پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

یك قمقمه آدرنالین بررسی بازی Call of Duty ۲


یك قمقمه آدرنالین بررسی بازی Call of Duty ۲

این بازی نه تنها یكی از بهترین بازی های جنگی شناخته شد, بلكه در زمینه بازی های Shooter یا تیراندازی غیرجنگی نیز گامی به جلو محسوب می شد

هنگامی كه بازی Call of Duty (فراخوانی به خدمت) در سال ۲۰۰۳ به‌بازار آمد، نه‌تنها از استقبال چشمگیر مخاطبان برخوردار شد، بلكه <بهترین بازی اكشن سال> نیز لقب گرفت و از طرف بسیاری از سایت‌ها و مجلات هم به‌عنوان بازی برتر شناخته‌شد. شاید تنها دلیل این برتری، تعبیه بی‌نقص واقعیت درون جنگ در یك دنیای مجازی بود. یعنی چیزی كه نمونه‌اش را در دیگر بازی‌های جنگی ساخته‌شده تا آن لحظه، شاهد نبودیم.

این بازی نه‌تنها یكی از بهترین بازی‌های جنگی شناخته‌شد، بلكه در زمینه بازی‌های Shooter یا تیراندازی غیرجنگی نیز گامی به‌جلو محسوب می‌شد. این موفقیت‌ها نه‌تنها در نسخه الصاقی (Expansion) بازی تكرار شد، بلكه دو چندان هم شد. زیرا برخی از نكاتی كه در نسخه اصلی جایشان خالی بود، در این نسخه آمده بود. تمام این موفقیت‌ها به طرفداران بازی نوید ساخته‌شدن ادامه موفقی برای این بازی را می‌داد. یعنی چیزی كه بتواند علاوه بر تكرار آن موفقیت‌ها، حرف تازه‌ای هم در دنیای مجازی جنگ داشته باشد. حال می‌بینیم كه Activision در محصول جدیدش، یعنی Call of Duty ۲ به این امیدواری پاسخ مثبت داده‌است. این بازی یك بازی جنگی بی‌نظیر است و با بهره‌گیری از صداها و گرافیك فوق‌العاده، یكی از بهترین بازی‌های چند وقت اخیر است كه توانسته در زمینه هوش مصنوعی و بازیِ چند‌نفره جذاب، از دیگر رقیبان خود در حوزه بازی‌های جنگی، یعنی EA و Ubisoft، چندین گام جلوتر قرارگیرد. در این شماره به قسمت دوم بازی Call of Duty كه این‌روزها سر و صداهای زیادی را برپا كرده‌است، می‌پردازیم. در پایان ذكر این نكته را ضروری می‌دانیم كه هدف ماهنامه شبكه از مطرح كردن بازی‌های جدید، عمدتاً آشنایی دست‌اندركاران و علا‌قمندان این حوزه با تازه‌ترین فناوری‌هاست و نه تایید تام و تمام و همه‌جانبه یك بازی. برای زیستن در عصرشبكه، باید با تمام زوایا و مولفه‌های آن آشنا شد.

● فراخوانی به بازی‌

همه روزه چشممان به بازی‌های بی‌شمار جنگی در ویترین مغازه‌ها می‌افتد و بعضی از آن‌ها را هم می‌خریم و در آخر از وقتی كه برای آن صرف‌كرده‌ایم، پشیمان می‌شویم. شاید خیلی‌ها بعد از سال‌ها كه بازی‌های اكشن با موضوع جنگ‌جهانی دوم را بازی كرده‌اند، دیگر از این ژانر بازی‌ها خسته شده‌باشند.

حتی از بازی‌هایی مانند Medal of Honor ،Return to Castle Wolfenstein ،‌Commandos Brothers in Arms نیز دل‌خوشی ندارند! زیرا همواره با ده‌ها نسخه الصاقی و سری‌های بعدی، در حال تكرار كردن خود می‌باشند. و در همه آن‌ها نیز شما در نقش سربازان متفق باید آلمانی‌هایِ سنگدل، بی‌رحم و در عین حال بینوا را تكه‌تكه كنید! اما در این بین شاید همواره منتظر بعضی از این بازی‌ها باشید.

زیرا تجربه ثابت‌كرده‌است هركدام از این بازی‌‌ها كه نوآوری‌هایی را به‌همراه داشته‌است، چه در نزد مخاطبان و چه در نزد منتقدان از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده‌است. نمونه بارز این امر همین بازی call of Duty است كه چه در قسمت اول، چه در نسخه الصاقی و چه در نسخه اخیری كه به‌بازار آمده‌است، به‌قدری نكات تازه و غیركلیشه‌ای دارد كه بسیاری از طرفداران بازی را مجذوب خود كرده‌است كه شاید بدشان نیاید یك اسلحه تامپسون به‌دست بگیرند و با آن همه را به گلوله ببندند!

شركت Activision از چند ماه قبل زمان استراحت علاقمندان به این بازی را تمام شده اعلام كرد و آن‌ها را دوباره به‌خدمت فراخواند! این كار با پیش‌نمایش این بازی در نمایشگاه E۳ انجام شد كه همان‌طوركه انتظارش می‌رفت بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در همان زمان خبر از شگفتی‌ جدیدی می‌داد. غرفه Call of Duty ۲ در این نمایشگاه یكی از شلوغ‌ترین غرفه‌ها بود. (شكل۱) شركت Activision با هوشیاری خاص خود این بازی را برای اسباب‌بازی جدید و پرتوان مایكروسافت، یعنی Xbox ۳۶۰ نیز طراحی كرده‌است و به‌همین خاطر در آن نمایشگاه نیمی از نگاه‌ها به غرفه‌اش جلب شده‌بود.

نقطه اوج این بازی نیز ‌نمایش صحنه‌ای از بازی‌ بود كه به عملیات معروف ششم ژوئن، D-Day، اختصاص داشت و در این بازی یكی از جذاب‌ترین مراحل به‌شمار می‌رود. اشتباه نكنید! قرار نیست دوباره شاهدِ عملیات سواحل Omaha و Utah باشید كه بارها در بازی‌های اخیر آن‌را تجربه كرده‌اید. این‌بار به Pointe du Hoc خواهید رفت. در این مرحله شما در نقش یك سرباز ارتش متفقین ظاهر می‌شوید كه ‌باید به‌همراه دیگر هم‌قطارانتان در برابر آتشِ توپخانه دشمن از صخره‌های ۱۰۰ مایلی با طناب بالا بروید و پایگاه‌ تیربار نازی‌ها را تصرف‌كنید. در این بین صد‌ها نفر در خون می‌غلتند و جلوی چشمان شما از بین می‌روند. تمام این‌صحنه‌ها بر پرده‌های بزرگی در سالن E۳ در بالای غرفه Activision نمایش داده می‌شد تا دل شركت‌كنندگان را به لرزه در آورد!

● روایت جنگ‌

بازی با ارتش روسیه شروع می‌شود. در ابتدا شما در نقش <واسیلی ایوانویچ>، یك سرباز عادی روسی كه بسیار شما را به‌یاد نقش Jude Law در فیلم <دشمن پشت دروازه> می‌اندازد، موظفید در ۲۰ مایلی مسكو در برابر حملات معروف برق‌آسای آلمانی‌ها به Blitzkrieg مقاومت كنید.

یكی از زیباترین مراحل این بازی جایی است كه شما در كارخانه‌ای در مسكو ‌باید به قلب دشمن حمله كنید و با اسنایپر خود، تك‌تیرانداز‌های دشمن را از بین ببرید. بعد از اتمام قسمت روسیه، در نقش دو سرباز انگلیسی (یكی در گروهان زرهی و فرمانده تانك و دیگری گروهبانی از ارتش هشتم فرمانده معروف <مونت گومری>) ‌باید در صحراهای افریقا با <روباه صحرا> یعنی فیلد‌مارشال رومل، بجنگید. نبرد تانك‌ها در صحرای افریقا بسیار جذاب و مطلوب خواهد بود. در صورت اتمام این قسمت وارد بخش دیگری از بازی می‌شوید كه نبرد‌های معروف نور‌ماندی و دیگر نبرد‌های داخل كشور فرانسه را با آن تجربه خواهید كرد. از نبرد‌های معروفی كه در این بازی تجربه خواهید كرد، نبرد استالینگراد، نبرد العالمین (كه در آن سربازان متفقین صد‌ها تانك قلابی را از چوب و سنگ ساختند تا ارتش آلمان را در جایی دیگر سرگرم كنند) و نبرد D-Day است كه از جذابیت بیشتری برخوردار می‌باشد. (شكل۲) اگر شما هم مانند من ترجیح می‌دهید قبل از این نبرد‌ها خلاصه‌ای از تاریخ و نحوه عملیات هركدام را بدانید، می‌توانید به سایتwww.historylearningsite.co.uk مراجعه كنید. در این سایت اطلاعاتی مفید با زبانی ساده در مورد نبرد‌های مشهور جهان آمده‌است.

قسمت جدید این بازی درست برمبنای قسمت اول آن ساخته‌شده است. به‌طوری كه اگر قسمت اول را بازی كرده باشید، هیچ مشكلی در كنترل و انجام‌دادن قسمت دوم بازی‌نخواهید داشت و گویی بار‌ها آن‌را بازی كرده‌اید. مانند قسمت قبلی در قسمت تك‌نفره موضوعی بازی (Campaign) در نقش سه سرباز ارتش متفقین ظاهر خواهید شد. هركدام از این سرباز‌ها اسم و پیشینه مختصری دارند و البته به هم ربطی ندارند. هركدام از آن‌ها یكی از ده‌ها سرباز جوخه خود می‌باشند كه برای هدفی در ماموریت خاصی می‌جنگند. اغلب شما با دو یا سه سرباز دیگر وظیفه دارید كار خاصی را انجام دهید كه مهم‌ترین قسمت این وظیفه برعهده شماست. البته نه مانند قسمت اول بازی كه سایر اعضای جوخه می‌ایستادند تا شما تمام دشمنان را نابود كنید. در این بازی آن‌ها پا به پای “شما” در مأموریت‌ها شركت می‌كنند. اما كار اصلی را شما انجام خواهید داد. در بعضی از مراحل مانند مراحل دفاع از یك ناحیه استراتژیك در برابر نیرو‌های دشمن، ‌باید با همرزمان بیشتری ماموریت‌ها را انجام دهید. موضوع اكثر ماموریت‌های بازی نیز مانند قسمت قبلی بازی و دیگر بازی‌های از این دست می‌باشد؛ یعنی گرفتن نقاط استراتژیك از دست دشمن، حفظ این نقاط تا رسیدن نیرو‌های كمكی، پاكسازی ساختمان‌ها و سنگر‌ها، منفجر كردن توپ‌ها و اسلحه‌های زمین به هوا و زمین به زمین، قطع وسایل ارتباطی دشمن و ... در بعضی از مرحله‌ها نیز درون تانك قرار می‌گیرید و خط آتش دشمن را نابود می‌كنید و یا با دوربین شكاری خود موقعیت پایگاه‌های دشمن را به مركز فرماندهی اطلاع می‌دهید تا آن‌ها را نابود كنند. البته به تمام این‌ها، تعقیب و گریز‌های جیپ‌های جنگی را هم اضافه كنید كه از هیجان زیادی برخوردار است.

چیزی كه در مورد ماموریت‌های این قسمت تغییر یافته‌، روش انجام‌دادن و ترتیب ماموریت‌هاست. به‌طور مثال اگر در مرحله‌ای ‌باید سه ساختمان را تسخیر كنید و آن‌ها را در قطب‌نمای خود با حروف A ،B و C می‌بینید، ترتیب تسخیر آن‌ها با شماست و خود شما می‌توانید نحوه انجام‌دادن آن ‌را طرح‌ریزی كنید. مانند بازی Brothers in Arms كه اساسش مبنی بر دور‌زدن دشمن و از بین بردن آن‌ها از مسیری غیر از مسیر مستقیم است. در این بازی هم شما این حق انتخاب را دارید كه در حالی كه اكثر نیرو‌هایتان مستقیماً به دشمن حمله می‌كنند و شما را پوشش می‌دهند (و به اصطلا‌ح Cover می‌كنند) از مسیر‌هایی بروید كه پشت نیروی اصلی دشمن قرار بگیرید و با زاویه مناسب و در فرصتی بهتر آن‌ها را از بین ببرید.

از جمله نكات خوب این بازی كه در بازی‌های Hidden and Dangerous و Rainbow Six و این اواخر بازی F.E.A.R هم شاهد آن هستیم، این است كه موقعیت قرار‌گیری سربازان دشمن در هر بار كه بازی می‌كنید، تفاوت می‌كند. شما می‌توانید برخلاف خطی بودن داستان بازی، برای انجام مأموریت‌ها موقعیتی پویا را ایجاد كنید و به نحوی كه خود می‌خواهید آن‌ها را انجام دهید. همچنین حركت دشمنان شما بسیار بیشتر از هر بازیِ دیگری است. آن‌ها بار‌ها هنگامی كه از دستشان فرار‌می‌كنید، به‌دنبالتان می‌آیند. حتی شما را دور می‌زنند و در جنگ‌های تن به تن با شما درست مثل خودتان پناه می‌گیرند و با دقت تیراندازی می‌كنند. هر دو طرف در مورد نارنجك‌ها بهتر عمل می‌كنند. آن‌ها دیگر در برابر نارنجك‌های شما مانند سربازان فلج نظاره‌گر منفجر شدن خودشان نیستند! اغلب از نارنجك‌ها فرار می‌كنند و یا آن‌ها را مجدداً به طرف خود شما پرتاب می‌كنند! و این كاری است كه شما قادر به انجام دادن نیستید!!

● فیلم یا بازی؟

وابستگی این بازی‌ هم مانند قسمت اولش به فیلم‌های ساخته شده، بسیار زیاد است. در قسمتی كه روسی هستید، بسیاری از مراحل و حتی لوكیشن‌ها و نقشه‌های بازی از روی فیلم <دشمن پشت دروازه‌ها> ساخته شده‌است. در قسمت‌های بعدی هم بسیاری از مراحل عیناً از فیلم كم‌دیده‌شده Band of Brothers محصول مشترك <اسپیلبرگ> و <تام‌هنكس> ساخته‌شده‌است. این فیلم كه در سال ۲۰۰۱ و سه سال بعد از موفقیت‌های <نجات سرباز رایان> تولید شده‌ فیلمی است در حدود ده ساعت كه هشت كارگردان از جمله <تام‌هنكس> آن‌‌را ساخته‌اند. قسمت سوم فیلم كه Carentan نام دارد، دقیقاً مانند مرحله‌ای به‌همین نام است كه در قسمت اول بازی نیز وجود داشت. حتی جزئیات ماموریت، خیابان‌ها، موقعیت قرار‌گیری دشمنان و نوشته‌های روی دیوار‌ها و بعضی از POV‌ها نیز دقیقاً در این بازی آمده است. در شكل ۳ نماهایی از تشابهات این فیلم با بازی را نماهایی می‌بینید.

در قسمت دوم بازی نیز، به‌ویژه در نبرد معروف D-Day از این فیلم و فیلم <نجات سرباز رایان> بسیار استفاده شده‌است. جالب است بدانید برای قسمت دوم این بازی، هفت نفر از بازیگران فیلم Band of Brothers جای شخصیت‌های بازی صحبت كرده‌اند.

در مورد طراحی اسلحه‌ها لازم نیست گفته شود كه دقیقاً مطابق نسخه اصلی ‌خود هستند. حتی صداها و میزان دقت و آسیب‌رسانی‌ آن‌ها، درست مانند اسلحه‌های واقعی جنگ جهانی می‌باشد. اكثر سلاح‌ها در زمانی كه می‌دوید، فاقد نشانه می‌شوند و در نتیجه هدف‌گیری با آن‌ها مشكل می‌شود. بهترین راه استفاده مناسب از سلاح‌ها، به‌ویژه در بازی‌های تحت‌شبكه، هدف‌گیری از جلو یا AimingDown است كه كلیدِ خاصی در این بازی برای آن تعبیه شده‌است. میزان تاثیر شلیك در این حالت بسیار بیشتر از زمانی است كه از هدف كوچك دایره‌ای شكل روی صفحه استفاده می‌كنید.

سیستم اسنایپر بازی نیز به‌طور‌كلی تغییر‌یافته‌است. مشكلاتی كه در نسخه ابتدایی و الصاقی بازی در این مورد وجود داشت، به‌طور‌كلی حل شده‌است. در این بازی با نگه‌داشتن كلیدی كه خودتان آن را تعیین می‌كنید، می‌توانید نفس سرباز خود را حبس كنید تا تكان اسلحه شما از بین برود و سپس گلوله را شلیك كنید. نكته جالب در این قسمت صدای بی‌نظیری است كه در این هنگام می‌شنوید. هنگامی كه نفستان را حبس می‌كنید و به‌حالت تمركز می‌روید، صداهای میدان جنگ كمرنگ و كمرنگ‌تر می‌شود تا جایی كه می‌توانید صدای قلب خود را بشنوید و حسی ‌مانند یك تك‌تیرانداز واقعی پیدا‌كنید! اگر می‌خواهید اطلاعات خوبی در مورد سلاح‌های مورد استفاده در جنگ‌جهانی دوم به‌دست آورید و آن‌را با نمونه آورده‌شده در این بازی مقایسه كنید، می‌توانید به سایتhttp://world.guns.ru رجوع كنید. در این سایت اطلاعات جامعی را در مورد سلاح‌های كشور‌های مختلف با ذكر تمام خصوصیاتشان خواهید یافت.

امیرپاشا آزادی پو


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.