سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
تأملی بر جامعهء بدون كاغذ

مقدمه
از دههء ۱۹۵۰ تا امروز، كتابخانهها بیشتر از هر زمان دیگری در طی تاریخ خود، دستخوش تغییرات سریع و عمیق شدهاند. البته این تغییر به علت كاربرد رایانه و فناوریهای مخابراتی پیش آمده است. فناوری، كلیه فعالیتهای ما را در زمینه نگهداری ركوردها بهبود بخشیده و در ترویج اشتراك منابع بین كتابخانهها بسیار موفق بوده است. كتابخانه بدون دیوار هم اكنون واقعیت پیدا كرده زیرا بسیاری از افراد، اكنون میتوانند به فهرستهایی دست یابند كه نمایشگر منابع موجود در یك كنسرسیوم كتابخانهای است و حتّی در پارهای موارد میتوانند از راه دور به نام خود از كتابخانههای دیگر كتاب دریافت كنند یا فتوكپی مورد نیاز خود را درخواست نمایند؛ این مواد بعداً به طور مستقیم از طریق پیك، پست، یا به شیوههای الكترونیكی به دست آنها میرسند.
كتابخانهها از جهت در اختیار قرار دادن پایگاه دادههای الكترونیكی به صورت سیدی-رام، یا تسهیل در دستیابی شبكهای به منابعی كه موجودیت فیزیكی در كتابخانه ندارند، بسیار مفید بوده اند.بعضی از كتابخانهها از این منابع برای ارائه خدماتآگاهیرسانی جاری(۱) سفارشیبه استفادهكنندگان خاص بهره گرفتهاند. پیشرفتهترین كتابخانهها از نظر فناوری، بیشتر تكنولوژی خود را به مراجعین راه دورمعطوف میكنند، كه خدمات الكترونیكی دریافت میكنند ولی اصلاً لازم نیست شخصاً به كتابخانه مراجعه كنند.ظاهراً فناوری همه مشكلات را حل كرده و همه چیز در كتابخانه عالی است. آیا به راستی این گونه است؟
چشم اندازی به حقیقت می پیوندد
بیش از بیست سال پیش، در كنفرانسی در فنلاند نظریه «جامعه بدون كاغذ» را مطرح كردم، جامعهای كه در آن نظامهای ارتباطی عمدتاً بدون استفاده از كاغذ و مبتنی بر شبكه، و دارای بسیاری از ویژگیهای شبكه اینترنت امروزی بود. این طرح متعاقباً در كتابهای مربوط به نقش كتابخانه و كتابدار در عصر الكترونیك بسط داده شد.این گونه مقالات انتقال از دوره ارتباط «كاغذی» به دوره ارتباط «الكترونیكی» را بسیار مطلوب تلقی میكردند. اما هنگامی كه عملاً این انتقال اتفاق افتاد از میزان اشتیاق من نسبت به پیشرفتها و پیامدهای آن كاسته شد و در چند سال گذشته عملاً نسبت به این پیشرفتها و پیامدهای آن دید منفی پیدا كردهام.البته فناوری فواید زیادی داشته است، چه فوایدی كه ما آنها را عادی میانگاریم نظیر برق، تا پیشرفتهای مهم صنعتی، كشاورزی و شاید مهمتر از همه- بهداشت. اما پیشرفت تا حدودی تحتالشعاع زیانهای فناوری قرار گرفته است.شاید منفیترین نتیجه فناوری در عصر حاضر، روند انسانزدایی آن باشد. گرچه این امر ممكن است در دیگر كشورهای جهان آن چنان شدید نباشد، اما در ایالات متحده آمریكا به ندرت میتوان در آن سوی خط تلفن صدای انسانی شنید. اگر به ندرت به كسی تلفن بزنم در آن سوی خط یا رایانه است یا پیامگیر. از آن بدتر تعداد فزاینده تلفنهایی است كه توسط رایانهها به من میشود. از دیگر نمونههای انسانزدایی میتوان از عابر بانكها به جای صندوقدار بانك، و استفاده از تلویزیون و اینترنت برای خرید، به جای مراجعه حضوری به فروشگاهها نام برد.
كتابداری بدون نظر انتقادی
گرچه فناوری فوایدی برای كتابخانهها در برداشته، منطقی است كه تصور كنیم زیانهایی نیز به بار آورده. متأسفانه بیشتر كتابداران كاملاً درباره فناوری اطلاعاتی بی انتقادند. ظاهراً مسحور رایانه شدهاند و به جای آن كه رایانه را وسیله ای برای رسیدن به اهداف دلخواه خود بدانند، آن را هدف تلقی می كنند.كتابدارانی كه آگاهیهای بیشتری دارند نیز ادعاهای نابجایی میكنند كه به هیچ وجه قابل پشتیبانی نیست. مثلاً در گزارش «كمیسیون اروپایی» در سال ۱۹۹۷ تحت عنوان كتابخانههایعمومی و جامعه اطلاعاتی چنین میخوانیم:
هدف نهایی ]كتابخانهها[ در بستر جامعه اطلاعاتی، فراهم آوردن امكان دسترسی به هرگونه اطلاعات توسط هر كس، در هر زمان و در هر مكانی است. فناوری در این مورد جوابگو است ...
آیا به واقع چنین است؟ چه توجیه احتمالی برای این اظهارات افراطی وجود دارد؟ ظاهراً این افراد معتقدند چنانچه اطلاعات خاصی در یك پایگاه اطلاعاتی الكترونیكی در جایی موجود باشد، میتوان به راحتی به آن دست یافت. چنین ادعایی كاملاً خالی از حقیقت است.
جستجوكردن و نیافتن
در چند سال گذشته در تحقیقاتی شركت داشتهام كه این واقعیت را برملا میسازند. در اولین تجربه، مراجعهكنندگان نسبتاً كاركشته، پایگاههای اطلاعاتی سیدی-رام را به منظور یافتن اطلاعات لازم برای پژوهشهایخود مورد استفاده قرار دادند و یافتههای حاصله با یافتههای به دست آمده از كاوشهای مشابه توسط یك كتابدارباتجربه و نیز تیمی از كتابداران مجرب مقایسه گردید.با توجه به این معیارها، كاربران كه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دكترا بودند فقط به یكسوم موارد موجود در پایگاه اطلاعاتی كه در ارزیابی نهایی با پژوهش آنها ارتباط مستقیم داشت دست یافتند.جالب این است كه بیشتر این كاربران از نتایج كار خود بسیار راضی بودند، تا این كه متوجه شدند چه موارد مهمی را از دست دادهاند. متأسفانه كتابدار مجرب نیز تقریباً به اندازه كاربران خطا كرده بود و حتی تیم كتابداران نیز بسیاری از موارد مربوط و مهم موجود در پایگاه اطلاعاتی را از دست داده بود.هر یك از شركتكنندگان در این تحقیق، یعنی كاربران، كتابدار مجرب، و تیم كتابداران، اقلام مهمی را یافتند كه دیگران نیافته بودند.

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست