یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
غم و غصه دیگه بسه
پیش از اینکه وارد مبحث علل فراگیر شدن ترانه های غمگین در جامعه شویم، باید در نظر بگیریم که ترانه از دل همین مردم بیرون میآید و خیلی اوقات همان چیزی است که آنها میخواهند اما لزوماً به ذهنیت مردم جهت نمیدهد. این دو کاملاً به هم مرتبط هستند چون خود هنرمند -اعم از آهنگساز، ترانهسرا و تنظیمکننده- هم از دل همین مردم بیرون میآیند و همان حرفها و موضوعات مبتلابه جامعه را به زبان میآورند.
حالا در این میان موضوعاتی که در ترانهها به آنها پرداخته نمی شود، مسائلی است که اجازه پرداختن به آنها نیست. از طرفی هم وقتی واژهها محدود و ممنوع میشوند، بعد از مدتی به صورت واکنشی و حتی مقابلهای، کلمات و تعابیر بیپردهتری در ترانههای زیرزمینی جای آنها را میگیرد. در نتیجه اگر این تعادل را به هم بزنیم، در نهایت به سمت تشدید موضوع پیش میرویم.
اینکه چرا ترانههای غمگین در ایران بیشتر رواج پیدا میکنند چند دلیل میتوانـــد داشته باشد؛ یکی اینکه فضای جامعه و فضای روابط به نوعی است که غم و غصه برای مردم، زبانِ حال آشناتری است تا شادی؛ یعنی مردم میخواهند ترانهای را بشنوند که با آن همذاتپنداری کنند و در واقع مشابه احساساتشان را در آن ترانه بشنوند تا به تحمل آنچه باعث درگیری ذهنیشان شده، کمک کند. از طرفی افراد زمانی که عاشقاند و در وصال، کمتر فرصت غم خوردن یا ترانه گفتن پیدا میکنند، چون آنقدر درگیر لذتهای آن رابطه عاطفی میشوند که لیبیدو یا زیستمایه روانی آنها، در رابطه همراه با وصال مصرف میشود بنابراین خیلی فرصت یا انرژی برای شعر گفتن باقی نمیماند.
اما زمانی که رابطه به هم میخورد، آن زیست مایه روایی شروع به تجمع میکند و شخص فرصت پیدا میکند تا تنشی را که درگیر آن شده، به کمک شعر تا حدی تخلیه کند؛ پس به همین دلیل است که تعداد شعرهایی که در این شرایط سروده میشود، بیشتر است. معمولاً افراد در این شرایط تحت فشار هستند، برای همین میخواهند به نحوی احساسات خود را بیان کنند که هم یاد معشوق را زنده نگاه داشته باشند، هم با احساسات و عواطف خود کنار بیایند. در این شرایط، اینگونه شعرها تأثیرگذاری بیشتری هم میتوانند داشته باشند. ضمناً افرادی که در وصال و خوشی هستند، مشغلههای مشترک زیادی دارند، بنابراین تنها یکی از مشغلههای آنها گوش کردن به موسیقی است، اما زمانی که از هم جدا میشوند و زمان بیشتری را در تنهایی سپری میکنند، زمان خالی برای شنیدن موسیقی دارند؛ بهخصوص موسیقیهایی که حکایت بیشتری از این فراق دارد. پس به دلیل این شرایط، هم سرایش شعرهای غمگین و هم مخاطب اینگونه شعرها بیشتر خواهد بود.
البته این موضوع به فرهنگ ما نیز ارتباط دارد، اینکه نوع نگاه ما به روابط عاطفی چگونه است و ما چقدر درگیر آنها میمانیم. کلمه عشق در زبان ما به معانی خیلی زیادی به کار میرود؛ از چلوکباب بگیرید تا وطن و خدا و حالا در این میان، روابط عاطفی را هم شامل میشود. زمانی که ارتباط عاطفی پیش میآید، کلمه عشق با آن پیشینه اسطورهای آشکار میشود و ما نام این غلیان احساسات را «عشق» میگذاریم.
در نتیجه تمام برخوردهای نادرست را تحمل میکنیم و انعطافهای بیش از حد نشان میدهیم؛ چون فکر میکنیم عشق یک امتحان است که ما باید در آن از پیشگاه معشوق سربلند بیرون بیاییم. خیلی از این فشارها را تحمل میکنیم و در نهایت هم به آن نتیجه اسطورهای و افسانهای که در داستانها از عشق شنیده بودیم، نمیرسیم.
به طور معمول، جامعه در شرایط استرس و ناراحتی ممکن است روحیه غمگینی پیدا کند اما ممکن است به صورت معکوس هم عمل کرده و بعضاً با پرداختن به موضوعات شادتر و توجه به نکات طنزآمیز، برای قابل تحملتر کردن آن شرایط تلاش کند. کما اینکه میبینیم در مقاطع پراسترس، تعداد جوکهایی که مردم میسازند هم بیشتر میشود و به اتفاقات تلخ اطراف میخندند؛ حالا از اختلاسهای میلیاردی گرفته تا خیلی از رفتارهای غلط سیاسی و تصمیمگیریهایی که به مردم آسیب زده یا آنها را ناراحت کرده است. در چنین شرایطی ممکن است روی دیگری از ترانه گل کند؛ ترانههایی که به موضوعات شادتر میپردازد و طنز را وارد ترانههای معمول میکند که در بسیاری از مواقع نقدهای اجتماعی هم در آنها به چشم میخورد.
به طور مثال ترانه «همه چی آرومه» در زمانی پخش شد که جامعه در حال تجربه سنگینترین استرسها بود اما دیدیم که این ترانه در آن زمان توانست مخاطب زیادی را جذب کند. شاید دلیلش این باشد که مردم انعکاس آرزوها و نیازهای ساده خود را در آن ترانه میدیدند. این اثر به نوعی یک تخلیه فشار روانی برای مخاطبانی بود که واقعیت جامعهشان پرتنش شده بود. مخاطبانی هم هستند که با این ترانه از بخش آرام زندگی خود خاطره دارند بنابراین کارکردها در هر ترانه و تعامل ترانه با اجتماع چندبُعدی است و ما نمیتوانیم به این موضوع تکبُعدی نگاه کنیم؛ چون عاملهای زیادی از جمله عاملهای شخصی، اجتماعی و حتی عامل های تعاملی بین دو نفر در فراگیر شدن یا نشدن یک ترانه نقش دارد.
دکتر افشین یداللهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست