دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
بهترین راه ارتباط عاشق با معشوق

نماز در تمام ادیان الهی به عنوان برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است .
درخواست حضرت ابراهیم (علیه السلام) چنین بوده است که : « رب اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریتی . . . ; پروردگارا ، من و ذریهام را برپا دارنده نماز قرار ده »(ابراهیم ، ۴۰) .
به حضرت موسی (علیه السلام) در کوه طور خطاب شد : « اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوة لذکری ; همانا
من الله هستم ، معبودی جز من نیست مرا پرستش کن و نماز را برای یاد من برپا دار »(طه ،۷۴) .
حضرت عیسی (علیه السلام) میگوید : « . . . و اوصانی بالصلوة والزکاة ما دمتحیا ; . . . و مرا توصیه به نماز و زکات مادام که زندهام کرده است »(مریم ، ۳۱) .
و در چند جای قرآن سخن از میثاق بنیاسرائیل است که بخشی از مواد آن اقامه نماز است (بقره ، ۸۳) .
در آیین مقدس اسلام نیز « نماز » جایگاه ویژهای دارد و در قرآن کریم بر آن فراوان تأکید شده است.
در کتاب الهی وظایفی برای مسلمانان ، در مقابل نماز مقرر شده است که عبارتند از :
۱) برپایی نماز
در آیات زیادی برپایی نماز در کنار « ایتاء زکوة » ; پرداختن زکات آمده است .
تکیه بر این دو رکن ، در حقیقتبرای بیان این واقعیت است که مسلمان شایسته ، هم در پیوند با خداوند باید ارتباط عاشقانه و صمیمی داشته باشد و هم در رابطه با مردم بیتفاوت نبوده و وظایف واجب و مستحب مالی خود را انجام داده ، به فکر محرومان جامعه باشد . عالیترین شکل ارتباط عاشقانه با خداوند نماز است و بهترین شیوه ارتباط با مردم حل مشکلات مادی آنهاست که با ادای وظایف مالی ، از سوی مسلمانان برآورده میشود . (المیزان ، ج۵ ، ص۳۸ )
در قرآن کریم « اقامه نماز » و « ایتاء زکوة » به عنوان محک ایمان ، تقوی ، اخلاص و . . . شمرده شده و این دو در حقیقت اولین گام وفاداری به دین معرفی شدهاند .(بقره ، ۳ رعد ، ۲۲)
قرآن کریم درباره برخورد با مشرکین میفرماید: « فان تابوا و اقاموا الصلاة و آتوا الزکوة فخلوا سبیلهم ; هرگاه توبه کنند و نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند ، آنها را رها ساخته و مزاحمشان نشوید . . . .» (توبه ،۵ )
● اقامه نماز به چه معنا است ؟
به نظر میرسد با توجه به ریشه لغوی اقامه ، که از قیام - در مقابل قعود است - اقامه نماز را به معنای برپایی آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بیاعتنایی به آن است و این معنا دارای مصادیقی می باشد :
الف) گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن
ب) به جای آوردن نماز به نحو کامل و احسن
ج) تداوم در برپایی نماز
د) تلاش برای مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه
راغب در مفردات گوید: « و لم یامر تعالی بالصلوة حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامة تنبیها ان المقصود منها توفیة شرائطها لا الاتیان بهیئاتها . . . ; در تمام مواردی که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است ، واژه اقامه آمده است تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز ، گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جای آوردن هیأت نماز (بدون روح) ».(مفردات راغب ،ص ۴۱۸)
حضرت عیسی (علیه السلام) میگوید : « . . . و اوصانی بالصلوة والزکاة ما دمتحیا ; . . . و مرا توصیه به نماز و زکات مادام که زندهام کرده است »در قرآن کریم، اقامه نماز با ویژگیهایی مطرح شده است:
الف) برپا داشتن نماز با نشاط و شادابی
در دو آیه از قرآن ، نماز خواندن با کسالت از ویژگیهای منافقان شمرده شده است : « و اذا قاموا الی الصلوة قاموا کسالی . . . ; و هنگامی که به نماز میایستند از روی کسالت میایستند .»(نساء /۱۴۲)
ب) اهتمام به نماز و وقت فضیلت آن
قرآن کریم میفرماید : « فویل للمصلین الذین هم عن صلوتهم ساهون ; پس وای بر نمازگزارانی که از آن غافلند.»(ماعون ، ۴ ۵ )
«ساهون» آنانند که از اصل نماز غافلند ، توجهی به آن ندارند ، گاه آن را نمیخوانند ، گاه در آخر وقت میخوانند .
● اشتباه یا غفلت؟!
قرآن کریم در آیه مذکور میفرماید : این مسأله در ضعف اعتقاد دینی او ریشه دارد . به عبارتی « سهو » و « اشتباه » در نماز مورد نظر آیه نیست ، زیرا اگر چنین بود ، میفرمود : « فی صلوتهم » در نمازشان ، نه « عنصلوتهم » از نمازشان .
یونس بن عمار از حضرت امام صادق (علیه السلام) پرسید : مقصود از سهو همان وسوسه شیطان است ؟ حضرت فرمود: «لاکل احد یصیبه هذا ولکن ان یغفلها و یدع ان یصلی فی اول وقتها ; نه هر کس مبتلا به وسوسه میشود بلکه مقصود آن است که از اصل نماز غفلت کند و در اول وقت نخواند .»(مجمع البیان ، ج ۱۰ ، ص ۵۴۸)
امام صادق (علیه السلام) در روایتی فرمود: «تاخیر الصلوة عن اول وقتها لغیر عذر ; مقصود از سهو ، بدون عذر نماز را از اول وقت تأخیر انداختن است »(تفسیر قمی ، ج ۲ ، ص ۴۴۴) .
در روایتی از حضرت امام علی (علیه السلام) میخوانیم : « لیس عمل احب الی الله عزوجل من الصلوة فلایشغلنکم عن اوقاتها شیء من امور الدنیا فان الله عزوجل ذم اقواما فقال الذین هم عن صلاتهم ساهون یعنی انهم غافلون استهانوا باوقاتها; هیچ کاری نزد خداوند محبوتتر از نماز نیست، پس نباید در وقت نماز هیچ یک از امور دنیا شما را مشغول از نماز سازد که خداوند گروهی را که از نماز سهو میکنند نکوهش کرده است و مقصود این است که اینها غفلت از نماز داشته، حریم وقت نماز را نگه نمیدارند .»( الخصال ، ج ۲ ، ص ۶۲۱ )
ج) نماز با خشوع
از مصادیق اقامه نماز به جای آوردن نماز با خشوع آن است ؛ « قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون ; به تحقیق مؤمنان رستگار شدند ، آنها که در نمازشان خشوع دارند .»(مؤمنون ، ۲ )
خشوع به معنای تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا میشود و آثارش در بدن ظاهر میگردد .
در حدیثی میخوانیم که پیامبر (ص) مردی را دید که در حال نماز با ریش خود بازی میکند فرمود : « اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه; اگر او در قلبش خشوع بود ، اعضای بدنش نیز خاشع میشد . »(مجمع البیان ، ج ۷ ، ص ۹۹)
د) دوام در نماز
از مصادیق اقامه نماز « دوام نماز » است . در سوره معارج پس از آن که خداوند برخی صفات ناشایست انسانها را مورد تذکر قرار میدهد ، اوصاف شایسته آنها را هم ذکر میکند که از جمله آن : « الا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائمون ; مگر نمازگزارانی که بر نماز خود تداوم دارند . » (معارج ، ۲۲)
ظاهر آیه دوام است ; یعنی هم به وقت نماز میخوانند و هم همیشه نماز میخوانند ، این گونه نیست که نماز خواندن آنها مقطعی باشد . چنین نمازی است که اگر جزو برنامه زندگی شد و با حدود آن به جای آورده شود ، انسان را از فحشا و منکر باز میدارد .
لذا در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) میخوانیم : « ان احب الاعمال الی الله مادام و ان قل ; محبوبترین اعمال نزد خداوند کاری است که انسان بر آن مداومت داشته باشد هر چند کم باشد . » (اصول کافی ، ج ۲ ، ص ۸۲ )
نماز خواندن با کسالت از ویژگیهای منافقان شمرده شده است : « و اذا قاموا الی الصلوة قاموا کسالی . . . ; و هنگامی که به نماز میایستند از روی کسالت میایستند»ه - گسترش و مطرح کردن نماز در جامعه
بدون تردید از مصادیق « اقامه نماز » گسترش و مطرح کردن نماز در جامعه است . قرآن کریم میفرماید از ویژگیهای یاران خداوند آن است که : « الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و آتوا الزکاة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور ; آنها کسانی هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا میدارند و زکات را ادا میکنند و امر به معروف و نهی از منکر مینمایند . » (حج ، ۴۱ )
از این آیه شریفه به قرینه واژه تمکین (که به معنای فراهم ساختن وسائل و ابزار کار است ; اعم از آلات و ادوات لازم یا علم و آگاهی کافی و توان و نیروی جسمی) میتوان استفاده کرد که مردان خدا از قدرت خود در جهت اقامه نماز استفاده میکنند ، علاوه بر آن که خود اهل اقامه نمازند ، بر مطرح کردن آن در جامعه تلاش میکنند .
● معنای اقامه نماز در کلام شهید مطهری
« به پا داشتن نماز آن است که حق نماز ادا شود ; یعنی نماز به صورت یک پیکر بیروح انجام نگردد ، بلکه نمازی باشد که واقعاً بنده را متوجه خالق و آفریننده خویش سازد و این است معنی ذکرالله که در آیه شریفه ۱۴ سوره طه بدان اشاره شده : « اقمالصلوة لذکری » .
یاد خدا بودن مساوی است با فراموش کردن غیر خدا ; اگر انسان ولو مدت کوتاهی با خداوند در راز و نیاز باشد و از او استمداد جوید و او را ثنا گوید ، او را به الله بودن ، رب بودن ، رحمان بودن ، رحیم بودن ، احد بودن ، صمد بودن ، لم یلد و لم یولد و لمیکن له کفوا احد بودن توصیف کند ، عالیترین تأثیرها در نفس او گذاشته میشود و روح انسان آن چنان ساخته میشود که مذهب اسلام میخواهد و بدون چنین برنامهای امکانپذیر نیست » . (آشنایی با قرآن ، ص ۶۷ ۶۸ )
۲) پاسداشت حریم نماز
دیگر وظیفه مؤمنان در قبال نماز پاسداشت حریم نماز است ; نماز جایگاه ویژهای در زندگی برای آن قائل بودن ، به جای آوردن آن با آداب واجب و مستحب از مصادیق آن است .
نگهداری حریم نماز نقطه مقابل استخفاف است ; یعنی سبک شمردن نماز و شأن و منزلتی برای آن ندیدن!
«واستعینوا بالصبر والصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین ; از صبر و نماز یاری جویید (و با استقامت و کنترل هوسهای درونی و توجه به پروردگار نیرو بگیرید) و این کار جز برای خاشعان سنگین است»
۳) کمک گرفتن از نماز انسان در زندگی مادی بدون تردید در تنگنا قرار میگیرد ، امکانات و توان انسان محدود است و مشکلات بسیار و بدون داشتن پشتوانه نمیتوان زندگی کرد .
آنان که مادی میاندیشند ، فقط به پشتوانههای مادی فکر میکنند ، ولی آنان که الهی فکر میکنند پیوسته با پشتوانههای معنوی ، خود را از بن بست میرهانند ، از این دست پشتوانهها نماز است .
نماز ، جلوه برجسته یاد خداست و « دل آرام گیرد زیاد خدای « الا بذکر الله تطمئن القلوب » . (رعد ، ۲۸)
«واستعینوا بالصبر والصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین ; از صبر و نماز یاری جویید (و با استقامت و کنترل هوسهای درونی و توجه به پروردگار نیرو بگیرید) و این کار جز برای خاشعان سنگین است .» (بقره ، ۴۵)
بر این اساس است که در روایات فراوانی آمده است که وقتی پیامبر (ص) یا امام علی (علیه السلام) با مشکلی رو به رو میشدند به نماز روی میآوردند . (مجمع البیان ، ج ۱ ، ص ۲۱۷)
بیتردید استوارترین پشتوانه در زندگی کمک گرفتن از نماز واعمال عبادی است و بس ، دیگر پشتوانهها سست است و غیر قابل اعتماد: « مثل الذین اتخذوا من دون الله اولیاء کمثل العنکبوت اتخذت بیتا و ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت لو کانوا یعلمون ; کسانی که غیر از خدا را اولیاء خود برگزیدند ، همچون عنکبوتاند که خانهای برای خود انتخاب کرده و سستترین خانهها خانه عنکبوت است ; اگر میدانستند !» (عنکبوت ، ۴۱)
آری فقط او پناهگاه است و بس!
۴) امر به نماز
دیگر وظیفه در قبال نماز « امر » به آن است . امر به معروف از فرایض بزرگ مکتب ماست و برترین معروفها نماز است .
معروفی که اگر در جامعه آن گونه که دین خواسته مطرح باشد ، ریشه بسیاری از منکرات خشکانده میشود .
فرآوری: زهرا اجلال
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست