پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا

رونق کسب وکار وال مارت


رونق کسب وکار وال مارت

«کی کیچی میآکاوا» می گوید که در طولِ اقتصاد حباب دار ژاپن در دهه ۱۹۸۰, ماهانه تقریبا ۵۰ هزار دلار حق عضویت در کلوپ گلف می فروخته است

«کی کیچی میآکاوا» می‌گوید که در طولِ اقتصاد حباب دار ژاپن در دهه ۱۹۸۰، ماهانه تقریبا ۵۰ هزار دلار حق عضویت در کلوپ گلف می‌فروخته است. اینک اما این شهروند ۶۵ ساله توکیو به مستمری بازنشستگی متکی است و از فروشگاه زنجیره‌ای «سی یو» خرید می‌کند، فروشگاهی که شرکت وال‌مارت مالک آن است. او اخیرا بسته‌های جوانه لوبیا را به قیمت ِ ۲۹ ین (۳۶ سنت) و کوفته برنجی را ۴۹ ین (۶۰ سنت) در قالب حراج «مونیچی کاکاکو کاسوکیو» خرید. این عبارت ترجمه ژاپنی شعار «تخفیف‌های روزانه» وال مارت است.

با توجه به اینکه اقتصاد ژاپن از سال ۲۰۰۸ در قله رکود قرار دارد و درآمدهای خانواده‌های ژاپنی طی سه سال گذشته در حال افت بوده است، خریداران این کشور که به ناخنک زدن و شیفتگی به برندها شهره هستند، در این روزها، در حال ِ جست‌وجو‌ و چانه‌زنی هستند. فروشگاه‌های ارائه‌دهنده تخفیف درحال کسب سود هستند و وال مارت – پس از سال‌ها کسب نتیجه‌های مثبت و منفی و یک زیان ِ ۲۰.۹ میلیارد ینی در پی آغاز ِ فعالیت«سی یو» در سال ۲۰۰۷ – نیز برای نخستین بار پس از ۲۰۰۸ در حال گسترش فعالیت‌های خود است.کسب و کار وال مارت در ژاپن طی دومین فصل امسال ۲ درصد افزایش فروش خالص تجربه کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای «سی یو» متعلق به شرکت وال مارت که از سال ۲۰۰۸ به طور یکجا تحت مالک آن درآمد، امسال هفت فروشگاه جدید و در سال ۲۰۱۳ سه فروشگاه دیگر باز خواهد کرد.«دواگ مک میلُن» رییس تجارت بین‌الملل وال مارت گفته است که این شرکت حتی مترصد کسب حق افزایش حضور بیشتر در ژاپن است.

وال مارت اما در سایر بخش‌های آسیا با مانع مواجه است: در چین، این شرکت فروشگاه‌های کمتری را در قیاس با برنامه ریزی قبلی اش راه‌اندازی کرده است. در هند نیز قوانینی که تا ماه سپتامبر شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در سوپر مارکت‌ها منع می‌کرد، استراتژی توسعه‌ای وال مارت را متوقف کرده بود.وال مارت به گسترش فعالیت‌های خود در ژاپن بسیار مشتاق است به طوری که رقبای اروپایی اش در برابر این اشتیاق تسلیم شده و راه‌های دیگری را در پیش گرفته اند.

در ماه ژوئن، شرکت «تسکو» متعلق به بریتانیا برای فروش محصولاتش با شرکت خرده فروش ژاپنی «آئون» به توافق دست یافت. شرکت«کاررفور» فرانسه نیز ژاپن را در ۲۰۰۵ ترک کرد. «تاکایوکی کیتو» مشاور در شرکت مشاوران «رولان برگر» در توکیو می‌گوید: «با توجه به اینکه بودجه‌های خانواده‌های ژاپنی زیر فشار اقتصادی کاهش یافته است، «عملیات کاهش قیمت روزانه وال مارت در حال قوت گرفتن است».

به گفته «ریو کانایاما» مدیر اجرایی در شرکت وال‌مارت مستقر در ژاپن، با کاهش هزینه‌های ترکت‌های تبلیغاتی، «سی‌یو» از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ هزینه‌های زنجیره آگهی‌ها را تا ۴۵ درصد کاهش داد. «دیوید استراسر» تحلیلگر شرکت «جنی مانت گامری اسکات» می‌گوید: «آنها بسیاری از افراد متوسط را عزل کرده و مستقیم‌تر با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرده‌اند». سایر خرده‌فروشان خارجی مانند H&B و Ikea نیز در حال گسترش فعالیت‌های خود در ژاپن هستند.و خرده‌فروشان محلی در حال دریافت موجِ تخفیف قیمت‌ها هستند. فروشگاه زنجیره‌ای «آئون» در ماه ژوئن گفت که این فروشگاه قیمت ۱۰۰۰ قلم کالا را کاهش خواهد داد، در حالی که رقیبش «دایئی» قیمت ۲۰۰۰ قلم کالا را از اول نوامبر کاهش خواهد داد.

در همین حال، «سی یو» به کاهش قیمت ۲۳۰۰ قلم کالا تا پایان دسامبر متعهد شده است. همه این رویدادها، اخبار خوبی برای مصرف‌کنندگان ژاپنی است. «آکی یامادا» خانه‌دار ۲۹ ساله می‌گوید: «بودجه ماهانه ما ۷۰ هزار ین برای هزینه‌های تهیه خوراک و رفتن به رستوران است.این در حالی است که دو سال پیش این رقم حدود ۱۰۰ هزار ین بود.