شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
شعار نایک «فقط انجام بده»
![شعار نایک «فقط انجام بده»](/web/imgs/16/106/2cgtu1.jpeg)
شعار نایک JUST DO IT "فقط انجام بده" مسلما بهترین شعار قرن بیستم است. این شعار از تمامی موانع اجتماعی و سنی افراد گذشته است و موفقیت را برای نایک به ارمغان آورده و توانسته است مصرف کنندگان را متقاعد کند که آنها می توانند حتی فقط با پوشیدن محصولات این برند موفق باشند.
مانند تمامی شعارهای بزرگ، این شعار هم ساده و هم به یاد ماندنی است. همچنین وعده چیزی بیشتر از معنای تحت اللفظی شعار را می دهد. در واقع به مردم اجازه می دهد آن را هر طور که دوست دارند تفسیر کنند و با این کار، ارتباط شخصی با برند برقرار کنند.
اگر به عنوان یک ناظر این جمله را بررسی کنیم: "فقط انجام بده" جمله ای دستوری، بی تاب، مغرور و کمی بی ادب است. در واقع از آن دسته جملات مرسومی که مصرف کنندگان عادت به شنیدن آن را داشته باشند، نیست.
جالب اینجاست که آقای "فیل نایت"، از بنیانگذاران نایک، اعتقاد زیادی به تبلیغات نداشت . اما با شروع رقابت با "ریباک" که روند رو به رشد بسیار بالایی در اواسط هشتاد میلادی داشت، او شروع به همکاری با یک آژانس تبلیغاتی کوچک به نام "وایدن و کندی" در پورتلند، اورگان کرد.
و آنجا بود که این شعار افسانه ای به لطف "دن وایدن" از موسسان آن آژانس تبلیغاتی بوجود آمد.
وایدن نگران این بود که شش تبلیغ اولیه کمپین که به موضوعات مختلف و ورزش های مختلف پرداخته است، هیچ پیام واحدی را به مخاطب نمی دهند. او از جایی که اصلا ارتباطی به این موضوع و ورزش نداشت، الهام گرفت و این شعار را برای نایک تعریف کرد. در واقع این جمله ی الهام بخش، از آن "گری گیلمور" قاتل ۲ نفر بود که در سال ۱۹۷۷ در ایالت یوتا اعدام شد. آخرین جمله معروف او این بود :" انجام بدید".
یازده سال بعد، وایدن این کلمات را کمی تغییر داد و شعار را درست کرد. سال ها بعد گفت : "ساختن این شعار کار بسیار ساده ای بود."
در واقع، این شعار با استراتژی نایک برای ایجاد یک نقطه تفاوت بین خود و ریباک بسیار همسو بود. تمرکز ریباک بر روی شور و شوق ایروبیک بود اما نایک بدون در نظر گرفتن سن، جنس و میزان آمادگی جسمانی و تناسب اندام، همه مردم را مخاطب قرار داد و با این شعار باعث شد که مخاطبان، این برند را بیش از یک لباس ورزشی و در سطح مد ببینند.
با کمپین "فقط انجام بده" نایک درصد سهم خود از کسب و کار کفش ورزشی در آمریکای شمالی از ۱۸ درصد به ۴۳ درصد بین سال های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۸ افزایش داد.
اولین اکران آگهی تجاری تلویزیونی "فقط انجام بده" در اول ژوئیه ۱۹۸۸ صورت گرفت. در این آگهی "والت استاک" هشتاد ساله در حال ورزش روزانه خود، پیاده روی هفده مایلی از روی پل گلدن گیت، نشان داده شد.
نایک در حال حاضر بزرگترین شرکت لباس ورزشی در جهان، با ۲۵ میلیارد دلار درآمد و هفده درصد از سهم بازار است.
ترجمه ماهرخ شجاعی
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 دولت چهاردهم ستاد انتخابات کشور
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سرقت پلیس راهور پلیس قوه قضاییه سلامت سازمان هواشناسی محیط زیست آموزش و پرورش
خودرو قیمت دلار واردات خودرو بورس بانک مرکزی دلار حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو دولت سیزدهم قیمت سکه اربعین
ماه محرم سینمای ایران سریال تئاتر الناز شاکردوست سینما هنرمندان تلویزیون بهاره رهنما کتاب فیلم ازدواج
کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا جنگ غزه جو بایدن غزه انگلیس اسرائیل فلسطین دونالد ترامپ چین حماس
استقلال فوتبال پرسپولیس یورو 2024 تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس لیگ برتر کریستیانو رونالدو ترکیه نقل و انتقالات
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ هواپیما ناسا ایلان ماسک امنیت سایبری آیفون
مواد غذایی سرطان کاهش وزن کمردرد خواب فشار خون