پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
رمضان ماه خودسازی
![رمضان ماه خودسازی](/web/imgs/16/152/3xi251.jpeg)
خودسازی از خودشناسی آغاز میشود. نخست باید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت، چرا كه با خودشناسی، خداشناسی تحقق مییابد و اگر خدا را شناختیم، خود را ساختهایم.
در آغاز باید دید چرا پدید آمدهایم؟ و هدف از پیدایش و خلقت ما چیست؟ خداوند در قرآن كریم تصریح كرده است كه:« و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون، من جن و انس را نیافریدم، جز برای این كه عبادت كنند.»
در تفاسیر زیادی «لیعبدون» به معنای «لیعرفون» آمدهاست، یعنی هدف از خلقت شناخت است وگرنه عبادت فقط نماز و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش كردن نیست. نماز و روزه و ...، شعبهای ازعبادت است كه عبادت اجتماعی اهمیتش كمتر از آنها نیست ، زیرا درآن جا انسان فقط به خود میاندیشد، وعبادت در معنای گستردهتر با دیگران و به دیگران اندیشیدن است. عبادت، دردشناسی و دردزدایی است.
●چگونه خلیفهٔ الله شویم ؟
عبادت، در جمع زیستن و برای جمع زیستن است. این كه عبادت بیشتر به صورت جمعی مطرح میشود و بر مسجد و جمعه و جماعت تاكید میشود، برای این است كه شناخت انسان به خویش منحصر نشود و به دیگران نیز سرایت كند. ما آفریده نشدهایم كه تنها گلیم خود را ازآب بیرون بكشیم بلكه باید درمتن قرار بگیریم نه در حاشیه. در جمع زندگی كنیم نه در دیر. به فكر چارهجویی ازدیگران باشیم نه تنها چارهجویی از خویشتن .
به هرحال، بحث ما درباره شناخت نیست كه بحثی است طولانی و از آن میگذریم. اما آن چه گفتنی است، این است كه انسان چگونه باید خود را بسازد و چگونه باید خود را آماده كند تا انسانی الهی گردد، تا قابلیت خلیفهٔ الله شدن پیدا كند. خودسازی به این است كه منش خود را به گونهای تغییر دهیم كه پروردگار میخواهد، و به عبارت دیگر: اگر هم طبیعت ما مایل به تكبر و خودخواهی است، باید نفس خویشتن را چنان ریاضت دهیم كه از فراز كبر و نخوت فرود آید و به تواضع و فروتنی گراید.
اگر طبیعت ما، به بخل تمایل بیشتری دارد، چون این صفت مورد نكوهش خداوند و تمام پیامبران و اولیاء و خردمندان میباشد، پس باید از آن دست برداشت و سخاوتمند شد. خلاصه باید صفات سلبیه (منفی) را از قلب زدود، چنان كه صفات ثبوتیه را چون جامهای تمیز و زیبا در بر كرد.
●چه باید كرد ؟
باید قلب را از آن چه در نظر مولا و پروردگارمان ناخوشایند و مكروه است، پاك كرد و باید تمام اعضاء و جوارح را در راه رضایش به كار گرفت.
خویشتن را باید به حلم و بردباری عادت داد كه آن درجه و مقام آدمی را والا برد ودر میان مردم مایه شرف و عزت باشد و با نیكان و بزرگان هم صحبت شود و از هرچه مایه پستی و تن پروری و تنبلی است دور سازد و آن چه كه انسان را به خدایش نزدیك و مقرب میكند، به آن سوی سوق دهد و عاقبت خیر و نیك فرجامی، ثمره و نتیجهاش باشد.
باید به عفت و پاكدامنی روی آورد و از آن چه مایه نفرت و خجلت باشد و شخصیت انسان را لكهدار و ننگ بار سازد، دوری جست. باید صبر را پیشه خود ساخت تا به یقین و رضا برسد و تسلیم در برابر اوامر حق باشد و تنگناها و محنتها و رنجها وسختیها و تنگدستیها و رویدادهای تلخ روزگار، او را از پای درنیاورد.
باید به سوی تكامل عقل و روح گام برداشت و با تكیه بر دو بال تقوا و عمل، به اوج عزت و عظمت و خدا خواهی رسید. باید در مقابل لذات زودگذر دنیایی به سلاح تقوا، ورع، پارسایی و زهد مسلح شد تا رستگار شویم و به بهشت رضوان نایل آییم كه:« و رضوان من الله اكبر.»
باید آن چنان بر خویشتن مسلط بود و نفس سركش را مهار كرد كه نه مدح و درود دیگران، و نه فحش و ناسزای آنها در روحیه فولادین و با صلابتش تاثیر گذارد.
باید خود نگهدار بود از آن چه نارضایتی حق در بردارد، نه آن چه خویشتن بخواهد یا نخواهد كه در برابر امر مولا خودی نیست كه مطرح باشد. باید از شر و بدی و رذایل اخلاقی و عادتهای ناپسند و منشهای زشت و كارهای قبیح، دور شد چنان كه به خیرخواهی ، راستگویی ، امانت ، فضیلت ، اخلاق نیكو و خصال پسندیده، متخلق شد.
باید به فكر امروز و فردای خود بود و برای فردا كه دیرهم نیست آماده شد و برای جهان جاویدان و ابدی، توشه برداشت.
باید با استقامت و پایداری، نه ازحوادث و رویدادهای تلخ ترسید و نه از ملامت ملامت كنندگان و سرزنش نادانان، خم به ابرو آورد؛ بلكه فقط خدا را در نظر داشت و راه خدا را دنبال كرد و پیوسته از او خواست كه توفیق هدایت در صراط مستقیمش به وی بخشد: «اهدنا الصراط المستقیم».
باید محبت، دوستی، همكاری، غمخواری، ایثار، گذشت، بخشش و نرمش را جایگزین نفرت، خشم، كینه، خودپسندی، خودمحوری، آز و تندخویی نمود.
باید از زندگی دیگران عبرت گرفت، نه خود عبرت دیگران شد. و دهها باید و نباید در این جا خودنمایی میكند كه اگر انسان به فطرت و سرشت خویش بنگرد، به آنها پیخواهد برد، و ماه رمضان، هنگام آن است كه انسان را متوجه خویشتن كند و فطرت خفتهاش را بیدار سازد و از راه تفكر و اندیشیدن كه برترین عبادت است او را به خودسازی وادارد.
●لحظه های ماه رمضان را غنیمت شماریم
برادران ! خواهران ! ماه خدا فرا رسیده است، جا دارد كه بیشترین استفاده را ازآن بنماییم. نگذارید ساعتی، بلكه لحظهای از این ماه مبارك به هدر رود. در این ماه، سرنوشت یك ساله، بلكه سرنوشت تمام عمر تعیین میشود.
هشیار باشیم، مبادا ساعتی بیانگیزه، بیتوجه و بیهدف بگذرد و از عیدی و جایزه الهی در روزعید فطر خدای نخواسته بیبهره و محروم بمانیم كه هیچ زیانی از آن سختتر و زیان بارتر نیست! در روایت آمده است كه رسول خدا صلیالله علیه و آله وسلم قبل از ماه رمضان خطبهای خواند و در آن خطبه فرمود:
«ای مردم! جبرئیل به دیدار من آمد و گفت: یا محمد! هر كه نام تو را بشنود وبر تو صلوات نفرستد، از رحمت خدا دور باشد. یا محمد! هر كه ماه رمضان را دریابد و مورد مغفرت و آمرزش پروردگار قرار نگیرد و از دنیا برود، خداوند او را از رحمتش دور خواهد كرد. ای پیامبر آمین بگو. من هم آمین گفتم .» (۱)
دراین ماه خودسازی، درهای بهشت بر روی مومنان گشوده میشود و درهای جهنم بسته میشود، نباید كاری كرد كه در اثر آن كار، درهای بهشت بر رویمان بسته و درهای دوزخ گشوده شود.
در این ماه پربركت چنان كه از روایات استفاده می شود بهشت را زینت میدهند و پاداش كارهای خیر و عبادت ها و راز و نیازها دو برابر میگردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «شهر رمضان شهرالله عز و جل و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات، و هو شهر البركهٔ، و هو شهرالانابهٔ، و هو شهر التوبهٔ، و هو شهرالمغفرهٔ ، و هو شهرالعتق من النار و الفوز بالجنهٔ.
الا فاجتنبوا فیه كل حرام و اكثروا فیه من تلاوهٔ القرآن و سلوا فیه حوائجكم و اشتغلوا فیه بذكر ربكم و لا یكونن شهر رمضان عندكم كغیره من الشهور فان له عندالله حرمه و فضلا علی سائر الشهور، و لا یكونن شهر رمضان، یوم صومكم كیوم فطركم .» (۲)
ماه رمضان، ماه خدای عزوجل است كه در آن پاداش كارهای نیك دو برابر میشود و گناهان زدوده میشود.
ماه رمضان، ماه بركت و افزایش است.
ماه رمضان، ماه بازگشت و انابه است.
ماه رمضان، ماه توبه است.
ماه رمضان، ماه آمرزش گناهان و مغفرت است.
ماه رمضان، ماه آزادی و رهایی از جهنم و دستیابی به بهشت است.
پس ای مردم! درماه رمضان از هر كار بد و حرامی دوری كنید و درآن بسیار قرآن بخوانید و تمام اوقاتش را به یاد و ذكر پروردگارتان مشغول شوید. مبادا ماه رمضان نزد شما مانند دیگر ماهها باشد، چرا كه بر دیگر ماهها حرمت و برتری دارد.
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام میفرماید: "علیكم فی شهر رمضان بكثرهٔ الاستغفار والدعاء، فاما الدعاء فیدفع البلاء عنكم و اما الاستغفار فتمحی به ذنوبكم ." (۳) ; بر شما باد، در ماه رمضان، به بسیار دعا كردن و استغفار نمودن چرا كه دعا بلا را از شما دور میسازد و استغفار، گناهانتان را میزداید .».
به هر حال، ماه رمضان ماه خودسازی است و كمترین خودسازی به این است كه انسان خودی را برای خویشتن نشناسد و خدا را مالك خود بداند كه اگر چنین بود، خدا را خواهد شناخت و حق عبودیت پروردگار را ادا خواهد كرد و از هر چه رنگ ضد خدایی دارد، دور خواهد شد. خودسازی و جدا شدن از تعلقات و هواهای نفسانی، منشا تمام كمالات و ملكات و فضائل انسانی است و اگر كسی توانست خود را از تعلقات مادی برهاند، و به ظواهر زود گذر دنیا بیاعتنا باشد، بیگمان به خدا توجه خواهد كرد و به سوی تكامل روانه خواهد شد و این بالاترین پیروزی و سرفرازی انسان است.
خدا میداند تمام مفاسد جهان و ظلمها و تعدیها و تجاوزها و گردن كشیها در اثر خودبینی و هوا پرستی است، لذا در قرآن كریم همواره تزكیه و تربیت مقدم بر تعلیم وآموزش ذكر شده است و خودسازی، یعنی تزكیه نفس و ماه رمضان به حق ماه تزكیه و تطهیر نفس است. پس بیایید باهم در این ماه بزرگ آهنگ تقرب به خدا را بجوییم تا در درگاهش ره یابیم و در روز رستاخیز سفید روی گردیم.
●فرازی از نیایش های امام سجاد علیه السلام
در پایان فرازی زیبا از نیایشهای امام سجاد (ع) را یادآور میشویم، باشد كه صحیفه سجادیه همواره الگوی ما در زندگی باشد:
" اللهم و انت جعلت من صفایا تلك الوظائف، و خصائص تلك الفروض شهر رمضان، الذی اختصصته من سائر الشهور و تخیرته من جمیع الازمنه و الدهور، و آثرته علی كل اوقات السنه بما انزلت فیه من القرآن و النور و ضاعفت فیه من الایمان، و فرضت فیه من الصیام، و رغبت فیه من القیام، و اجللت فیه من لیله القدر التی هی خیر من الف شهر، ثم آثرتنا به علی سائر الامم و اصطفیتنا بفضله دون اهل الملل، فصمنا بامرك نهاره، و قمنا بعونك لیله، متعرضین بصیامه و قیامه لما عرضتنا له من رحمتك و نسبتنا الیه من مثوبتك و انت الملی بما رغب فیه الیك، الجواد بما سئلت من فضلك القریب الی من حاول قربك. " (۴) .
«خداوندا ! از كارهای برگزیده و واجبات ویژه ، ماه رمضان را قرار دادی ؛ ماهی كه آن را از میان دیگر ماهها برگزیدی، و از میان تمام زمانها و روزگاران، آن را انتخاب نمودی، و بر جمیع اوقات سال برتریش بخشیدی و انتخاب آن به دلیل قرآن و نوری است كه درآن ماه فرو فرستادی، و ایمان را درآن دو برابر ساختی و روزهاش را واجب، و شب زندهداری را برای عبادت در آن ترغیب فرمودی و شب قدر را كه از هزار شب برتر است در آن عظمت بخشیدی و گرامی داشتی، سپس ما را به وسیله آن ماه برتمام امتها برگزیدی و به سبب فضیلتش ما را به دیگر پیروان ادیان برتری بخشیدی، پس به فرمان تو روزش را روزه میداریم و به یاری تو شبش را به عبادت میپردازیم، در حالی كه با صیام و قیامش، خویش را مشمول دعوتی كه ما را در معرض آن قرار دادهای، میسازیم، و آن را سبب دریافت پاداش تو میسازیم و تو برآن چه از درگاهت درخواست شود، توانایی و به آن چه كه از فضل و احسانت مسالت گردد بخشایندهای و به كسی كه آهنگ تقرب به تو جوید نزدیكی .»
آخرین سخن این كه امیدواریم خداوند ما را توفیق عبادت خصوصا در این ماه مبارك بخشد و مستوجب مغفرت و آمرزش درگاهش قرار دهد.
نویسنده: محمد جواد مهری
پی نوشتها:
۱- المقنعه، ص ۳۰۸ .
۲- فضائل الاشهر الثلاثه، ص۹۵ .
۳- وسائل الشیعه، ج۷، ص۲۲۰ .
۴- صحیفه سجادیه، دعای ۴۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست