یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
جنبش دانشجوئی, مسئله قدرت و امر سیاسی

۱. قدرت
هربرت مارکوزه بعد از مرگ همسر اولش، در مارس ۱۹۵۱ برای دوستان نزدیکش(هورکهایمر و پولوک) نوشت که؛« این ایده که مرگ، به زندگی تعلق دارد، نادرست است و ما باید این سخن هورکهایمر را جدی بگیرم که گفت انسان تنها وقتی حقیقتا میتواند آزاد و خشنود باشد که مرگ را از میان بردارد»آری آدمی وقتی حقیقتا خشنود و آزاد خواهد بود که مرگ از زندگی بشر رخت بربندد اما کیست که نداند چنین آرزوئی در خوش بینانه ترین نظر آرزوئی برنیامدنی و دوردست است. مرگ زندگی ما را احاطه کردهاست و ما آزادی و خشنودی خود را با در نظر گرفتن امکان مرگ تعریف میکنیم. این برداشت واقعگرایانه ما را نه تنها به مغاک ناامیدی در نمیافکند بلکه ما را برای مبارزه و نبرد آمادهتر می سازد. میدانیم که میتوانیم حدود زندگی خود را کمی فراختر سازیم و یاد بگیرم که با وجود مرگ چگونه خشنود بودن و امیدوار زیستن را تجربه کنیم. اگر مفهوم مرگ را در این نامه مارکوزه با مفهوم قدرت عوض کنیم. نتیجه این خواهد بود که به زبان مارکوزه بگوئیم که تنها هنگامی آدمی به حقیقت آزاد و خشنود خواهد بود که قدرت از زندگی بشر رخت بربندد. اما برخلاف مارکوزه باید گفت قدرت همانند مرگ به زندگی تعلق دارد و ما را گریزی نیست که حدود آزادی و خشنودی خود را با درنظر گرفتن سیطره و حدود قدرت تعریف کنیم. البته به این معنا هم نیست که قدرت قابل کنترل، تضعیف و تحدید نیست. نه تنها از عدم امکان رهائی بخشی واقعی به «نهیلیسم منفعل» دچار نمیشویم بلکه فعالانه چنین عدم امکانی را باور میکنیم و به مبارزه خود برای گسترش حیطهٔ آزادی ادامه میدهیم.آری قدرت از مهمترین عنصر زندگی روزمره است، از این رو مسئله جدی جنبشهای اجتماعی است که بهگونهای بر بهزیستی و رهایی بشر از سلطههائی گاها خودساخته تاکید میکنند. امروزه جنبش دانشجوئی در ایران نیز باید درباب مسئله قدرت تامل بیشتری کند و از این طریق استراتژیهای جدیدی برای خود اتخاذ کند.
پرسشهای محوری مهمی حول پروژهٔ تامل درباب قدرت شکل گرفته است:
۱. قدرت چیست؟
۲. آیا قدرت زوال پذیر و محو شدنی است. به این معنا که میتوان جامعهای عاری از قدرت داشت؟
۳. قدرت کجا استقرار مییابد؟
۴. مقاومت چگونه ممکن است؟
همانطور که میدانیم قدرت پدیدهای پیچیده است که هم در اشکالی آشکار و هم مزورانه ظهور میکند. اشکال مزورانه و فریبکارانه قدرت را مارکس، آنجا که وی از افیونسازی و فریب جامعه سخن گفته بود بهخوبی دریافته بود. افیون سازی جامعه سهل ترین مسیری است که قدرت میتواند از آن طریق اراده خود را بر مردم به آرامی تحمیل کند. مارکس در ایدئولوژی آلمانی بیان کرده بود که ابزار افیون سازی و فریب مردم چیزی نیست جز ایدئولوژی. بدین ترتیب برنامههای تحقیقاتی جریانات چپ تا مدتها حول مفهوم ایدئولوژی شکل گرفته بود.گرامشی به زیرکی مفهوم ایدئولوژی را به مفهومی فربهتر بهنام «هژمونی» ارتقا داد، بهگونهای که هژمونی ایدئولوژی را دربر میگیرد اما قابل تقلیل به آن نیست. هژمونی مفهومی است که میتواند از سرشت پیچیده و مزورانه قدرت پرده بردارد. هژمونی هم سرکوب است هم وابسته به پذیرش تسلیم از سوی سرکوب شدگان. از این رو قدرت نه تنها توان آفرینش هژمونی را دارد بلکه میتواند برای خواست و عملکرد خود بر رضایت مردم تکیه کند. حاملان این رضایت ارزشها، هنجارها و ساختارهای اعتقادیای هستند که در زندگی روزمره منتشر شدهاند و ناآگاهانه به نظم امور مشروعیت میدهند.
پیچیدگیهای قدرت در سنتهای پساساختارگرایانه چون فوکو ، نیز برملاشد. فوکو تاکید کرد که به جای سخن از چیستی قدرت بهتر است بپرسیم که «قدرت به چه وسیله اعمال میشود؟» قدرت هنگامیکه در قالب عمل درآید قابل مطالعه میشود. باید توجه داشته باشیم که اعمال قدرت به خودی خود خشونت نیست و ضرورتا هم به معنای رضایتی نیست که مستدام بماند. « قدرت ساختار کلی اعمالی است که بر روی اعمال دیگر اثر میگذارد، قدرت برمیانگیزاند،ترغیب میکند،اغوا میکند، تسهیل میکند یا دشوار میسازد و نهایتا محدودیت ایجاد میکند.»(فوکو،۱۳۷۶).
بنابراین وی، به جای اینکه به تحلیل دستگاه قدرت موجود (درشکل نهادی، قانونی و سرکوبگرش) بپردازد مکانیسم های خردی را تحلیل میکند که این نهادها را تقویت میکنند و به طور پنهانی عملکرد قدرت را سازمان میدهند. رویههای تکنیکی خردی که با هدف انضباط تعمیمیافتهتری به بازتولید فضاهای گفتمانی میپردازند فوکو بین قدرت و روابط استراتژی ارتباط برقرار میکند. از نظر او استراتژی قدرت مجموعهای از وسایل و ابزارهایی است که به منظور اجرای مؤثر قدرت و یا حفظ آن بهکار برده میشود. او همچنین از استراتژی مناسب روابط قدرت به معنای وجوه انجام عمل بر روی اعمال ممکن یعنی اعمال دیگران سخن میگوید. سازوکارهایی که در روابط قدرت بکار برده میشوند را میتوان استراتژی تعبیر کرد(فوکو، ۱۳۷۶ : ۳۶۴). فوکو قدرت را به معنای شیوهٔ انجام عمل بر روی اعمال دیگران تعریف میکند. با این حال باید دانست که این قدرت وقتی اعمال میشود که چیزی به نام آزادی نیز وجود داشته باشد. بین قدرت و آزادی بازی پیچیدهای وجود دارد. به گونهای که«آزادی ممکن است به عنوان عین شرط اِعمال قدرت ظاهر شود»(همان : ۳۶۰). از نظر فوکو مقاومت و اعمال قدرت رابطهٔ نزدیکی با یکدیگر دارند. از طریق مقاومت است که اعمال قدرت خود را نشان میدهد و هیچ اعمال قدرتی هم نیست که مقاومتی درپی نداشته باشد. مقاومت نیز چیزی جز کارشکنی در سازمان دادن و فهم شیوه عملکرد آن نیست.
آنچه از تامل درباب قدرت پی میبریم این است که قدرت را صرفا نباید در درون نهاد شناخته شدهای چون دولت جستجو و نقد کرد بلکه آن را باید در چیزی غیر از خود (جامعه) یافت. این چیزی است که باید مورد توجه و اهتمام جنبشهای اجتماعی در ایران باشد.همانطور که در ابتدا گفتم، قدرت همانند مرگ بخش جدائی ناپذیری از زندگی آدمی است. هرجا منفعت ممکن میشود قدرت نیز ممکن میشود و جامعه بدون قدرت معنا ندارد. معنای این سخن آن است که سیاست بخشی از زندگی است و جنبش دانشجوئی در هیچ شکلی نمیتواند به سیاست بیتوجه باشد. توجه به زندگی روزمره که این روزها باب شده نه به معنای غیر سیاسی شدن بلکه به معنای «عمیقا سیاسی شدن» است. منظور من از اصطلاح «عمیقا سیاسی شدن» توجه به سیاست رادیکال درون متن زندگی روزمره و در عین حال پذیرش محدودیتهای آدمی برای رهائی بخشی است. سیاست رادیکال زندگی روزمره نیز به معنای نقد بنیادین خود زندگی است و نه صرفا نقد دولت. همت منتقدان سیاسی مصروف نقد سازمان و ساختار دولت شدهاست غافل از اینکه جنبشها نه معطوف به دولت بلکه معطوف به جامعه جهت گیری شدهاند. بنابراین، نقد کژتابیهای نهفته در متن زندگی مهمترین هدف جنبش دانشجوئی باید باشد. میدانیم که این توجه و تاکید بر نقد جامعه به معنای افتادن به دام محافظه کاری و غفلت از نقد دولت نیست. نقد جامعه همانا نقد قدرت ونقد سازوکارهائی است که قدرت از آن طریق در جامعه اعمال میشود و همینطور نقد سوژهائی است که اعمال قدرت را تحمل میکنند و چه بسا زحمت قدرت را رحمت فرض میکنند.

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست