه‌ی ارتباطات را هنر ملاقات افراد با هم و سودمندی‌های حاصل از این ارتباطات تعریف کرد.

بیش‌تر فایده‌ی این‌ گونه ارتباطات به دست آوردن اطلاعات و حرکت به سمت رشد بیش‌تر کسب و کار خواهد بود.

هر ارتباط موفق کاری یا شخصی، بین دو طرف برقرار کننده‌ی ارتباط، ارتباطی یکتاست که در طول زمان ادامه می‌یابد. شبکه‌ی ارتباط موثر شامل تمام آن چیزهایی است که در ساخت و نگه‌داری بلند مدت ارتباطات با دیگر افراد حرفه‌ای و شاخص به کار گرفته می‌شوند. اینترنت وسیله‌ی بسیار خوبی برای ایجاد چنین شبکه‌ای است. می‌توان ارتباطات را از طریق گروه‌های خبری، انجمن‌ها و پست الکترونیک توسعه داد. از آن‌جا که هیچ‌چیز به اندازه‌ی ارتباط چهره به چهره و رو در رو در شروع یک رابطه موثر نیست، همایش‌هایی مانند ISDEF و SIC از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. البته تمام تماس‌ها مفید و با ارزش نیستند. تمام مسیرها اطلاعات قابل توجهی را فراهم نمی‌آورند، باید ارزیابی کنید که آیا یک ارتباط و اطلاعات ناشی از آن ارزش وقت گذاشتن دارد یا خیر.

شبکه‌ی ارتباطات درهای جدیدی را به روی شما خواهد گشود، البته بیش‌تر در این‌باره که "چه کسی را می‌شناسی و نه اینکه به طور قطع چه چیزی را می‌دانی".

● چگونه شبکه ارتباطات را بسازید؟

۱) یاری‌گر واقعی دیگران باشید.

۲) روشنفکر باشید.

۳) جزییات شخصی را به خاطر بسپارید.

۴) به تفاوت‌های فرهنگی احترام بگذارید.

۵) درباره‌ی مردم و شرکت‌های آن‌ها بررسی کنید تا با اهداف و علایق‌شان بیش‌تر آشنا شوید.

۶) کارهای خوب دیگران را جبران کنید.

۷) واسطه‌ای برای آشنایی افراد جدید با یکدیگر باشید.

● جایگاه اصلی این شبکه کجاست؟

افراد مختلف در لباس‌های متفاوت ظاهر می‌شوند. هر فرد می‌تواند به طور بالقوه یک فرصت شبکه‌ای به شمار آید. این موضوع درست مانند ترافیک موتورهای جست‌وجوگر است، هرچه تعداد افراد موجود در شبکه‌ی هدف بالاتر رود، شانس موفقیت در برقراری ارتباط سودمد و سازنده افزایش می‌یابد. منظور از شبکه‌ی "هدف"، مجموعه‌ی افرادی است که برای برقراری ارتباط قابلیت بیش‌تری دارند، برخی از این افراد یا سازمان‌ها ‌عبارت‌اند از:

۱) انجمن های تجاری یا سازمان‌های صنعتی خاص

۲) نمایشگاه‌ها

۳) دوستان

۴) مدارس

۵) گروه‌های خبری متمرکز و عناوین مشخص مناظرات

۶) مشتریان

۷) عرضه‌کنندگان

۸) مصرف‌کنندگان

شبکه‌ی ارتباطات خود را بر اساس ارزش گروه‌های هدف، پیوسته گسترش دهید و پالایش کنید. اگر تنها به منافع یک‌طرفه می‌اندیشید و فقط در پی به دست آوردن هستید شبکه‌ی ارتباطی شما به احتمال زیاد پیش‌رفتی نخواهد داشت؛ چرا که شبکه ارتباطات موفق عبارت است از برقراری رابطه و تعامل کامل مبتنی بر تامین منافع دو طرف. بنابراین اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا کسب و کار آن‌ها هم رشد کند.

در بسیاری موارد شبکه‌ی ارتباطات و همکاری‌های مشترک با یکدیگر منافات دارند، ولی در برخی موارد باعث هم‌افزایی یکدیگر می‌شوند.

● همکاری مشترک

همکاری مشترک یک راه بسیار مناسب برای شرکت‌های نرم‌افزاری به منظور بازاریابی و درآمد جدید است. شرکا می‌توانند نقاط قوت یکدیگر را در بازارهای حساس یکی کنند. این مساله به طور معمول به این ترتیب است که شرکت‌های بزرگ باعث اعتبار بخشیدن به شرکت‌های کوچک‌تر و در عوض شرکت‌های کوچک باعث ایجاد و تسهیم دانش در زمینه‌ی تخصص‌‌های ویژه برای شرکت‌های بزرگ‌تر می‌شوند. هم‌افزونی ارتباطات در شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود، اما بهترین شکل آن وقتی است که همه از آن سود ببرند، همکاری مشترک راه خوبی برای به دست آوردن مشتریان مربوط است. اغلب، شرکای حرفه‌ای به گونه‌ای مکمل یکدیگر می‌شوند که می‌توانند محصولی ترکیبی ارایه کنند که پیش از این هیچ‌کدام به تنهایی قادر به توسعه آن نبودند.

● انتظارات

باید درک روشنی ازنقاط ضعف و قوت محصولات و شرکت‌ها داشته باشید. با آگاهی از این نکات، شما در هر زمینه شرکایی پیدا می‌کنید که در نواحی ضعف شما، نقاط قوتی دارند:

۱) آن‌چه را باید سفارش دهید، مشخص کنید.

۲) مشخص کنید که در جست‌وجوی چه هستید.

۳) زمان خود و شریک‌تان را هدر ندهید.

انواع متفاوت همکاری یا ارتباط که برای تولیدکنندگان نرم‌افزار به کار می‌روند از این قرار هستند:

▪ محصول‌سازی

۱) تبادل خبرنامه‌ها

۲) ادغامات

۳) تبادلات خطی

۴) تبادل دانش یا فناوری

۵) تسهیم درآمد

۶) تبادل آگهی

▪ سود دوجانبه در رابطه

یک رابطه‌ی موفق تنها زمانی شکل می‌گیرد که شامل همکاری دو طرفه و بر مبنای برد طرفین باشد.

کسانی که همکاری‌های استراتژیک و شبکه‌ی ارتباطات را کنترل می‌کنند سود و موفقیت بلندمدت به دست خواهند آورد.

● رهنمودهای نهایی:

۱) منابع واجد شرایط را بشناسید

۲) به یاد داشته باشید که جنبه‌هایی از حقیقت شما را کسانی می‌سازند که با آن‌ها در ارتباط هستید.

۳) هر رابطه‌ای مفید و سازنده نیست.

۴) همکاران بالقوه را ارزیابی کنید.

۵) زمانی را به تشکر کردن اختصاص دهید.

۶) بدانید که نتایج همیشه به صورت آنی به دست نمی‌آیند.

۷) همیشه کارت بازرگانی خود را به همراه داشته باشید

بسیار فعال و پی‌گیر باشید. شما می‌توانید یک شبکه‌ی ارتباطی گسترده داشته باشید تا هر زمان که به آن نیاز داشتید، در دست‌رس باشد. با وجود ابزارهای سنتی، شبکه‌های شخصی برای پیش‌برد کسب و کارتان ضروری هستند. شبکه‌ی ارتباطی، دو طرفه است. پس وقتی که درخواست کمک می‌کنید به کمک دیگران اطمینان داشته باشید.



همچنین مشاهده کنید