چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

اسرار شهر افسانه ای اسکندریه


اسرار شهر افسانه ای اسکندریه

شهر افسانه ای اسکندریه توسط اسکندر زمانی که در حال لشکرکشی به مصر به قصد فتح تمام جهان (در آن زمان) بود، بنا شد.
اکنون دانشمندان رد پای این شهر که هفت قرن قبل از ورود اسکندر کبیر …

شهر افسانه ای اسکندریه توسط اسکندر زمانی که در حال لشکرکشی به مصر به قصد فتح تمام جهان (در آن زمان) بود، بنا شد.

اکنون دانشمندان رد پای این شهر که هفت قرن قبل از ورود اسکندر کبیر به آن قدمت داشته را در زیر آب ها یافته اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد احتمالاً قسمتی از داستان ادیسه هومر در این شهر رخ داده است. این کشف می تواند نوری به دنیای باستان بتاباند.

شهر الکساندرا (یا همان اسکندریه) در ساحل مدیترانه در سال۳۳۲ قبل از میلاد بنا شد. این شهر به علت داشتن کتابخانه بزرگ که در زمان خود بزرگ ترین کتابخانه جهان بود و داشتن فانوس دریایی در جزیره فرعون ها که یکی از عجایب هفت گانه جهان است بسیار شهرت داشت. بنا به اعتقاد برخی از باستان شناسان این شهر روی روستایی به نام راکتدت که مردمانش به ماهیگیری اشتغال داشته اند بنا شده است. زمانی که از کف دریا در بندر اسکندریه لایروبی به عمل آمد معلوم شد که شهری بسیار بزرگ و پیشرفته هزار سال قبل از میلاد مسیح در این مکان وجود داشته است. جان دانیل استنلی جغرافیدان و باستان شناس موزه تاریخ طبیعی و همکارانش از تیوپ های لرزنده برای زدن گمانه در زیر آب استفاده کردند تا بتوانند به عمق ۲۰ متری آب دسترسی پیدا کنند و به مطالعه آنچه در زیر آب قرار دارد، بپردازند. نتایج به دست آمده از این کشف موجب جنجال زیادی در بین مورخان شده است. استنلی بیان داشت: «شهر اسکندریه در حال حاضر چهار میلیون نفر را در خود جای داده است. تجمع این همه انسان در این شهر باستانی و ایجاد زباله های صنعتی شهری و تخلیه آنها به دریا موجب شده است که چنین کشف مهمی سال ها به علت آلودگی دریا از چشم انسان معاصر دور بماند.» تاکنون محققان موفق به کشف قطعات سرامیکی و سرب های با خلوص بالا که در صنعت ساخت و ساز بکار می رفته، شده اند. سنگ های بکار رفته در شهر الکساندرا از مصر به این شهر وارد شده و در ساخت آنها از سیمان هم بهره گرفته می شد. تمام این آثار نشان از این امر دارد که حتی قبل از اسکندر این شهر دارای تمدن رشد یافته ای بوده است. استنلی به لایوساینس گفت: «اسکندریه بر فراز شهری متمدن و باشکوه ساخته شده است.

به نظر می رسد قبل از ورود اسکندر، این شهر برای خود دارای شهرت عظیمی بوده زیرا تنها شهری پیشرفته می تواند چنین ساختمان های مهندسی ساز و قوی داشته باشد، البته تا قبل از این کشف هیچ چیز در مورد راکتدت کشف نشده است.» اسکندر این شهر را برای حفاظت از بندر آن در برابر توفان های زمستانی مدیترانه بنا کرد. بندرت در ساحل مدیترانه می توان جایی چنین مسطح را پیدا کرد. الکساندرا به علت داشتن ساحلی مسطح مکان مناسبی برای ساخت بندر به حساب می آمده است. بنا به ادعای استنلی از این شهر در داستان حماسی ادیسه نام برده شده است. او گفت: «در این شهر بندری وجود داشته که از طریق آن امکان به آب انداختن کشتی ها به دریا وجود داشته است. به علاوه این مکان محل مناسبی برای تعمیر کشتی های آسیب دیده نیز بوده است زیرا بندر آن هیچ کنگره و بخش های ناصافی نداشته است.» این بندر به احتمال زیاد بهشتی برای یونانی ها محسوب می شده است. اکتشافات آینده می تواند گذشته غبارآلود این شهر را قبل از ورود اسکندر به آن روشن کند. استنلی افزود: «متأسفانه در حال حاضر هیچ اطلاعات قابل استنادی درباره افرادی که قبل از ورود اسکندر در این شهر زندگی می کردند در دست نیست.»

[علیرضا سزاوار]



همچنین مشاهده کنید