یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

كاربرد عامل های متحرك در تجارت الكترونیك


كاربرد عامل های متحرك در تجارت الكترونیك

با بوجود آمدن شبكه های كامپیوتری بزرگ در دهه هفتاد نیاز به روش های اجرای برنامه ها تحت شبكه آشكار گردید و فراخوانی پروسیجرها از راه دور RPC نخستین پاسخ به این نیاز بود در سالهای اخیر رویكرد جدیدی در مقابل این روش مطرح گردیده است

در برنامه ریزی از راه دور (RP) بجای صدا زدن یك تابع با ارسال پارامترها و انتظار برای دریافت پاسخ ، متن برنامه یا پروسیجر اجرایی به همراه كلیه داده های مورد نظر به ماشین مقصد ارسال میگردد. این كد پس از اجرا در ماشین مقصد نتیجه حاصل شده را بازمیگرداند. ایده عامل های متحرك برپایه برنامه ریزی از راه دور بنا گردیده است.تجارت الكترونیكی از موضوعاتی است كه در سال‌های اخیر مورد استقبال فوق‌العاده‌ای قرار گرفته است و این امر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر برای یافتن راهكارهای جدید در این زمینه را نشان میدهد. در این مقاله ما پس از شناخت دقیق مدل ها و معماری های معرفی شده برای عامل های متحرك ، به معرفی طرح بازار الكترونیكی خواهیم پرداخت.

در این طرح بجای روش فعلی كه در آن خریدار با جستجوی سایت های متعدد و مشاهده شرایط فروشندگان مختلف– از جمله قیمت ، زمان ارسال و غیره– برای یافتن فروشگاه مطلوب خود زمان زیادی را صرف مینماید ، عامل متحرك خود را برای منظور و سركشی به سایت‌های فروشندگان بالقوه گسیل می‌نماید و در نهایت با بازگشت عامل متحرك به نزد وی ، از نام فروشگاه های الكترونیكی كه كالای مورد نظر را با بهترین شرایط عرضه مینمایند آگاه میشود.

كلیدواژه ها: عامل متحرك ، حركت ، ملاقات ، عامل ثابت ، بازار الكترونیك ، فروشنده ، خریدار

Keywords: Mobile Agent, Travel, Meeting, Stationary Agent, E-Bazar, Supplier, Buye

مقدمه

دو رسته از دكانهای بسیار در برابر یكدیگر كه غالبا سقفی آنها را بهم پیوند میدهد, میدان داد و ستد, كلمه ای فرانسوی كه از پرتقالی گرفته شده و پرتقالیان نیز از ایرانیان گرفته اند.(شرح كلمه بازار , دهخدا)

كسانی كه امروزه در كسوت خریدار به بازار میروند سه گروه اند. اول كسانی كه میدانند چه میخواهند و میدانند كه باید آنرا از كجا بخرند. این گروه پس از ورود به بازار مستقیما به فروشگاه مورد نظرشان مراجعه مینمایند. دوم كسانی كه نمیدانند چه میخواهند آنها بدون اینكه كالای خاصی مد نظرشان باشد در فروشگاه های مختلف به جستجو میپردازند و اگر چیزی نظرشان را جلب نمود خرید میكنند. و گروه سوم كسانی هستند كه میدانند چه میخواهند ولی نمیدانند آنرا از كجا بخرند. این افراد در میان فروشگاه های مختلف به دنبال فروشگاهی میگردند كه بهترین شرایط را (از لحاظ داشتن جنس , مناسب بودن قیمت , كیفیت وغیره ) داشته باشد. شاید زمانی كه در بازار لوازم‌یدكی اتومبیل به‌دنبال قطعه‌ای كمیاب هستید و یا در شب‌تعطیلی با تلفن‌های مكرر به‌دنبال رستورانی بگردید كه حاضر شود برای شما پیتزا بفرستد نیاز های این گروه را بهتر درك كنید.

تجارت الكترونیك فرآیندی است كه تمام مراحل خرید از نمایش و معرفی كالا تا دریافت و چانه زنی بر سر قیمت و پرداخت وجه را پوشش میدهد.

تجارت الكترونیك برای خریداران گروه اول تسهیلات فراوانی را پدید می آورد. شخص به وب سایت فروشنده مراجعه كرده و مراحل خرید كالا و پرداخت وجه را طی میكند. در مورد گروه دوم خرید الكترونیكی انتخاب چندان مناسبی نیست. گر چه به نظر میرسد كه با گشت و گذار در میان وب سایت ها میتوان چیزهایی برای خرید یافت , جستجو در میان بازار های سنتی دارای كیفیت دیگری است و به همین دلیل هم پیش بینی میشود كه بازار الكترونیك هرگز بطور كامل جایگزین بازار های سنتی نخواهد شد.اما تمركز ما در اینجا بر گروه سوم است. كسانی كه بدنبال جنس خاصی در بازار الكترونیك هستند. در حال حاضر چنین خریدارانی به روشهای مختلفی اقدام میكنند. در صورتی كه میتوان با رجوع به حافظه وب سایتهای فروشنده ، فروشنده احتمالی را حدس زد و یا با سرزدن به وب سایت رسمی تولید كنندگان , فروشندگان را پیدا كرد. همچنین موتور های جستجو میتوانند در این مورد به خریداران كمك كنند. اما در مورد اجناسی كه توسط فروشندگان متعددی ارائه میشوند نمیتوان به یافتن بهترین فروشنده امیدوار بود و با صرف وقت زیاد و بازدید از چندین وب سایت بایستی یكی از آنها را انتخاب نموده و از بقیه صرفنظر كرد..

استفاده از عامل های متحرك در تجارت الكترونیك باعث میشوند بجای اینكه مشتری جهت یافتن فروشنده ای كه كالای مورد نظرش را با بهترین شرایط عرضه می‌نماید در بین فروشگاه ها سرگردان شود، عامل متحرك خود را برای این امر به فروشگاه‌های متعدد اینترنتی گسیل میدارد.ما در اینجا مجموعه ای از فروشگاه های متنوع الكترونیكی -كه علاوه بر روش معمول خود- قادر به سرویس دهی عامل های متحرك هستند را بازار الكترونیك مینامیم.

عامل های متحرك

رویكرد جاری

امروزه مهمترین اصل در سازماندهی شبكه های كامپیوتری اجرای روال ها از راه دور است ( (Remote Procedure Calling) (RPC

در‌دهه هفتاد اجرای روال‌ها از راه دور مطرح شد ، بدین صورت كه در ارتباط بین كامپیوتر ها , یك كامپیوتر بتواند روالی را در كامپیوتر دیگر به اجرا در آورد. هر آنچه در شبكه منتقل میشود یا درخواست اجراست و یا پاسخ درخواست اجرا. هر درخواست محتوی اطلاعاتی جهت پارامتر های اجرای برنامه و هر پاسخ محتوی اطلاعات نتیجه میباشد. این روال برای كامپیوتری كه درخواست اجرای آنرا دارد داخلی محسوب میشود.دو كامپیوتری كه از الگوی اجرای روال ها از راه دور پیروی میكنند‌در‌مورد روال های قابل اجرا و نوع پارامتر ها و نتایج قبلا هماهنگ شده اند. موافقتامه آنها جهت این هماهنگی پروتكل نامیده میشود.

هر كامپیوتر استفاده كننده نیازش را با اجرای متوالی تعدادی روال از راه دور در كامپیوتر سرور برآورده میكند. هر تماس شامل درخواست استفاده كننده و پاسخ سرور است. مثلا برای درخواست حذف تمام فایل های موجود در فایل سرور كه دو ماه از تاریخ ثبت شان میگذرد ممكن است كامپیوتر استفاده كننده در یك تماس لیست تمام فایلها را تقاضا نماید و در تماس هایی دیگر اسامی فایلهای حذفی را اعلام نماید. در این حالت كامپیوتر استفاده كننده خود در مورد عمر فایلها تصمیم میگیرد و برای حذف n فایل به تبادل ۲(n+۱) پیام نیاز است.

مشخصه برجسته روش اجرای روال ها از راه دور این است كه هر تراكنش بین استفاده كننده و سرور دارای دو بخش است : درخواست اجرای روال از سرور و پاسخی كه سرور تولید كرده است. بنابراین یك تراكنش فعال نیاز به یك ارتباط شبكه ای فعال دارد.

رویكرد جدید

برنامه ریزی از راه دور (RP) (Remote Programming) بعنوان یك جایگزین برای روش اجرای روال از راه دور مطرح گردید. این مدل نه تنها بایستی امكان اجرای روالها از راه دور را فراهم كند بلكه باید امكان ایجاد روال ها را هم بوجود آورد. هر پیام كه بوسیله شبكه منتقل میشود شامل روالی است كه كامپیوتر مقصد باید به اجرا در آورد و اطلاعاتی كه آرگومان های روال محسوب میشوند ، میباشد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.