پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
برترین زن
۱) مراد آیه برتری حضرت مریم بر همه زنان جهان عصر خویش است. این پاسخ هم مشابه قرآنی دارد و هم دلیل روایی.
الف) در قرآن مجید آمده است، خداوند درباره بنیاسرائیل فرمود: «و انی فضّلتکم علی العالمین». در تفسیر نمونه آمده است: «بدیهی است منظور، برتری موءمنان بنیاسرائیل بر مردم عصر خود بوده است».
ب) در تفسیر برهان از مفضل بن عمر چنین نقل شده است: «به امام صادق(ع) عرض کردم: مرا خبر ده از قول پیامبر خدا(ص) درباره فاطمه که فرمود: «او سرور زنان جهان است». آیا او سرور زنان عصر خویش است؟ امام(ع) فرمود: «مریم سرور زنان جهان در عصر خود بود؛ اما فاطمه(س) سرور همه زنان از آغاز تا پایان است».
۲) آیه قید زمانی ندارد و به همه زمانها مربوط است؛ ولی قید موضوعی دارد. از همین رو، با سروری حضرت زهرا(س) بر همه زنان عالم در کمالات والای انسانی منافات ندارد.
توضیح این که در قرآن مجید ویژگیها و امتیازاتی برای حضرت مریم بیان شده است. این ویژگیها از اختصاصات حضرت مریم نیست و افراد دیگری نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتی رسیدهاند؛ اما آنچه ازاختصاصات حضرت مریم(س) شمرده میشود و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته، چگونگی ولادت فرزند او است. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان میفرماید: «[این کلمه [از خصائص وجودی حضرت مریم(س) انگشت روی هیچ خصیصهای به جز ولادت عجیب فرزندش نمیگذارد. این است که «اصطفاء» از هر جهت نیست؛ بلکه آن گونه فرزند آوردن مراد است». اما غیر از کلمه «اصطفاء» کلمات دیگری که در آیات مربوط به آن جناب آمده ـ از قبیل: «تطهیر» و «تصدیق به کلمات خدا و کتب او» و «قنوت» و «محدثه بودن» ـ همه از اموری است که به آن جناب اختصاص ندارد.
در تفسیر «اطیب البیان» نیز امتیاز خصوصی حضرت مریم(س) بر دیگر زنان چگونگی زادن حضرت عیسی(ع) بیان شده و درباره «واصطفیک علی نساء العالمین» آمده است: بیان این جمله برای آن است که دیگر زنی نتواند چنین ادعایی کند و بهانه به دست بیاورد.
بنابراین، اگر آیه دارای قید زمانی نباشد، حضرت مریم(س) را فقط در چگونگی فرزند آوردن از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و این نافی برتری حضرت زهرا(س) در کمالات عالی انسانی نیست.
تسبیح حضرت زهراء(س)
توصیه شده است که بعد از نمازهای واجب، تسبیح حضرت فاطمه زهرا(س) گفته شود. دوست دارم بیشتر درباره آثار آنبدانم.
طیبه شیرازی/مامائی
برای پاسخ به این سوءال مناسب دیدیم که دیدگاه استاد محمد شجاعی را در این زمینه تقدیم داریم. ایشان در کتاب «مقالات/دفتر سوم» چنین مینویسند:
لازم است بعد از نمازهای واجب بر «تسبیح حضرت فاطمه(س)» مداومت کند و از ترک آن و مسامحه در آن و از عدم مداومت بر آن اجتناب کند و جانب حضرت معبود را در خصوص آن مراقبت نماید.
تسبیح حضرت فاطمه زهرا در «ترتیب» و در «عدد» به این صورت است:
۳۴ بار«اللّه اکبر» ۳۳ بار «الحمد للّه» و ۳۳ بار «سبحان اللّه».
ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل میکند که فرمود:
«فی تسبیح فاطمة صلی اللّه علیها یبدأ بالتّکبیر أربعاً و ثلاثین، ثمّ التّحمید ثلاثاً و ثلاثین، ثمّ التّسبیح ثلاثاً و ثلاثین؛۱ در تسبیح فاطمه(س) با «تکبیر» یعنی با «اللّه اکبر» شروع میکند و سی و چهار بار «تکبیر» میگوید، سپس سی و سه بار به «تحمید» میپردازد، یعنی «الحمد للّه» میگوید، و سپس سی و سه بار «تسبیح» میکند، یعنی «سبحان اللّه» میگوید».۱
در «ترتیب» و در «عدد» حسابها هست که برای اهل آن تا حدودی معلوم و برای محجوبان هم مستور است.
● علم راه حقّ و علم منزلش
صاحب دل داند آن را با دلش (دفتر چهارم مثنوی)
از این رو، لازم است در «ترتیب» و در «عدد» دقت کامل کند، تا از آثار و برکات مخصوصه بهرهمند گردد.
شرط حضور و توجه به خدا و به معنی آن چه میگوید، در این جا نیز از شرایط اساسی است و بدون آن از برکات مخصوصه، آن چنان که باید، ملحوظ نخواهد شد. باید مجاهدت جدّی و مراقبت نماید که «تسبیح» را با حضور قلب و باتوجه بگوید، و از این که در لفظ بگوید و قلباً پراکنده باشد و این جا و آن جا باشد، اجتناب کند. زیرا در این صورت او در باطن امر در محضر حضرت حقّ نیست و حال تسبیح و سیر تسبیحی ندارد، و گفتار او، و خود او صعود الی اللّه نخواهد داشت، بلکه در این جا و آن جا خواهد بود.
در حال حضور، باگفتن «اللّه اکبر» و تکرار آن، سیری خواهد داشت و با گفتن «الحمداللّه» و سپس «سبحان اللّه» و با تکرار آنها نیز سیرها خواهد کرد. با هر تکبیری، سیری در مدارج توحید، باهر تحمیدی، سیری دیگر، و با هر تسبیحی هم سیری خواهد نمود، آن هم در بدایات به نحوی و در اواسط و نهایات به انحاء دیگر. مسالک غیبی در پیش خواهد داشت، و هدایتها در آن مسالک غیبی.
در حال حضور، دل که سالک اصلی طریق است به تکبیر، به تحمید و به تسبیح میپردازد و در مدارج توحید و عبودیت پیش میرود. اگر حضور نباشد، دل در این سو و آن سو بوده در تکبیر و تحمید و تسبیح نخواهد بود، بلکه غوطه ور در غفلت و محبوس در ظلمات اغیار و در حال فرار از حضرت معبود است و زبان به تنهایی به کار افتاده است. طبعاً سیری انجام نگرفته و جز به اندازه حضور اجمالی و کلی، عایدی نخواهد داشت. (دقت شود)
خاتم تو این دل است و هوشدار
تانگردد دیو را خاتم شکار
پس سلیمانی کند بر تو مُدام
دیو با خاتم حذر کن السّلام (دفتر چهارم مثنوی)
شرط دیگری که در این تسبیح هست و باید مراعات شود، بلافاصله بودن آن بعد از نماز است. همین که نماز را تمام کرد، قبل از این که تغییر وضع بدهد و از حالت نماز خارج شود و قبل از این که به چیزی بپردازد، یعنی بعد از سلام نماز، در همان حالت که در وقت سلام داشت، با حضور و با توجه، تسبیح راشروع کند و با مراعات «ترتیب» و «عدد» بدون این که در وسط تسبیح را به چیزی قطع کند، به آخر برساند.
در این که باید بلافاصله و قبل از خارج شدن از حالت نماز باشد نیز حسابی هست که در غیر این صورت نیست.
امام صادق(ع) فرمود:
«من سبّح تسبیح فاطمة الزهراء ـ علیها السلام ـ قبل أن یثنّی رجلیه من صلاة الفریضة غفراللّه له و لیبدأ بالتّکبیر؛۲ هر کس تسبیح حضرت فاطمه زهرا(س) را قبل از این که وضع خود بعد ا ز نماز واجب را بهم بزند بجا بیاورد، خدای متعال او را مشمول مغفرت خود میگرداند، و باید تسبیح را با تکبیر، یعنی با «اللّه اکبر» شروع نماید.»۲
همچنین، در این که لازم است تسبیح را در وسط با چیزی قطع نکند و متّصلاً به آخر برساند، رموز خاصّه وجود دارد که اهل آن از آن آگاهند.
در فروع کافی، کتاب الصّلاة باب التعقیب بعد الصلاة و الدّعا آمده است که امام صادق(ع) تسبیح حضرت فاطمه(س) را متّصلاً انجام میداد و آن را با چیزی قطع نمیکرد.
۱. فروع کافی، کتاب الصلاة، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعا.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست