دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا

هیجان رانندگی در سال ۲۰۳۰


هیجان رانندگی در سال ۲۰۳۰

شکوفایی نسل تکامل یافته خودروهای امروزی

خودروهای امروزی گونه‌های در معرض خطر انقراض نسلی از خودروها هستند که شاید به زودی تنها تصاویر آنها را در کتب و مجلات مشاهده کنیم! این حقیقتی تلخ و توامان شیرین است که با تکیه بر آن پیدایش نسل دگرگون یافته و متفاوتی از خودروهای آینده هموار می‌شود.

اما چه فاکتورهایی موجب می‌شود تا نسل خودروهای امروزی در معرض خطر انقراض قرار گیرد؟ توجه به شاخص‌های زیست‌محیطی و صد البته فاکتوری به نام هزینه. این دو عامل و چند فاکتور دیگر دست به دست هم داده تا صنعت خودروسازی را وارد هیجان‌انگیزترین دوران خود کند. پس اگر می‌خواهید تصور کنید که در آینده رانندگی چگونه خواهد بود چشمانتان را بسته و خود را در سال ۲۰۳۰ تصور کنید!... بله اکنون سال ۲۰۳۰ است.

خودروهایی که در سال ۲۰۳۰ یا آینده‌ای در همان حدود در خیابان‌ها در حال حرکت خواهند بود چه از لحاظ ساختار بدنه و چه از بعد سیستم موتوری و فنی با تکیه بر یک سری شاخص‌های متفاوت از زمان حال ارائه می‌شوند. بدنه، باتری، موتور، چرخ‌ها، رنگ خودرو و حتی صندلی‌ها مجموعه‌ای از مظاهر برجسته فناوری‌های نوین را تشکیل می‌دهند که هدف از ارائه آنها تحقق تنها یک هدف است: کمک به محیط زیست زمین و البته لذت بردن از دستاوردهای نوین علمی.

این خودرو که در زمره مفهومی‌ترین خودروهای طراحی شده در جهان به شمار می‌آید ازجمله مظاهر خودروهای آینده یا سال ۲۰۳۰ به شمار می‌آید که البته شاید در سال‌های آینده در کنار تمام امتیازات مثبتی که برای آن ارائه می‌شود بتوان تک امتیازات منفی نیز پیدا کرد.

▪ بدنه: الهام گرفتن از طبیعت در ارائه فناوری‌های نوین حتی در سال ۲۰۳۰ نیز دیده می‌شود. در نگاه اول این خودرو شباهت زیادی به یک ماهی دارد. این خودرو برخلاف خودروهای امروزی فاقد جلو پنجره کشیده و باریک بوده به طوری که شاید نتوان به راحتی تفاوتی میان کشیدگی و پهنای عقب و جلوی خودرو پیدا کرد! الهام گرفتن از طبیعت موجب شده تا در عین حال که اصطکاک کمی با جریان هوا ایجاد شود فضای داخلی خودرو به اندازه کافی بزرگ و دلباز باشد.

▪ سقف: برخلاف خودروهای امروزی که از سقف صرفا برای پوشش و امنیت بیشتر راننده و سرنشینان طراحی می‌شود در این خودرو از آن برای تغذیه باتری استفاده می‌شود. این بخش از خودرو از پوشش با بازده بالایی از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده که با استفاده از آن نیاز باتری به راحتی تامین می‌شود.

▪ سیستم Fi ـ Wi : در خودروهایی که در سال ۲۰۳۰ حرکت می‌کنند سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی یک شاخص مهم و غیرقابل انکار به شمار می‌آیند. اما در این خودرو ابتکار عمل جالب توجهی دیده می‌شود، به طوری که آنتن مخصوصی برای سیستم Fi ـ Wi و برقراری ارتباط میان خودروها در شیشه جلویی خودرو جاسازی شده است.

▪ صندلی‌ها: صندلی‌ها در چنین خودرویی قابلیت‌های مختلفی دارند. صندلی‌های جلویی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان به راحتی آنها را ۳۶۰ درجه چرخاند تا هر ۴ صندلی روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته و ۴ سرنشین گویی در کافی شاپ مشغول گپ و گفت با یکدیگر هستند (البته زمانی که خودرو در جای مناسبی متوقف شده باشد). به این ترتیب مشاهده می‌شود که در چنین خودرویی به توسعه ارتباطات اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای شده است.

▪ بال‌های کناری: این بخش از خودرو دقیقا الهام گرفته شده از ماهی‌هاست. زمانی که خودرو در حال گردش به طرفین به خصوص در سرعت‌های بالاست وضعیت این بال‌ها کمک زیادی به حفظ تعادل و غلبه بر نیروهای محیطی می‌کند و البته در حین حرکت مستقیم که نیازی به آنها نیست برای جلوگیری از اصطکاک با جریان هوا به درون رفته و ناپدید می‌شوند.

▪ موتور: قلب خودرو یعنی موتور آن فضای کمی را در قسمت عقبی خودرو اشغال کرده که به همراه ژنراتور مخصوص آن با استفاده از نسل دوم اتانول زیستی کار می‌کند. بخشی از سیستم دوگانه‌سوزی خودرو تنها زمانی به کار می‌افتد که باتری‌ها خالی شوند. به نظر می‌رسد موتور این خودرو سرآمد تمامی بخش‌های فنی آن باشد.

▪ چرخ‌ها و تایرها: در این خودرو چرخ‌ها دارای رخی کاملا مسطح بوده و تایرهای باریکی آنها را می‌پوشانند. نتیجه این ابتکار عمل چیزی نیست جز کاهش نیروی اصطکاک. فاصله داشتن آنها از بدنه این امکان را ایجاد می‌کند تا راننده در پیچ‌ها بدون هیچ نگرانی فرمان را تا حد امکان چرخانده و خودرو در کمترین مسافت بیشترین حرکت پیچشی را داشته باشد. این وضعیت را دقیقا می‌توان به حرکت موتورسیکلت‌ها در سر پیچ‌ها تشبیه کرد.

▪ قسمت بار: حتی در چنین خودرویی به قسمت بار و محموله سرنشینان توجه شده است. هدف از این توجه ترغیب استفاده‌کنندگان برای بهره گرفتن از خودرو در سفرهای برون شهری است و در قسمت عقب و تقریبا تحتانی خودرو این فضای مناسب در نظر گرفته شده است. حتی می‌توان به عنوان یک گزینه اختیاری اسکوترهای مخصوصی که دقیقا در جای مشخص خود قرار می‌گیرند نیز قرار داد تا در زمان‌های مناسب از آنها به عنوان دستگاه‌های سرگرم‌کننده استفاده کرد.

▪ باتری: محل قرار گرفتن باتری‌ها در نوع خود عجیب است. باتری‌ها به جای این‌که در کنار موتور و اجزای آن قرار گیرند در زیر خودرو و در کنار پوسته آن جای گرفته‌اند. برای شارژ باتری‌ها جهت استفاده از سفرهای طولانی از موتور احتراقی کوچکی استفاده می‌شود و البته برای سفرهای کوتاه درون‌شهری به راحتی می‌توان آنها را با شبکه برق شهری شارژ کرد.

▪ سیستم حرکتی:‌ توان لازم برای حرکت خودرو به وسیله موتورهای الکتریکی تامین می‌شود که در چرخ‌های جلویی نصب شده‌اند. سیستم ترمزی که در این چرخ‌ها به کار گرفته شده به شارژ باتری نیز کمک می‌کند به طوری که با هر بار ترمز کردن باتری‌ها کمی شارژ می‌شوند.

▪ رنگ قابل تغییر: این یک قابلیت عجیب است که فعلا در خودروهای امروزی دیده نمی‌شود. صاحب خودرو می‌تواند با استفاده از ولتاژ مشخصی از برق رنگ خودرو را تغییر دهد! از این رو راننده می‌تواند هر از چند گاهی خودروی خود را تغییر رنگ داده و از این تنوع لذت ببرد.

● طراح خودرو کیست؟

پاول هاوس (Paul Howse) تنها ۲۷ سال دارد. وی در رشته طراحی سیستم‌های حمل و نقل از دانشگاه نورتومبریا فارغ‌التحصیل شده و سپس راهی کالج سلطنتی انگلیس شده تا مطالعات خود در زمینه طراحی‌های متنوع سیستم‌های حرکتی را ادامه دهد. وی سابقه همکاری نزدیک با تویوتا برای طراحی نسل جدید خودروهای این برند شناخته شده را نیز در پرونده خود می‌بیند.

مهدی پیرگزی