یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

تأثیری که جام جهانی فوتبال بر ژرمن ها گذاشت


تأثیری که جام جهانی فوتبال بر ژرمن ها گذاشت

یک سال پس از جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶, فدراسیون فوتبال آلمان تحلیل خود از دستاوردهای اقتصادی این رویکرد مهم را برای کشور آلمان عنوان کرد

یک سال پس از جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶، فدراسیون فوتبال آلمان تحلیل خود از دستاوردهای اقتصادی این رویکرد مهم را برای کشور آلمان عنوان کرد. هورست اشمیت دبیر کل فدراسیون فوتبال آلمان در این خصوص گفت؛ «ما جام جهانی را صرفاً به خاطر سود اقتصادی که برای ما به همراه داشت، برگزار نکردیم.

البته در عین حال می توانم با احساس رضایت اعلام کنم که سرمایه گذاری های دولتی که برای مثال در ساخت استادیوم ها یا زیرساخت های کشور انجام شد، با وجود تاثیرات اقتصادی این رویداد تماماً به کشور بازگشت.» فدراسیون فوتبال آلمان در حاشیه بازی تیم ملی آلمان در برابر اسلواکی در هامبورگ، نتیجه تحقیقاتی را که توسط دانشگاه ماینس در جریان مسابقات جام جهانی در خصوص تاثیرات اقتصادی بازدیدکنندگان از جام جهانی بر روی اقتصاد آلمان انجام شده بود تشریح کرد.

بر اساس نتایج این تحقیقات ۳/۱ میلیون توریستی که در طول ۳۰ روز جام جهانی در آلمان حضور داشته اند و آن دسته از اتباع آلمانی که از سفر تابستانی خود منصرف شده اند، جمعاً حدود ۸۶/۲ میلیارد یورو در آلمان خرج کرده اند. این نتیجه که بر اساس پرسش از حدود ۱۰هزار بازدیدکننده از جام جهانی به دست آمده صرفاً شامل مخارج جاری بازدیدکنندگان از جام جهانی می شود و با احتیاط بسیار محاسبه شده است.

طبق گفته پروفسور هولگر پروس، رئیس گروه تحقیقاتی دانشگاه ماینس، رونق اقتصادی ناشی از جام جهانی منجر به این خواهد شد که تولید ناخالص ملی آلمان تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی رشد قابل توجهی کند و به ۸۸/۳ میلیار یورو برسد.

بازدیدکنندگان از جام جهانی و همچنین آلمان هایی که بر خلاف هر سال به خارج نرفته و ترجیح داده بودند که در کشور خود بمانند جمعاً با پرداخت مالیات، مبلغی معادل ۲۶۵/۱ میلیارد یورو به اقتصاد آلمان تزریق کردند، که این حدوداً همان مبلغی بود که دولت آلمان برای ساختن استادیوم های جدید و بازسازی استادیوم ها سرمایه گذاری کرده بود.

اشمیت که در کمیته برگزاری جام جهانی مسوولیت کارهای مالی را بر عهده داشت در خصوص این آمار گفت؛ «از نظر ما این یک نتیجه کاملاً خوشحال کننده است چرا که می توانیم نتیجه گیری کنیم که با برگزاری جام جهانی فشاری از نظر اقتصادی به مردم آلمان نیامده است.» با پرداخت هایی که طرفداران فوتبال در طول برگزاری جام جهانی برای هزینه های جاری خود انجام دادند، تنها در بخش رستوران و هتلداری، تجارت و خدمات حدود ۳۸هزار موقعیت جدید شغلی برای یک سال ایجاد شد.

فرانتس بکن باوئر، رئیس کمیته برگزاری جام جهانی، روز جمعه در فرانکفورت جام جهانی را موفقیتی بزرگ برای آلمان ارزیابی کرد و گفت؛ «جام جهانی نه تنها از نظر ورزشی برای اعتبار آلمان بسیار موفقیت آمیز بود، بلکه از نظر اقتصادی هم موفقیت بزرگی را به دست آوردیم. خوشحال هستم که همه توانستند از جام جهانی سود ببرند.

خدایان بخت و اقبال جهان در این دوره با ما بودند.» بکن باوئر در انتها متذکر شد که با وجود اینکه آلمان در جام جهانی روز های سختی را پشت سر گذاشت، اعتبار و وجه این کشور در سطح بین الملل به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و اینکه مسابقات جام جهانی با برنامه ریزی بسیار خوب اجرا شده است یک امر کاملاً بدیهی می باشد.

البته دیدار دسته جمعی مردم از مسابقات در خیابان های شهر ها و از طریق تلویزیون های بزرگ یک ابتکار جدید در جام جهانی به حساب می آید. این موضوع را نیز یکی از نتایج تحقیقات دانشگاه ماینس که هزینه این تحقیقات را موسسه فدرال علوم ورزشی آلمان متقبل شده است، نشان می دهد. در جمع ۱/۴ میلیون تماشاچی خیابانی که در این مراسم برای دیدن فوتبال آمده بودند، جمعاً ۹۲۳ هزار نفر اتباع خارجی حضور داشتند.

با وجود اینکه بسیاری از آنها بلیت مسابقات جام جهانی را در دست نداشتند باز هم برای نزدیکی به مسابقات جام جهانی به آلمان آمدند و این افراد نیز تقریباً دو برابر توریست هایی که از آلمان بازدید می کنند، خرج کردند. البته لازم به ذکر است که در نتیجه این تحقیقات به میزان سرمایه گذاری که در زمینه ساخت استادیوم ها و زیرساخت ها توسط دولت آلمان شده، هزینه ای که بخش خصوصی برای جام جهانی پرداخته است و همچنین بودجه و هزینه هایی که کمیته برگزاری جام جهانی کرده، اشاره ای نشده است.

منبع؛ فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ

علی بوذری مترجم : گرگور دریشس



همچنین مشاهده کنید