دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا

۱۰ بـــازی مایـــوس کننده


۱۰ بـــازی مایـــوس کننده

به مناسبت ده سالگی ضمیمه محبوبتان, تصمیم گرفته ایم ده بازی را که نسل قبل عرضه شدند و بهانه ای به دست «گیم بازها» دادند, معرفی کنیم

۱. تنها در تاریکی

یکی از تلخ ترین خاطرات مربوط به این نسل، شکست این بازی و نابودی رسمی آتاری بود. این عنوان که بازسازی عنوان کلاسیک «تنها در تاریکی» بود، سرتاسر ایده های ناب بود، از کارگردانی صحنه های اکشن گرفته تا ایده زخمی شدن و شخصیت داستان، متاسفانه تمام این نکات برجسته فدای گیم پلی متشنج و سرشار از باگ این بازی شد.

۲. جنگجوی سرکش

این بازی براساس سری کتاب های معروف Rogue Warrior ساخته شده و قرار بود حس یک مامور نیروی دریایی یکه تاز را القا کند. در عوض فاجعه ای رقم زد که با گرافیک بد و کارگردانی بد تر، نمره ۳ از ۱۰ را از آن خود کرد.

۳. لاک پشت نینجا

بازیکنان قدیمی خاطرات خوش لاک پشت های نینجا روی دستگاه نینتندو را خوب به یاد دارند. برای بسیاری از بازیکن ها جمع شدن دور هم و رد کردن مراحل سخت بازی TMNT و سرشاخ شدن با کرگدن هایی که مثل آدم ها لباس بر تن داشتند، از بهترین خاطرات است. متاسفانه ورود این بازی به دنیای سه بعدی اقبال چندانی نیافت.

۴. خلأ سیاه

وقتی تعدادی سازنده با ایده خوب و درک ضعیف دور هم جمع شوند، نتیجه کار، چنین چیزی می شود.

Dark Void عنوانی بود که مبارزات را از انحصار زمین درآورده و به آسمان و حتی پلتفرم های عمودی کشاند. این ایده وسیع اما چنان ضعیف و بیجان به منصه ظهور رسید که جز در اندک مقاطعی، موسیقی فوق العاده آن هم کاری از پیش نبرد.

۵. انقلاب سنگ

عنوان Rock Revolution در اوج حکومت بازی های Rock Band و Guitar Hero بر سبک ریتمیک به بازار آمد. مدت ها بود هواداران کونامی با کامنت های خود فضای اینترنت را پر کرده بودند که Harmonix ـ خالق گیتار هیرو و راک بند ـ ایده بازی خود را از کونامی دزدیده است. این عنوان چه از نظر فنی و چه هنری یک فاجعه در سبک ریتمیک به حساب می آید.

۶. فرمان زیستی

این نسل برای اولین بار شاهد بازسازی عنوان کماندوی بیونیکی به صورت سه بعدی بود. موفقیت آن عنوان، باعث شد کپکام ریبوت این عنوان را کلید بزند. ظاهر آن واقعا دیدنی بود، اما کنترل ضعیف و پیچیده و مراحل خسته کننده Bionic Commando ، خیلی ها را ناامید کرد.

۷. جوجه تیغی سونیک

این جوجه تیغی دوست داشتنی سال هاست که نماد سگاست. پس از حضور قدرتمندش روی کنسول دریم کست، بازی Sonic the Hedgehog دیگر نتوانست به اوج برگردد. خیلی ها فکر می کردند حضور سونیک در این نسل طلسم را می شکند، اما زهی خیال باطل. اولین عنوان سونیک در نسل هفتم از نظر فنی یک فاجعه تمام عیار بود؛ اما عناوین اخیر سونیک خبر از بهبود این فرنچایز دوست داشتنی می دهند. باید ماند و دید.

۸. مصاف بیگانگان

«بازی» در نقش سه شخصیت انسان، بیگانه و غارتگر، وعده ای بود که تحقق آن دور از تصور بود که عینا چنین نیز شد. در اثر نهایی بازی Aliens vs. Predator کنترل غارتگر که ناقص کار شده بود و حرکت فوق سریع بیگانه هم برهم زننده حواس بازیکن بود.

۹. اسکیت سواری با تونی هاوک

بازی Tony Hawk: Ride ادعا داشت با کنترل نامتعارفش که به شکل اسکیت بورد بود، صنعت بازی های ویدئویی را متحول خواهد کرد؛ اما چنین نشد.

۱۰. غبار

عنوانHaze از اولین بازی های PS۳ بود که زمین خورد. قبل از عرضه ادعاهای سونی و سازنده معروف آن، فری رادیکال، گوش فلک را کر کرده بود. اما پس از انتشار آن معلوم شد نه هوش مصنوعی اش قابل اعتناست، نه صدا، موسیقی و نه داستان آن. (ضمیمه کلیک)

سیاوش شهبازی

منبع:

http://www.askmen.com/top_۱۰/videogame/top-۱۰-most-disappointing-video-games_۱.html