چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
راه و روش تبلیغات در گوگل
موتور جست و جوی گوگل از ابزارهایی است كه در مقوله بازاریابی اینترنتی خواهان بسیار دارد. معمولاً گوگل دو روش و مجرای تبلیغاتی پیش روی مشتریانش قرار میدهد. یكی تبلیغات در نتایج حاصل از جستجوها و دیگری حضور در محتوای وب سایتها. در واقع بیشتر افرادیكه میخواهند كسب و كارشان در گوگل معرفی شود، از هر دوی این روشها استفاده میكنند.
روش اول به این معناست كه نام، مشخصات و طرح تبلیغاتی یك كسب و كار پس از این كه كاربر با موتور جستجوی گوگل شروع به گشت و گذار و جستجو میكند، در كنار نتایج، كند و كاوهای گوگل پیش چشمانش قرار میگیرد. در واقع تبلیغات با صفحاتی كه پس از كلیلك روی Search پدید میآیند، همراه میشود.
استفاده از روش دوم برای وب سایتهای سودمند است كه از خدمات Adsense ، در گوگل استفاده كند. Adsense یا همان Ad serving programe برنامهای از مجموعه گوگل است كه وب سایتهای عضو را با آگهیها، تصاویر و فایلهای صوتی و تصویری تغذیه میكند. این سرویس به سرعت در حال رشد و گسترش بوده در حال حاضر میلیونها وب سایت از امتیازاتش بهرهمند میشوند. با استفاده از Adsense ، آگهیهای تبلیغاتی به سرعت و در دامنه وسیعی منتشر میشوند. این مطالب در محتوای وبسایتهایی كه از این سرویس استفاده میكنند، جای گرفته، خود را به همه نشان میدهند.
با این وجود بسیاری از صاحبان وبسایتها، حضور در نتایج جستجوهای اینترنتی را ترجیح میدهند و قوای تبلیغاتیشان را بر این حوزه متمركز مینمایند. دلایل متعددی وجود دارند ولی در این بین مقوله اعتماد و صداقت در درجه اول اهمیت قرار میگیرد وبسایتهای كوچك و تازهكار به این مقوله توجه ویژهای دارند. مشكل این گروه اینست كه احتمال كلاهبرداری و نفوذ در وبسایت آنها زیاد بوده، ترجیح میدهند كه از نتایج جستجوها استفاده كنند. این نوع چالشها در حیطه نتایج جستجوها نیز وجود دارد ولی میزان شیوع آن به مراتب كمتر است.
نكته دیگری هم وجود دارد و آن اینكه اگر بازدیدكننده یك وب سایت اطلاعات و مشخصاتی را بیابد كه كاملاً میتواند نیازهایش را برآورده سازد، به سراغش خواهد رفت. وقتی كه كاربر در وبسایتی غیر از سایت آن بازاریاب، گشت و گذار میكند، ممكن است به دلایلی كاملاً متفاوت به این وب سایت آمده باشد. به طور مثال یك وب سایت درباره معایب و مضرات استفاده از Adsense بحث و گفتگو میكند و ممكن است هم طرفداران Adsense را به خود جلب كند و هم برای مخالفان جذاب و جالب توجه باشد. اگر كسی بخواهد این سرویس را بخرد و برای همین منظور در اینترنت جستجو كند، با خواندن عقاید و بازخوردهای اینچنین، هرگز این كار را نخواهد كرد.
بازاریابان و مجریان تبلیغات هم چندان از این كار استقبال نمیكنند و میل ندارند كه با استفاده از سرویس Adsense و آگهیها و متون تبلیغاتی در محتوای وبسایت، بازاریابی كنند. آنها این روش را وقتگیر و پردردسر میدانند. در واقع زمانی این مجرای تبلیغاتی خوب عمل خواهد كرد كه وبسایتهای مجموعه حاضر، به مطلب و مقوله مورد نظر مرتبط باشند و مهمتر از همه این كه همچنان بتوانند در اینترنت حضور فعال داشته، بازدیدكنندگان را جذب نمایند. چك كردن و بررسی محتوای آنها و آگاهی از مرتبط بودن آنان با هدف مورد نظر كار دشواریست و زمان زیادی لازم دارد. به این ترتیب معلوم است كه حضور در مجموعهای متشكل از ۵۰۰ وب سایت و تبلیغات در آنها و برقراری تعاملات دوجانبه، كاری سخت و پرهزینه است. بدتر از همه این كه عدهای از صاحبان این وبسایتها به ارتقای كیفیت متن وبسایتشان هم توجه ندارند و سعی نمیكنند كلمات كلیدی روشنتر و بیشتری را در متن بگنجانند. معمولاً در اینچنین مجموعهها و سایتهای Adsense ، بانكی از لغات و اصطلاحات كلیدی وجود دارد كه میتواند در آغاز راه كمك كننده باشد ولی پس از چندی دیگر سازنده نخواهند بود. در این حال همه وبسایتها از این واژهها بهره بردهاند و یك وب سایت موفق سعی میكند لغات و عباراتی را در محتوایش بگنجاند كه در عین یگانگی و برجستگی، گویای مفهوم و هدف آن وب سایت بوده جستجوگران اینترنتی را به سوی خود جلب نماید. این مشكلات و چالشها سبب شده كه جمع كثیری از بازاریابان و كاسبانی كه میخواهند كسب و كار اینترنتی یا حقیقی خودشان را در دنیای مجازی معرفی كنند استفاده از روشهای دیگر را ترجیح میدهند.
علیرغم این شرایط، باز هم گروههای متعددی از بازاریابان استفاده از محتوای وب سایت را روشی كارآمد میدانند. یك علت مهم اینست كه این روزها بازاریابان فراوانی فقط از مجاری جستجوهای اینترنتی فعالیت میكنند و به این جهت میدان رقابت چندان شلوغ نخواهد بود و این گروه میتوانند راحتتر كار كنند.
بازاریابانی كه كار در محتوای وب سایتها را ترجیح میدهند، دریافتهاند كه وب سایت مشتری آنها، منبع خوبی برای پیشرفتشان هم هست. پس از این كه آگهیها و ترفندهای تبلیغاتی آنها در متن و محتوای وب سایت گنجانده شد و در معرض دید همگان قرار گرفت، مجریان تبلیغات و خود مالك وب سایت میتواند نقاط ضعف و قوت را تشخیص دهند و در بهینهسازی كارشان بكوشند.
استفاده از محتوای وب سایتها در بازاریابی اینترنتی، به صاحب یك كسب و كار اینترنتی اجازه میدهد تا پیامهای تبلیغاتی خود را در دامنه متنوعی از دیگر وب سایتها منتشر كند. در ضمن، اصلی وجود دارد كه این بازاریابان را ملزم میكند كه از شبكه Google Adsense استفاده نمایند.
حقایقی در این میان هستند كه چهره دیگر تبلیغات در محتوای وب سایتها را نشان میدهد. شبكه تامین و توزیع آگهیها و تبلیغات گوگل یا همان Adsense ، ابزار قوی و موثریست اما به هیچ وجه نمیتواند جای Search (جستجو)را برای بازاریابان و صاحبان مشاغل بگیرد. جستجوهای اینترنتی منظمتر و با كیفیت بالاتر صورت میپذیرند و امكان سوء استفاده و كلاهبرداری نیز در این فرآیند كمتر است. به همین ترتیب، بازاریابان اینترنتی پروسه تبلیغات از راه نتایج جستجوهای اینترنتی را، پاسخگوتر از حضور در محتوای وب سایتها میدانند. مجریانی كه بازاریابی اینچنینی را در پیش گرفتهاند باید همواره به دنبال مشاهده نتایج و ثبت میزان برگشت تلاش و كوششها و مخارج صرف شده باشند. در مورد استفاده از محتوای وب سایت، در بازاریابی خود همین ابزار، قادرست روند پیشرفت و جریان كسب درآمد و بازگشت سرمایه را نشان دهد.
در پایان باید گفت كه درباره برتری هر كدام از این روشها بر دیگری، اختلاف نظرهایی وجود دارد و گروهی از بازاریابان وب سایتها را بر نتایج حاصل از جستجوها مقدم میدارند و گروهی برعكس آن را بیان میكنند. آن چه از مجموع شرایط و دادهها و نظرات اهل فن برمیآید، نشان میدهد كه جستجوهای عمومی اینترنتی همچنان در صدر گزینشهای مجریان تبلیغاتی قرار دارند.
By : Charles Stevens
مترجم : آذین صحابی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست