سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش حلال مشکلات
بسیاری از مشکلات تحصیلی دانشآموزان با نیت مثبتاندیشی در جهت حل مشکل باهمدلی، درایت، دوراندیشی، دلسوزی و مشارکت اعضای کمیسیون معین حل میشود. دغدغه همیشگی اعضای تصمیمگیرنده در این کمیسیون بی اطلاعی کلیه شهروندان ایرانی و ایرانیان ساکن در خارج از کشور از وجود این کمیسیون برای حل مشکلات تحصیلیشان میباشد هنگام رای دادن به یک نفر همیشه نگران تضییع حق دیگران هستند که مبادا دیگرانی نیز باشند که به دلیل بیاطلاعی از وجود این کمیسیون مشکلاتشان حل نشده باقی بماند.
کارشناس کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش
قوانین هر جامعه، از جمله قوانین آموزش و پرورش، مبین حقوق و پاسخدهنده نیازهای عمومی حال و آینده و در برگیرنده همه مصالح اجتماعی و انتظارات مردم خواهد بود. «صافی ۱۳۸۵»
قوانین و مقررات صادره هر سیستمی میبایست شمولیت و جامعیت داشته باشد چنانچه قوانین و مقررات وضع شده جامع و مانع نبوده در این حالت خلأ قانونی ایجاد میشود و مشکلات به مرور خود را نشان میدهد به عبارتی هر قدر از جامعیت قوانین و مقررات وضع شده کاسته شود خلأ قوانین بیشتر میشوند در این حالت افراد با مشکلاتی روبهرو میشود که در قوانین و مقررات برای آنها راه کارهایی پیشبینی نشده است و یا قوانین مدون به نوعی برای حل برخی از افراد ایجاد مشکل مینماید و یا برخی مشکلات در طول سالیان برای افراد ایجاد میشود که در جامعه نادر بوده از منظر دیگر اشاره به این مسئله است که هر قدر قوانین جامع و مانع تدوین شده باشند باز مواردی نادر و استثناء وجود دارد که به لحاظ فراوانی کم این افراد نمیتوان برایشان در قوانین و مقررات تبصرهای لحاظ کرد، برای حل مشکل آنها، نیاز به تصمیمگیریهای خاص یا مواردی است که ارگان مربوط میبایست برای این افراد چارهای بیندیشد. در اکثر ارگانها برای حل مشکلات موردی کمیسیونهایی به نام کمیسیون خاص تشکیل میشود این کمیسیون در آموزش و پرورش نیز در سطح مناطق استانها به نام کمیسیون خاص و در سطح بالاتر در شورای عالی آموزش و پرورش، به نام کمیسیون معین میباشد.
شورای عالی آموزش و پرورش مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش و پرورش عمومی و متوسطه در چهارچوب سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است. وظیفه دبیرخانه شورا پشتیبانی عملی پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا، نظارت برحسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم است به همین منظور کمیسیونهایی در شورای عالی تشکیل شده و اعضای آن از بین متخصصان، استادان، کارشناسان، دبیران، مدیران و آموزگاران میباشد.
به استناد ماده ۱۴ قانون شورای عالی آموزش و پرورش و به منظور انجام کارشناسیهای لازم در اموری که به حیطه وظایف شورا مربوط است کمیسیون وابسته به شورای عالی آموزش و پرورش به شرح زیر در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده است:
- کمیسیون خط مشیها و اهداف
- کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی
- کمیسیون برنامههای توسعه و منابع انسانی
- کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی
- کمیسیون معین
هر کدام از این کمیسیونها دارای شرح وظایفی میباشند به عبارتی بر روی طرحها و لوایح قبل از ارائه به جلسات شورا در کمیسیونهای مربوطه بررسیهای کارشناسی صورت میگیرد پس از توافق نظر در کمیسیون طرح پیشنهادی برای تصویب به شورا ارائه میشود. یکی از کمیسیونهای ویژه در شورای عالی کمیسیون معین میباشد، اهمیت این کمیسیون از این نظر است که به نسبت سایر کمیسیونهای شورای عالی قدرت تصمیمگیری داشته و قادر است برای حل مشکلات آموزشی و پرورشی دانشآموزان رای صادر نماید همچنین قادر است برای شفافیت مقررات مدون و تسهیل در اجرای آنها اقدام به تفسیر نموده و مصوبهای ارائه دهد.
کمیسیون معین در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش دو هفته یک بار براساس برنامه تدوین شده و بنابه ضرورت هفتهای یک و یا دو بار با حداقل حضور پنج نفر از اعضا که رسمیت جلسه را قانونی کند میتواند تشکیل جلسه دهد.
یکی از وظایف کمیسیون معین بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مشکلات آموزشی و پروندههای تحصیلی دانشآموزانی است که به کمیسیون معین محول میشود.
بسیاری از آرای کمیسیون معین تسهیلاتی بوده به عبارتی تسهیلاتی علاوه بر آنچه در قوانین و مقررات آمده در اختیار دانشآموزان قرار داده شده است که میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- جهش تحصیلی بیش از حد مجاز
- ثبتنام دانشآموزان با کبر سن
- صدور گواهی نامه المثنی
- اخذ باقیمانده دروس جهت فارغ التحصیلی
- صدور مجوز شرکت مجدد در امتحان برخی دروس سوم متوسطه و دوره پیشدانشگاهی و ثبت آن به صورت مازاد در کارنامه تحصیلی بدون محاسبه در معدل
- تقاضای جایگزینی دروسی که نمرات آنها قابل تطبیق نیست
- اجازه شرکت در امتحان به دانشآموزانی که در موعد مقرر در امتحان تغییر رشته شرکت نکردهاند
- صدور دیپلم افتخار
- صدور مجوز ارائه کلیه دروس دوره پیشدانشگاهی در اولین نوبت امتحانی به دانشآموزانی که دارای پذیرش از دانشگاههای داخل کشور میباشند که این پذیرش به واسطه موفقیت آنها در المپیادهای کشوری و یا جشنواره خوارزمی بوده که منتج به اخذ مدال و یا رتبه علمی برای دانشآموز شده باشد.
- صدور مجوز تغییر رشته و ادامه تحصیل برای دانشآموزان انتقالی پایه دوم فنی حرفهای و کار دانش دوره متوسطه در صورتی که منطقه فاقد رشته تحصیلی دانشآموز انتقالی باشد.
- صدور گواهی نامه المثنی برای دانشآموزانی که در بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، بلایای غیرطبیعی (مانند آتشسوزی، تخریب خانه) در صورت ارائه مدارک موجه
- مجوز صدور گواهی نامه المثنی برای افرادی که تغییرات شناسنامهای بیش از سه مورد شناسنامه را دارند (مانند: تغییر نام، نام خانوادگی و... تاریخ تولد... جنسیت)
- مجوز ثبتنام در آموزش از راه دور و یا بزرگسالان به دانشآموزان واجب التعلیم که به دلیل بیماری قادر به ادامه تحصیل در دوره پیشدانشگاهی روزانه نیستند.
- تقاضای ادامه تحصیل در مدارس روزانه پس از وقفه تحصیلی و حذف یک سال سابقه تحصیلی از سیستم دانشآموزی با عذر موجه (پزشکی)
- صدور مجوز جهش تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم به دانشآموزان و تسهیلات بسیار دیگر
بسیاری از مشکلات تحصیلی دانشآموزان با نیت مثبتاندیشی در جهت حل مشکل با همدلی، درایت، دوراندیشی، دلسوزی و مشارکت اعضای کمیسیون معین حل میشود.
تصمیم گیرندگان در جلسه: پیوسته مجموعهای از «چراها» را مطرح کرده و در مورد مفروضات و آنچه قرار است ابراز گردد پرسشهایی رامطرح مینمایند و درصدد پاسخ مناسب بر میآیند.
- آنها میدانند یک تصمیم به عنوان بهترین تصمیم نیست فلذا راهکارهای مختلفی را پیشنهاد کرده تا بهترین تصمیم اتخاذ شود.
- اساس نظرات آنها، حل مشکلات مراجعهکنندگان است.
- دغدغه همیشگی اعضای تصمیمگیرنده در این کمیسیون عدم اطلاع کلیه شهروندان ایرانی و ایرانیان ساکن در خارج از کشور از وجود این کمیسیون برای حل مشکلات تحصیلیشان میباشد هنگام رایدادن به یک نفر همیشه نگران تضییع حق دیگران هستند که مبادا دیگرانی نیز باشند که به دلیل عدم اطلاع از وجود این کمیسیون مشکلاتشان حل نشده باقی بماند چنانچه اطلاعرسانیها صحیح به موقع و درست باشد چه بسا دیگر تخلفی صورت نگیرد.
روش ارسال پروندههای مشکلدار و یا تقاضای تسهیلات از کمیسیون معین به دو شکل میباشد:
- پرونده و یا تقاضای دانشآموز از مدرسه به کمیسیون خاص منطقه ارجاع از آنجا بنا به نوع پرونده به دفاتر حوزه ستادی (دفتر دبستانی، متوسطه راهنمایی، متوسطه نظری و پیشدانشگاهی، متوسطه فنی، حرفهای و کاردانش، شاهد و ایثارگر و...) از آنجا به دبیرخانه شورای عالی و کمیسیون معین
- فرد شخصا به کمیسیون خاص منطقه مراجعه کرده و از آنجا پرونده به دفاتر حوزه ستادی و دبیرخانه شورای عالی و کمیسیون معین ارجاع شود.
به دلیل تغییرات و جابه جاییها و ناکافی بودن اطلاعات کارشناسان برخی استانها اطلاعرسانی بهینه در خصوص کمیسیون معین صورت نگرفته بعضا شاهد این مسئله بودیم که ارباب رجوع از وجود کمیسیون معین مطلع شده و درخواست حل مشکلش را داشته اما کمیسیون خاص مناطق به دلیل ناکافی بودن اطلاعاتش کارشکنی کرده در این حالت کارشناسان کمیسیون معین تلفنی کارشناس استان رامجاب به ارسال مدارک دانشآموز به دفاتر برای ارسال به کمیسیون معین نمودهاند. جهت تسریع در روند ارسال و اتخاذ تصمیمی بهینه ارائه اطلاعات صحیح و کامل با کلیه مدارک مستند از سوی فرد متقاضی به کمیسیون خاص مناطق ضروری میباشد. پس از ارسال کامل مدارک و دلایل محکمهپسند و با توکل به خدا با وجود کمیسیون معین دیگر نگران حل مشکل تحصیلی خود نباشید.
شعله باجولزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست