چهارشنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 19 March, 2025
كدام نقد كدام منتقد
وضعیت نقد تئاتر امروز ایران را این روز اهالی بسیاری از تئاتر، آشفته و نابسامان عنوان می كنند ، اما هیچیك از آنان راه حلی برای بهبود این وضعیت پیشنهادی نمی دهند و همگی هم مدعی اند كه منتقد واقعی و قهار تئاتر هستند و معلوم نیست كه چنین ادعاهایی چه زمانی به پایان می رسد . اغلب استادان و كارگردانان تئاتر نیز خود را متولی و صاحب نقد تئاتر می دانند و هر گاه منتقدی جوان و مستعد، نقدی را می نویسد و در جایی منتشر می كند ، بر می آشوبند كه چرا او نقد نوشته است و به هزار و یك دلیل از آن نوشته و چاپ شده ایراد و خرده می گیرند . بی آنكه هرگز به او راهنمایی لازم را بكنند و یا احتمالاً روش نقد امروز تئاتر را به او بیاموزد . گویی آنها فقط دوست دارند كه او به دلیل جوان بودن و كم تجربگی ننویسد و معتقدند كه نقد تئاتر متعلق به آنان است ؛ و كسی هم نیست تا از این مدعیان نقد بپرسد ، شما كه ادعا می كنید ، این گوی و این میدان! پس چرا وارد گود نمی شوید و تنها از دور جریان های نقد تئاتر را دنبال می كنید و همیشه نك و ناله می كنید نق می زنید كه آنچه شما در روزنامه ها و نشریات چاپ می كنید نقد نیست و الحق ؟
با این همه معلوم نیست آن منتقد جوان و به قول بعضی ها تازه به دوران رسیده و كم تجربه و غیر حرفه ای و تازه كار و هزار عنوان ، برچسب و صفتی كه به او نسبت می دهند، چگونه باید بنویسد و چگونه باید بنویسد و چگونه می تواند پس از هر تجربه قلمش پخته تر و روان تر باشد و با شیوه و روش بهتر و اصولی تر به كار همت گمارد و چگونه خود را با جریان های روز نقد تئاتر كه مرسوم است ، هماهنگ كند و اساساً چگونه می تواند ازمشكل وشیوههای جدیدنقدهمچون ساختارگرایی ۲ * و بهره جوید البته منتقد جوان امروز نیز حق دارد آنچه را كه در باره تئاتری می نویسد، نقد بپندارد ، زیرا نقد او تنها براساس و بر پایه و اصول ساختار نقد و انواع آن نیست . ضمن اینكه او به سبب مطالعه نكردن كتابهای نقد، نه از مكتب های نقد و جریان های آن اطلاعلتی دارد و نه كسی به او مطالعات چنین كتابهایی را توصیه می كند یا كتابهای قدیم و جدید را به او معرفی می كند . پس او حق دارد وقتی نمایشی را می بیند، براساس همان سلایق كاملاً شخصی ضمن تعریف خلاصه داستان نمایشنامه و گزارش اجرا ، آنچه را می نویسد ، نقد تلقی كند و با هر بار نوشتن و چاپ كردن باورش شود كه منتقد است . متأسفانه این منتقد كم تجربه یابی تجربه تنها از روی علاقه و میل شخصی دست به نوشتن و نظر دادن درباره نمایش یا نمایش های خاصی می زند بی آنكه بداند كه نوشتن نقد تئاتر نیازمند به مجهز بودن به سلاح نقد هم است و او حتماً باید كتاب فن شعر ارسطو ، نظریه های نقادان بزرگی همچون ماتین اسلین، رولان بارت، ۳ * نورتروپ فرای ، ۴ * رنه و لك ۵ * و را خوانده و از انواع نقد همچون نقد تاریخی ، نقد اخلاقی ، نقد آركیتیپی ، ۶ * نقد بلاغی و مطلع و با نظریه های جدید نیز آشنایی نسبی داشته باشد . از این روست كه منتقدان تئاتر در اغلب مطبوعات نیز یه دلیل نداشتن دبیران متخصص تنها به دنبال عقب نماندن از سایر نشریات دیگر و یا عقب نماندن از سینما و نیز به دلیل ارزان بودن نیروهای جدید و نپرداختن حق الزحمه شایسته و بایستم به منتقدان حرفه ای و متخصص ، صفحات نشریات خود را در اختیار افراد كم سن و سال و بی تجربه قرار می دهند و آنها هر آنچه را كه دوست دارند می نویسند نه آنچه را كه باید بنویسند. و بدین سبب این ویرانگری در نقد تئاتر روز به روز بیشتر می شود و به این سبب نیز آن چند استاد و كارگردان مدعی تئاتر ، تر و خشك را با هم می سوزانند و منتقدان را آدمهایی بی سواد ، كم دانش :، ناآگاه به مسائل نقد و تئاتر می انگارند و هر صفت ناپسند را كه دلشان بخواهد در هر زمان و در هر مكان به آنان نسبت می دهند . این در حالی است كه این مدعیان نقد ، خود تنها به وسیله مجهز بودن به سلاح ترجمه آنچه را كه نویسندگان و نقادان تئاتر غرب در قالب مقاله و نقدی می نویسند و منتشر می كنند ، پس از باز خوانی و ترجمه به نام خود ، هر از گاه ، چاپ و منتشر می كنند ، غافل از آنكه فكر كنند آنچه اینها ترجمه می كنند و به عنوان نویسنده اصلی اثر منتشر می كنند . نه به عنوان مترجم ، توسط اهل آن فاش خواهد شد . آنها در گفته ها و نوشته های خود ، همواره دم از ساختار گرایی . عبث نمایی و كمینه گرایی و می زنند و هر آنكس را كه به قول خود كم تجربه تر و كوچكتر باشد ، گزارش نویس و بی سواد می انگارند و بی آنكه همچنان كمی به حافظه خود رجوع كنند و ببینند كسانی كه اكنون یا به تازگی وارد حیطه نقد و نقادی شد ه اند ، اغلب دست پرورده گان و آموزش دیدگان آنان گذارنده اند و زیر دست آنان پرورش یافته اند . متأسفانه همچنان تاكنون كتابهای متعددی كه در اروپا و امریكا با عنوان نقد تئاتر نوشته و منتشر شده را ترجمه نكرده اند و فقط از آنها به سود نوشته های خود و به نام خود بهره برده اند . گویی تاكنون فقط خواسته اند نام منتقدانی همچون مارتین اسلین و رولان بارت ،پز باسواد بودن و منتقد بودن و روشنفكری بدهند . این مدعیان دكترا و احتمالاً فوق دكترای خود را به رخ این و آن می كشند و در واقع نان مدرك خود را می خورند نه نان سواد و تحصیل و دانش خویش را ؛ و بدین سبب نیز خود را پدر نقد تئاتر ایران می پندارند و توقع دارند كه هر كس می خواهد وارد نقد تئاتر شود باید از آنان اجازه بگیرد ؛ و كسی نسبت به این آقایان بگوید شما كه خود را صاحب اصلی نقد تئاتر می پندارید ، بیایید یكبار خم كه شده ، نقدی اصولی و روشنمند برای نمایشی بنویسید تا آن منتقدان تازه كار و كم تجربه از این نقد درس بگیرد . به راستی ادعای نقد تئاتر داشتن و مدعی منتقد بودن در تئاتر تنها در گفت و جگو با مطبوعات و رسانه ها و یا سخنرانی ها نیست بلكه در عمل و در نوشتن است ؛ و اینها را نوشتم نه از آن روی كه نقد تئاتر ما بی نقص است و حرفه ای بلكه نقد و نقادی تئاتر ما اساساً اینگونه آسیب دیده و از جریانات روز صدمه خورده است . اما غافل از آنكه حب و بغض های بعضی ها كه خود را متولی نقد تئاتر می دانند و تنها از دور ناظر این جریان هستند ، به صورت مستقیم تیشه به ریشه این نهال نو پا می زنند و هنوز این نهال نوپا به درخت تناوری تبدیل نشده بذر دیگری را می پاشند كه اساساً بذر نیست . اینان با حرف های بی پایه و اساس و سحطی خود را منتقد تئاتر جا می زنند ؛ بی آنكه توانسته باشندبه صورت علمی یك اثر نمایشی را به لحاظ وجوه زیبایی شناسی ، زبان شناسیك یا نشانه شناسی یا به روش نقد نو ۷ * و امروزی بررسی و تحلیل كنند و اینگونه است كه كارگردانان تئاتر ما ارزشی برای این نوع نقد قائل نیستند و نقد تئاتر را بی جان و ضعیف می پندارند و در این وانفسا كسی نیست كه فروتنانه از تجربیات گذشته و از درس های منتقدان بزرگ دنیا بیاموزند. امید كه نقد تئاتر در آینده ای نه چندان دور بتواند جریان ساز ، سازنده ، تعالی بخش ، آگاهی دهنده و یاری رسان تئاتر باشد و نقد بتواند به كشف و تأویل معانی در آثار نمایشی دست یابد .
- پی نوشت ها :
۱- نقد و حقیقت ، نوشته رولان بارت ، ترجمه شیرین دخت دقیقیان ، چاپ اول ۱۳۷۷ نشر مركز
۲- structuralisme
R olam Barthes ۳-
۴- northrop Fray
۵- Reme wellek
۶- Archetybal criticism
۷- New criticism
نویسنده: بهزاد صدیقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست