سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
الان بخرید بعدا بپردازید
یکی از اندیشمندان آمریکایی زمانی میگفت: «مردم غرب صبح تا شب در جایی کار میکنند که اصلا علاقهای به آن ندارند، از درآمد آن کار چیزهایی میخرند که نیازی به آن ندارند و با خریدن این چیزها، کسانی را تحت تأثیر قرار میدهند که اصلا دوستشان ندارند.» به اعتبار این گفته، غربیها اساسا مردمی هستند که مدام به خرید میروند، یعنی مجبورند که خرج کنند و چرخه اقتصادی این کشور نیز شرایط را به نحوی فراهم کرده است که اگر این عادت خرید نباشد، بخشهای مهمی از آن فلج میشود. نظیر آن چیزی که امروز اتفاق افتاده و مشکلات مالی موجود نیز تا حدود زیادی محصول بیمیلی مردم غرب برای هزینه کردن پولهای خود مانند سابق است. در سالهای پیش، مکانیزم اجبار در خرید و بیانضباطی مالی حاصل از آن، خیلی خود را نشان نمیداد، اما حال با افزایش تبعات ناشی از بحران مالی، مسئله مصرفگرایی و عادت به خرید، بیشتر در کانون توجه قرار میگیرد.
مصرفگرایی یکی از دلایل اصلی بحران مالی فعلی است و تبعات فراوانی نیز برای سالهای آتی خواهد داشت. جریان مصرفگرایی را میتوان در نسل جوان مصرفکننده غربی با ابعاد گستردهای مشاهده کرد.
تا به حال، تعاریف مختلفی برای مفهوم مصرفگرایی ارایه شده، اما شاید یکی از بهترین تعاریف، تعریف زیر باشد: «مصرفگرایی ارضاء امیال شخصی از طریق خرید اقلام مختلف و مصرف مداوم آنهاست.» مصرفگراها غالبا مایل هستند کالاها و خدماتی را بخرند که «بیشتر از آنکه نیاز آنها باشد، یک میل و هوس است.» مانند خرید آخرین مدل یک تلویزیون، در شرایطی که فرد یک دستگاه تلویزیون با شرایط عالی در منزل دارد و یا کالایی که قیمتش بالاتر از هنجار قیمتی در ذهن خریدار است و این قیمت به صورت غیرمستقیم کیفیت بالای کالا را القاء میکند.
البته خرید کالایی که به رضایت مشتری و مصرفکننده بینجامد، فینفسه هیچ ایرادی ندارد و از اهداف عالی اقتصاد سرمایهداری محسوب میشود. اما وقتی این کالا خارج از توانایی مالی فرد باشد و وی برای جبران کسری ناشی از آن، مجبور شود ساعات بیشتری کار کند، شرایط به نحو دیگری خواهد بود. وقتی این جریان در سطح گسترده در میان حقوقبگیران جامعه رایج میشود، آن جامعه در اصطلاح علم اقتصاد، «مصرفگرا» شده است؛ دقیقا مانند شرایطی که آمریکا پیش از بحران اقتصادی آن را تجربه کرد.
در اوضاع اقتصادی آمریکا، چهار عامل در پیدایش مصرفگرایی نقش داشت. دسترسی آسان به کارتهای اعتباری، تبلیغات بسیار گسترده و اغوا کننده، فقدان آموزش مالی شهروندان و تغییر هنجاری ارزش در میان مردم. هر چهار عامل نیز به نوبه خود محصول شرایط اقتصاد سرمایهداری هستند.
برای مثال دسترسی بسیار آسان به کارت اعتباری در آمریکا فقط به این دلیل بود که شرکتهای صادر کننده این کارتها سود عظیمی را از محل بهره حاصل از آن و قیمت صدور کارت به جیب میزدند. برای مثال اگرچه مالیات پیش از صدور کارت برای این شرکتها از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ تا ۳۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما آنقدر سود ناشی از صدور آن بالا بود که شرکتها همچنان فعالیت خود را گسترش دادند.
در مسئله تبلیغات نیز همینطور بود، بازار فروش محصولات مصرفی مانند ماشین، عطر، لباس و غیره، بازاری به شدت رقابتی است. در نتیجه شهروندان آمریکایی مدام تحت بمباران تبلیغاتی این شرکتها در تمام مکانها و زمانها قرار میگیرند و به خرید بیشتر این محصولات ترغیب میشوند. در سال ۱۹۹۸ سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که رشد صنعت تبلیغات از رشد اقتصادی جهانی به نسبت یک به سه جلو زده است که این نیز از شواهد روشن مصرفی شدن شرایط است. خلاصه شعار «تبلیغ بیشتر، تولید بیشتر»، همان شعار ظاهرا بیاساسی است که گریبان آمریکاییها را گرفت. در اوایل دهه ۹۰، تبلیغات گسترده در مدارس آمریکا باب شد و به منبعی مطمئن برای درآمدزایی مدارس تبدیل شد تا جایی که رفته رفته اهداف آموزش فدای درآمدزایی و سودافزایی بیشتر شد؛ غافل از اینکه تبعات این مسئله در نسل جدید دانشآموزان آمریکایی، جبران ناپذیر خواهد بود. همان نسل در سالهای بعد تشکیل خانواده داده و با همان فرهنگ نهادینه شده است و با عادت کردن به تبلیغات و پیروی از آن، مصرفگرایی را برای ارضاء امیال خود، به اوج میرساند. به همین دلیل نسبت ورشکستهها به لحاظ سنی کاملا تغییر کرده است و در سالهای گذشته ورشکستگان آمریکایی زیر ۲۴ سال، دو برابر شده اند.
عامل سومی که در مصرفگرایی آمریکاییها تأثیر بالایی داشته، فقدان آموزش مالی به شهروندان است. بهطورکلی در مدارس و دانشگاههای آمریکا کسی مدیریت پول خود را یاد نمیگیرد و صرفا ابتداییات مسایل مالی آموزش داده میشود. پژوهشها نشان میدهد که نوجوانان آمریکایی تقریبا با اصول اولیه بازار مالی و تجارت بیگانهاند و هنوز تفاوت حساب پسانداز با سرمایهگذاری در بورس را نمیدانند. همین بیاطلاعی و فقدان آگاهی و آموزش، یکی از عوامل مهم ترویج مصرفگرایی است؛ چراکه شخص بدون اطلاع از اولویتهای مالی خود و جامعه، هر چه کار میکند را هزینه کرده و صرفا به دنبال ارضای امیال خود از طریق خرید است.
در مسئله تغییر ارزشهای شخصیتی نیز، شرکتهای آمریکایی و صنعت، تأثیر فراوانی داشتهاند. در واقع در جریان تسلط گفتمان سرمایهداری، تغییرات در ارزشهای جامعه آمریکایی به تدریج تثبیت شده است. آمریکاییهای پیشین با ارزشهایی چون منابع محدود، لذت در سنین بالا و اهتمام به اخلاق کار، همواره مخالف مسایلی چون مصرف بیرویه بودند اما امروز بازاریابی افراطی و تبلیغ سرمایهداری عملا این ارزشها را در جامعه آمریکایی دگرگون کرده است. مثلا آمریکاییهای قدیمی، همیشه اعتقاد داشتند که باید در جوانی فقط کار کنند و لذت و سربلندی را به سالهای بازنشستگی واگذار نمایند. این فرهنگ در آمریکای امروز معکوس شده است و همه به دنبال لذت بردن از سالهای جوانی خود هستند و تمایلی به پسانداز برای سالهای پیری ندارند.
فرهنگ تبلیغاتی آمریکایی نیز با تبلیغ شعارهایی چون «الان بخرید بعدا بپردازید»، خیال همه را راحت کرده است و فرد بدون دغدغه از تبعات بدهکار شدن، هر چیز که میخواهد میخرد.
نتیجه این که مصرفگرایی آمریکایی کنونی در تمام ابعاد زندگی مردمان این کشور رسوخ کرده و آثار مخرب آن نه تنها در اقتصاد، بلکه در جنبههای دیگر آن نیز مشهود است. حال نه تنها آمریکا سیمای یک کشور ورشکسته را به خود گرفته، بلکه شهروندان آمریکایی نیز هر کدام به تنهایی، یک ورشکسته هستند که باید سالهای سال برای جبران بدهیهای حاصل از مصرفگرایی و خرید لجام گسیخته خویش بکوشند.
نویسنده: ویکتور - فانگ
منبع: هفته نامه - پنجره - ۱۳۸۸ - شماره ۳
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا رافائل گروسی اسماعیل هنیه رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم رسانه
حجاب سازمان غذا و دارو هواشناسی تهران شهرداری تهران قوه قضاییه سیل فضای مجازی آموزش و پرورش سیلاب سلامت سازمان هواشناسی
خودرو قیمت خودرو مالیات ایران خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا بازار خودرو دلار مسکن حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل حماس رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه طالبان
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ باتری گوگل آیفون مایکروسافت تلفن همراه ماهواره
رژیم غذایی بیمه بیماران خاص زیبایی چای کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون سبزیجات