دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا

تجارب کودکان در اینترنت


تجارب کودکان در اینترنت

بیشترین انگیزه کودکان هنگام استفاده از اینترنت شامل مواردی همچون بازیهای کامپیوتری , اتاقهای گفتگو و بارگذاری موسیقی می باشد

● مقدمه :

اینترنت درسالهای اخیر به یک رسانه محبوب تبدیل شده است. در سال ۱۹۹۹ ، بیست و چهار درصد و در سال ۲۰۰۳ ، شصت درصد از خانواده های هلندی به اینترنت دسترسی داشتند.

در ایالات متحده آمریکا ،هفتاد درصد از خانواده هایی که یک کودک دارند از اینترنت استفاده می کنند . در مقایسه با آنها پنجاه و سه درصد از خانواده هایی که کودک ندارند به اینترنت دسترسی دارند. خانواده هایی که کودک دارند بیشتر از خانواده های بدون کودک به تکنولوژی و مزایای آن علاقه مند هستند و اعتقاد قوی دارند که کودکان آنها جهت پیشرفت در زندگی نیاز دارند که تسلط کامل به کامپیوتر و اینترنت داشته باشند.

در عین حال که اینترنت محبوبیت زیادی در میان خانواده ها پیدا کرده اما همچنین می تواند محیطی خطرناک برای کودکان باشد. تحقیقات نشان میدهد که بیشتر از هشتاد درصد از خانواده ها در مورد رویارویی کودکان خود در حین استفاده از اینترنت نگران هستند . ۵۷ درصد از خانواده ها نگرانند که شخص بیگانه ای از طریق اینترنت با کودکان آنها تماس برقرار کنند.

شورتی، کودک ۱۳ ساله ای است که هر روز چند ساعت را در اتاقهای گفتگو می گذراند. او چت کردن با پسران را ترجیح می دهد و یک بار نیز با پسری در ایستگاه قطار آمستردام قرار ملاقاتی ترتیب داده است. اما متاسفانه مشخص شد که آن پسر، مردی چهل ساله با ظاهری خشن است.

یک پروژه تحقیقاتی که میان کودکان مدرسه ابتدایی آمستردام انجام گرفته نشان میدهد که کودکان ، بیشتر از چند سال گذشته با خشونت با هم بحث و جدل می کنند . از مهمترین دلیل آن رورویایی کودکان با خشونت، خصوصاً از طریق اینترنت است.

به نظر می رسد که خانواده اغلب اوقات از این موضوع ناآگاهند که کودکان ، چه مدت از وقت خود را به استفاده از اینترنت می گذرانند. شصت و دو درصد از کودکان تمایل دارند که به طور مخفیانه در خانه ، مدرسه ، کتابخانه ها و... از کامپیوتر استفاده کنند.

خانواده ها و مربیان غالباً معتقدند که آنها راجع به آنچه کودکان در هنگام استفاده از اینترنت در حال تجربه کردن هستند آگاهی دارند . برای مثال آنها کامپیوتر را در اتاق نشیمن نصب می کنند تا بتوانند کودک را در حین تماشای تلویزیون یا انجام امور دیگر مشاهده کنند و زیر نظر داشته باشند. اگر چه بچه ها در گمراه کردن والدین خود خیلی باهوش هستند. و این یک حقیقت است که کودکان در بین خانواده ، ماهرترین کاربر شبکه هستند.

در سال ۱۹۹۹Valkenburg و Soeters تجارب کودکان از اینترنت را بررسی کردند. در آن زمان تحقیق روی این موضوع خیلی سخت بود. نتایج نشان داد که بیست و پنج درصد کل کودکان ، رویارویی با موارد ناخوشایند در اینترنت را گزارش کردند. از آن زمان تا اکنون به تعداد کودکانی که از وب استفاده می کنند اضافه شده است، در نتیجه نویسندگان معتقدقند که انجام تحقیقات روی تجارب کودکان از اینترنت امری ضروری است.

این مقاله توصیفی است از یک بررسی و مطالعه کودکان بین هشت تا دوازده ساله که در تابستان ۲۰۰۴ انجام گرفته است . این بررسی بر اساس تحقیق Blauw Research, ۲۰۰۴ بود و سه هدف داشت . اولاً کشف این که چرا کودکان از اینترنت استفاده می کنند. دوماً فهمیدن تجارب مثبت کودکان از اینترنت و سرانجام کشف اینکه چقدر کودکان با مطالب مضر و مغشوش کننده در اینترنت مواجه می شوند. یافته های به دست آمده از تحقیق Valkenburg و Soeters در مورد سه هدف مورد نظر جالب بود . بنابراین ما تصمیم گرفتیم که سوالی را به مجموعه سوالات تحقیق در مورد تجارب منفی کودکان اضافه کنیم . همچنین علاقه مند بودیم بدانیم آیا کودکان راجع به این تجارب با دیگران صحبت می کنند، اگر نه، چرا؟

● روش:

کودکان بین سنین هشت تا دوازده سال از پنج مدرسه ابتدایی از سراسر هلند در نظر گرفته شدند. نمونه ما شامل بچه هایی با زمینه اجتماعی – اقتصادی گوناگون از مدارس مختلف بودند . از بچه ها سوالاتی شد از قبیل اینکه آیا آنها در خانه به اینترنت دسترسی دارند؟ آیا آنها بیشتر از سه بار از آن استفاده می کنند. ما علاقه مند بودیم که تجارب واقعی بچه ها از اینترنت را بسنجیم، بنابراین فقط کودکانی را که به این دو سوال پاسخ مثبت داده بودند ، انتخاب کردیم. جامعه نمونه نهایی ما شامل ۳۹۱ کودک که شامل ۱۹۳ پسر و ۱۹۸ دختر بود.

به کودکان در مدرسه پرسشنامه هایی داده شد. در این پرسشنامه، سوالاتی بود از قبیل سن و جنس کودک، دفعات استفاده از اینترنت، انگیزه آنها جهت استفاده از اینترنت، تجارب ناخوشایند و تجارب لذت بخشی که در حین استفاده از این رسانه داشتند . کودکان در مورد شیوه پر کردن پرسشنامه راهنمایی شدند . می خواستیم مطمئن باشیم که آنها تجارب منفی خود را به ما خواهند گفت. چون در گذشته متوجه شده بودیم که کودکان ممکن است از گفتن تجربیات خود به ما خودداری کنند. زیرا آنها از نتایجی که ممکن است بیان تجربیاتشان برای آنها داشته باشد می ترسند. بنابراین تاکید کردیم که اطلاعاتی که آنها به ما میدهند محرمانه خواهد بود .

کودکان باید در مدت ۱۵ دقیقه به سوالات پاسخ می دادند.

● نتایج:

▪ انگیزه کودکان برای استفاده از اینترنت:

این تحقیق نشان داد که بیشترین انگیزه کودکان هنگام استفاده از اینترنت شامل مواردی همچون بازیهای کامپیوتری ، اتاقهای گفتگو و بارگذاری موسیقی می باشد. انگیزه دیگری که کودکان جهت استفاده از اینترنت از آن یاد کردند شامل یافتن اطلاعات برای مدرسه و سرگرمی بود. (شکل ۱)

▪ تفاوت سن و جنس در انگیزه کودکان برای استفاده از اینترنت:

پسرها و دخترها هر دو بازیهای کامپیوتری را دوست دارند. تنها تفاوت اینجا است که آنها انواع متفاوتی از بازیهای کامپیوتری را می پسندند. پسرها کلکها و رمزهای بازیها را به کامپیوتر انتقال می دهند. این بازیها باعث فراهم نمودن شادابی ، توانایی و انرژی بیشتر برای آنها می شود. این بازیها بیشتر خشن هستند و شخصیت اصلی اغلب مجبور است با نزاع راه خود را در مقاطع و حیطه های مختلف پیش ببرد. دختران به ندرت اقدام به انتقال کلکها و رمزها از اینترنت به کامپیوتر خود می کنند ، آنها بازیهای دیگری را می پسندند. این بازیها شامل حل معما یا یافتن گنجینه ها و جواهرات است. یک بازی مشهورBarbie Fashion Designer است. آنها بازیهایی را ترجیح می دهند که واقع گرایانه هستند.

تحقیقات ما همچنین نشان می دهد که پسران بیشتر از دختران به انتقال موسیقی به کامپیوتر می پردازند. در حالیکه دختران بیشتر از پسران از اتاقهای گفتگو و ایمیل استفاده می کنند. این مطلب توضیحی است برای این حقیقت که دختران ارتباط برقرار کردن با افراد دور را مهمتر از پسران می دانند. چت کردن از طریق MSN در میان پسران و دختران به یک اندازه اهمیت داشت.

سن نقشی مهمی در انگیزه کودک جهت استفاده از اینترنت بازی می کند . کودکان جوانتر بیشتر به بازی کردن و جستجوی اطلاعات می پردازند و کمتر به ایمیل زدن و چت کردن روی می آورند. توضیح ساده این مطلب می تواند این باشد که کودکان جوانتر اغلب مهارتی جهت استفاده از برنامه ایمیل و چت ندارند.

▪ تجارت مثبت کودکان از اینترنت :

برای تعداد زیادی از کودکان مشکل است که تجارب مثبت خود در هنگام استفاده از اینترنت را بیان کنند، شاید به این دلیل که اینترنت قسمت اصلی از زندگی روزانه آنها شده بود. تقریباً ۵۰ درصد از کودکان مورد سوال، به طور روزانه از اینترنت استفاده می کردند. بعضی کودکان جهت پاسخگویی به سوالات این قسمت پرسشنامه ، داستانها یا تصاویر مضحک و خنده دار را توضیح می دادند.

از موارد دیگری که کودکان در مورد فرصتهای خوشایند و دلپذیر که توسط اینترنت برای آنها فراهم شده ذکر کردند شامل جستجوی اطلاعات راجع به سرگرمیها و علائق آنها، ارتباط با دوستان و آشنا شدن با اشخاص جدید بود . اگر چه بیشتر کودکان اینترنت را به این علت دوست دارند که سرگرم کننده است . خصوصاً به علت بازیهای کامپیوتری که آنها می توانند بوسیله آنها سرگرم شوند. یافتن اطلاعات برای مدرسه نیز به عنوان یک تجربه مثبت ذکر شد.

نویسنده: Karen E. Soeters and Katinka van Schaik

ترجمه : زهرا بتولی

کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، دانشكده بهداشت

E-Mail: Librarian_kashan@yahoo.com

Reference:

ANP (۲۰۰۵), Groeiende verruwing op Amsterdamse basisscholen, April ۲۶,

BBC News (۲۰۰۵), "Children drive home internet rse", May ۲۳, .

BBC News (۲۰۰۵), "Children drive home internet rse", May ۲۳, .

Blauw Research (۲۰۰۴), Ouders hebben behoefte aan meer informatie over internetopvoeding, available at: www.blauw.nl/, .

CBS (۲۰۰۴), ICT en media gebruik naar persoons- en huishoudkenmerken, available at: http://statline.cbs.nl, .

CBS (۲۰۰۴), ICT en media gebruik naar persoons- en huishoudkenmerken, available at: http://statline.cbs.nl, .

Chatbox vaak schuilplaats voor pedofiel (۲۰۰۲), "Inmiddels gaat het gesprek richting seks, op internet durven kinderen te zeggen wat op het schoolplein ondenkbaar", De Volkskrant, August ۶, Vol. ۱.

Consumentenbond (۲۰۰۵), Firewalles en Antivirus, available at: www.consumentenbond.nl, .

Consumentenbond (۲۰۰۵), Firewalles en Antivirus, available at: www.consumentenbond.nl, .

Consumentenbond (۲۰۰۵), Firewalles en Antivirus, available at: www.consumentenbond.nl, .

Consumentenbond (۲۰۰۵), Firewalles en Antivirus, available at: www.consumentenbond.nl, .

Consumentenbond (۲۰۰۵), Firewalles en Antivirus, available at: www.consumentenbond.nl, .

De Telegraaf (۲۰۰۵), "Internet bedreigt kinderziel", ۹ May, Vol. ۷.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.