شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
ترمزدستی الکترونیکی
ترمز دستی و مجموعه قطعات آن، از مجموعههای اصلی قطعات خودرویی تلقی نشده و عمدتاً بهصورت قطعهای جانبی مدنظر گرفته میشود.
از آنجا که خودروسازان همواره در پی کاهش قیمت و بهینهسازی قیمت و استفاده آسان از آنها هستند، سیستم جدید ترمزدستی الکترونیکی طراحی شده توسط شرکت TRW، امکان استفاده آسان و راحت را به مشتری میدهد. در این سیستم، علاوهبر درنظر گرفتن موارد یاد شده، بهدلیل کاهش قطعات این مجموعه، نصب و مونتاژ آن راحتتر و در زمانی کمتر امکانپذیر شده است.
این سیستم از دو مکانیزم متفاوت و ادغام دو مجموعه مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده اما با توجه به اینکه هر دو بخش توسط سازمانهای داخلی شرکت TRW طراحی شدهاند، مونتاژ آنها براحتی و در کمترین زمان ممکن امکانپذیر است. طراحی قسمت الکترونیکی این سیستم را سازمان EDIH یکی از زیرمجموعههای شرکت TRW برعهده داشته است. گذشته از مزیتهای فوق، بهنظر میرسد استفاده از این سیستم آسان و راحت باشد.
ترمزهای دستی، با توجه به نوع طراحی آنها برای فعالسازی نیاز به نیروی بسیار زیاد دارند که توسط دست اعمال میشود. این در حالی است که سیستم ترمزهای دستی الکترونیکی تنها با فشار دادن یک کلید فعال شده و عمل قفل شدن چرخها صورت میگیرد. این سیستم را میتوان به یک سیستم امنیتی مجهز کرد تا صرفاً راننده بتواند آن را فعال کند و شخص دیگری توانایی استفاده از آن یا اصطلاحاً فعالسازی آن را نداشته باشد.
نحوه عملکرد سیستم دستی - الکتریکی
این سیستم در دو حالت زیر عملکرد دارد:
۱) حالت کاملاً اتوماتیک
۲) حالت دستی
حالت کاملاً اتوماتیک
در این حالت، سیستم بهصورت خودکار فعال میشود، به این صورت که پس از توقف خودرو و خاموش شدن موتور، ترمز چرخهای عقب فعال میشود. در این حالت، چراغ خطر روی کلید A که علامت اخطار فعال شدن سیستم ترمز است، روی صفحه کیلومتر روشن میشود (شکل ۱).
رها کردن ترمزها:
زمانیکه موتور خودرو روشن میشود و دسته دنده روی قسمت D (رانندگی) قرار میگیرد با فشار دادن پدال گاز سیستم ترمز الکتریکی مجددا فعال شده و ترمز چرخها را آزاد مینماید و اجازه حرکت را به خودرو میدهد.
حالت دستی
در این سیستم با غیرفعال کردن حالت کاملاً اتوماتیک میتوان ترمز چرخها را بهصورت دستی فعال و یا غیرفعال کرد. برای انجام این کار، با زدن کلید دوطرفه نشان داده شده با حرف A (شکل ۲) میتوان فعال یا غیرفعالسازی سیستم را انجام داد. برای غیرفعالسازی سیستم اتوماتیک، کافی است که این کلید را بهسمت پایین (جهت فلش سبزرنگ) و برای فعالسازی آن، بهسمت بالا (جهت فلش قرمزرنگ) حرکت دهید. با نصب چراغ در جلو داشبورد یا روی این سیستم، میتوان هنگامیکه سیستم غیرفعال است، وضعیت را با رنگ نارنجی نشان داد (شکل ۳).
حالت اضطراری ترمزگیری دستی
در شرایط خاص اضطراری یا هنگامیکه ترمزهای اصلی عمل نمیکنند و یا زمانیکه در سراشیبیها و سربالاییها به عملکرد ترمزدستی نیاز است، باید کلید فعالسازی و غیرفعالسازی کلید (A) را بهطور مستمر فشار دهید. این کار در صورتیکه سیستم EPS ایرادی نداشته باشد، باعث فعالشدن ترمز چرخها و یا غیرفعال شدن آنها میشود. در صورت معیوب بودن ESP و یا عملکرد نامناسب آن، واحد کنترل ترمزدستی را فعال کرده و ترمزهای خودرو را فعال یا غیرفعال میکنیم (شکل ۴).
۱) کلید فعال و غیرفعالسازی ترمزدستی الکتریکی
۲) دستگیره آزاد نمودن اضطراری ترمزدستی الکتریکی
۳) کابل ترمزدستی الکتریکی
۴) واحد الکتریکی ترمزدستی
قسمتهای مهم سیستم ترمزدستی الکترونیکی
نادر خیره
منبع:
۱. www.saipayadak.org/eng/eng/data/new_tech/new%۲۰۴۲.pdf
۲. www.trw.com/sub_system/electric_parking_brake
۳.www.motorauthority.com/.../۱۰۲۴۵۰۰_electric-parking-brake-works-with-the-push-of-a-button
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست